Jodi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tietääkö kukaan miten tuota voisi kotona valmistaa?

Apteekissa se maksaa niin kauheest!

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

tekee jonkun pommin.

Tee näin: eristä jodia merivedestä!

En tiedä miten, mutta ainakin yritin auttaa.

Tiedän, olen mahtava ihminen.

Vierailija

Jotain hassua se nuclear taitaa väsäillä.. Joo, kerro toki mitä olet puuhastelemassa?

EDIT: Paljonko jodi muuten apteekissa maksaa?

Vierailija

Apteekeissa on lopetettu kemikaalimyynti jo kauan sitten yksityishenkilöille, joitakin aineita vielä saa mutta ei kuitenkaan varmaan jodia.
Jodia ei käytetä pommin rakentamisessa.

Vierailija

Ai mitäkö teen, no mua kiinnostaa vain puhtaitten alkuaineitten valmistus. Ja mua kiehtoo tuon jodin höyrystymis ilmiö. Eli violettin sininen kaasu, reaktion nimi oli vissiin sublimoituminen tai jotain, eli siinä kun aine muuttuu suoraan kiinteästä kaasuksi, kuten hiilihappojää.

Ja tehkää vaan ite ne pomminne, ihanko myyrmannin juttu ei olisi ollu jo tarpeeksi!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
nuclear
Ai mitäkö teen, no mua kiinnostaa vain puhtaitten alkuaineitten valmistus. Ja mua kiehtoo tuon jodin höyrystymis ilmiö. Eli violettin sininen kaasu, reaktion nimi oli vissiin sublimoituminen tai jotain, eli siinä kun aine muuttuu suoraan kiinteästä kaasuksi, kuten hiilihappojää.

Ja tehkää vaan ite ne pomminne, ihanko myyrmannin juttu ei olisi ollu jo tarpeeksi!!!!!!!!!!!!!!!

Jodi on myrkyllistä, tuskin kuitenkaan valmistat sitä.
Se on halogeeneista heikoin suolanmuodostaja joten sitä voidaan vapauttaa vaikka natriumjodidista (NaI)esim. bromin tai kloorin avulla.
Kun natriumjodidiliuosta ja kloorin vesiliuosta sekoitetaan keskenään niin vapautuu jodia joka voidaan uuttaa sopivalla veteen liukenemattomalla liuottimella, esim. rikkihiilellä tai kloroformilla seoksesta, muut aineet jäävät vesiliuokseen.
Liuotin haihdutetaan jolloin jäljelle jää kiinteää jodia.
Kloori ja bromi ovat erittäin haitallisia myrkkyjä, tällaiset kokeet pitää tehdä vetokaapissa.

Vierailija
nuclear

Puhtaiden alkuaineiden valmistus kotioloissa on monien alkuaineiden osalta aika turhaa, koska se ei tule onnistumaan. Ja rahatkin menee hukkaan. Sublimointia voit kokeilla vaikka eristämällä kahvista kofeiinin ja puhdistamalla sen sublimointi-härmistystapahtumaketjun avulla. Halvempaa ja onnistuu todennäköisemmin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat