Allergiat voivat ehkäistä aivokasvaimen kehittymistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Löysin ylein sivuilta mielenkiintoisen artikkelin, jonka mukaan minulla ainakin on elinikäinen suoja aivokasvaimia vastaan. . .
Uskoo ken tahtoo, mutta mielenkiintoinen aihe!

Tiettyjen geenien muuntelu voi altistaa ihmisen astmalle tai allergioille. Tutkijoiden mukaan sama muuntelu voi suojata aikuisia tavallisinta aivokasvainta vastaan.

Geneettinen muuntelu eli polymorfismi tarkoittaa DNA:n moni-muotoisuutta. Samalla normaalisti toimivalla geenillä voi samanaikaisesti olla useampia muotoja. Nämä polymorfismit voivat suojata tiettyjä tauteja vastaan tai tehdä ihmisen alttiimmaksi joillekin sairauksille. Ihmiset, joilla DNA:n monimuotoisuutta löytyi kahdessa tutkitussa geenissä, voivat olla herkempiä kehittämään allergioita, mutta heillä saattaa myös olla pienempi riski saada pahanlaatuinen aivokasvain.

Vielä ei tiedetä tarkalleen miten allergioiden ja aivokasvaimen välinen suhde toimii. Kaksi tutkittua geeniä koodaavat solujen kemiallisia viestinviejiä, sytokiinejä, jotka kontrolloivat miten immuunijärjestelmän solut kommunikoivat ja käyttäytyvät. Nämä viestinviejät saattavat auttaa ehkäisemään tulehduksia aivoissa, vaikka ne myös toisaalta johtavat tulehdusten lisääntymiseen keuhkoissa, aiheuttaen astmaa.

Tutkijoiden mukaan on mahdollista, että sytokiinien tulehduksia ehkäisevä vaikutus aivoissa voi estää kasvaimen kehittymistä.

Huonoennusteinen, nopeakasvuinen Glioblastoma multiforme- aivokasvain vaivaa kolmea ihmistä 100 000:sta ja yli 65-vuotiailla luku nelinkertaistuu. Selviytymisennuste on usein hyvin huono.

Jo vuosia tutkijat ovat arvelleet allergioiden ja aivokasvaimen välillä olevan käänteisesti verrannollisia. Nyt asia on ensi kertaa todistettu DNA-tutkimusten valossa.
(Cancer Research 15.7.2005)
http://www.yle.fi - terveys

Kommentit (5)

Vierailija
Neiti
Löysin ylein sivuilta mielenkiintoisen artikkelin, jonka mukaan minulla ainakin on elinikäinen suoja aivokasvaimia vastaan. . .

Minusta olisi muuten mielenkiintoinen tutkimusaihe jollekkin humanistille, että ovatko terveydenhuolto alalle hakeutuvat keskivertoa enemmän olleet tekemisissä nuoruudessaan terveydenhuollon kanssa. Oman kokemuksen pohjalta pitäisin hyvinkin mahdollisena, että nuorien lääkäri- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden seassa on enemmän tapaturmapotilaita, allergikkoja ja muita nuoruudessaan enemmän sairastelleita ihmisiä. Onko heillä voimakkaammat kokemukset (posi- tai negatiiviset) terveydenhuollosta ja he sitä kautta hakeutuvat (tai vaihtoehtoisesti karttavat) terveydenhuollon alalle myös töihin?

Vierailija
Rollerball
Onko heillä voimakkaammat kokemukset (posi- tai negatiiviset) terveydenhuollosta ja he sitä kautta hakeutuvat (tai vaihtoehtoisesti karttavat) terveydenhuollon alalle myös töihin?

Hehe. Minusta piti tulla poliisi mutta en kasvanut tarpeeksi pitkäksi. Mutta tiedän että omaan ammatinvalintaani vaikuttavat nimenomaan oman menneisyyteni "haamut", uskon itse että jokaisella allalle lähtevällä on loppupelissä henkilökohtaisen kokemuksen kautta tulleet motiivit. Ja usein onkin niin, että itse ei välttämäti ole sairastellut tms. mutta omaiset tai ystävät ovat läpikäyneet jotain, jonka vuoksi alalle lähdetään...

Mielenkiintoinen aihe, tässä juuri etsin itselleni aihetta tutkimukselle, jotta valmistuisinkin joskus!

Vierailija

Ei ole oma kuva. On tossa ollut minunkin oma kuva jossain vaiheessa...

Mä olen sellainen hukkapätkä että ei se paljoa auta vaikka kuinka rukkais. Pituusraja on yli 160cm ja kun luoja soi minulle vain 157cm!

Vierailija
Rollerball
Neiti

Minusta olisi muuten mielenkiintoinen tutkimusaihe jollekkin humanistille, että ovatko terveydenhuolto alalle hakeutuvat keskivertoa enemmän olleet tekemisissä nuoruudessaan terveydenhuollon kanssa. Oman kokemuksen pohjalta pitäisin hyvinkin mahdollisena, että nuorien lääkäri- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden seassa on enemmän tapaturmapotilaita, allergikkoja ja muita nuoruudessaan enemmän sairastelleita ihmisiä. Onko heillä voimakkaammat kokemukset (posi- tai negatiiviset) terveydenhuollosta ja he sitä kautta hakeutuvat (tai vaihtoehtoisesti karttavat) terveydenhuollon alalle myös töihin?

Oman kokemukseni perusteella terveydenhuoltoalalle hakeutuvat ovat tavallista terveempiä.

Suurin rasite on suku, kuten yleisesti on tunnettua; on ns. lääkärisukuja, pappissukuja, juristisukuja ym.

Joskus olen lukenut tutkimuksen, jossa väitettiin lääketieteen opiskeluun hakeutuvilla olevan tavallista suurempi kuolemanpelko. Se on ainoa mistä korrelaatiosta olen koskaan kuullut. En tiedä onko pahemmin tutkittukaan yleensäkään ihmisten motiiveja ammatinvalintaan.

Uusimmat

Suosituimmat