Kissat eivät pysty maistamaan sokeria

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kissoilla on tapahtunut eräässä makureseptorigeenissä mutaatio, joka on tehnyt geenistä toimintakyvyttömän, ja tämän vuoksi kissat eivät pysty maistamaan sokeria.

Tarkemmin.

Mikä tekee evoluution kannalta löydöstä kiinnostavan on se, että kyseinen geeni löytyy myös tiikeriltä ja kepardilta toimintakyvyttömänä ja vieläpä täsmälleen samalla tavalla. Havainto selittyy yhteisellä polveutumisella.

Ihmetyttää vaan, että mulla ollut kissa, joka on tykännyt suklaasta ja joistain karkeista.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ainakin koirille suklaa on muuten myrkkyä, vaikka kuulostaa oudolta. Siskon koira söi vahingossa muutaman karamellin sellaisesta Tupla-purkista ja oli kaksi päivää ruikulilla. Ei liene kissoillekaan hyväksi suklaa, näin muistelen. Kissoille on kyllä saatavana sellaisia kissansuklaita. Yksi kissoistani söi niitä kun ostin.

Vierailija

Kissan suolisto on melko lyhyt, koska sen pitää olla huippuunsa hiottu tappamisen ammattilainen. Ja tästä seuraa, että on vältettävä syötäviä, joista seuraa pahoja bakteerimuutoksia suolistossa. Liha on syötävä tuoreena, ja sokeria vältettävä.

Toinen asia liittyy kissan saalistukseen. Sen roolina on napata se, joka tulee syömään sokeria, ei itse sokeria. Sokerin hajun tunteminen häiritsisi keskittymistä tärkeään tehtävään.

Norsuilla on toisin. Ne voivat talloa kuoliaiksi jopa sarvikuonoja, mutta eivät syö niitä.

Ihminen ja sika ovat kaikkiruokaisia. Ihminen kyllä mieluiten syö sokerin, vaikka tappaa tai tapatuttaa sitä syömään tulleen jyrsijän, jota syö vain äärimmäisessä nälässä.

Hevosellekin kelpaa sokeri, vaikka varsinaista ruokaa ovat heinät ja kaurat. Sokerilisä varmaan auttaa ruuan kypsymistä suolissa, kun hevonen ei keitä ruoikiaan kuten ihminen.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Syy, miksi ihminen maistaa (ja tykkää kovasti) sokerit ja rasvat on se, että niistä saa vähimmällä vaivalla eniten energiaa. Aivot käyttävät reippaasti sokeria, en nyt muista miten paljon, ja jos hiilihydraateista pitää ruveta ensin tekemään sokereita, prosessi tietty hidastuu.

MOT: lapsi vetää sokeria niin että sokerihumalaisena kirjoittelee mitäsattuu...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
ArKos itse
.
Hevosellekin kelpaa sokeri, vaikka varsinaista ruokaa ovat heinät ja kaurat. Sokerilisä varmaan auttaa ruuan kypsymistä suolissa, kun hevonen ei keitä ruoikiaan kuten ihminen.

Voisinpa jättää kirjoittamati, mutta myöh. ajankohta... Hepolle ei juuri sokerilisiä anneta, melassikin tarjoillaan yleensä janojuoman muodossa talvisaikaan, jolloin pakkasen vuoksi on saatava hepo juomaan vettä. Tällöin melassi on valmistettu melassisiirapiksi, joka liuotetaan veteen. Runsas melassitarjoilu tekee heposta piirun verran virtaisemman ja liiallinen hörpöttely/ mässäily aiheuttaa masuvaivoja. Ruoan sulamiseen suolistossa annetaan esim. leseitä.

Vierailija
Asimov
Ainakin koirille suklaa on muuten myrkkyä, vaikka kuulostaa oudolta. Siskon koira söi vahingossa muutaman karamellin sellaisesta Tupla-purkista ja oli kaksi päivää ruikulilla. Ei liene kissoillekaan hyväksi suklaa, näin muistelen. Kissoille on kyllä saatavana sellaisia kissansuklaita. Yksi kissoistani söi niitä kun ostin.

Jos oikein muistan niin suklaassa oleva teofylliini, kofeiinin sukuinen aine on myrkkyä koirille.
Kissoille ei kannata antaa aspiriiniä.
Eräs kani kuoli kun sai jotain normaalia särkylääkettä, ei välttämättä kannata tarjota eläimille mitään jos ei tiedä kuinka se vaikuttaa.

Urho2112
Seuraa 
Viestejä297
Liittynyt6.4.2005

Asimov:

Myrkkyä on juu!?

Meikän mäyris veteli kokonaisen Marabou-levyn, jo ollessaan 3vuotias.
Ainut mikä sen meinas tappaa, olin minä, kun rosvos alta kahen minuutin
poissaolon aikana mun suklaat

Ja aina on suklaa maistunu senkin jälkeen. Tumma tahi vaalee

Vierailija
Pikku Gen
Syy, miksi ihminen maistaa (ja tykkää kovasti) sokerit ja rasvat on se, että niistä saa vähimmällä vaivalla eniten energiaa. Aivot käyttävät reippaasti sokeria, en nyt muista miten paljon, ja jos hiilihydraateista pitää ruveta ensin tekemään sokereita, prosessi tietty hidastuu.

MOT: lapsi vetää sokeria niin että sokerihumalaisena kirjoittelee mitäsattuu...

Sokerit ovat hiilihydraattia...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
s&s&s

Voisinpa jättää kirjoittamati, mutta myöh. ajankohta... Hepolle ei juuri sokerilisiä anneta, melassikin tarjoillaan yleensä janojuoman muodossa talvisaikaan, jolloin pakkasen vuoksi on saatava hepo juomaan vettä. Tällöin melassi on valmistettu melassisiirapiksi, joka liuotetaan veteen. Runsas melassitarjoilu tekee heposta piirun verran virtaisemman ja liiallinen hörpöttely/ mässäily aiheuttaa masuvaivoja. Ruoan sulamiseen suolistossa annetaan esim. leseitä.

Hevosen ruokkiminen talvisaikaan on tarkkaa puuhaa. Usein nykyhevonen ei saa talvella niin paljon liikuntaa kuin kesäisin. Ruoka pitää suhteuttaa sen energiankulutukseen tarkasti. Jos vaikkapa antaa liikaa kauroja voi seurata lannehalvaus ja se on menoa. Kuivia heiniä saa antaa niin paljon kuin se syö. Pakkasella juomaämpärin veden pinnalle voi laittaa heinätukon. Hevonen sitten mukavasti ryystää juomansa heinien läpi. Ei tunnu niin kylmältä.

Lierikki Riikonen

Vierailija
Petopunkkari Ramon
Kissat eivät pysty maistamaan sokeria.

Se on niille ihan oikein. Mitäs on semmosia häntäveikkoja!

Vierailija
Scylla
Ehkä kissasi pitää suklaan jostain muusta ominaisuudesta, esimerkiksi rasvaisuudesta.

Tai seleenipitoisuudesta. Monilla kissoillahan syvä alitajuinen seleeninkaipuu niinkun nyt tuolla meidän Miisullakin. Netistä ja telkustakin se katselisi vaan pelkkiä seleenimainoksia ja kotosalla se notkuu aina seleenikaapin tietämillä. Olen sanonut sille pari valittua sanaa mutta ei auta.

Vierailija

Tein eilen kermavaahtoa. Toinen koneen vatkaimista meni kissoille nuoltavaksi ja hyvin kelpasi (luonnollisesti). Lisäsin valmiiseen kermavaahtoon vaniljasokeria ja käytin toista vatkainta sen sekoittamiseen. Tarjosin makeaa vaahtoa kissoille, sekin kelpasi, mutta kyllä sitä nuoltiin varovaisemmin, erilaisella ilmeellä ja välillä maiskuteltiin suuta oudon maun johdosta. Eli kyllä ne jotain siitä sokerista maistoivat.

Vierailija
Urho

Myrkkyä on juu!?

Meikän mäyris veteli kokonaisen Marabou-levyn, jo ollessaan 3vuotias.
Ainut mikä sen meinas tappaa, olin minä, kun rosvos alta kahen minuutin
poissaolon aikana mun suklaat

Ja aina on suklaa maistunu senkin jälkeen. Tumma tahi vaalee

Maistuu varmasti, sitä en epäile. Mutta myrkyllistä se on:

"Suklaa itsessään ei ole koiralle myrkyllistä, vaan theobromiini, siinä luonnollisena aineena esiintyvä komponentti. Tätä ainetta on suklaassa, teessä, kahvissa ja kolassa.

Mahdollisista sairauksista kärsivät koirat, varsinkin epilepsiaoireiset, ovat suurimmassa vaarassa. Theobromiini saattaa laukaista epilepsiakohtauksen. Koiran koko vaikuttaa, mitä pienempi koira, sitä suurempi vaara. "

"Theobromiini aiheuttaa sydämen toimintahäiriöitä, varsinkin koiran innostuttua jostakin. Sydämen toimintahäiriö voi aiheuttaa sydänkohtauksen joka voi tappaa koiran."

Jne, lisää http://www.shetland.fi/article.php?artid=104

Editointi: parempi linkki ja typoja.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Noor
Tein eilen kermavaahtoa. Toinen koneen vatkaimista meni kissoille nuoltavaksi ja hyvin kelpasi (luonnollisesti). Lisäsin valmiiseen kermavaahtoon vaniljasokeria ja käytin toista vatkainta sen sekoittamiseen. Tarjosin makeaa vaahtoa kissoille, sekin kelpasi, mutta kyllä sitä nuoltiin varovaisemmin, erilaisella ilmeellä ja välillä maiskuteltiin suuta oudon maun johdosta. Eli kyllä ne jotain siitä sokerista maistoivat.

Itse veikkaisin kuitenkin sitä vanilja-aromia syyksi.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Mutta hei, ajatelkaas mitä makua ihminen ei pysty maistamaan. Koirillahan on tarkka hajuaisti ja varmaan makukin. On värejä joita jotkin linnut ja hyönteiset näkevät kukissa - onkohan makujakin?

Makea, hapan, karvas, suolainen. Muita oliko?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat