Elämän merkitys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onhan sitä tullu joskus pohdittua, mutta luulen että tässä tulee raju jako uskovaisten ja eiuskovaisten välillä. Itse uskon että elämän merkitys on aineen kehitys monimutkaisempaan muotoon. En usko jumalaan.

mitäs te muut hipit, nerot, pummit, idealistit, kaikkitietävät... ajattelette asiasta?

Ja jos tämä aihe on jo jossain niin moderaattori saa ihan rauhassa poistaa aiheen samantien.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Elämän merkitys?

En ole uskovainen enkä ateisti. Etsin elämäni merkitystä jalat maassa, välillä käytän "päätä pilvissä". Ulkokuoreni päätyy lopulta maaksi ja minä-tietoisuuteni säilyy. Se että uskon ikuiseen "minätietoisuuteen", sieluun ei tee minusta "uskonnollista" uskovaista omasta mielestäni. Oman elämäni merkitys olisi selvitä kunnialla loppuun asti tämä taival, jonka jälkeen alkaa uudet seikkailut. Oma "minuuteni" ei ole mikään alkuaineiden luomus, eikä aineiden monimutkainen lopputulos. Ulkokuoreni ja aivoni on sitä.
Mutta en todellakaan tiedä kenekään muun ihmisen elämän merkitystä.
Tämän elämäni merkitys on yksinkertaisesti oma perheeni.
Eiköhän se ole jokaisen omissa käsissä, eikä yksiselittäistä vastaista voi antaa kukaan ulkopuolinen.

Olipas sekavaa tekstiä, tähän oli todella vaikeaa vastata...kai tuosta jotain selvää saa
Eikös saman voisi kysyä myös että mikä on elämän tarkoitus ?

Vierailija

Elämä on elämyksiä, joihin arki antaa taustaa.

Elämän aikana eletään ja koetaan tarinoita, jotka voidaan sitten myöhemmin jakaa toistemme kanssa.

E=tila on kaikkien legendaaristen tarinoiden esi-äiti.

Ensin oli yksi, joka halusi kokea itsensä.

;):)

Vierailija

Mustavalkoisena:

Tuottaa elämään pari lasta, joiden elämää pyrin turvaamaan tiettyyn ikään asti. Sitten voin kuolla rauhassa, tietäen, että sain jotain aikaiseksi täällä. Ja tein jotain ehkä ihmiskunnankin hyväksi. (Eli se jää lapsien vastuulle )

Sivutuotteena tässä voisi yrittää (Jos vain mahdollisuus on) elää sellaista monipuolista elämää ja nähdä paikkoja. Sitten voi 79-vuotiaana ryhtyä filosofiksi.

Siinä oli Pummin mielipide, jota jo palavasti haluttiin avausviestissä.

Vierailija

partiolaisten yksi ihanteista on "etsiä elämän totuutta", eiköhän tuo ole samaa kuin elämän tarkoitus. En jaksa usko,jumalan luoneen maailman. Jos näin olisi, miksi dinosaurukset unohtuivat raamatusta? en siis ole uskovainen.

En jaksa usko kaikkien esihistoriallisissa mudissa mönkineiden esi-isien voimalla, että elämällä on tarkoitusta. Kaikki tapahtunut on liian sattumanvaraista.

Minun henkilökohtainen elämän tarkoitus on vain olla. Se on helppoa itseäni sen kummemitta rasittamatta.

Vierailija

Elämän merkitys...jaa..aika paha...Mutta jos oikein pohtii asiaa, niin ihminen itse antaa omilla teoillaan, asenteillaan, tunteillaan jne. oman merkityksensä siihen, miksi hän on elossa. Voisikohan ajatella, että ihminen siten itse määrittelee itsensä ja samalla elämisensä tarkoituksen ja merkityksen? Siksi jokainen jaksaa olla täällä ehkä eri syiden vuoksi. Kukaan toinen ei voi tehdä ihmisen elämää hänen kannaltaan merkitykselliseksi, ellei hän itse oivalla, että elämä on elämisen arvoista. Eikö se merkitys ole juuri siinä? Tasapainoilua huonon ja hyvän välillä, otteen menettämistä ja uudelleen oppimista.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13270
Liittynyt23.6.2005

Elämän merkitys on se minkä merkityksen elämälle annamme. Ihminen on siis merkityksellistävä olento. Elämälemme merkityksiä muodostamassa ovat aina oma maailmankatsomuksemme, arvot, asenteet ja ajatteluumme ohjelmoidut tavat. Olemme siis ehdollistuneet ajattelemaan tietyillä tavoilla suhteessa itseemme, muihin ihmisiin ja ympäristöömme.

Elämän merkitys riippuu näkökulmasta ja arvioijan intresseistä. Nykyajalla "suurten kertomusten" aika alkaa olla ohi tai on muuttumassa yhä objektiivisemmaksi. Moderni tiede on pystynyt vakuuttamaan ihmiset yhä useampien mystisten asioiden kausaalisesta ja fysikaalisesti selitettävissä olevasta luonteesta.

Tämä on tuonut elämän käsittämiselle tyhjiötä, kun vanhoihin varmuutta, välittämistä ja toivoa tuoviin käsityksiin ei enää voidakaan tukeutua. Maailmasta on tullut yhä individualistisempi, vaikka tarpeet eivät ole muuttuneet läheskään samassa tahdissa. Olemme siis henkisten kriisien aikakaudella.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

jaakkoj
Seuraa 
Viestejä76
Liittynyt23.7.2005
MJ
partiolaisten yksi ihanteista on "etsiä elämän totuutta", eiköhän tuo ole samaa kuin elämän tarkoitus. En jaksa usko,jumalan luoneen maailman. Jos näin olisi, miksi dinosaurukset unohtuivat raamatusta? en siis ole uskovainen.

En jaksa usko kaikkien esihistoriallisissa mudissa mönkineiden esi-isien voimalla, että elämällä on tarkoitusta. Kaikki tapahtunut on liian sattumanvaraista.

Minun henkilökohtainen elämän tarkoitus on vain olla. Se on helppoa itseäni sen kummemitta rasittamatta.

Raamattu ei todista että jumala on olemassa, se todistaa jumalaa.
Mitä luulet sitten jumalan luoneen, jos et usko sen luoneen maailmaa?

On aina hauska seurata ihmisten uskovan siihen että eivät ole uskovaisia.

Ja elämän merkityshän on antaa elämälle merkitys... eli siis kohdella itseään osana elämää ja antaa itselleen merkitys elää... eli kuten itse yritän luoda itsestäni muusikkoa parhaani mukaan.
Toisinsanoen, ainoastaan elävänä voit yrittää vaikuttaa elämän merkitykseen, joten pitäähän sitä miettiäkin vähän.

Kuolleena myös annan merkityksen elämällä... maadun ja päädyn kierrätykseen...

Vierailija

Jos elämällä ei ole tarkoitusta, sillä ei ole merkitystä. Merkitys voi olla joko positiivinen tai negatiivinen.

Tarkoitus lähtee henkilöistä, mutta yksi yhteinen elämän tarkoituksen päämäärä voisi olla "kaikille parempi elämä" ja keinona sinne pääsyyn voisi olla "ottaa oppia menneistä ajoista ja välttää jo monta kertaa tehtyjä virheitä". Miten keinoa voisi soveltaa, ekana pitäisi varmaan määritellä ja kartoittaa yleisimmät menneiden sukupolvien tekemät mokat ja niiden syyt ja taustat. Sitten iskeä kiinni perimmäisiin syihin, ehkäistä mokien syntyminen poistamalla niihin johtavien tapahtaketjujen mahdollisuudet tapahtua.

Tuo tarkoitus tekisi kaikkien elämästä kertaheitolla erityisen merkityksellistä

Mutta henkilökohtainen elämän merkitys syntyy itse elämän tapahtumista, vaikka tuntisikin, että ei ole mitään merkitystä, mutta silti on kuitenkin merkityksellinen jollekin toiselle ihmiselle.

Eli elämän merkitys on paitsi oma elämä, myös oman elämän merkitys toisen ihmisen/toisten ihmisten elämään. Kun kukaan käytännössä ei voi mitenkään eristää itseään ympäristöstään, jokaisen elämällä on käytännössä jonkinlainen merkitys.

Vierailija

Toisaalta olisi hirveää, jos elämällä olisi jokin tarkka merkitys, ja universaali totuus. Ei olisi mitään vaihtoehtoista loppua. Hrr.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13270
Liittynyt23.6.2005

Zen on hyvä vastaus.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Ei elämällä oikeasti mitään tarkoitusta ole. Viherpiipertäminen ja luonnonsuojelukin on aivan turhaa, maailmankaikkeuden mittakaavassa täkäläinen elämä on pikkuinen tuhnupieru, joka katoaa yhtä nopeasti kuin ilmestyikin. Ennenpitkää aurinko sammuu ja sitten viimeistään katoaa kaikki elämä tältä pallolta, ellei aurinko koko planeettaa ole nielaissut jo ennen sitä. Silloin kuitenkin kaikki elonmerkit ovat kadonneet ja on täysin merkityksetöntä oliko täällä koskaan elämää.

Vierailija

Voin ajatella kysymystä elämän merkityksestä kahdella tavalla.

Toisaalta oman elämäni merkitystä. Haluan, että minun elämäni päämäärä on olla onnellinen. Millään muulla ei oikeastaan ole väliä, kuin sillä, että minulla olisi pitkäkestoisesti hyvä olla. Tämän ei välttämättä tarvitse olla itsekästä ajattelua, sillä usein oma onni edellyttää myös muiden tekemistä onnelliseksi. Se että on onnellinen - millään muulla ei elämässä ole merkitystä.

Toisaalta elämän merkitystä voi pohtia laajemmalla tasolla. Mikä on kaiken elämän merkitys? Uskon merkityksettömyyteen. Elämä on mielenkiintoinen ilmiö, joka tapahtuu, koska olosuhteet ennen sen tapahtumista olivat sellaiset, että johtivat sen tapahtumiseen. Ei muusta syystä. Elämällä on syvää tarkoitusta yhtä paljon, kuin sillä on tarkoitusta, että ajattelin äsken sekunnin päärynäjäätelöä.

Vierailija

dinoflagellat: Voin ajatella kysymystä elämän merkityksestä kahdella tavalla. Toisaalta oman elämäni merkitystä. Haluan, että minun elämäni päämäärä on olla onnellinen. Millään muulla ei oikeastaan ole väliä, kuin sillä, että minulla olisi pitkäkestoisesti hyvä olla. Tämän ei välttämättä tarvitse olla itsekästä ajattelua, sillä usein oma onni edellyttää myös muiden tekemistä onnelliseksi. Se että on onnellinen - millään muulla ei elämässä ole merkitystä.

Toisaalta elämän merkitystä voi pohtia laajemmalla tasolla. Mikä on kaiken elämän merkitys? Uskon merkityksettömyyteen. Elämä on mielenkiintoinen ilmiö, joka tapahtuu, koska olosuhteet ennen sen tapahtumista olivat sellaiset, että johtivat sen tapahtumiseen. Ei muusta syystä. Elämällä on syvää tarkoitusta yhtä paljon, kuin sillä on tarkoitusta, että ajattelin äsken sekunnin päärynäjäätelöä.

qaz: Enpä ole koskaan nähnyt onnellista ihmistä, joka ei tavalla ja toisella myös avittaisi ympäristönsä onnellisena pysymistä. Eli ei onnellisuuden - hyvinvoinnin - tavoittelu ole itsekästä vaan viisasta (tee toiselle se minkä... jne.). Minä myös uskon merkityksettömyyteen, mutta silti annan korkeimman merkityksen rakkaudelle eli rakastaminen on suurinta elämässä. Muua on aina toisarvoista. Jos ei rakasta, on paha olo.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat