Hämähäkeistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka isoja ovat Suomalaiset, puhtaasti kotimaiset lajit? Sain kämpästäni juuri kiinni hämähäkin, jonka jalkojen väli oli varmasti yli 1-cm, ja HUOM! Tämä ei ollut mikään lude(jolla on pituutta mutta ei painoa)vaan ihka oikea HÄMÄHÄKKI! Miten nuo olennot ylipäätänsä pääsevät kerrostaloihin, ja mitä ne oikein syövät?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Joo, tämä hämis ei kyllä tulitikkuaskiin oliti mahtunut(ellei jalkoja oltaisi sinne käytännössä väkisin taitettu)

En jäänyt katselemaan, löytyisikö siltä noita keltaisi raitoja. Minulla on muuten hyönteiskammo ! Tiedän, että pitäisi olla onnellinen, jos kämpästä löytyy vain hämähakkejä. Nehän eivät ole sosiaalisia eläimiä, ja petoina oikeastaan ihmisen kumppaneita muita, todella VAARALLISIA ötököitä vastaan, mutta silti tuo kyllä kammoksutti!

Ensinnäkin, mitä tuon rantahämähäkin myrkystä oikein seuraa? Toiseksi, minua hieman pelottaa noin isot hämähäkit. Eivät hämikset itse, vaan pikemminkin se miten ne ovat päässeet kasvamaan noin isoiksi? Mitä HITTOA ne oikein syövät? Onko minulla huoneistossani ehkä muurahaisyhteisö tai jotain?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Mainitsemasi 1 cm on kovin kaukana rantahämppiksen koosta. Kyseessä voisi olla huonehämähäkki Tagenaria domestica, joka on kovin hyödyllinen otus, se syö muita hyönteisiä.

Eikä edes tuo rantahämppi ole millään muotoa ihmiselle vaarallinen, vaikkakin sen purema voi tehdä kipeää.

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

Veden lähellä nuo kai normaalisti viihtyvät. Hyönteisiä saalistavat, ja ellen väärin muista, niin myös kalanpoikasia. Vaikea arvata miten se on sun kämppään päätynyt, mutta harmiton pitäisi olla ihmiselle. Purema voi tietysti hieman kirpaista, joten ei kannata mennä sorkkimaan paljain käsin.

Vierailija
Volitans
Tuollainen iso rantahämäkki ei edes mahdu tulitikkuaskiin sullomatta. Ja karvainenkin on. Ja myrkyllinenkin...

kaikki hämähäkit ovat myrkyllisiä

Vierailija
Volitans
Mainitsemasi 1 cm on kovin kaukana rantahämppiksen koosta. Kyseessä voisi olla huonehämähäkki Tagenaria domestica, joka on kovin hyödyllinen otus, se syö muita hyönteisiä.

Sehän minua tässä huolestuttaakin. Se ötökkä oli massaltaan usean kärpäsen luokkaa! Mistä HITOSTA se oikein saa ruokansa ?

Vierailija
Volitans
Tuollainen iso rantahämäkki ei edes mahdu tulitikkuaskiin sullomatta. Ja karvainenkin on. Ja myrkyllinenkin...

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
TomiHollanti
Volitans

Sehän minua tässä huolestuttaakin. Se ötökkä oli massaltaan usean kärpäsen luokkaa! Mistä HITOSTA se oikein saa ruokansa ?

No se syö kaikki ne muut öttöhöntiäiset, jotka muuten imisivät sinusta verta nukkuessasi ja tukeutuisivat korvakäytävään ja ties mitä muuta.

Hämähäkit ovat sinulle hyödyksi. Sitäpaitsi, ne ovat hyviä grillattuina. Kannattaa tosin mielummin hankkia isompia lajeja, niiden kypsennys on helpompaa - eivät kuivu niin nopeasti.

Ainoa ikävyys, jonka hämähäkki voi sinulle tehdä on, että se kaivautuu yöllä korvaasi

Vierailija
Volitans
TomiHollanti
Volitans

No se syö kaikki ne muut öttöhöntiäiset, jotka muuten imisivät sinusta verta nukkuessasi ja tukeutuisivat korvakäytävään ja ties mitä muuta.

Hämähäkit ovat sinulle hyödyksi. Sitäpaitsi, ne ovat hyviä grillattuina. Kannattaa tosin mielummin hankkia isompia lajeja, niiden kypsennys on helpompaa - eivät kuivu niin nopeasti.

Ainoa ikävyys, jonka hämähäkki voi sinulle tehdä on, että se kaivautuu yöllä korvaasi

Se ötökkä oli ISO, ja sillä saattaa olla pesue, ja se varmaan tarvitsee käytännössä kärpäsen verran ravintoa päivässä! HITTO!!!

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
TomiHollanti

Se ötökkä oli ISO, ja sillä saattaa olla pesue, ja se varmaan tarvitsee käytännössä kärpäsen verran ravintoa päivässä! HITTO!!!

No niin, sitten ei ole alkuunkaan huolta. Tuo hämähäkki syö kaikki muut haitalliset öttöhöntiäiset. Ajattele, mitä kaikkea sisällä lentelisi, kävelisi, ryömisi, luikerterisi, jos hämähäkkiä ei olisi.

Kerrostalossa on syytä pitää huolta, ettei hämähäkki pääse karkaamaan naapuriin - sieltä sitä on kovin vaikea houkutella takaisin.

Vierailija
Markolainen
Volitans

Kunka tarantulan ("Pica caballo" Keski-Amerikassa) kuseksiminen/ "purema" ilmenee ihmisen ihossa?
Kerran kovassa jurrissa - siis minä - puri/kusaisi sääreen ja ISO musta ja keltaraitainen arpi näkyi 3 vuotta. Niitähän perskules on noin 800 eri lajia.

Uskoisin, että homma jäi kesken kuten coitus interruptus, sillä "tarantula" todennäköisesti kuoli jo kättelyssä alkoholimyrkytykseen. En mennyt paikallisen poppamiehen (curandero) juttusille, koska en kaameasta kankkusesta johtuen tuntenut kipua.

Kaikesta huolimatta: "Vestigia terrent" eli jälki oli perkuleen peloittavan näköinen.

Vierailija
Johan
Markolainen
Volitans

Kunka tarantulan ("Pica caballo" Keski-Amerikassa) kuseksiminen/ "purema" ilmenee ihmisen ihossa?
Kerran kovassa jurrissa - siis minä - puri/kusaisi sääreen ja ISO musta ja keltaraitainen arpi näkyi 3 vuotta. Niitähän perskules on noin 800 eri lajia.

Uskoisin, että homma jäi kesken kuten coitus interruptus, sillä "tarantula" todennäköisesti kuoli jo kättelyssä alkoholimyrkytykseen. En mennyt paikallisen poppamiehen (curandero) juttusille, koska en kaameasta kankkusesta johtuen tuntenut kipua.

Kaikesta huolimatta: "Vestigia terrent" eli jälki oli perkuleen peloittavan näköinen.

Ainakin eläinkaupoissa myytävien tarantellojen myrkky vastaa paria ampiaisen pistoa.
Huonehämähäkit ovat myrkyllisiä, mutta eivät pysty puremaan ihon läpi, ne kannattaa syödä sellaisenaan, ne ovat hyvä proteiinien lähde.
Musta leski taitaa olla vaarallisin ja ainoa ihmiselle vaarallinen hämähäkki.

Vierailija

Ristihämähäkkinaaraat voivat kasvaa hyvinkin isoiksi. Itse olen törmännyt yhteen suureen mutanttiin, jolla oli vahvan mustavalkoinen selkä. Sitten se tippui kovalle alustalle ja sisälmykset purskahti ulos. Ristihämähkit eivät tosin viihdy sisätiloissa. Kuva ristihämähäkkinaaraasta:

Vierailija

Tämän aiheen innoittamana aloin etsiä tietoja minua pitkään vaivanneesta hämähäkistä. Nähkääs, törmäsin Australian trooppisessa osassa hyönteiseen, jota ensin luulin perhoseksi, joka on kiinni hämähäkinverkossa. Lähempi tarkastelu osoitti, että "perhosella" oli 4 jalkaparia. Vielä lähempi tarkastelu osoitti, että "perhosen" "siivet" olivat panssari, jonka alla oli hämähäkin ruumis. Olin aivan ällikälllä lyöty ja napsin kuvia tästä olennosta. Valitettavasti unohdin hämähäkin, ja muistin uudelleen vasta Suomessa. Kukaan suomalainen hyönteisasiantuntija ei tunnistanut ks. hämähäkkiä, jonka arvelin siis olevan australialainen erikoisuus.

Nyt, pienen googletuksen jälkeen tärppäsi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasteracantha_fornicata

Jos jollakulla on suomennusehdotuksia lajinimelle, niin antaa tulla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat