Kopteriturman syyt ?

Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Kopterlinen helikopteri on pudonnut mereen toistaiseksi selittämättömästä syystä. Sääolot olivat suht normaalit, eikä kopterilta saatu mitään hätäviestiä.

Myös monet kopterin turvajärjestelmät olivat selittämättömästi pettäneet. Koneen olisi pitänyt leijua alas hitaasti ja jäädä kellukkeiden varaan kellumaan, ja sen olisi pitänyt lähettää hälytysääni. Näin ei tapahtunut vaan kone upposi kuin kivi pohjaan.

Lisäksi merivartioston silminnäkijä oli kuullut onnettomuuden aikaan 2 erittäin kovaa pamausta, jotka olivat kuuluneet 5 kilometrin päähän.

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Sivut

Kommentit (29)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Pohtija
Koneen olisi pitänyt leijua alas hitaasti ja jäädä kellukkeiden varaan kellumaan

Helikopterin pehmeä ns. autorotaatiolasku edellyttää aika paljon käytännön toimia lentäjiltä. Myös kellukkeet olivat käsin laukaistavia. Se, ettei kopteri tehnyt autorotaatiota, voi johtua teknisestä viasta ohjauslaitteissa. Kenties ohjaajat taistelivat kopterin hallinnan kanssa eivätkä ehtineet avata kellukkeita. 400m korkeudesta putoava kopteri ei tosin välttämättä niistä paljoa hyötyisi, vesi on aika kovaa. Toki on sekin mahdollista, että jokin olisi tehnyt miehistön toimintakyvyttömäksi, mutta se saattaa olla aika eksoottinen selitys.

Vierailija

Tuntuis jotenkin siltä, että roottori olis irronnu jo ilmassa. Sillonhan se vehje kai tulis aika haipakkaa alas sieltä. Olisko pamaukset liittyneet jotenkin roottorin irtoamiseen. Pommi?

Roottorihan löytyi vedestä erillään kopterista.

Vierailija
Tollukka
Tuntuis jotenkin siltä, että roottori olis irronnu jo ilmassa. Sillonhan se vehje kai tulis aika haipakkaa alas sieltä. Olisko pamaukset liittyneet jotenkin roottorin irtoamiseen. Pommi?

Roottorihan löytyi vedestä erillään kopterista.

Kaikki muu paitsi pommi kuulostaa järkevältä. En usko että pommi olisi pikkukohteeseen asetettu.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Mekaanisiin vikoihin usein liittyy kovia ääniä. Esimerkiksi jonkun ohjausmekanismin osan katkeaminen saataa pamahtaa voimakkaastikin, varsinkin jos jännityksestä päässyt osa lyö johonkin muuhun osaan.

Ehkä on parasta odottaa tutkijalautakunnan työn valmistumista. Pommiahan
lienee aina joku Jutta Rabe tarjoamassa selitykseksi, riippumatta suuronnettomuustutkijoiden kokemuksesta ja taidosta...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005

Jos pamaukset ovat olleet peräisin viiden kilometrin päässä putoavasta helikopterista, ne on kuultu viidentoista sekunnin viiveellä näköhavaintoon verrattuna.

Vierailija
Pohtija
Kopterlinen helikopteri on pudonnut mereen toistaiseksi selittämättömästä syystä. Sääolot olivat suht normaalit, eikä kopterilta saatu mitään hätäviestiä.

Myös monet kopterin turvajärjestelmät olivat selittämättömästi pettäneet. Koneen olisi pitänyt leijua alas hitaasti ja jäädä kellukkeiden varaan kellumaan, ja sen olisi pitänyt lähettää hälytysääni. Näin ei tapahtunut vaan kone upposi kuin kivi pohjaan.

Lisäksi merivartioston silminnäkijä oli kuullut onnettomuuden aikaan 2 erittäin kovaa pamausta, jotka olivat kuuluneet 5 kilometrin päähän.

Kai siitä on ensin murtunut yksi lapa, jonka jälkeen koko roottorihässäkkä on muuttunut erittäin epävakaaksi. Roottorin ajautuminen pois balanssista aiheuttaa massiivisia värinöitä koko kopteriin, jonka ansiosta varmaan toinenkin lapa irtosi vielä suurissa pyörimisnopeuksissa. Näistä johtuvat kaksi pamausta. Värinä on saattanut olla jopa niin suurta että ihmiset sisällä ovat menettäneet tajuntansa tai ovat olleet ainakin toimintakyvyttömiä.

Vierailija

Venäläinen stealth-hävittäjä on napsinu sen taivaalta ihan selkeesti.

Tai sitten marsilaiset kokeili uutta kuolemansädettä.

Vierailija
tupakka
Tollukka
Tuntuis jotenkin siltä, että roottori olis irronnu jo ilmassa. Sillonhan se vehje kai tulis aika haipakkaa alas sieltä. Olisko pamaukset liittyneet jotenkin roottorin irtoamiseen. Pommi?

Roottorihan löytyi vedestä erillään kopterista.




Kaikki muu paitsi pommi kuulostaa järkevältä. En usko että pommi olisi pikkukohteeseen asetettu.

Eikös se kopteri ollut täynnä jotain SAK:n pamppuja? Joku porvari vetänyt herneen nenään.

Vierailija

Turmakopteriin viime hetkellä

Laivalippujen vaihtaminen viime hetkellä helikopterimatkaan muodostui kohtalokkaaksi päätökseksi Työturvallisuuskeskuksen viiden hengen seurueelle, joka oli paripäiväisellä työmatkalla Tallinnassa.

Onnettomuuskopterissa menehtyivät Työturvallisuuskeskuksen nykyinen toimitusjohtaja Matti Kopperi, tuleva toimitusjohtaja ja SAK:n apulaisjohtaja Ari Seger, johtaja Marjut Ruotsalainen, hallituksen puheenjohtaja ja EK:n asiamies Tapio Kuikko sekä hallituksen varapuheenjohtaja Pentti Vainio SAK:sta.

Tämä matka oli suunnittelukokous, joka liittyi uuden toimitusjohtajan ja vanhan toimitusjohtajan vaihto-operaatioon, huokaa hiljaa hallituksen ex-puheenjohtaja, Akavan Heikki Liede, joka menetti turmassa monta pitkäaikaista ystävää.

Puheenjohtajisto matkusti Tallinnaan kokouksen viettoon jo tiistaina, ja paluu oli määrä tehdä pika-aluksella, mutta huonon sään takia nopeat alukset eivät kulkeneet.

IS:n kahdesta lähteestä saamien tietojen mukaan seurue olisi työkiireiden takia vaihtanut laivaliput kopteriin.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm

Vierailija

Uutta infoa ylen sivuilta:


Kopterista ei moottoriääntä?

Havaintojen mukaan eilen Suomenlahteen pudonneesta helikopterista ei kuulunut moottoriääntä sen syöksyessä mereen.

Onnettomuuden silminnäkijän mukaan kopterista kuului tätä ennen kaksi pamausta. Viron talousministeri Edgar Savisaar sanoo, että ääni saattoi syntyä roottorilapojen irrottua koneesta.

Suomenlahteen syöksyneellä helikopterilla saattoi olla ongelmia jo aiemmalla lennolla keskiviikkona.

Virolaisen liikemiehen mukaan kopteri käyttäytyi oudosti aamulennolla Tallinnasta Helsinkiin. Liikemies sanoo, että kopterin keula painui alas ennen kuin se saapui Helsinkiin, minkä jälkeen se alkoi värähdellä omituisesti.

Tämän jälkeen miehistö keskusteli keskenään ja liikemiehen mukaan vaikutti siltä, että jotakin erikoista oli tapahtunut.

Suomen ja Viron suojelupoliisien mukaan mikään ei viittaa terroritekoon.

Vierailija

Olipa paskat koneet niillä koptorlinellä. En menis kyytiin niiden koneisiin jos ne pamahtaa kesken lennon ja sitten putoaa.
Miks muuten sieltä helikopterista ei päässyt ulos kun se oli vedessä?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23122
Liittynyt16.3.2005
hdheymreyrer
Olipa paskat koneet niillä koptorlinellä. En menis kyytiin niiden koneisiin jos ne pamahtaa kesken lennon ja sitten putoaa.
Miks muuten sieltä helikopterista ei päässyt ulos kun se oli vedessä?

Vertaa todennäköisyyttä joutua onnettomuuteen helikopterilla lentämällä ja vaikka autolla ajamalla. Suorita vertailu tuntia tai kilometriä kohti. Sitten saat ehkä hieman aihetta miettiä juttuja paskoista koneista. No, tekniset laitteet ovat aina epäluotettavia ja varmasti jokainen sellaisella liikkuva tietää asian. Ikäviä onnettomuuksia sattuu.

Helikopteri lentää kai noin 200 km/h muutaman sadan metrin korkeudessa. Jos se menettää roottorinsa, se putoaa heti ja tulee veden pintaan hyvin suurella nopeudella. Sellaisissa nopeuksissa vesi on lähes yhtä kovaa kuin maankamara, hidastuvuus tappaa matkustajat heti.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
hdheymreyrer

Miks muuten sieltä helikopterista ei päässyt ulos kun se oli vedessä?

Ja jos hidastuvuus ei tapa, eli kopteri putoaa matalalta ja pehmeästi sekä vain kiltisti uppoaa veden alle, on kopterista poispääseminen joka tapauksessa äärimmäisen vaikeaa. Jo pelkästään paikan ja suunnan tajuaminen pimeässä, sameassa ja todella kylmässä vedessä on hyvin vaikeaa, puhumattakaan että samaan aikaan pitäisi fyysisesti ponnistaa ja poistua koneesta vasten kenties sisään virtaavaa vettä tai koettaa nousta pintaan pyörteilevässä ja kuplivassa vedessä. Varsinkin noinkin syvältä. Sopii kokeilla, jos et usko. Käytännössä kouluttamattomalle maallikolle tuo on täysin mahdotonta, hyvin treenatulle huippukuntoiselle ammattilaisellekin todella vaikeaa. Mutta kuten sanottukin, tässä tapauksessa varmasti kukaan ei ollut enää edes tajuissaan ja toimintakykyinen siinä vaiheessa kun koneesta olisi pitänyt poistua.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat