tomperna vai permaatti ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

olen jo kauan kärsinyt unettomuusta erään asian tähden haluaisin kovasti tietää tomaattiperunoista!

Kommentit (7)

Vierailija

esitin mielestäni aivan asiallisen kysymyksen, johon kaipaan vastausta. olen nyt valvonut 143 tuntia ja 38 minuuttia tämän takia!

jos en teissä herättänyt tarpeaksi sympatiaa, niin ajatelkaa lapsiani, jotka joutuvat kärsimään isänsä rinnalla kaikki yöt, kaikki päivät.

Vierailija

Ilman tiedettä sanottuna....

tomaatti ja peruna ovat lähisukulaisia. Suomessakin aluksi (kuulemma) vieroksuuttiin perunaa kun yritettiin syödä niitä maanpäällisiä 'marjoja' - lopulta juurimukuloista opittiin keittämään pontikkaaa ja myöhemmin se korvasi sitten satoisempana nauriin.

Vertaa tomaatin ja perunan varsia ja lehtiä.

Eli, joku hölmö on elämäntyönään koittanut yhdistää tomaatin ja perunan. Lopputuloksena on peruna jonka normaalisti vihreät marjat punastuvat. Eli tomaattiosa ei maistu tomaatilta ja ja juuriosat ei maistu perunalta, vaikka siltä näyttävät. Kaikki viljelykasvit ovat kehitettyjä jalostamalla..... Ehkä alkuperäinen laji on ollut tomaattiperuna!?!?!?

Minkä lajin Darvin löysin kun risteytti jalostetut kyyhyrodut?!.

Enkä tosiaan tiedä vastausta kysymykseen.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Tomaatti, peruna, paprika ja tupakka ovat sukulaiskasveja, joten lehdet pitäisi ympätä tuohon kasviin tupakasta, ilmeisesti palturitupakasta (Nicotiana rustica). Päästäisiin osalliseksi EU:n tupakkatukiaisista ja kriisiaikoina kotona kasvatettu tupakkakin kelpaisi. Itse en polta, joten tuo on vain arvailua.

massa
Eli, joku hölmö on elämäntyönään koittanut yhdistää tomaatin ja perunan. Lopputuloksena on peruna jonka normaalisti vihreät marjat punastuvat. Eli tomaattiosa ei maistu tomaatilta ja ja juuriosat ei maistu perunalta, vaikka siltä näyttävät.
Massa tuntuu asiantuntijalta, siis lienee itse maistanut noita jonkun hölmön elämäntyön tuloksia?

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

"salai" kirjoitti:
Massa tuntuu asiantuntijalta, siis lienee itse maistanut noita jonkun hölmön elämäntyön tuloksia?

No, jos edes jonkun alan asiantuntija olisi- tietäisi edes miten saisi noi hiivatin quotet häviämään.

Tosiaan, se tupakkakin taitaa olla samaa sorttia perunan ja tomaatin kanssa. Sen verran kirjoitin ohi ajatuksen, että tottakai se hölmö on yrittänyt saada mautkin täsmään - epäilen vaan sitä lopputulosta, se lienee mahdotonta.

Olisipa niitä hölmöjä kaksi. Toinen tekisi sellaisen tomaatin, joka maistuu niiltä mummon kasvattamilta, raakana poimittuina ja kaupasta ostettuina. Toinen hölmö tekisi sellaisen perunan, että Sodexon täditkään eivät saisi lopputuloikseksi kumiperunaa. Se on kuitenkin liikaa vaadittu, että ostettaisiin kurttuisia ja hyvän makuisia tomaatteja ja opeteltaisiin perunan keiton taito ja/tai niitä osattaisiin vaatia.

Nimimerkki. mauttomiin tomaatteihin ja kumiperunoin kyllästynyt.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

massalle:

Laita käyttäjätietoihisi ruksi kohtaan: Salli aina BBCode: Sen puuttuminen aiheuttaa tuon.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Uusimmat

Suosituimmat