scifi-kirjavinkkejä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaapas muutamia hyviä vinkkejä scifi-kirjoista. Kirjastosta on niin vaikea löytää uusia hyviä, kun skaala on järjettömän laaja.

Sanottakoon, että olen aina pitänyt Arthur C Clarken kirjoista, mutta Asimov ei jostain syystä miellytä. Samoin fantasiamatkat veenukseen ovat out.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Itse olen nauttinut hyvin paljon Frederik Pohlin kirjoista kuten Tukikohta ja Avaruuden kauppamiehet. Tosin pidin myös Asimovin Säätiö kirjoista, joten en tiedä miten Pohlin kirjat avautuvat sinulle.

Vierailija

Vaikka et Asimovista yleisesti pitäisikään (minä pidän) niin suosittelen ehdottomasti lukemaan The End of Eternity (Ikuisuuden Loppu). Se on mielestäni paras scifi-kirja jonka olen tähän mennessä lukenut. Se ei liity esimerkiksi säätiö tai robotti-sarjoihin mitenkään, vaikka sitä voi ajatella teoksena joka tavallaan on alku sille universumille johon robotti ja säätiösarjat perustuu.

Jos jotain ihan muuta kirjailijaa pitäisi suositella niin ehdottomasti Hyperion sarja (myös Endymion) on jokaisen scifi-fanin ehdoton luettava. Se on varsinainen mestariteos. Philip K. Dickillä taas on lukemattomia hyviä teoksia ja David Brinin uplift-trilogiat ovat varsin virkistäviä myöskin.

Olen lukenut aika suppeasti itse vielä, mutta siitä mitä olen lukenut niin varmaankin nuo jääneet parhaiten mieleen. Toki varmasti unohduksissa on monta hyvää

salai
Seuraa 
Viestejä7095
Liittynyt17.3.2005

Tulee mieleen:

Painovoima 700 (Mission of Gravity/Clement, Hal)

Kirja pohtii millaista elämää voisi esiintyä valtavan painovoiman planeetalla.
Ei mitään typeriä lasermiekkoja ja ohiampuvia sädepyssyjä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Lainaus:
Robert L Forwardin "Lohikäärmeen muna" (Dragon's Egg).

Toinen suositus on Stanislav Lemin "Kyberias", joka on kokoelma kahden keksijän tarinoita. Huumoria ja mitä ihmeellisimpiä keksintöjä.

Huumoripuolelta tietenkin Douglas Adamsin Linnunrata-trilogia (jossa on 5 kirjaa...), josta on tulossa elokuvakin lähiaikoina.

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
Molekyylimies
Robert L Forwardin "Lohikäärmeen muna" (Dragon's Egg).

kaskas paikallisessa kirjastossa näyttäs löytyvän, pitääki mennä hakemaan pääsiäiseks lukemista. Mut enpä tiennytkään että Ursa julkaisee scifiä

kirjan tiedot kirjaston weppipalvelusta:

Aineistolaji Kirja
Tekijä / esittäjä Forward, Robert L.
Teoksen nimi Lohikäärmeen muna
Julkaisutiedot [hki] : Tähtitieteellinen yhdistys ursa, 1987.
Sarja Ursa science fiction, ISSN 0781-6782 ; 9
Huomautus alkuteos: dragon's egg
ISBN 951-9269-38-X (nid.)
Pääkielet suomi
Asiasanat / Aihe tieteiskirjallisuus

Vierailija

Arkadi ja Boris Strugatskin kirjat ovat mielestäni mahtavia. Jos tykkäät filosofoivasta, pohtivasta ja ns. älykkäästä tieteiskirjallisuudesta (kuten mieltymyksestäsi A.C. Clarkeen voisi kuvitella), voin suositella veljesten kirjoja erittäin lämpimästi. Hankalaa olla jumala ja Miljardi vuotta ennen maailmanloppua ovat mielestäni sieltä parhaasta päästä.
Arthur C Clarke ja veljekset Strugatski ovat omasta mielestäni parhaimpia tieteiskirjailijoita, joiden tuotoksiin olen törmännyt.

Vierailija

hmm, näin lisäksi mitä on lueteltu, minuun on kolahtanut Philip Jose Farmerin Jokimaailma-sarja, tosin kaikkia osia ei kai ole suomennettu. Ja sykähdyttävä oli myös novelli 'Jäinen vaeltaja', joka voitti jonkun palkinnon joskus, mutta kirjoittaja ei koskaan halunnut nimeään julki. Novelli on suomalaisen kirjoittama.

Vierailija
Katja.
...Ja sykähdyttävä oli myös novelli 'Jäinen vaeltaja', joka voitti jonkun palkinnon joskus, mutta kirjoittaja ei koskaan halunnut nimeään julki. Novelli on suomalaisen kirjoittama.

Novellin on kirjoittanut pseudonyymi Matias Ranta eli astronomi, filosofian tohtori, dosentti Heikki Oja. Hän on myös kirjoittanut muutaman muun teoksen samalla pseudonyymillä. Hän kirjoitta myös populääritieteellisiä teoksia, mm. vuosittain Ursan Tähtitieteen vuosikirjaa, Maailmankaikkeus 200x.

Vierailija
DerMack

kaskas paikallisessa kirjastossa näyttäs löytyvän, pitääki mennä hakemaan pääsiäiseks lukemista. Mut enpä tiennytkään että Ursa julkaisee scifiä

Julkaisi joskus aikoinaan. Oli jokin scifilehtikin, ennää muista mikä. Tämä scifi-toiminta erkani sitten omaksi yhtiökseen, kun ei kunnolla kuulunut Ursan toimintaan. Mahtoikohan olla joskus 10 vuotta sitten. Kirjoissa oli helmiä ja myös semmoisia, jotka ei oikeen iskenyt. Mikään ei kuitenkaan ollut varsinaisesti scifin huippua, vaan julkaisutoiminnalla pyrittiin kait tuomaan esiin vähemmän tunnettuja ulkomaisia krjailijoita (siis Suomessa-) ja sittemmin myös julkaisemaan suomalaisten tuotoksia novellikokoelmina.

Vierailija
Katja.
hmm, näin lisäksi mitä on lueteltu, minuun on kolahtanut Philip Jose Farmerin Jokimaailma-sarja, tosin kaikkia osia ei kai ole suomennettu. Ja sykähdyttävä oli myös novelli 'Jäinen vaeltaja', joka voitti jonkun palkinnon joskus, mutta kirjoittaja ei koskaan halunnut nimeään julki. Novelli on suomalaisen kirjoittama.

Onkos siitä Farmerin sarjasta suomennettu muuta kuin se eka osa? En ole muita nähnyt.

Oiskohan tuo jäinen vaeltaja ilmestynyt myös Ursan julkaisemassa novellikokoelmassa? Hämärästi muistelisin, että tuo oli Ursan novellikilpailun voittaja, ja kokoelma eli koko kirja sai sitten tämän nimen voiton kunniaksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat