CAD

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pitäisi verestää autocad taitoja. Vinkkejä mitä kuvia kannattaisi piirrellä? Aluksi jotain iisimpää ja sitten vaikka jotain haastavaa.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Voisitko selittää, mitä tuo CAD on, autocad onkin siis jotain itsekseencad. Lyhyesti vaan, tavuviivoja en sentään tarvitse

Mummo

Vierailija

CAD = Computer Aided Design, Eli piirustusohjelma, jolla piirretään teknisiä piirustuksia. Koneen osia, sähkökuvia, LVI-piirustuksia, talojen pohjapiirustuksia, kaikenlaisia teknisiä dokumentteja.

Yleisimmät ohjelmat: Autocad, SolidWorks, CADS, jne..

Vierailija

Kiitos, Deus Ex

Siis jonkinmoinen insinööritavara. Ei ihme, etten semmosesta tiedäkään.
Ja siksi Luonto loi insinöörin, ettei tarvitsekaan tietää

Mummo

Vierailija

nopeastihan ne CAD rutiinit vanhenevat jos ei hommaa harrasta kokoajan jonkin verran. Ohjelmaversiotkin muuttuvat jatkuvasti ja uusien tiedostojen pyöriminen vahoissa versioissa loppuu nopeasti.
3Dtähän sitä olisi hyvä palautella mieleen jos vaan sitä on joskus tullut harjoitettua, onhan se mallin käsittely sitten monipuolista!

Vierailija

"Deus Ex" kirjoitti:
Pitäisi verestää autocad taitoja. Vinkkejä mitä kuvia kannattaisi piirrellä? Aluksi jotain iisimpää ja sitten vaikka jotain haastavaa.

Kartat, kaavat, rakennuspohjat jne. Piirtelen itse sellaisia opintojen puolesta, suht iisiä. =)
Skannaa ensin referenssikartaksi taustalle jotain, skaalaa se, ja piirrä vaikka päälle vanhat olemassaolevat objektit ja suunnittele jotain joukkoon lisää. Jatkoksi kannattaa tulostaa kartta vaikka pdf:ksi ja värittää se photoshopissa. Voisitkin samantien tehdä pari hommaa puolestani.

Vierailija
Katja
Kartat, kaavat, rakennuspohjat jne. Piirtelen itse sellaisia opintojen puolesta, suht iisiä. =)
Skannaa ensin referenssikartaksi taustalle jotain, skaalaa se, ja piirrä vaikka päälle vanhat olemassaolevat objektit ja suunnittele jotain joukkoon lisää. Jatkoksi kannattaa tulostaa kartta vaikka pdf:ksi ja värittää se photoshopissa. Voisitkin samantien tehdä pari hommaa puolestani.

CAD ei oikein sovellu tuohon työskentelyyn.

Vierailija

"180°" kirjoitti:
"Katja" kirjoitti:
Skannaa ensin referenssikartaksi taustalle jotain, skaalaa se, ja piirrä vaikka päälle vanhat olemassaolevat objektit ja suunnittele jotain joukkoon lisää. Jatkoksi kannattaa tulostaa kartta vaikka pdf:ksi ja värittää se photoshopissa. Voisitkin samantien tehdä pari hommaa puolestani. :lol:

Jännä homma kun olen sitä tällaisessa työskentelyssä käyttänyt jo 8 vuotta ja hyvin loistavasti näyttää toimivan. Ei ole ongelmia ollut. Kartat ja aluepohjat on helppo cadista siirtää myös 3dmaxiin josta voi jatkaa työskentelyä nostamalla massat jne. Ja 2 ulotteisina karttoina tuo pdf:n kautta fotariin vienti. Ehkä jokaisella on omanlainen työskentelytapansa, ja tämä on minulle helpoin tapa. Tosin tykkään tehdä kaiken alusta saakka itse enkä mielelläni käytä valmiita elementtejä.
Ja olen myös cadilla paperikarttoja digitoinut kunnille, kun ei digitaalisessa muodossa ole heillä ollut mitään antaa.

Vierailija
Deus Ex
Pikaisesti tarkasteltuna vaikuttaisi ihan asialliselta sivustolta.

Mäkin oon pikasesti tarkastellu monia cad-tutoriaalisivuja. Sittenku tarkastelee vähän enemmän nii huomaa ettei siellä ookkaan ku pääasiassa maksullisia tutoriaaleja joita voi tilata cd:llä kotiin.. muutama hassu ilmanen joskus löytyy. Ehken vaan osaa ettiä.

Vierailija
180°
Katja

Mitä mä oon ymmärtäny niin CAD on just niin monipuolinen että sillä voi vaikka suunnitella jotain tikkauskuvioita kankaisiin vaikkei siihen ole alunperin tarkotettu.. En tiedä onko siihen käytetty ikinä mutta varmasti olisi mahdollista.

Vierailija
180°

Cad-ohjelmat yleensä soveltuvat juuri tuollaiseen työskentelyyn. Kartan piirtäminen autocadilla opeteltiin meillä jo lukioaikaan. Silloin ei kyllä hiiristä paljon apua ollut, komentoriviltä vaan. Ylipäätän kaikki piirtäminen, missä tarvitaan tarkkoja tai vähemmän tarkkoja mittayksiköitä, on syytä hoitaa cadillä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Minä tiedän kaiken AutoCAD-piirtämisestä. Minulta voi kysyä mitä vain. Vastaan jos olen sillä tuulella.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Deus Ex

riippunee tietty, että mihinkä lopputulokseen tähdätään
ja millainen pohja ko ohjelman/ohjelmien käytöstä on.
2D/3D?

onko aikomuksena tehdä jotain detlajipiirustuksia ja muuta pientä ja tarkkaa piiperrystä,
vai kenties alueiden massottelua ja suurpiirteistä luonnostelua?

cad-piirtämiseenkin kun on olemassa niin montaa tyyliä/tapaa,
että on aika heikkoa lähteä noin vaan kertomaan "kuinka tulisi menetellä".

nopeinta se ainakin on, jos piilottelee mahdollisimman monet valikot ohjelman syövereihin
ja opettelee käyttämään sekä hiiri että näppäinkomentoja yhdessä.

Vierailija
runt

nopeinta se ainakin on, jos piilottelee mahdollisimman monet valikot ohjelman syövereihin
ja opettelee käyttämään sekä hiiri että näppäinkomentoja yhdessä.

Tämä oli itselläkin mielessä. Mistähän saisi listauksen noista näppäinkomennoista tulostettavassa muodossa? Ajattelin piirtää täällä keskusteluissa esiintyneestä aurinkopiipusta jonkinlaisen luonnoksen.

:Edit: Siellähän ne oli Autocadin omissa helppivalikoissa. Näköjään sielläkin on ihan kivasti tutoriaaleja. Onkohan tämä käyttämäni R14 jo kuinkakin vanhentunut.

Vierailija
Deus Ex

Tämä oli itselläkin mielessä. Mistähän saisi listauksen noista näppäinkomennoista tulostettavassa muodossa? Ajattelin piirtää täällä keskusteluissa esiintyneestä aurinkopiipusta jonkinlaisen luonnoksen.

:Edit: Siellähän ne oli Autocadin omissa helppivalikoissa. Näköjään sielläkin on ihan kivasti tutoriaaleja. Onkohan tämä käyttämäni R14 jo kuinkakin vanhentunut.

no, miten asiaa nyt katsoo.
sen jälkeen on tullut jo 2000, 2002, 2004 ja uusin on 2005.
R14 tallentaa omaan formaattiin.
2000 ja 2002 omaan formaattiin.
2004 ja 2005 sitten taas omaansa.

uusimmissa on sitten jo kaikkia liukuvärisysteemejä
ja muuta tekniselle piirtämiselle suht epäolennaista kilkettä.

varmasti saat piipun tuotettua silläkin versiolla.
3D-ominaisuudet on kyllä kohentuneet sitten tuon version.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat