Allergia ja koira

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on todettu kattava valikoima siitepöly- ja eläinallergioita (mm. koira) ja suvussani on myös astmaa. Minullakin on astma-tyyppistä oireilua, mutta ei varsinaista astmaa.

Ikävästi koirakuume on kuitenkin iskenyt ja kysynkin nyt, onko olemassa koirarotua, jossa ei ole allergeeneja? Tiettävästi joistakin koiralajeista puhutaan allergiaa aiheuttamattomina, vaikka niissäkin on tosiasiallisesti allergeeneja, joskin vain vähän.

Mikäli täysin allergiaa aiheuttamatonta koiralajia ei ole olemassakaan, olisiko älyvapaa yhdistelmä ottaa jokin vähän allergisoiva koiralaji ja ostaa vaikkapa ilmanpuhdistin sekä siivota usein ja vaikkapa huuhdella nenä nenekannulla päivittäin? Onhan sitä siitepölyäkin ilmassa kesäisin jatkuvasti, enkä edes oireile kummemmin, vaikka metsän reunalla asunkin.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Käikki koirarodut ovat ikävä kyllä allergisoivia. Juttele lääkärisi kanssa. Allergia- ja astmaliiton sivuilta voi löytyä kohtalotovereita.

Sorry, mutta astman kanssa ei kannata leikkiä

Vierailija

Jotkut tietävät kertoa, että kerran palstalla hurmaavasti vilahtanut kiinan harjakoira saattaisi sopia myös allergiseen perheeseen. Itse en kyllä tätä usko, sillä käsittääkseni allergiaa aiheuttaa paitsi karva, myös eläimestä lähtevä hilse.

Vierailija

Valitettavasti kiinanharjakoirasta irtoaa aika lailla mukavasti tätä "eläinpölyä". Ja kiinanharjiksen ihoa on hoidettava todella tarkasti, sekä pitkäkarvaista kiinanharjista harjattava päivittäin!

Ei ole olemassa eläintä, mikä ei pöllyyttäisi eläinpölyä. Koira, joka tuntuu aluksi allergiavapaalta, saattaa aiheuttaa puolen vuoden päästä kamalat kohtaukset.

Vehnäterrieriäkin kuulee suositeltavan mutta itse sain siitä kamalat oireet. kun taas esimerkiksi king charlesin spanieleista ei ole tullut mitään oireita!!
Turvallisuuden vuoksi en omista karvasia lemmikkejä... Öiset astmapihinäkorinakohtaukset ovat sen verran rankkaa kamaa, ettei niiden kanssa sovi pelleillä...

Nimimerkillä Allerginen Astma & koirakokeilut.

Vierailija

Kaikki koirat aiheuttavat allergiaa. Jos perheessä on yksi lievästi allerginen, voi hyvä vaihtoehto olla villakoira. Villakoirasta ei irtoa karvaa, vaan sen karva on leikattava. Kun pitää huolen ettei villakoira oleskele huoneessa jossa allerginen nukkuu, ei tähän huoneeseen kulkeudu koirankarvoja, kuten kävisi silloin jos perheessä olisi koira josta irtoaa karvoja. Lievästi allerginen saattaa säästyä oireilta jos nukkumishuoneessa ei ole ole koirankarvoja ja niiden mukana kulkeutuvaa eläinhilsettä. Jotkut koiralle allergiseksi testatut voivat saada oireita vain siitä jos koira nuolaisee tms. Jos ei ole varma allergiasta, voi ottaa aluksi hoitokoiran. Netissäkin on paljon ilmoituksia joissa haetaan koiralle kotihoitopaikkaa esim. muutaman viikon matkan ajaksi. Yksi vaihtoehto on ottaa opaskoirakoululta pentu vähäksi aikaa. Nämä koirat tarvitsevat kodin pentuajaksi ja ne koulutetaan myöhemmin sokeiden opaskoiriksi.

Vierailija

Noista koiruuksista edelleen... Rotuja joista ei lähde karvaa jo mainittujen vehnäterrierin ja villakoiran lisäksi on mm. ceskyterrieri, bischon frise ja -havanese. Muistaakseni kerrynterrieristäkään ei juuri karvaa lähde... Spanielithan ovat karvanlähdössä aivan omaa huippuluokkaansa...

Olisi kuitenkin vastuutonta ottaa koira kotiin, jossa on todettu allergiaa ja astmaa. Koira kiintyy omistajaansa ja perheeseensä, joten jos ja kun koiranpidon myötä allergia pahenee ja tulee aika luopua lemmikistä terveydellisistä syistä, koira kärsii joutuessaan uuteen kotiin.
Vaikka koira juridisesti käsitetäänkin eläinkaupassa vain tavaraksi, on se kuitenkin inhimillinen ja tunteva olento.

Vierailija
s&s&s
Olisi kuitenkin vastuutonta ottaa koira kotiin, jossa on todettu allergiaa ja astmaa. Koira kiintyy omistajaansa ja perheeseensä, joten jos ja kun koiranpidon myötä allergia pahenee ja tulee aika luopua lemmikistä terveydellisistä syistä, koira kärsii joutuessaan uuteen kotiin.
Vaikka koira juridisesti käsitetäänkin eläinkaupassa vain tavaraksi, on se kuitenkin inhimillinen ja tunteva olento.

Minulla ei ole astma, vain allergiaa. Ymmärrän kyllä koiran ottamisen vastuun, sillä meillä oli lapsena kotona koira ja pidän koiraa aitona perheenjäsenenä. Olin jo tällöin todennäköisesti allerginen koirille, mutta en reagoinut kuitenkaan mitenkään meidän kultaiseen noutajaan, joka ei edes lukeudu heikosti allergisoivien koirien joukkoon.

Olen lukenut koirat.comista paljon kokemuksia siitä, miten jopa allergista astmaa sairastavat ja koiralle allergiset ihmiset pitävät koiria sen kummemmin reagoimatta. Useille se tuntuu toimivan jopa siedätyshoitona, eli koira-allergia heikkenee koirien pitämisen myötä. Myös jotkut lääkärit ovat ilmeisesti todenneet esim. bison frisen pitämisen toimivan pikemminkin siedätyshoitona. Ihmettelenkin, mihin nojautuu kommenttisi: "jos ja kun koiranpidon myötä allergia pahenee".

On varmasti myös päinvastaisia kokemuksia, mutta he eivät todennäköisesti kyseistä palstaa seuraakaan, kun ovat joutuneet koirastaan jo luopumaan. Kaipaisinkin tutkittua tietoa aiheesta.

Jos nyt lähden tosissani harkitsemaan koiran hankkimista, otan toki aluksi hoitokoiran samasta rodusta kuin minkä olen hankkimassa, neuvottelen lääkärin kanssa, hankin makuuhuoneeseen (jonne koiralla ei ole asiaa) ilmanpuhdistimen, jne.

Vierailija

"Jos ja kun.." oli vähän kärjistetysti sanottu. En muutenkaan kohdistanut juttuani erityisesti juuri sinuun Juha. On todellakin tutkittu, että lemmikkieläinperheessä lapset saavat tavallaan siedätyshoitoa allergioihin, koska he tulevat helpommin vastustuskykyisiksi mm. bakteereille ja pölylle joita eläimestä lähtee. On myös väitetty, että tämän vuoksi lemmikkieläinperheessä sairastettaisiin normaalia vähemmän nuhaa yms. tauteja.

Itse en kyllä luovuttaisi koiranpentua allergiseen perheeseen, ja tässä on kyse nimenomaa kasvattajan vastuusta pentua, mutta myös omistajaperheen hyvinvointia kohtaan. Tieto-Petterin mainitsemat vaihoehdot tuntuisivat siinä mielessä järkevimmiltä, hoitokoira joksikin aikaa, tai sitten juuri esim. opaskoiranpentu kotiin kasvamaan? Joidenkin lääkärien mukaan tosin allergia saattaa pahentua vasta parin vuoden kuluttua koiran hankinnasta...

Vierailija

Jotenkin tämä koira-allergia-asia kaipaisi uutta asennetta. Joko ollaan jyrkästi vastaan (ns. Oikeat Asiantuntijat) ja tiettyjen rotujen puolesta (ns. maallikot). Näinkin ihmisille ja myös koirille tärkeästä asiasta ei ole tehty yhtään kunnollista tutkimusta - vai onko? Ns. maallikoilla on varsin runsaasti empiiristä kokemusta aiheesta - itsellänikin pelkästään testeissä allergiseksi todettuna koira-allergikkona, mutta jo 40 vuotta koirien kanssa tekemisissä olleena ja viidettä vuotta onnellisena ja koiran omistajana (terveempänä kuin koskaan aikaisemmin)!

Vierailija

Kerrynterrieri.

Olen allergikko ja olen ainakin viimeiset 5 vuotta pärjännyt kahden mokoman kanssa todella hyvin.. Ovat muuten ihania koiria muutenkin.

edit: Kerryillähän ei ole ns. aluskarvaa joka aiheuttaa allergiaa. Niistä ei myöskään irtoa ollenkaan karvoja.

Vierailija
Juha

Useille se tuntuu toimivan jopa siedätyshoitona, eli koira-allergia heikkenee koirien pitämisen myötä

En tiedä muiden kokemuksista, mutta oma lapsuudenaikainen koira-allergiani ei minua enää vaivaa (keväinen siitepöly senkin edestä tosin). En muista minkä ikäinen olin kun testit otettiin ja allergiat todettiin. Muistan oireilleeni koiran takia joskus 5-10-vuotiaana.

Jokatapauksessa sain penskana koiran nuolaisusta paikallisia iho-oireita, ja turkin pöyhimisestä silmien kutinaa. Myöhemmin meillä aluksi hoidossa ja sittemmin omana ollut (nykyään edesmennyt) koira ilmeisesti toimi siedätyshoitona, sillä tämän aikana allergia hävisi.

Nykyään (20-vuotiaana) omistan koiran, joka ei aiheuta mitään oireita. Toivon, ettei aiheuta jatkossakaan, meidän molempien vuoksi.

Vierailija

Minulle sanoi lapsesta asti lääkärinäni toiminut ammattihenkilö että en pysty olemaan kissan (sen enempää kuin koiran) kanssa kuukauttakaan saman katon alla. Nyt on n.6 vuotta takana ja vieläkin tullaan juttuun.

Toisaalta, se on vain ja ainostaan lääkityksen ansiota. Käytän tarpeen mukaan (säännöllisesti) jauheinhalaattoria astmakohtauksiin, mielessäni mahdollisuus siitä että jonain päivänä astmani muuttuu krooniseksi. Eläinpöly aiheuttaa lisäksi myös ikävää allergista ihottumaa. Ehkä jonain päivänä vielä kehitellään lääke jolla ylireagoiva kroppa saadaan kerralla kuriin.

Kissasta en kuitenkaan luovu

Vierailija

Eikös se jokin tutkija keksinyt jo, että tiettyjä suht harmittomia loisia elimistöön päästämällä allergia katoaa loisten erittämän hylkimiseneston ansiosta?

Vierailija
Deus Ex
Eikös se jokin tutkija keksinyt jo, että tiettyjä suht harmittomia loisia elimistöön päästämällä allergia katoaa loisten erittämän hylkimiseneston ansiosta?

Sitä on katteltu prismaa..

Vierailija

Yksityisillä lääkäriasemilta voi saada myös siedätyshoitoa eläinallergioihin aivan kuten siitepölyallergioihinkin. Allerginen ystäväni kävi siedätyshoidossa, hankki koiran, eikä ole jotunut käyttämään allergialääkkeitä laisinkaan. Siedätys toimii ilmeisen hyvin, vaikka virallisesti sitä ei suositellakaan.

Kodin yleinen siisteys ja lemmikkieläinten oleskelun rajoittaminen esim. makuuhuoneessa toimii ainakin itselläni. Olen allerginen kissoille, mutta siistissä kodissa en itse saa oireita pitkänkään oleskelun (useita päiviä, viikkoja) jälkeen, etenkään jos kissaa ei päästetä makuuhuoneeseen. Niissä paikoissa, joissa kissa saa myllätä mielensä mukaan, en pysty oleskelemaan ilman allergialääkkeitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat