Dinosauruksia Raamatussa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joku uskovainen tokaisi eräs päivä uskonnosta keskustellessa, että Dinosaurukset ovat mainittu myös Raamatussa. Tästä aiheestahan on ateistien ja uskovaisten kesken väännetty kättä jo aikoja, mutta nyt uskovaiset ovat löytäneet kohdan, jossa dinoista olisi mainintaa. Missäköhän kohtaa raamattua tämä on? En sitä koskaan saanut selville, enkä itse sitä joskus oopusta läpilukiessani huomannut.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija
Pummi
Joku uskovainen tokaisi eräs päivä uskonnosta keskustellessa, että Dinosaurukset ovat mainittu myös Raamatussa. Tästä aiheestahan on ateistien ja uskovaisten kesken väännetty kättä jo aikoja, mutta nyt uskovaiset ovat löytäneet kohdan, jossa dinoista olisi mainintaa. Missäköhän kohtaa raamattua tämä on? En sitä koskaan saanut selville, enkä itse sitä joskus oopusta läpilukiessani huomannut.

Raamatussa voi lukea mitä tahansa kun vain tarpeeksi yrittää ja tarpeeksi uskoo.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Pummi
Missäköhän kohtaa raamattua tämä on? En sitä koskaan saanut selville, enkä itse sitä joskus oopusta läpilukiessani huomannut.

Jobin kirjassa, luvussa 40 ja 41 kuvaillaan kahta eläintä, joiden nimiksi mainitaan Behemot ja Leviatan. Uudessa käännöksessä vihjataan, että behemotilla tarkoitettaisiin virtahepoa, ja leviatanilla krokotiilia. Leviatanin voi hyvällä tahdolla kuvitella tarkoittavan krokotiilia, mutta behemotin kuvaus ei oikein istu ainakaan virtahepoon:

Job 40:10
Katso Behemotia, jonka minä loin niinkuin sinutkin; se syö ruohoa niinkuin raavas. Katso, sen voima on lanteissa, sen väkevyys vatsalihaksissa. Se ojentaa jäykäksi häntänsä kuin setripuun, sen reisijänteet ovat lujiksi punotut. Sen luut ovat niinkuin vaskiputket, sen nikamat niinkuin raudasta taotut. Se on Jumalan töiden esikoinen....jne. jne.

Tuollainen kuvailu sopii tietysti eläimeen kuin eläimeen, mutta virtahevon hännän vertaaminen seetripuuhun on kyllä aika naurettavaa. Virtahevolla kun on sellainen pieni töpöhäntä, jota virtahepo ulostaessaan pyörittää villisti kuin potkuria levittäen jätöksensä laajalle alueelle. Mikäli Jobin kirjan kirjoittaja kuvalisi todellakin virtahepoa, hän tuskin mainitsisi sen häntää, jossa ei kyllä ole mitään kovin runollista.

Ei kyllä tule mieleen kovinkaan montaa eläintä mitä kuvailtaessa tulisi erityisesti mieleen sen tapa ojentaa häntäänsä puunrungon tavalla. Kreationistien mukaan tässä kuvaillaan brontosauruksen kaltaista liskoa, jolla on pitkä ja paksu häntä.

Vierailija

Ei kai täällä kukaan oikeasti ajattele tyyliin "se lukee Raamatussa, sen on pakko olla totta". Mutta kyllä joku tutkimusmatkailija vielä 1930-luvulla kertoi nähneensä jossain päin Afrikkaa dinon. Olen minäkin nähnyt siitä piirroksen, näyttää ihan Brachiosaurukselta mutta sillä oli suussa yksi iso raateluhammas. Ei kai se täysin mahdotonta ole että muutama dino olisi Raamatun ajoille asti selvinnyt.

Vierailija

Ei varmaan täällä kukaan Raamattuun usko kirjaimellisesti, mutta tiedän, että on monia hihhuleitakin jotka niin tekevät.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Kengurua en kyllä tullut ajatelleeksi!

Sekin kannattaa ottaa huomioon, että kuka tahansa joka on nähyt bronto- tjs. sauruksen luurangon, pystyy hyvinkin kuvittelemaan mielessään kuinka se ojentelee häntäänsä. Dinosaurusten luurangot eivät liene mikään kovin uusi keksintö.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Omistan yhden modernin kopion keskiaikaisesta bestiaariosta, ja hemmetti, että ihmiset uskoivat kummallisiin eläimiin 1300-luvulla! Jotenkin minua ei ihmetytä yhtään, että joku Raamattu, joka sentään on pikkastvanhempi kirja, sisältäisi vieläkin kummallisempia elukoita. Googlatkaa vaikka bestiary, en jaksa nyt hakea mitään linkkejä. Ne kuvat, ne kuvat... Ja ne tekstit... Majava puraisee itse pallinsa irti kun sitä jahdataan, koska niitä metsästetään hausteen takia... joopajoo.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
gffy
Ei kai täällä kukaan oikeasti ajattele tyyliin "se lukee Raamatussa, sen on pakko olla totta". Mutta kyllä joku tutkimusmatkailija vielä 1930-luvulla kertoi nähneensä jossain päin Afrikkaa dinon. Olen minäkin nähnyt siitä piirroksen, näyttää ihan Brachiosaurukselta mutta sillä oli suussa yksi iso raateluhammas. Ei kai se täysin mahdotonta ole että muutama dino olisi Raamatun ajoille asti selvinnyt.

Nykytiedon valossa on. Sitä paitsi, jos silloin olisikin ollut dinosauruksia, niin ne tuskin olisivat näyttäneet samanlaisilta kuin 65 miljoonaa vuotta sitten. Mutaatiot ja evoluutio katsos.

Vierailija
Heksu
Pummi
Missäköhän kohtaa raamattua tämä on? En sitä koskaan saanut selville, enkä itse sitä joskus oopusta läpilukiessani huomannut.

Jobin kirjassa, luvussa 40 ja 41 kuvaillaan kahta eläintä, joiden nimiksi mainitaan Behemot ja Leviatan. Uudessa käännöksessä vihjataan, että behemotilla tarkoitettaisiin virtahepoa, ja leviatanilla krokotiilia. Leviatanin voi hyvällä tahdolla kuvitella tarkoittavan krokotiilia, mutta behemotin kuvaus ei oikein istu ainakaan virtahepoon:

Katso Behemotia, jonka minä loin niinkuin sinutkin; se syö ruohoa niinkuin raavas. Katso, sen voima on lanteissa, sen väkevyys vatsalihaksissa. Se ojentaa jäykäksi häntänsä kuin setripuun, sen reisijänteet ovat lujiksi punotut. Sen luut ovat niinkuin vaskiputket, sen nikamat niinkuin raudasta taotut. Se on Jumalan töiden esikoinen....jne. jne.

Tuollainen kuvailu sopii tietysti eläimeen kuin eläimeen, mutta virtahevon hännän vertaaminen seetripuuhun on kyllä aika naurettavaa. Virtahevolla kun on sellainen pieni töpöhäntä, jota virtahepo ulostaessaan pyörittää villisti kuin potkuria levittäen jätöksensä laajalle alueelle. Mikäli Jobin kirjan kirjoittaja kuvalisi todellakin virtahepoa, hän tuskin mainitsisi sen häntää, jossa ei kyllä ole mitään kovin runollista.

Ei kyllä tule mieleen kovinkaan montaa eläintä mitä kuvailtaessa tulisi erityisesti mieleen sen tapa ojentaa häntäänsä puunrungon tavalla. Kreationistien mukaan tässä kuvaillaan brontosauruksen kaltaista liskoa, jolla on pitkä ja paksu häntä.

Juu, sehän se kohta olikin, mutta nykyään väännetään kättä siitäkin, ettei Joonan syönnyt valas ollutkaan valas...

Vierailija

Minä näin juuri tässä eilen dinon.

Sisiliskohan se siellä pusikossa rapisteli. Vaihtolämpöinen matelija sekin.

Madagaskarillahan asuu niitä isoja matelijoita mitäsnytolivatkaan. Varmaan niitä katellut (se tutkija siis) ja mielikuvitus lähtenyt hyrräämään...

Tai no, ei siinä kauheasti mielikuvituksen tartte hyrrätä, nehän on 3,5m pitkiä ja painaa toistasataa kiloa.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005
Jos tuossa kuvattu Behemot on brontosaurus (eli apatosaurus) on kertoja omituisen tarkkaamaton, kun ei huomaa tämän lehmän HIEMAN venähtänyttä kaulaa, mutta kyllä läpivalaisee luutkin.
Heksu
Eipä todellakaan tule mieleen yhtään eläintä, jolla häntä on kuin setripuu. Setri on majesteetillinen puu, monihaaraisena usein yhtä leveä kuin pitkäkin. Täytyy olla vilkas kreationistimielikuvitus, jos siitä saa hännän dinolle.
Kuva: Seetripuu
Myös Libanonin lipussa on kuva: Flag of Lebanon

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Katselin tuon yhden linkin jossa "todistettiin" dinosaurusten olemassaolo Raamatussa.
Tuossa kun silmällä, tuolla näköelimistä tärkeimmällä, tutkiskelin netistä mistä mitäkin dinoja on löytynyt... vaikutti siltä että raamatullisissa maisemissa oli vain pikkuisia rääpäledinoja, joilla ei taas ole mitään tekemistä kuvauksen kanssa.
Ei nyt sattunut töihin raamattua mukaan, joten mitenkäs Job tämän elukan näki? Ja missä?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat