Kestomagneettimoottori

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

On mahdollista rakentaa pelkkään kestomagnetismiin perustuva moottori, koska se on jo tehty:

http://www.pureenergysystems.com/news/2 ... index.html

Sivut

Kommentit (154)

Vierailija
wayfarer
Voiko tuo toimia? Olen itsekin miettinyt tuollaista ikiliikkujaa mutta luulisi että jos tuo toimisi niin tuo olisi jo käytössä energiantuotannossa.

Olen sitä mieltä, että kestomagneettimoottoreita ei ole vielä saatavilla, koska tiedemiehet julistavat, että ne ovat mahdottomia. Samaan aikaan tiedemiehet väittävät, että koko kaikkeus saatiin olemattomuudesta....

Tuossa linkissä on myös video siitä, miten se toimii, ja että se toimii.
Kyseessä on roottoriin asennetut pienet flip-magneetit, jotka kääntyvät sievästi staattorin vastaavien magneettien mukana, jollon saadaan tarvittava tasasuuntainen momentti...

Jossakin internetissä on sivusto, jossa kerrotaan, että tiedemiehilllä ei oikeastaan ole paskan vertaa tietoa siitä, mitä sähkö ja magnetismi oikeesti ovat. Tiedemiehet eivät ole selittäneet edes sähkövirta oikein, vaan viimeisimmät tutkimukset esim. elektronien liikkeistä antavat ymmärtää, että ihminen ei todellakaan tiedä sähköstäkään muuta kuin sen, että siitä saa näpeille.

Vierailija
kati sinenmaa

Tuossa linkissä on myös video siitä, miten se toimii, ja että se toimii.
Kyseessä on roottoriin asennetut pienet flip-magneetit, jotka kääntyvät sievästi staattorin vastaavien magneettien mukana, jollon saadaan tarvittava tasasuuntainen momentti...

Tarkkoja kuvia tuosta aparaatista ja keskustelua siitä:

http://www.thescienceforum.com/The-Pere ... .-672t.php

sekä

http://www.fdp.nu/perendev/

*edit* toinen linkki

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Jostain olen lukenut tuosta moottorista. Kuulemma pyörii ihan mukavasti ilman kuormaa, mutta kuormitettuna lakkaa aika nopeasti toimimasta. Magneetit kuumenevat ja menettävät magneettisuutensa (lopullisesti). Jostainhan sen energian on tultava, tässä tapauksessa jotenkin magneetin "magneettisuudesta".

EDIT: ja siitä testistä löytyy tietoa täältä

Jutussa mainitaan, että tuollaisen neodyymimagneetin valmistamiseen tarvitaan osapuilleen 10x enemmän energiaa kuin mitä magneetista pystyy jälkeenpäin saamaan irti. Eli magneetit ovat käytännössä moottorin energianlähde ja toimivat energiavarastoina. Moottorista saatava energia on siis tuotettu jossain ydin- tjs. voimalassa, varastoitu magneettiin ja otetaan sitten ulos tällaisella moottorilla 10% hyötyuhteella... Todella järkevää.

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Onhan tuollaisesta laitteesta tiedetty jo pitkään,
(vaikka ateistiset tiedemiehet eivät tonttuverstaaseen uskokaan):

Benny Törnroos: "Fixu vekotin"

Niin, olen tässä professorin seurassa tutustumiskäynnillä tonttuverstaalla, joka on tupaten täynnä kaiken näköisiä vempaimia. Täällä on todella runsaasti vekkuleita vekottimia.

Kas tässä meillon kone kovin omalaatuinen
se on kiiltävä ja hirmusuuret osat ovat sen
siinon potkuri ja torvi, jokin ihmeviritys
siis professori, miten ois pieni selvitys?

Se kääntyy tänne
menee sinne
ja se rullaa vaikka minne
siinon out sekä in
se on fixu vekotin!

Jaha jahah, taidan ymmärtää, mutta mikäs tää oikeen on?
(jatkuu: )

En viitsi tekijänoikeudellisista syistä pistää tähän koko tekstiä, mutta parhaita laulunsanoja kautta aikojen.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
Heksu
Moottorista saatava energia on siis tuotettu jossain ydin- tjs. voimalassa, varastoitu magneettiin ja otetaan sitten ulos tällaisella moottorilla 10% hyötyuhteella... Todella järkevää.

Kaiketi niin. Mutta tule muistaa, että oli aika, jolloin kestomagneettimoottoria ei pidetty lainkaan uskottavana, joten sitäkin varmaan kehitetään. Johtuu siitä, että evoluutiolla on aina suunta parempaan, joka huomataan siitäkin, että magneettimoottorin hyötysuhde ei pienene.

Vierailija
kati sinenmaa
Heksu
Moottorista saatava energia on siis tuotettu jossain ydin- tjs. voimalassa, varastoitu magneettiin ja otetaan sitten ulos tällaisella moottorilla 10% hyötyuhteella... Todella järkevää.



Kaiketi niin. Mutta tule muistaa, että oli aika, jolloin kestomagneettimoottoria ei pidetty lainkaan uskottavana, joten sitäkin varmaan kehitetään. Johtuu siitä, että evoluutiolla on aina suunta parempaan, joka huomataan siitäkin, että magneettimoottorin hyötysuhde ei pienene.

Eniten tuossa jutussa epäilyttää se, että tuon laitteen väitetään tuottavan uskomattoman suuria energiamääriä ihan tuosta vain. 60 kilowattia riittäisi kuljettamaan autoa 150 kilometrin tuntinopeudella ja ylikin.

Kun katsoo historiaan, niin lähes kaikki tällaiset "yhtäkkiä toimivat" keksinnöt ovat osoittautuneet huijaukseksi. Poikkeuksena voisi mainita vaikkapa ruudin: varmasti sen keksijä on suoraan sanoen vammautunut keksiessään että "hei, mitä jos tämän sytyttää palamaan".

On siis hyvä syy olla epäileväinen, että tähän juttuun on haudattuna koira.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Veikko
Eniten tuossa jutussa epäilyttää se, että tuon laitteen väitetään tuottavan uskomattoman suuria energiamääriä ihan tuosta vain. 60 kilowattia riittäisi kuljettamaan autoa 150 kilometrin tuntinopeudella ja ylikin.

Energiapa onkin eri asia kuin teho. Kyllähän sellainen moottori voi hyvinkin tuottaa 60kw tehoa - sen aikaa kunnes magneettien sisältämä energia on kulutettu loppuun.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005
Benny Törnroos: "Fixu vekotin"

Lainaus:
Niin, olen tässä professorin seurassa tutustumiskäynnillä tonttuverstaalla, joka on tupaten täynnä kaiken näköisiä vempaimia. Täällä on todella runsaasti vekkuleita vekottimia.

Kas tässä meillon kone kovin omalaatuinen
se on kiiltävä ja hirmusuuret osat ovat sen
siinon potkuri ja torvi, jokin ihmeviritys
siis professori, miten ois pieni selvitys?

Se kääntyy tänne
menee sinne
ja se rullaa vaikka minne
siinon out sekä in
se on fixu vekotin!

Jaha jahah, taidan ymmärtää, mutta mikäs tää oikeen on?
(jatkuu: )

Eikö tuo ole Mikko Perkoilan?

Same shit, different day...

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Hakusi - mikko perkoila fixu vekotin - ei vastaa yhtään sivua.
noin 84 osuman joukosta haulle benny törnroos fixu vekotin

Tuolla edellisessä viestissäni oli linkki, missä oli sanat kokonaisuudessaan.
Minusta tämä hauska laulu kertoo oleellisen katin vekottimesta myös.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
Heksu
Veikko
Eniten tuossa jutussa epäilyttää se, että tuon laitteen väitetään tuottavan uskomattoman suuria energiamääriä ihan tuosta vain. 60 kilowattia riittäisi kuljettamaan autoa 150 kilometrin tuntinopeudella ja ylikin.



Energiapa onkin eri asia kuin teho. Kyllähän sellainen moottori voi hyvinkin tuottaa 60kw tehoa - sen aikaa kunnes magneettien sisältämä energia on kulutettu loppuun.

Mutta kun samalla väitetään, että "magneettien voima ei laskenut kokeen aikana, joka eräässä tapauksessa kesti kuukauden." - Lainaus sivulta.

Kestomagneettihan on nykytietämyksen mukaan sitä, että aineen elektronien spinit ovat järjestyneet samansuuntaisiksi. Tämän perusteella on vähän vaikea kuvitella, että siihen olisi "varastoitunut energiaa", kuten ei teräsjouseenkaan varastoidu energiaa kun se valmistetaan ja atomit järjestetään paikoilleen, vaan vasta sitten kun se puristetaan kasaan tai venytetään.

Silti teräsjousi "hylkii" toista teräsjousta, kun niitä painetaan päittäin toisiaan vasten.

Magneettien ominaisuuksiin kuuluu myös se, että magneettikenttä pyrkii ylläpitämään sellaista tilannetta, jossa kentän kulkeman reitin reluktanssi on mahdollisimman pieni. Siksi magneetti vetää puoleensa rautaa, koska raudassa magneettivuo kulkee helpommin kuin ilmassa, jonka reluktanssi on suurempi kuin raudan. Systeemi pyrkii pienempään mahdolliseen reluktanssiin, joka tapahtuu silloin kun rauta on mahdollisimman keskellä magneettivuon reittiä ja reitti raudan läpi on lyhyin mahdollinen.

Tämän ansiosta toimii myös solenoidi. Siinä on kela, jonka sisällä on rautatappi. Kun virta kytketään, magneettikenttä vetää rautatapin kelan keskustaa päin, jolloin kelan sisus täyttyy raudalla ja keskustan reluktanssi pienenee. Solenoidi vetää.

Koetin tässä eilen rakentaa pientä lineaarikiihdytintä, jossa magneettikenttä muodostetaan sähkömagneetilla ja kiihdytettävä rautakappale kulkee kahden kuparikiskon päällä vierimällä. Raudan läpi kulkevan virran olisi pitänyt aiheuttaa sivuttaisen magneettikentän, joka olisi kiskonut rautaa eteenpäin, mutta käyttämäni virta oli liian voimakas: rauta hitsautui kiskoihin kiinni ja magneettikentän voima repi kelat mutkalle ja niitä paikoillaan pitävät tulitikut katkesivat.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Magneettikentän energia on kyllä määritettävissä. Näin äkkiseltään ihan niinkin yleinen kirja kuin MAOL kertoo miten lasketaan käämissä kulkevan tasavirran aiheuttaman magneettikentän energia.

E = ½ L I²

jossa L = käämin induktanssi ja I on virta ampeereina.

Koska tasavirran aikaansaama magneettikenttä ei magneettikentän ominaisuuksien puolesta käsittääkseni eroa mitenkään kestomagneetin aiheuttamasta kentästä, voidaan varmastikin olettaa, että kestomagneetin aiheuttamalla kentälläkin on tietty määrä energiaa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Herra Tohtori
Magneettikentän energia on kyllä määritettävissä. Näin äkkiseltään ihan niinkin yleinen kirja kuin MAOL kertoo miten lasketaan käämissä kulkevan tasavirran aiheuttaman magneettikentän energia.

E = ½ L I²

jossa L = käämin induktanssi ja I on virta ampeereina.

Koska tasavirran aikaansaama magneettikenttä ei magneettikentän ominaisuuksien puolesta käsittääkseni eroa mitenkään kestomagneetin aiheuttamasta kentästä, voidaan varmastikin olettaa, että kestomagneetin aiheuttamalla kentälläkin on tietty määrä energiaa.

Kenties ei -ominaisuuksien- puolesta, mutta syntytapa voi olla erilainen.

Magneettikenttä johtimen ympärihän syntyy liikkuvista varauksista. Kestomagneettisessa aineessahan varaukset eivät liiku.

No, minä käsitin asian niin, että elektroni on jo itsessään pyörivä varaus, joka muodostaa itsensä ympärille magneettikentän ja kestomagneetissa nämä magneettikentät ovat yksinkertaisesti järjestyneet samansuuntaisiksi, jolloin niiden yhteisvaikutuksena syntyy laajempi kenttä.

Toisinsanoen, energian ottaminen ulos magneetista täten vaatisi, että elektronien "pyörivä varaus" pysäytettäisiin. Alkeismagneettien energiasisältö pysyy samana, vaikka niiden spinien suuntaa vaihdeltaisiinkin, joten energiaa ei voi ottaa ulos yksinkertaisesti hajottamalla näiden alkeismagneettien järjestystä - itseasiassa se vaatisi että energiaa tuodaan kappaleeseen, jotta saataisiin alkeismagneetit kääntymään uusiin suuntiin.

Kestomagneetit menettävät magneettisuutensa, kun niitä lämmitetään tarpeeksi. Tämä johtuu siitä, että lämpöliike hajottaa atomien järjestystä ja näinollen myös alkeismagneettien suunnat muuttuvat satunnaisiksi, jolloin jäljelle jäävä magneettisuus on enemmän tai vähemmän nollautunut.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Tai kääntäen... kun kestomagneetin magneettisuus häviää (syystä tai toisesta), magneettikentän energia muuntuu lämpöenergiaksi (+liike-energiaksi tässä tapauksessa).

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija
Herra Tohtori
Tai kääntäen... kun kestomagneetin magneettisuus häviää (syystä tai toisesta), magneettikentän energia muuntuu lämpöenergiaksi (+liike-energiaksi tässä tapauksessa).

En näe tämän päätelmän logiikkaa.

Jos otetaan analogia metalliseen jouseen, voisi sanoa, että jousen metallinen rakenne muuttuu siihen kohdistetun rasituksen myötä ja osa tästä energiasta muuttuu lämmöksi.

Samaten magneetissa ulkoisten kenttien takia toisiin suuntiin vääntyvät alkeismagneetit lämmittävät kappaletta, mutta tämä vaatii, että kappaleeseen tuodaan ulkopuolelta energiaa.

Siis, pelkästään elektronien spinien suuntaa ja täten alkeismagneettien suuntaa muuttamalla kappaleesta ei voisi ottaa ulos energiaa. Pienimmän reluktanssin idean mukaan kappale olisi pienimmässä energiatilassa silloin, kun kaikki alkeismagneetit ovat järjestäytyneet samaan suuntaan ja kappaleen sisällä ei vaikuta magneettien välisiä hylkimis tai vetovoimia.

Energian ulosotto täytyisi siis tapahtua suoraan elektronien pyörivästä varauksesta, mutta tämä taas on täysin minun käsityskyvyn ulkopuolella olevaa fysiikkaa, eikä osaa sanoa siihen mitään.

Suoraan sanottuna, tässä sanomani on pelkkää spekulointia vajavaisen tiedon varassa, mutta minusta vaikuttaisi, ettei kestomagneettiin sinänsä voi varastoida energiaa järjestelemällä tai epäjärjestelemällä alkeismagneetteja ja näin magnetisoimalla ja demagnetisoimalla sitä.

Energia täytynee siis olla elektroneissa itsessään, mutta mitä tapahtuu, kun elektroneihin vaikutetaan suoraan tällä tavalla? Olisiko se edes mahdollista ja mitä atomirakenteelle tapahtuisi, kun elektroneista otetaan energiaa ulos? Mitään muutokseen viittaavaa ilmiötä ei käsittääkseni ole havaittu.

Jos tehdään ajatusleikki ja oletetaan, että elektronit saavat jostain energiaa, jotta niistä voidaan ottaa sitä pois, mistä tämä energia mahdollisesti tulisi? Se voisi tulla esimerkiksi lämmöstä. Täten magneettimoottori vetäisi lämpöä ympäristöstään ja sen voitaisiin havaita jäähtyvän.

Edelleen, sivuston väitteiden mukaan magneeteissa ei havaittu magneettikentän heikkenemistä edes pitemmällä aikavälillä. Täten voidaan olettaa, että jos laite toimii oikeasti, se saa energiansa jostain muualta kuin magneettikenttään varastoituneesta energiasta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat