Pääskyset ja sade

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muistan kuinka isukki joskus aikojenalussa opetti että sateen tulon voi ennustaa siitä että pääskyset lentävät matalalla. Noh, tämä tieto tietysti unohtui vuosien vieriessä, mutta nyt viimeaikoina olen havainnut että matalalla lentävät pääskyset ovat todellakin sateen merkki.

Iltaisin kun istuu tupakalla terassilla ja näkee pääskysiä kaartelemassa puidenlatvojen tasolla, kannattaa ne kuivumassa olevat kledjut käydä nopsaan keräämässä sisälle.

Niin että onkos tälle "ilmiölle" jotain tieteellistä selitystä vai kuvittelenko vaan..?

Kommentit (7)

Vierailija

No onhan tokkiisa sille selitys... Kun luonto tunnistaa kohta puoleen alkavan sateen, niin myös eläimet varutuvat sateeseen, pikku matosista ja muista önniäisistä lähtien. Eli matojen, noiden maaperän ahkerien muokkaajien on mitä pikimmiten tultava ulos maansisäisistä onkaloistaan kohti maanpintaa, sillä muutoin nuo poloiset tukehtuisivat. Tämän lierojen siirtymäprosessin huomaavat nuo viattomat pääskyt ikäänkuin haukkana, rynnäten viivana kohti runsaita, lihaisia matopöytiä jotka maan kamaralla niitä odottavat. Näin luontoa seuraamalla havaitsee alkavat sadekuurot helposti, mikäli ei pilvien liikehdintää ja väriä seuraamalla vielä pysty ennakoimaan säänmuutosta.

Vierailija
pikku Hiawatha
Eli matojen, noiden maaperän ahkerien muokkaajien on mitä pikimmiten tultava ulos maansisäisistä onkaloistaan kohti maanpintaa, sillä muutoin nuo poloiset tukehtuisivat. Tämän lierojen siirtymäprosessin huomaavat nuo viattomat pääskyt ikäänkuin haukkana,

En tiennytkään että pääskyt syövät matoja.
Ainakaan en ole koskaan nähnyt pääskysiä maassa.

Eikö pääskyjen pääasiallista ravintoa ole lentävät hyönteiset?
Olisiko ilmanpaineella jotain tekemistä, että esim hyönteiset lentävät matalemmalla (eivät siis jaksa lentää korkeammalla) joita pääskyt pyydystävät?

Lentävätkö muutkin linnut alempana ennen sadetta?

Vierailija
pikku Hiawatha
No onhan tokkiisa sille selitys... Kun luonto tunnistaa kohta puoleen alkavan sateen, niin myös eläimet varutuvat sateeseen, pikku matosista ja muista önniäisistä lähtien. Eli matojen, noiden maaperän ahkerien muokkaajien on mitä pikimmiten tultava ulos maansisäisistä onkaloistaan kohti maanpintaa, sillä muutoin nuo poloiset tukehtuisivat. Tämän lierojen siirtymäprosessin huomaavat nuo viattomat pääskyt ikäänkuin haukkana, rynnäten viivana kohti runsaita, lihaisia matopöytiä jotka maan kamaralla niitä odottavat. Näin luontoa seuraamalla havaitsee alkavat sadekuurot helposti, mikäli ei pilvien liikehdintää ja väriä seuraamalla vielä pysty ennakoimaan säänmuutosta.

Jos asia olisi näin niin luulisi kaikkien (matoja syövien) lintulajien olevan siellä lieroja metskaamassa. Tälläistä en ole kuitenkaan havainnut.
Ja niinkuin 180 sanoi että pääskynenhän syö lentäviä hyönteisiä, eikä juurikaan vietä aikaa maassa(nykytiedon valossa).

Vierailija

"Nollainformaationa" todettakoon, että minäkin olen kuullut tuon 'hyönteiset matalalla'-tarinan. Kutsun sitä nyt tässä tarinaksi, koska itselläni ei ole henkilökohtaisesti mitään millä voisin todistaa sen paikkaansa pitäväksi.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Lämpimällä säällä ylöspäin nousevat ilmavirtaukset nostavat hyönteisiä ylös, jolloin pääskytkin lentelevät siellä. Kun ilmavirtauksia ei ole (pilvisellä säällä ennen sadetta), hyönteiset ovat matalammalla. http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4%C3 ... C3.A4tieto

Itse olen miettinyt myös sitä, onko matalapaineella (pienempi ilmanpaine) hyönteisten vaikeampi lentää, kun ei riitä niin paljon ilmaa siipien alle.

Same shit, different day...

Vierailija
IsoJussi
Kun ilmavirtauksia ei ole (pilvisellä säällä ennen sadetta), hyönteiset ovat matalammalla.

Tämä vaikuttaa hyvin pätevältä selitykseltä, kiitos siitä!
Olen jälleen ainakin murusen fiksumpi.

Vierailija

Semmosenkin väitteen oon kuullu että hyönteiset menevät valmiiksi matalalle ennen kuin alkaa ropista, koska joutuvat sadepisaroiden matkaan sateen alkaessa ja putoavat maahan jääden adheesion takia kiinni ja hukkuen, liittänyt tämän sitten tuohon pääskyset lentävät matalalla enne sadetta-tietoon.

Uusimmat

Suosituimmat