Arkhimedeen salaisuus (käsikirjoitus)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tv:stä tuli yli vuosi sitten Prisma-dokumentti Arkhimedeen ikivanhasta käsikirjoituksesta, joka kuin ihmeen kaupalla oli pelastunut, hyvin huonokuntoisena tosin.

Kirjoitus ajelehti jossain vaiheessa luostariin, jossa siitä pyyhittiin pois alkuperäinen teksti ja sivuista sidottiin rukouskirja (pula kirjoitusmateriaalista selvästikin!). Jossain vaiheessa kirja oli kirjastossa ja sillä oli yksityisiäkin omistajia. Teki kyllä suuren vaikutuksen nähdä, miten huonokuntoisia sivuja alettiin tutkimaan ja alkuperäistä tekstiä kaivamaan esille. Kuvankäsittelyllä tekstistä alkoi vähitellen saamaan jotain selvää.

Kuka muistaa nähneensä, ja kehen muuhun teki vaikutuksen? Näköjään tulee uusintana Yle Teemalla 24.8.

Mm. täällä on lisää tietoa: http://www.pbs.org/wgbh/nova/archimedes/palimpsest.html

Kommentit (6)

Vierailija

Minä muistan. Ja minä totesin, että analyysi, jota hain, sitä oli kehitellyt jo Arkimedes. Myöas te muut voitte löytää vanhan palstan keskusteluista, kun käsittelin Arkimedestä ja analyysiä. Siihen asti olin kiinni dialektiikassa/Hegel ja Marx. Nyt voin se jättää, sillä Arkimedeen analyysi oli pitemmällä!

Arkimedes oli Aleksandrian koulun ja kirjaston oppilaskuntaa. Hän alkujaan oli Rooman puolella, kuten kaupunkinsa Syrakusa. Hannibalin sodassa sekä Syrakusa että Arkimedes siirtyivät Hannibalin puolelle.
Ennen sotaa Rooman teitä arvellaan mitatun Arkimedeen keksimällä matkamittarilla. Mitauksen tulokset sai käyttöönsä myös Hannibal.
Arkimedes oli siis Rooman kannalta petturi, kuten Syrakusa, ja monien valtauksen jälkeen surmattujen joukossa oli myös Arkimedes.

Toinen tärkeä puoli antiikista Demokritoksen JAKAMATTOMIEN teoria.
Myös ne olen ottanut käyttöön, johdettuna Planckin vakiosta. Tai kenen
se onkaan nyt, sillä jouduin muuttamaan sen virheellisen yksikön reaaliseksi. Tärkeä saavutus antiikista ovatkin jakamattomat eli atomit ja Arkimedeen analyysi yhdessä. Jo jakamattomissa on myös analyysin ajatus eli idea osimisesta. Analyysin perusmallin Arkimedes epäilemättä oppi Aleksandriassa.

Arkimedesta on ylistetty myös keksijänä. Hän varsinaisesti oli lähinnä vanhojen työkalujen soveltaja. Tähänkin jouduin puuttumaan, kun käsitletiin Arkimedeen Syrakusan puoluistukseen laatimia tarttujia;
ne eivät olelet harppuunoita, vaan semmoisia kuin ovat metsätyöväen
aiemmin käsissä ja sittemmin koneissa käytetyt tukkisakset.

Katsokaapa siis vanhoista keskusteluista.

Vierailija

Katsoin tallenteitani. Aihe Arkimedes ja minä, vanhan palstan keskustelut 16.12.2003 avattu aihe Arkimedes ja minä, hyvin pian mainitun Prisman pätkiksen jälkeen. Mainittuani sen sanon, että Arkimedeen lain minäkin olisin keksiä, ja se nostatti pikku myrskyäkin, kuinka minä nyt voisin sellaista mitä itse Arkimedes - - -. Seuraavaksi kerron Arkimedeen sotakoneista suunnilleen, että ne olivatkin sovellutuksia aiemmista työkaluista. Sitten mainitaan menetelmä epämääräisen pinnan tai tilavuuden laskemiseksi jakaen se osiin. Osimisesta analyysissakin on kyse, ja tästä aukeni tie minullekin eteenpäin. Viimeinen viesti tallneteisani 17.12.2003.

Oli luultavasti toinen ohjelma, saattoi olla vasta seuraavaan keväänä, jossa puhuttiin Arkimedeen keksinnöistä, tärkein vempele, joka näytti taivaankappalten liikkeitä. Ja tulivat myös Arkimedeen sakset, jotka Syrakusassa nostelivat roomalaisten sotakoneita. Ja minä kirjoitin, että kyseessä ei ollut kolmikärkinen ankkuri, kuten pätkis esitti, vaan
täällä tunnetut tukkimiehn sakset, joiden kärjet vedettäessä puristuvat vastakkain kohteen ympärille. Tallenteissani aihenimike Arkimedeen sakset.

Arkimedes ei suinkaan putkahtanut tyhjästä, vaan liittyi analyysiopin aiempaan kehittelyyn. Poliittisesti hän olityhmä mies, ihna nykykiellellä kypäräpää, joka kaupunkinsa mukan asetytui väärään sotaan Hannibalin puolelelle.

Vakio/Kosh ei nostanut myrskyä asettumisestani Arkimedeen seuraan.
Vaan hän kirjoitti jossakin toisessa aiheessa, että Arkimedes oli mies, joka piehtaroi kylvyssä ja juoksi alastomana pitkin katuja.

Analyysiä käsittelen tuon aikakauden muissa aiheissa varsinaisesti.

Arkeologiasta kiinnostuneille, kuten ilmeisesti myös Riikka, käsikirjoituksen taikominen esiin tietysti on suuri elämys.

Vierailija

Minä katsoin... Jummi se täytyy katsoa uudelleen kun Arkhimedestä ei ikinä muuten tuu ikinä mitään...

edit. Arkhimedeen oikein kirjoitus korjattu.

Vierailija
Qark
tälläisen löysin... En tiennyt että Arkhimedeen viimeset sanat olivat: Älä sotke ympyröitäni. Roomalais sotilaalle joka surmasi hänet.

Jopa upseerille, tietääkseni. Noin myös vaselistikermalaiset kuvittelevat surmaavansa, ei miekalla, mutta kiristäen, kuristaen vihollisensa, ne köyhät ja kurjat. Ks. " Presidenttiehdokkaiden kannatus, uusi". Älkää sotkeko minun ympyröitäni!

Uusimmat

Suosituimmat