YLEn mainostamisen tarve ???

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni kaupalliset radio/TV kanavat toimivat seuraavalla periaatteella:

Kerrotaan mainostajille millaisia ohjelmia näytetään ja kuinka kiinnostavia nämä ovat minkäikäisten ja -tyyppisten ihmisten mielestä.
Yritykset sitten ostavat mainosaikaa kanavalta ja kanava saa leipänsä.

Mutta YLEhän ei tietääkseni ole kaupallinen kanava, joten mikä tarve heillä on mainostaa YLEX radiokanavaa elokuvateattereissa ja katumainoksilla ?
Lisätäkseen kuuntelijoiden määrää, saavuttaakseen .......mitä ???
Minusta tuo näyttää vain rahan tuhlaukselta.
En aja ketään takaa, ihmettelen vain... osaako kukaan kertoa miksi ei kaupallinen kanava mainostaa itseään ?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Yhtä hyvin voisi kysyä että miksi yleensä yle on olemassa jos se ei ketään hyödytä... Itse ainakin pidän yleä ja sen kanavia, erityisesti ylexää ja televisiokanavia hyödyllisinä ja sivistävinä(ainakin telkkarikanavia). Eli jos ne ovat olemassa mutta kukaan ei katso niin eihän niistä silloin ketään hyödy tai sivisty siis yksinkertaisesti mainnokset muistuttavat niiden olemassa olosta.

Vierailija

Rahaa eli aikaa kylläkin tässä yhteiskunnassa tuhlataan ja nimenomaan sitä tuhlataan itse rahaan ja siihen liittyviin turhiin töihin.

Mielestäni ei ole turhaa työtä kertoa hyvistä ohjelmista ihmisille

Ja näin joskus tulevaisuudessa kun elämme huvipuistomaisen supertehokkaassa markkinataloudessa, tullaan hyvistä ohjelmista edelleen kertomaan.

;):)

Vierailija
elemenz
Mutta YLEhän ei tietääkseni ole kaupallinen kanava, joten mikä tarve heillä on mainostaa YLEX radiokanavaa elokuvateattereissa ja katumainoksilla ?

Vaikka kanava rahoitetaankin muulla tavoin, niin se ei tarkoita etteikö kuuntelijoilla ja katselijoilla olisi väliä: Ajattele asiaa YLEX:in tiimin kannalta. Jos kukaan ei tilastojen mukaan kuuntelisi kyseistä kanavaa, niin YLE:n johdossa saattaisi herätä ajatus siitä että kyseisen kanavan ylläpito olisi turhaa rahan tuhlausta, eli YLEX:n väeltä lähtisi työpaikat alta!

Vierailija

Tästä tuleekin hyvä aasinsilta toiseen aiheeseen: katsoja/kuuntelijalukujen määrittämiseen.

En tiedä aiheestä paljoakaan, mutta taas "tietääkseni" homma toimii niin, että randomilla valittuihin kotitalouksiin on pyydetty asentamaan seurantalaitteet jotka lähettävät johonkin keskukseen tiedot mitä ohjelmaa kukin talous katselee, mihin aikaan ja kuinka paljon.

Jos asia on näin, niin aika väärin on yleistää sen antamien tulosten perusteella ja sanoa mitä kansa katsoo.
Mitäs ne luvut onkaan, miljoonaluokkaa kun katsotaan formuloita ?
Suomessa on 5 miljoona asukasta.
0-14v = 18%
65+v = 16%

Oletan että 0-14 ja yli 65v eivät katso esim. kyseisiä formuloita.

14-65 vuotiaita on siis 66% = yli 3miljoona suomalaista.
Eli joka kolmannessa talossa olisi muka TV päällä kuuden uutisten ja formuloiden aikaan ? Paskan marjat sanon minä. Aivan yliampuvaa.
Ottaen huomioon siitä 3 miljoonasta ne jotka ovat siihen aikaan matkoilla, työssä, jne. Ärsyttää tällainen spekulaatio.

Pakkohan jotain lukua on saada pöytään jotta rattaat pyörivät, mutta jos ei saada tarkkoja oikeudenmukaisia lukuja, niin ei niitä sitten pitäisi mielestäni mennä pyöristelemään ylös tai alas eri tahojen mieliks.

Digi Tv-pakko haisee kans vähän "isoveljelle". Aivan varmasti on joku 1kb kokoinen softa piirilevyssä mikä lähettää jokaisesta digiTVstä tietoja mitä katsotaan ja kuinka paljon jne...

Vierailija
elemenz
Mutta YLEhän ei tietääkseni ole kaupallinen kanava, joten mikä tarve heillä on mainostaa YLEX radiokanavaa elokuvateattereissa ja katumainoksilla ?
Lisätäkseen kuuntelijoiden määrää, saavuttaakseen .......mitä ???
Minusta tuo näyttää vain rahan tuhlaukselta.
En aja ketään takaa, ihmettelen vain... osaako kukaan kertoa miksi ei kaupallinen kanava mainostaa itseään ?

Kun kanavalla on riittävästi uskottavuutta ja kuulijakuntaa, niin Ylen on paljon helpompi perustella saamaansa rahoitusta valtiolle. Kuulijakunnan laajetessa on taas helpompi vaatia lisärahoitusta. Lisäksi mainostamisen tarkoituksena saatta olla yritys profiloitua tietyn kuulijakunnan äänitorveksi.

Vierailija
elemenz
joka kolmannessa talossa olisi muka TV päällä kuuden uutisten ja formuloiden aikaan ?x

Katsojamäärätutkimukseen käytetään muistaakseni 2000 vapaaehtoista, joilla on jokaisella oma nappi mitä painetaan kun katsoo jotain tv:stä.

asdf
Seuraa 
Viestejä10394
Liittynyt16.3.2005
nm
Katsojamäärätutkimukseen käytetään muistaakseni 2000 vapaaehtoista, joilla on jokaisella oma nappi mitä painetaan kun katsoo jotain tv:stä.

Tuolla otannalla saa aika tarkkoja (virhemarginaali alle neljä prosenttia) tietoja koko kansan tv:n katselusta. Vertaa esim. presidentin vaalien gallupeihin. Otanta on yleensä noin 1 500 ihmistä ja virhemarginaali tuon mainitun 4 %.

Vierailija

Olisi kiva tietää kuinka paljon nykyään on ohjelmien ennakkomainostusta suhteessa lähetysaikaan. Joskus ennakkomainoksia tulee myös ohjelmien lähettämisen jälkeen. En kertakaikkiaan katso ohjelmaa, jonka ennakkomainoksiin on käytetty enemmän lähetysaikaa kuin itse ohjelmaan. Mikä on YLEX?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Mielenkiintoista. Heti kun TV-ohjelmista saa maksaa sen mukaan, mitä ja kuinka paljon katsoo, hankinpa minäkin telkkurin ja maksulaatikon...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
nm
Katsojamäärätutkimukseen käytetään muistaakseni 2000 vapaaehtoista, joilla on jokaisella oma nappi mitä painetaan kun katsoo jotain tv:stä.

Ei ole oma ideani, mutta takuuvarma hittisarja olisi sellainen komediasarja (voi olla draamakin), joka kertoo tuollaisesta tutkimukseen osallistuvasta perheestä. Ihmiset tunnetusti(?) seuraavat "oman alan" sarjoja erityisellä mielenkiinnolla, joten melko varmasti keskimääräistä suurempi osuus mittauskaukosäätimen omistajia olisi tuon sarjan aikana tv:n ääressä.

Tep
Seuraa 
Viestejä827
Liittynyt16.3.2005

Eikös tuon 2000 porukassa TV:ssä ole laite, joka rekisteröi, milloin se on auki ja mikä kanava on päällä. On sitten toinen asia katsooko sitä kukaan. Vai onko minulla vanhaa tietoa. Olisi varmaan liian hankalaa TV:n omistajalle rekisteröidä nappeja painamalla katsomansa ohjelma (ja montako katsojaa). Moni tavallinen katsoja ei varmaan tällaista riesaa haluaisi.
Ainoa tapa selvittää TV:n katselu on puhelingallup: "Mitä ohjelmaa katsotte juuri nyt" Tämä on amerikkalainen tapa. Suomessa ei. Ei ainakaan ole koskaan kysytty.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat