Merenkulkijan eli kyberneetin ongelma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Matemaattisena se on Clay-institutin ongelma 3, P/NP. Yleisesti siinä on kyse perämiehen, ohjaus- eli merenkulkutaidosta. Yleinen peruspohja tietysti ovat maanttieteelliset ja meritieteelliset tiedot, eli siis viiteinormaatio eli -muotoutettu, mutta varsinainen ammatillinen tieto ja taito on omansa. Taitavia tarujen merenkulkija oli Odysseus, ja roomalaisten merenjumala Neptunus myös oli ohjaaja. Esimerkki mokaavista merenkulkijoista ovat Kalevalan jättiläiset. Ja erityisesti
Ilmarisen vatsaa Sampo-retkellä vääntää ja naamaa vihertää. Hänessä tässäkin on minun tapaistani, katsoessani keran jotakin merisarjaa sain meritaudin oireita kuvan keinunnasta. Aiemmin kärsin autopahoinvoinnista. Se, ja meritauti, tietysti katoaa, jos olosuhde on jatkuva. Mutta silti maakrapu pitkään on maakrapu, kuten minä, ja minä en tässä itse ole tekemässä ratkaisua, vaan kerron mahdollisesti yrittäville tai harrastaville edellytyksistä.

Kolumbuksesta kylläkin sanoisin, että minäkin hänen löytönsä olisin voinut tehdä. Mutta eihän hän ollut oikea laivuri, eikä hän Amerikkaakaan löytänyt merenkulkutaidollaan, vaan sen puutteista huolimatta. Hänen miehistölläänkin oli hänen pätevyydestään epäilys. Hän oli jo joutunut lupaamaan päivämääränkin, jonka umpeuduttua tulisi kääntyä takaisin.
Hänen onnekseen edestä tuli vastaan saari. - Vaan siis Colombon veljekset alkujaan muutaneina Lissaboniin olivat karttamiehiä, ehkä myös katolisen kirkon tiedustelijoita. Kolumbuksen matka tapahtui viiteinformaation perusteella. Tärkeimpiä siinä olivat tiedot pohjoisessa.
Grönlannissa oli jopa katolinen piispa, ja oli tietoja, että viikingit joskus olivat löytäneet maata lännempääkin, Vinlandin.

Ongelman yhteydessä mainitaan kauppamatkustaja. Tämäkin on historiaa, ennen laivan toisena päällikkönä oli kauppias, joka osti ja myi tuoteita. Matkareitti oli sovitettava kaupallisesti mahdollisimman optimaaliseksi. Myös sotalaivoissa oli perämiehen ohella sotilaiden päällikkö. Hollantilaiset kai ensiksi toteuttivat yhden päällikön periaatteen sekä kauppa- että sotalaivoissaan.

MUSTA LAATIKKO, vanhaa kybernetiikkaa. Merenkulussa se oikeastaan tarkoittaa merikelvotonta, uppoamiskelpoista alusta, eli siis arkkua.
Taitava merimies- ja perämieskin varoi semmoista. Semmoinen oli myös Titanic. Ja sillä oli kaksi päällikköä, kuten vanhoina huonoina aikoina.
Toinen oli hullu kapteeni, toinen toivottomasti veloissa oleva omistaja.

Shakkipeli, ei kai niinkään sotilaiden peli, vaan alkujaan Intian rannikkolaisten. Siinäkin ovat yleiset pelin säännöt ja laskutaidon edellytykset. Ne minäkin josku opin helposti. Mutta mestarin, paitsi vakavaa työtä asiassa, taidollisesti pitä olla polun löytäjä. Minä en polkuja löytänyt. Ja noin jälkikäteen, tuntuu kuin shakkilauta olisi keinunut kuin
aaltoileva meri. Shakkipelaajamestarin kumminkin olettaisin pääsevän pitkälle kohti ongelman ratkaisua, jos ratkaisemaan ryhtyy.

Merenkulkijain ja Suomen uittomiestenkin solmut. Kun niitä alan väki joskus esitteli entisaikoina työmaakopissa, alkoi päätäni särkeä. Myös solmuston kehittelyssä pitää löytää polku. - Jos palataan vanhempaan asentajaan Pertti Keräseen, minä en kyllä osoittanut taitavuutta sähkötöihin niinä kolmena viikkona, joina taisin olla työttömyyskurssilaisena tutustumassa Tervolan sähkölaitoksen verstaalla, kai vuonna 1999. Lähinnä oli hyötyä alan ja sen silloisen vaiheen viitetiedoista. Opin monen yrityksen jälkeen sentään tekemään jatkojohdon. Mutta kun sitten tarvitsin sitä tietokonetta varten, marssin sähköliikkeesen, ja sainkin sievän parimetrisen, jossa viisi liitäntää.

Minä en siis käy ratkaisemaan, mutta toivottavasti tämä auttaa niitä, joita asia kiinnostaa, tai jotka haluavat jopa yrittää.

Kommentit (2)

Vierailija

Palstan ylläpitotoimitus ei ilmeisesti ole selvillä eikä ymmärtänyt, että tämä on matemaattinen aihe ja ongelma, ja että se siis kuuluu matwematiikan aihepiiriin eikä " Muihin tiedeaiheisiin". Ymmärtämättömyytenen ilmeisesti on varsin läheistä sukua tieteen jättiläinen Tepin ymmärtämättömyydelle.

Kyllä te kypäräpääpojaat osaatte!

Uusimmat

Suosituimmat