HV konkka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Täällä taas hatun nostaja nuclear nimimerkillä oleva henkilö, ainakin heksun mukaan!

Eli kysymyksenä olisi mitä meinaa HV konkka ja mihin sitä tarvitaan ( esim: tesloissa). Ja älkää luulko että olen tekemässä tota, sen rakentamiseen aloittamiseen menee ainakin vielä 4-5 vuotta mulla, jos sittenkään. Mutta mä vaan haluan oppia teiltä näistä jutuista, joten olkaa ihmisiksi!!

Plus mun tiedot ei riitä alkuunkaan teslan tekoon!

Kommentit (2)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Koko tesla-muuntajan toiminta perustuu LC-piiriin, eli kelan (L) ja kondensaattorin (C) muodostamaan värähtelypiiriin. Esimerkiksi tämä karkea kytkentäkaavio kertoo aika paljon. Kuvassa korkeajännitemuuntaja (HV transformer) lataa jokaisella vaihtojännitteen puolijaksolla kondensaattorin (Tank capasitor). Jännitteen noustessa tarpeeksi suureksi kipinäväli (Spark gap) antaa periksi, jolloin kondensaattori purkaantuu varsinaisen tesla-muuntajan ensiökäämin (Primary coil) läpi. Koska käämillä eli kelalla on aina induktanssia, kondensaattorista lähtevä virta ei pysähdy käämiin, vaan lataa kondensaattorin saman tien uudestaan. Latautunut kondensaattori purkaantuu välittömästi uudelleen kelan läpi vastakkaiseen suuntaan, ja taas kela lataa kondensaattorin uudelleen. Eli toisin sanoen, kondensaattoriin alunperin ladattu energia alkaa värähdellä kondensaattorin ja kelan välillä, käyttäen kulkureittinään kipinäväliä. Energiaa kuluu kuitenkin resistanssiin, joten ennen pitkää valokaari sammuu kipinävälissä. Sitten korkeajännitemuuntaja lataa kondensaattorin uudelleen, ja sama alkaa alusta.

Eli - vastauksena alkuperäiseen kysymykseen - kondensaattorin tarkoituksena on siis toimia osana värähtelypiiriä. Mikä tahansa kondensaattori ei kestä moista rääkkiä, sillä jännite ja virrat ovat huimaavia, siispä tarvitaan erityinen korkeajännitteelle soveltuva kondensaattori. Jotkut tesla-harrastajat tekevät näitä kondensaattoreita itse, joko leydenin pulloja tai alumiinifoliosta eräänlaisia levypakkoja jotka upotetaan lopuksi muuntajaöljyyn. Jälkimmäisillä on kuulemma jännittävä taipumus räjähtää ikävästi kovan rääkin alla.

Ja hattua nostelen edelleen, parhaat projektit ovatkin ikuisuusprojekteja

Uusimmat

Suosituimmat