Mitä on vanhuus vuonna 2020?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka se määritellään? Kuinka siihen suhtaudutaan? Miten sitä mahdollisesti hoidetaan?

Kansamme vanhenee vääjäämättömästi, mitä se tarkoittaa ihmisyyden näkökulmasta ja miksi pitkää elinikää ylipäätään niin paljon ihaillaan? Ikä tuo mukanaan sairauksia ja elämänlaadun laskua useimmilla. Terveyden edistäminen ei poista kaikkien sairauksien ilmenemistä ennaltaehkäisevästi. Kun kuuntelee kunnan työntekijöitä, miten vanhusta voidaan hoitoyksiköissä kunnioittaa, jos edes hoitohenkilökuntaa ei voida arvostaa? Ylipäätään, kuka huolehtii ja kenestä?

no semmosia pohdin

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Kyllähän nykyteknologialla pitäisi jäädä enemmän aikaa toistemme hoitamiseen.

Vaan jostakin syystä ei jää, ja syyhän on se tuhlattu aika ja energia, joka menee turhan työn tekemiseen eli kaikki se työ, joka menee Byrokratiaan eli rahaan.

Jo Einstein puhui jo 1949 byrokratian kaikkivaltiudesta ja Einstein jos kuka oli viisas mies.

;):)

Vierailija

Mä ainakin kuolen 27-vuotiaana kylpyammeeseen, viimesen shown jälkeen. Teen samalla tilaa nuoremmille. Olen jo nyt saavuttanut kaiken, mitä elämässäni olen toivonut!

..ja muutama vuosi olisi vielä jäljellä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Paremmin vanhukset voi ja on terveempiä 2020, kuin nyt.
Ensimmäien kidurgi robootti leikkelee aivoja ja parentelee sairauksia tuolloin, nyt on on jo robootteja jotka leikkaa ihmisiä. Mutta ne eivät lieneen viellä käytössä, yleisesti ainakaan. Sitten ei ole enään huonokuuloisuutta, koska se voi parantaa.

Minä en oo viellä kovin vanha tolloin.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Varmaan syöpään kyllä kuolen, mutta olen jo sitä ruvennut ehkäisemään syömällä kasviksia ja hedelmiä.

olen nuori voi olla hyötyäkin kasvisten ja terveellisen ruuan syömisestä.

ihan sen takia yritän nuorena elää terveellisesti että ei vanhana ole niin paljon kaikenlaisia elintapasairauksia.

Vaikka se ei ole minun päätettävissä, sairastunko vai en niin voi sitä kuitenkin elintavoista kantaa vastuuta ja yrittää vaikuttamaan omaan terveyteen.

Vierailija

Jos kohdalle kilahtaa dementia, aivoverenvuoto tai esim. Alzheimer, miksei syöpäkin tai vaikea nivelreuma, ihminen hiljakseen menettää toimintakykynsä lähes kokonaan ja jonkun on myös siivottava ulosteet alta. Yksikään robotti tuskin sitä tulee tekemään tai syöttämään vanhusta. Mikä on ihmisen arvo silloin? Pidetään hyvällä hoidolla ja halvoilla resursseilla yksilöt liian kauan hengissä ja mietitään mikä on hoitajan tai hoitoalan etiikkaa, mietitään miten säästetään eniten ja voitaisiin jo käydä pohtimaan, miten olisi sittenkin eutanasiapiikin laillistus myös Suomessa...Ihminen kuolee halpana laitoksessa. Tämä aihe puhuttaa aika ajoin mediaa ja siksi se kiinnostaa allekirjoittanutta. Kuka määrittelee meidän arvomme vanhana? Millä oikeudella ja miten?

Vierailija

Vastaan kysymyksiini itse: määrittelen seniilin vanhuksen graavisti seuraavasti -> kasvin tasolle päätynyt, max. 40 kg painava lihakimpale, jota pyritään jotenkin pitämään suht. puhtaana, jota syötetään jokunen kerta päivässä (onhan tärkeää, että vanhus syö!), jonka vatsa toimitetaan ajoittain, jolle puhellaan joskus jotakin ja kuvitellaan, että hän todella ymmärtää mitä sanotaan, ja ollaan samalla varsin tietoisia toiveesta, että tämäkin reppana pääsisi jo paremmilla laidunmaille (jos niitä olisikaan..) Ja minullako ei olisi eettisiä arvoja...päinvastoin: kuolema armahtaa ihmisen. Antaa ihmisen kuolla omilla ehdoillaan, jos se suinkin on mahdollista. Elämä on elämistä varten.

Vierailija

Mulla on sekä isän että äidin puolelta verenpainesairaudet (esim. sepelvaltimotauti) perintönä. Äiti kävi äsken leikkauksessakin.... joten mun kohtalona on varmasti saada sydänkohtaus jossain samoihin aikoihin kuin isä, 46-49.

Vierailija

Arvaa harmittaako jos sielu onkin vankina tuossa kehossa ja ei näin pääse uuteen vastasyntyneeseen kehoon ja näin menee kauemman aikaa, ennenkuin seuraavan kerran on täysi-ikäinen ja pääsee harrastamaan seksin iloja.

Vierailija
Anulynn
Onko sillä jokin tarkoitus, miten hitaasti kuolemme ja mihin? Onko siihen olemassa syitä? Mitä mieltä olette?

Entäpä jos olemmekin täällä kärsimässä jotakin tuomiota ja lyhyen elämän viettävät ovat saaneet pienestä rikkomuksesta lyhyen tuomion.

Vierailija
E=tila
Anulynn
Onko sillä jokin tarkoitus, miten hitaasti kuolemme ja mihin? Onko siihen olemassa syitä? Mitä mieltä olette?

Entäpä jos olemmekin täällä kärsimässä jotakin tuomiota ja lyhyen elämän viettävät ovat saaneet pienestä rikkomuksesta lyhyen tuomion.

Jonkun helvetin rikoksen olen kai itsekkin tehnyt...tai täällää seikkailusta selvinneénä minua odottaa palkkio

Vierailija

Ollaanpas täällä kovin kyynisiä. Minä uskon, että vuonna 2020 lääketiede on edistynyt niin merkittävästi, että valmiudet turvata hyvä vanhuus ovat merkittävästi nykyistä paremmat. Mikäli ymmärretään olla laittamatta jatkuvasti kapuloita kantasolututkimuksen rattaisiin, lienee se kehittynyt 15 vuoden kuluessa tasolle, jossa se tuo helpotusta hyvin monen ihmisen elämään. Tämän lisäksi edistystä tuntuu tapahtuvan kiihtyvällä tahdilla monilla muillakin tutkimusaloilla.

Uskoisin yksinäisyyden nousevan entistä merkittävämmäksi vanhuusiän ongelmaksi sitä mukaa, kun somaattisiin vaivoihin löytyy apua. Toki myös masennuksen hoitomuodot tehostuvat, joten vuoden 2045 tienoilla, kun itse siirryn eläkkeelle, lienee aika monelle ikäiselleni luvassa lokoisia eläkepäiviä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat