kommunismi luonnossa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi muurahaiset tekevät töitä?

Kommentit (6)

Vierailija
teini

Miksi ihmiset tekevät töitä..? tai ainakin pitäisi..? Jotta yhteiskunta pysyy kuosissa..?

Vierailija
Qark
teini

Miksi ihmiset tekevät töitä..? tai ainakin pitäisi..? Jotta yhteiskunta pysyy kuosissa..?

Saadakseen $$$

Vierailija
Qark
teini

Siksi ettei ole varaa olla olematta jonkun renkinä. Minä lopettaisin työt välittömästi jos olisi riittävästi rahaa. Ne ne vasta typeriä ovat, joilla on rahaa kuin roskaa ja silti tekevät töitä ja muutenkin kartuttavat omaisuutta jolla jo elelisi onnellisena elämänsä loppuun.

Vierailija

Muurahaiset tekevät töitä elääkseen.

Muurahaiset, toisin kuin ihmiset, toimivat yhteisössä jossa yksilöillä on muutakin eroa kuin pelkkä sosiaalinen status. Voidaan ajatella, että muurahaisyhteiskunta on lähes yksi kollektiivinen tietoisuus - yksittäisellä muurahaisella ei riitä kapasiteettia toimia juuri robottia monimutkaisemmin.

Eri yksilöt muurahaisyhteiskunnassa eroavat fyysisesti toisistaan huomattavasti, eivätkä ne voisi toimia itsenäisesti. Munanhautojalla ei ole taisteluun sopivia leukoja, eikä se kykene hankkimaan omaa ravintoaan luonnosta, mutta se kykenee hyvin liikkumaan ahtaassa pesässä ja lämmittämään sitä jälkeläisiä varten. Erikoistuminen eri toimintoihin on tuonut yhteisölle edun.

Jokaisella yksilöllä on periaatteessa sama lähtötilanne, mutta olosuhteet vaikuttavat siihen mitä mistäkin toukasta tulee. Muurahaiset siis sekä syntyvät, että kasvavat tiettyihin tehtäviin. Joitain toukkia pidetään vähemmällä ruoalla, jolloin niistä kasvaa pieniä muurahaisia ja toisia taas ruokitaan ylenmäärin, jolloin niistä kasvaa suuria sotilaita: jonkinlainen säätelymekanismi itse muurahaisessa saa sen ruumiinrakenteen muokkautumaan sen mukaan, miten yhteiskunta sitä kasvattaa.

Koko hommaa koordinoi kuningatar, jolla on oma armeija lakeijoita. Kuningattaren on oikeus lisääntyä ja muut yksilöt ovat lähinnä steriileitä. Kuningatar estää muiden lisääntymisen kemikaaleilla, tai ainakin yrittää. Kuningattaren itsensä tehtävä on tuottaa jatkuvasti uusia jäseniä yhteiskuntaan korvaamaan kuolleet.

Yhteiskunta ei ole kuitenkaan aivan täydellinen. Muurahaistenkin yhteisössä tapahtuu rikoksia. Lähes kaikki yhteisön jäsenet, niin sotilaat kuin työläisetkin ovat naaraita ja periaatteessa kykeneviä lisääntymään. Toisinaan jotkut työläiset kykenevät, tai ainakin yrittävät lisääntymistä omin päin ja se ei kuningattarelle sovi, koska se merkitsisi kahta hallitsijaa samassa havukasassa ja kahta erillistä yhteiskuntaa taistelemassa samoista resursseista. Vallankumouksen yrittäjät listitään armotta.

Muurahaisen onneksi sen äly ei riitä pohtimaan tällaisia kysymyksiä, vaan se noudattaa orjan tavoin muiden muurahaisten kemiallisia viestejä ja toimii vaistojensa pohjalta. Jos se ei toimisi, eivät muut muurahaiset todennäköisesti tekisi sille yhtään mitään.

Periaatteessa muurahaisista osa voi hyvinkin elellä muiden siivellä, mutta pitemmän päälle sellainen yhteisö ei selviä ja kun elämän kamppailu muutenkin on kovaa, ei tällaisia siipiveikkoja esiinny suurissa määrin.

Vierailija

Veikon vastaus oli hyvä, muttei sekään vielä kertonut syytä sille, mitä evolutiivista hyötyä muurahainen saa ajattelemalla yhteisöään itsensä sijasta. Muurahainen uhraa itsensä epäröimättä pesänsä vuoksi. Se on itsemurhapommittaja, joka eroaa muslimiterroristista siinä, että ei edes usko saavansa yksilönä palkintoa uhrautumisestaan.

Oikea vastaus on kaikkien pesässä ahertavien muurahaisten yhteinen perimä. Koska muurahainen on kolleegojensa klooni, on geenin siirtyminen eteenpäin turvattu, vaikkei muurahainen sitä itse siirtäisi eteenpäin. Muurahainen yrittää oman eloonjäämisensä ja lisääntymisensä sijaan satsata siihen, että kuningatar voisi levittää geenejä - jotka ovat samalla myös tavallisen duunarimurkun geenejä - mahdollisimman tehokkaasti.

Ihmiselle yhtä hieno altruismi ei ole ominaista, sillä kaikilla pesässä ei ole samaa perimää. Sisartani minä suojelen paljon innokkaammin kuin Penttiä Perähikiältä, sillä minulla on yhteisiä geenejä hänen kanssaan, joten hänen selviämisensä voi auttaa minun geenieni leviämistä. Tämä on toki alitajuista ja ilmenee oikeasti siinä, että välitän siskostani paljon enemmän kuin Pentistä.

Uusimmat

Suosituimmat