Mikrosalamat pilvissä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Näin tossa viime viikolla yöllä kaverieni kanssa sellaisen ilmiön, johon en ole aiemmin törmännyt missään yhteydessä. Eli oli kirkas yötaivas, ja horisontista lähestyi pilvirintama, joka alkoi hieman rakoilla lähestyessään meitä. Kaveri huomasi että pilven sisällä alkoi näkyä sellaisia kirkastuvia ja himmeneviä valopalloja, jotka olivat noin puolisen metriä halkaisijaltaan ja siis yhtäkkiä syttyivät rauhallisesti ja sammuivat rauhallisesti (parisen sekuntia per "pallo). Itse veikkaisin että ne olivat jotain minimaalisia sähköpurkauksia kahden rintaman välillä, mutta en kyllä ole kuullut sellaisista aiemmin. Onko kellään tietoa mikä ilmiö oli kyseessä?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Ei todellakaan ollut lentokone. Siis vaikeaa sitä kokoa on tarkkaan arvioida, voi olla metrin parin verran heittoa, mutta sillä perusteella kuinka lujaa pilvet liikkuivat ja muuttivat muotoa, pysty hieman arvioimaan että millä korkeudella ne oli ja minkä kokoisia. Mutta näyttivät olevan siis pilven sisällä, ja aina sykkivät rauhallisesti sattumanvaraisissa kohdissa noin muutaman pallonmitan päässä toisistaan. Ilmiö oli täysin äänetön ja sitä kesti n. puoli minuuttia, jonka aikana näin kymmenisen samanlaista rauhallisesti sykkivää hitaasti laajenevaa valopalloa.

Tarinasta tekee vielä hauskemman se, että toinen heppu kaveriporukasta oli n. 30 minuuttia aiemmin väittänyt nähneensä kaksi toistensa ympäri kieppuvaa valopistettä, jotka olivat kadonneet kesken lennon, mutta sitä ei kukaan muu valitettavasti nähnyt. Tosta voi pilke silmäkulmassa tehdä sellaisen ufotarinan niin halutessaan. Jos ne valoimiöt olikin jäänteitä jostain tuntemattomasta warppikentästä... =)

Vierailija

Eiks kukaan osaa sanoa tästä mitään? Hööh. En ole löytänyt vielä lyhyen etsimisen jälkeen netistäkään mitään vinkkiä mikä ilmiö oli kyseessä. Tähtitiedettä olen harrastanut jotain 15 vuotta enkä ole mitään vastaavaa nähnyt sinä aikana.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Minäkin veikkaan että on sähköstä kysymys.

Tuosta Savon valopallosta on videokin kuvattu mutta en ole sitä itse saanut vielä koska tekijänoikeus ei anna lupaa levittää videota. Kuvaajalle todella vaikea paikka ei halua hullun leimaa.

voin kirjoitella lisätietoakin jos jotain kiinnostaa.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Jos ukkospilvet olivat kaukana, niin kyse voi olla pilvien yläpuolelle iskevästä salamatyypistä. Tästä tiedetään vielä kovin vähän, koska se on vasta havaittukin hiljattain. Mm. lentäjät ja avaruuslentäjät ovat niitä nähneet ja muutamat ihmisetkin kirkkaalla ilmalla kaukana olevan ukkosmyrkyn päällä.

Lisätietoa löytyy ainakin nasan sivulta:

http://wwwghcc.msfc.nasa.gov/skeets.html

Vierailija

Ei ollut pallosalama, vaan useita valopurkauksia suht lähellä toisiaan, jotka kestivät jokainen pari sekuntia. Näytti etäisesti vaikka pasilan tornin huipulta tosi sankassa sumussa, mutta paljon keskittyneempiä ja sinertäviä pallon muotoisia hitaasti voimistuvia ja sitten yhtä hitaasti heikentyviä valopalloja, jotka eivät liikkuneet mihinkään, vaan syttyivät vuorotellen ja välillä yhtäaikaakin sattumanvaraisesti arvioisin että halkaisijaltaan n. 50 m kokoisella alueella, ja olivat siis 0,5 m - 1,5 m halkaisijaltaan. Ja kirkkaan säärintaman ja horisontista lähestyvän pilvirintaman "reunalla". Se pilvirintama alkoi ikään kuin hajota kun se lähestyi, tavallaan juovittui.

ilmiön loputtua se juovittuminen jatkoi laajenemistaan pilvirintamassa, mutta ei näkynyt enää samanlaisia ilmiöitä.

Mietin myös sellaista vaihtoehtoa, että aurinko olisi voinut valaista pientä helmiäispilvirintamaa, mutta ilmiö oli kyllä liian nopea sellaiseksi ja aurinko jo aika matalalla, kello oli n. 01.00.

EDIT: ja ei ollut ukkospilviä, vaan ihan peruspilviä, jotka ei edes satanu. Allekirjoittaneen pääkin oli kyllä hieman pilvessä, mutta ilmiön havaitsi 4 ihmistä täsmälleen samanlaisena, eikä kaikilla ollut yhtä pilvinen pää. =)

Vierailija
tiäremiäs
Tuosta Savon valopallosta on videokin kuvattu mutta en ole sitä itse saanut vielä koska tekijänoikeus ei anna lupaa levittää videota. Kuvaajalle todella vaikea paikka ei halua hullun leimaa.

voin kirjoitella lisätietoakin jos jotain kiinnostaa.

Tuo videolla oleva kohde on tunnistettu laskeutuvaksi lentokoneeksi, mikä videon perusteella vaikuttaakin todennäköiseltä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005

En minä muuta kuin että pilvissä tapahtuvien juttujen kokoluokka menee helposti pieleen kuten bolidin etäisyys. Moni on mennyt etsimään bolidia riihen takaa Karjalohjalla vaikka todellisuudessa värkki on kuleksinut jossain Vienan Karjalassa ja hajonnut villin Venäjän risukoihin.

Että arvelut jostain puolen metrin jutusta pilvissä voivat olla yhtä hyvin satojen metrien luokkaa olevia. Edellyttäen, että itse pilvihavainto on aivan varmasti lähihavainto. Joku ukkospysty voi olla sadan kilometrin päässä ja sen luulee olevan naapurikylän päällä. Määritellään naapurikylän etäisyys: Se on kuusi kilometriä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
buugie
Tiäremiäs ei sitä sanonu niin minä sanon tähän suoraan: pallosalama.

Siltä minustakin näyttää. Olosuhde on ihan sama kuin niiden esiintyessä maassakin, kostea ja sähköinen. Pilven laajemman tilan osioissa mahdollisia useatkin yhtä aikaa.

Pallosalam nimestään huolimatta ei ole mikään salama, vaan syntyneestä varauksesta esim. kosteassa huonessa synytvä esi-tila. Varauksen rjaa leijailevaksi palloksi ohut vesikalvo. Valoilmiön toinen puoli on elektronien poistuminen taakse, kun varaus itse tyypiltään kehittyy positiiviseksi.

Vierailija

Vihdoin löytyi hieman samantapainen ilmiö, flash-salamaksi kutsuttu. Erona se, että noista suurin osa tapahtuu maan pinnalla, ja nuo ovat paljon voimakkaampia ja näyttävämmän näköisiä kuin se mitä silloin havaitsin. Ehkä havaitsemani olivat noiden pikkuveljiä, aivan kuten trombit tornadojen.

http://www.qnet.com/~craftyb/lightning.htm

Paul M
Seuraa 
Viestejä8558
Liittynyt16.3.2005
asdf
Epäilen, että kyseessä on jonkinlainen ilmiö.

Ps. Paul M käski lainata tällaiset: °C m² m³ µF ¼ ½ ¾ 1 ∞

Muista palauttaa...

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat