Vapaa rikki

Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

Miten voi olla puhdasta rikkiä luonnossa vapaana? Kokemukseni mukaan alkuaineinen puhdas rikki palaa niin sitkeästi että sitä ei mikään luonnollisesti sammuta. Kaiken lisäksi rikki esiintyy alueilla missä on ollut hehkuvaa tavaraa rikin tullessa maan uumenista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Kommentit (11)

Vierailija

Käsittääkseni rikki esiintyy luonnossa yleensä kaasumaisina oksideina tai mineraaleihin sitoutuneena. Alkuainerikkiä en ole minäkään kuullut tavattavan luonnosta, ainakin se lienee perin harvinaista. Rikki itsessään onkin melko arvokasta monen teollisuudenalan sivutuotetta tai jätettä.

Vierailija

Minä taas olen käsittänyt, että alkuainerikkiä (onko tämä tosiaan virallinen tapa sanoa, että rikkiä ei-yhdisteenä?) löytyy kallioperästä vulkaanisilla seuduilla. Selityksenä siihen, miksi rikki ei ole leimahtanut, keksin, että jos tulivuorenpurkaus on ollut maanalainen, niin vesi on estänyt rikin palamisen.

Jääden odottelemaan, että joku asiantuntija vastaa.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Rikkikaivoksia on olemassa. Joskus tuli ohjelmakin niistä. Keltasen pölyn keskellä parveili kaivosmiehiä, joiden keuhkot sanovat melko nuorella iällä poks.

Joskus rikkiä käytettiin mm. kellareiden kuivaukseen ja kasvihuoneilla vielä 1940-luvulla torjunta-aineena. Vieläkin sitä käytetään mm. hoitovoiteissa (Rikkibemetson). Muistaakseni kauppanimi oli Tulikukka.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Vähän off topic, mutta muistui mieleen tässä että ennen muinoin junaradalta sai kerätä rikkiä, sellaisia isoja kokkareita. Mihinhän se rikki oli matkalla ja miksi se oli suojattu niin huonosti että sitä saattoi kyydistä noin vain tipahdella?

Tulivuoririkistä on sellainen käsitys että se tulee sieltä vuoren syövereistä muiden kaasujen mukana ja sataa ja paakkuntuu sitten siihen vuoren kylkeen pinnalle päästyään.

Vaikea olisi mieltää sellainen tilanne, että se rikki ei palaisi siinä sulan laavan mukana pinnalle tullessaan.

Tuossa on sellaisesta rikkiventtiilistä kuva
http://www.atpm.com/10.04/volcano/02-sulphur-vent.shtml

Tässä sarjassa näkyy vähän paremmin:
http://www-xray.ast.cam.ac.uk/~gmorris/vulcano.html

X

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

>Mihinhän se rikki oli matkalla ja miksi se oli suojattu niin huonosti että sitä saattoi kyydistä noin vain tipahdella.

Se oli matkalla sulfiittisellutehtaalle. Noissa siitä poltettiin rikkidioksidia ja liuotettiin veteen "happotorneissa". Sillä keiteltiin sellua irti puusta.

Olin tuollaisessa tehtaassa kesätöissä seisokin aikana. Putkia asentelivat ja minä jynssäsin saumoja puhtaaksi. Lomien loputtua käynnistivät polttouunin. Satuin olemaan sen tehtaan kellarin sokkeloissa, kun väärän putkistoliitoksen kautta lykkäsi raakaa rikkidioksidia kellarin täyteen muutamassa sekunnissa. Oli hiukan paha juosta pihalle hengittämättä. Matkaa oli aivan riittävästi. Sen jälkeen olen ollut tämmöinen.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
Devil
Vähän off topic, mutta muistui mieleen tässä että ennen muinoin junaradalta sai kerätä rikkiä, sellaisia isoja kokkareita. Mihinhän se rikki oli matkalla ja miksi se oli suojattu niin huonosti että sitä saattoi kyydistä noin vain tipahdella?

Rikki taisi olla lastattu normaleihin avovaunuihin. Vaunua lastatessa sitä menee aina vähän ohi vaunun rakenteisiin, josta se sitten putoaa radalle. Sellutehtaassa ei pienet epäpuhtaudet rikin joukossa haittaa, joten kuljetus voi olla aika suurpiirteistä.

Kun olin lapsi, haimme aina rikkiä satamasta. Siellä sitä lojui kuljetusten jäljiltä maassa suunnilleen nyrkin kokoisia kimpaleita. Rikkiä poltettiin ennen uutta satokautta maakellarissa homeiden torjumiseksi.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Rikkiä löytyy Sisiliasta runsaasti. Aikoinaan sitä on erotettu rikkipitoisesta
massasta sulattamalla tervahaudan tapaisissa laitoksissa.
Texasista ja Louisianasta rikkiä löytyy maan sisästä hiekkakerrosten
alta. Rikki sulateaan maan alla porakaivoissa ja pumpataan paineilmalla
maan pinnalle. Googlesta saattaisi irrota jotain Fraschin nimellä.
En tiedä, miten amerikkalaiset kerrostumat ovat syntyneet, mutta en ole
kuullut, että alueella olisi ollut tulivuoria.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1868
Liittynyt16.3.2005

Rikkiä esiintyy paikoitellen suuriakin määriä vapaana. Kuten täällä on taidettu jo kertoakin, Sisiliassa, Meksikonlahden ympäristössä , Japanissa, muistaakseni myös jossain päin Venäjää. se lienee syntynyt vulkaanisista kaasuista tiivistymällä, tai sitten syvällä kerrostuneissa maalajeissa. Kaasupurkausten yhteydessä ei välttämättä ole tullut laavaa. Jossakin vaiheessa maapallon historiaa on Meksikonlahden tienoo ollut tuliperäistä.

Rikki lienee vanhimpia tunnettuja alkuaineita; egyptiläisten tiedetään käyttäneen sitä pellavakankaiden valkaisuun 2000 eKr.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Rikkiä poltettiin ennen uutta satokautta maakellarissa homeiden torjumiseksi.

Rikkiä saa ohjeitten kera apteekista edelleen tuohon tarkoitukseen. Ohje on sen tyyppien, että metalliämpäri sijoitetaan tiilien päälle ja siinä poltetaan sitä rikkiä kellarissa.

Kosteitten pintojen veteen liukenee rikkidioksidia ja syntyvä rikkihapoke tuhoaa tehokkaasti kaikkea kasvustoa.

Vierailija
Paul M
Miten voi olla puhdasta rikkiä luonnossa vapaana? Kokemukseni mukaan alkuaineinen puhdas rikki palaa niin sitkeästi että sitä ei mikään luonnollisesti sammuta. Kaiken lisäksi rikki esiintyy alueilla missä on ollut hehkuvaa tavaraa rikin tullessa maan uumenista.

Rikki on melko tehoton alkuaine paitsi kuumennettaessa se yhtyy suoraan moniin aineisiin.
Tulivuorenpurkauksissa vapautuu varmaan kaasuja jotka suojaavat rikkiä hapettumiselta jäähtymisen aikana.

Uusimmat

Suosituimmat