Tähtitiede ja avaruus: Munan seisomisen taika

Munan seisomisen taika

Tänään 20.3. on kevätpäiväntasaus. Klo 14:33 auringon kiekon keskipiste ylitti taivaanpallon ekvaattorin ja se siirtyi eteläiseltä pallonpuoliskolta pohjoiseen.

Kysyisin nyt, mihin perustuu vanha taika, että raaan munan saa vain tasauspäivänä seisomaan tasaisella alustalla kärki ylöspäin?

Muistaisin, että liittyy jotenkin gravitaatioon, mutten ole varma. Josko joku olisi niin ystävällinen ja selittäisi.

Ja nyt sitten on kyse kananmunista. icon_razz.gif

Ps. Kokeilitko temppua itse?

[quote author="DedMoroz" time="20.03.2005 klo 19:08"]

Tänään 20.3. on kevätpäiväntasaus. Klo 14:33 auringon kiekon keskipiste ylitti taivaanpallon ekvaattorin ja se siirtyi eteläiseltä pallonpuoliskolta pohjoiseen.

Kysyisin nyt, mihin perustuu vanha taika, että raaan munan saa vain tasauspäivänä seisomaan tasaisella alustalla kärki ylöspäin?

Muistaisin, että liittyy jotenkin gravitaatioon, mutten ole varma. Josko joku olisi niin ystävällinen ja selittäisi.

Ja nyt sitten on kyse kananmunista. icon_razz.gif

Ps. Kokeilitko temppua itse?

[/quote]

Kirjoitusoikeutesi on poistettu - hahaa! Jee! :P

Onkohan tämä ihan oikea palsta tälle aiheelle?

[quote author="Smart Ass" time="20.03.2005 klo 19:39"]

[/quote]

Ymmärtääksesi jotain sinun täytyy kysyä ensin.

Vastaa Lainaa Ilmoita asiaton sisältö

Mie ainakin oletin, että tänne kuuluu maapallon ja auringon väliset suhteet ja niiden aiheuttamat ilmiöt?

[quote author="DedMoroz" time="20.03.2005 klo 19:45"]

Mie ainakin oletin, että tänne kuuluu maapallon ja auringon väliset suhteet ja niiden aiheuttamat ilmiöt?

[/quote]

Kiitos N.

Eli kyseessä on vain kasvatuksellinen pointti. Lapset huijataan kokeilemaan ja samalla kärsivällisyys kasvaa. icon_smile.gif

Nyt ainakin kaikki meistä tietää, mistä on oikeasti kysymys. Vaikka jotain saattaa harmittaa, että tällainen kysymys, niin siitähän tieteessä juuri on kysymys, poistaa taikauskoa ja selittää maailmaa järjen avulla. icon_razz.gif

Tiedoksi muuten, että jos joku nyt haaveilee tutkijan urasta, niin tällaisia kysymyksiä on paljon ja tuloskin on melkoisen samanmoinen, mutta tutkimus on ollut silti tärkeä. icon_wink.gif

[quote author="DedMoroz" time="20.03.2005 klo 20:13"]

Kiitos N.

Eli kyseessä on vain kasvatuksellinen pointti. Lapset huijataan kokeilemaan ja samalla kärsivällisyys kasvaa. icon_smile.gif

Nyt ainakin kaikki meistä tietää, mistä on oikeasti kysymys. Vaikka jotain saattaa harmittaa, että tällainen kysymys, niin siitähän tieteessä juuri on kysymys, poistaa taikauskoa ja selittää maailmaa järjen avulla. icon_razz.gif

Tiedoksi muuten, että jos joku nyt haaveilee tutkijan urasta, niin tällaisia kysymyksiä on paljon ja tuloskin on melkoisen samanmoinen, mutta tutkimus on ollut silti tärkeä. icon_wink.gif

[/quote]

Paitsi että voisihan se onnistua päiväntasaajalla kun siihen keksisi oikean kiertoliikken. Löysällä munalla temppu on ihan eri kuin kovalla. icon_redface.gif

Kokeiltu on sitä miten pyörittämällä munaa saa selville mikä munista ei ollut keitetty. Nestesisällön hitaus tekee ihmeitä.

[quote author="nuija" time="20.03.2005 klo 20:44"]

Paitsi että voisihan se onnistua päiväntasaajalla kun siihen keksisi oikean kiertoliikken. Löysällä munalla temppu on ihan eri kuin kovalla. icon_redface.gif

Kokeiltu on sitä miten pyörittämällä munaa saa selville mikä munista ei ollut keitetty. Nestesisällön hitaus tekee ihmeitä.

[/quote]

tai sitten olen taas väärässä

Tämä oli täsmälleen oikea paikka ja myös aika tälle kysymykselle! Kiitos myös Nordschleifelle hienosta linkistä.

[quote author="Sisyphos" time="20.03.2005 klo 20:49"]

[quote author="Smart Ass"]Onkohan tämä ihan oikea palsta tälle aiheelle?[/quote]

Tämä oli täsmälleen oikea paikka ja myös aika tälle kysymykselle! Kiitos myös Nordschleifelle hienosta linkistä.

[/quote]

-Ateismin määritelmä ja motivaatio (http://www.kotiposti.net/jounivilkka/AteisminMaaritelmaJaMotivaatio.htm)
-Lisää jumalattoman hyvää luettavaa! (http://tampere.vapaa-ajattelijat.fi/pakanasanomat/kaikki.htm)

Muistaakseni temppu onnistuu kun kananmunan sisuksen rakenteen ensin rikkoo voimakkaalla ravistelulla.

[quote author="Deus Ex" time="20.03.2005 klo 21:39"]

Muistaakseni temppu onnistuu kun kananmunan sisuksen rakenteen ensin rikkoo voimakkaalla ravistelulla.

[/quote]

And now, the forecast...
Youth... Optimism... Middle-age... Disappointment... Old-age... Senility and... Death
"Yksi palstan omituisista nuorta hiukan vanhemmista äijistä." ArKos 9.4.2006

Ihan varmaan laitoit tahallaan tuon otsikon ! icon_twisted.gif

Vaikka olisi siveyden sipuli, niin ei parhaimmallakaan tahdolla tule ensimmäisenä kananmuna mieleen... icon_redface.gificon_cool.gif

[quote author="Pohtija" time="21.03.2005 klo 14:36"]

Ihan varmaan laitoit tahallaan tuon otsikon ! icon_twisted.gif

Vaikka olisi siveyden sipuli, niin ei parhaimmallakaan tahdolla tule ensimmäisenä kananmuna mieleen... icon_redface.gificon_cool.gif

[/quote]

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Ei ei ei.. "das Ei" on muuten saksaksi kananmuna

Kun minä olin pieni, minua jallitettiin samalla kikalla. Myöhemmin minulle selvisi, että kikka on siinä että..

1. Otetaan muna
2. Otetaan hieman suolaa

Suola laitetaan vaalealle pöydänpinnalle. Munan saa seisomaan siinä kärjellään melko helposti. Suolakiteet nähkääs menevät munan kuoressa olevien pienten epätasaisuuksien kohdalle siten, että muna pysyy tasapainossa.

Tämän tempun voi tehdä tietääkseni minä päivänä vuodesta huvittaa, eikä sillä ole gravitaation tai maan ja auringon keskinäisen aseman kanssa mitään tekemistä.

Anteeksi jos olen tylsä, mutta totuus tulee väistämättä joskus ilmi.

[quote author="iskela" time="21.03.2005 klo 15:28"]

Ei ei ei.. "das Ei" on muuten saksaksi kananmuna

Kun minä olin pieni, minua jallitettiin samalla kikalla. Myöhemmin minulle selvisi, että kikka on siinä että..

1. Otetaan muna
2. Otetaan hieman suolaa

Suola laitetaan vaalealle pöydänpinnalle. Munan saa seisomaan siinä kärjellään melko helposti. Suolakiteet nähkääs menevät munan kuoressa olevien pienten epätasaisuuksien kohdalle siten, että muna pysyy tasapainossa.

Tämän tempun voi tehdä tietääkseni minä päivänä vuodesta huvittaa, eikä sillä ole gravitaation tai maan ja auringon keskinäisen aseman kanssa mitään tekemistä.

Anteeksi jos olen tylsä, mutta totuus tulee väistämättä joskus ilmi.

[/quote]

Re: Munan seisomisen taika

Joskus sain kananmunan seisomaan, joskus ei. Täytyypä kokeilla joskus uudelleen icon_biggrin.gif

[quote author="antimateria" time="16.08.2012 klo 18:44"]

Joskus sain kananmunan seisomaan, joskus ei. Täytyypä kokeilla joskus uudelleen icon_biggrin.gif

[/quote]
Keskusteluun osallistuminen vaatii kirjautumista.
Me Naiset