bittejä

Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Kuinka monta tilaa voi olla bitillä?
Itse tunnen neljä:
on
ei
ehkä
evvvk

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

Kommentit (5)

Vierailija

Sekoitat bitin joka ilmaisee informaatiosisältöä ja totuusarvon joka on logiikan käsite. Kaksiarvologiikkaa (vain kyllä ei) käytettäessä yksi totuusarvo vastaa informaatiosisällöltään yhtä bittiä. Moniarvologiikoissa ja sumeassa logiikasssa totuusarvon informaatiosisältö voi olla suurempi.

o_turunen
Itse tunnen neljä:
on
ei
ehkä
evvvk

Tässä neliarvoisessa logiikassa yhden totusarvon ilmaisemiseen kuluu kaksi bittiä esim. seuraavasti koodattuna: 00=ei,01=kyllä,10=ehkä,evvvk=11.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä8006
Liittynyt16.3.2005

Siemensin logiikassa minulla ei ole mitään vaikeuksia sisällyttää
noita neljää tietoa yhteen bittiin. Kysynkin, onko muilla samantapaisia
kokemuksia?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.

Vierailija
o_turunen
Siemensin logiikassa minulla ei ole mitään vaikeuksia sisällyttää
noita neljää tietoa yhteen bittiin. Kysynkin, onko muilla samantapaisia
kokemuksia?

Osaamattomuutta!

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
o_turunen

Kysymys on sikäli tyhmä, että jo bitin (engl. Binary Digit) määritelmä sanoo että sillä voi olla kaksi (Bi = kaksi) tilaa.

Hassu juttu sinänsä, "digit" on latinaa ja tarkoittaa sormea. Digitaalisuus onkin jotain jota voidaan verrata sormilla laskemiseen. Binary digit tarkoittaakin kirjaimellisesti sormea jolla voi olla kaksi asentoa.

Vierailija
Heksu

Hassu juttu sinänsä, "digit" on latinaa ja tarkoittaa sormea. Digitaalisuus onkin jotain jota voidaan verrata sormilla laskemiseen. Binary digit tarkoittaakin kirjaimellisesti sormea jolla voi olla kaksi asentoa.

Nipottaa kun pitää, digitus on latinaa, digit on englannin muoto samalle. Ja aikanaan sormilla laskettiin ja näytettiin mahdollisesti roomalaisia numeroitakin, siitähän loogisesti päästään numeroon.

Uusimmat

Suosituimmat