Tulevaisuuden polkupyörät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Noiden pyörien kuljetuksessa tulee henkilöautoherroille kyllä tenka poo. Polkupyörien kuljetukseen hehkilöautolla on nimittäin olemassa maanmainio keksintö, pyöränkuljetuskoukku. Kaikissa noissa kuljetuksissa, joita olen nähnyt, on polkupyörä laitettu ajoasentoon.
Jos nämä pyörämallit yleistyvät, pitäisi henkilöautoherrojenkin opetella laittamaan tuo polkupyörä pystyasentoon keskelle, kuten allekirjoittanut on tehnyt aina, kun on ollut tarvetta pyöräkuljetukselle. Muuten auton takavalot peittyvät ainakin noiden pinnattomilla pyörillä varustettujen kanssa.

Autotarvikeliikkeissä myydään kyllä lisävalosarjoja, jotka on tarkoitettu kiinnitettäväksi polkupyörään, silloin kun takavalot peittyvät. Toinen, halvempi tapa on tosiaan nostaa koko tuo pyörä pystyyn, jolloin takapyörä tulee alas keskelle ja valot näkyvät molemmilta puolilta.

Vierailija

Vaan olisiko sähköisellä apumoottorilla varustettu polkupyörä vastaus tulevaisuuden öljykriisiin?
Vaihtoehtoisia moottorejakin voisi kokeilla.
Energiaa kun ei tarvittaisi niin paljon ottaen huomioon vähäisen painon...
Miksi puhutaan vain sähkö tms autoista? Yksilönvapaus kunniaan ja sähköpyörät kaduille! Vai onko takana texasin öljypohatat estämässä kehitystä?

Suomen pelle pelottomat!; alkakaa kehitystyöhön heti!!!

Vierailija
kunkku
Vaan olisiko sähköisellä apumoottorilla varustettu polkupyörä vastaus tulevaisuuden öljykriisiin?
Vaihtoehtoisia moottorejakin voisi kokeilla.
Energiaa kun ei tarvittaisi niin paljon ottaen huomioon vähäisen painon...
Miksi puhutaan vain sähkö tms autoista? Yksilönvapaus kunniaan ja sähköpyörät kaduille! Vai onko takana texasin öljypohatat estämässä kehitystä? :idea:

Suomen pelle pelottomat!; alkakaa kehitystyöhön heti!!!

Ei pyörää tarvitse uudelleen keksiä. Marssi vain kauppaan ostamaan itsellesi sähkövelo. Suomessa löytyy ainakin Helkama, Elcat, Peugeut ja Velotchnik ja Chunlan merkkisiä sähköpolkupyöriä. Hintahaarukka on suuri, luokkaa 700-3000 euroa. Helsingissä Sähköpyörä Oy on erikoistunut sähköavusteisiin fillareihin.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005
Neutroni
Herra Tohtori
Eiköhän kuitenkin ole niin, että huippupyöräilijöiden harvaa mutta tasaista joukkiota lukuun ottamatta normaaleilla ihmisillä on enemmänkin polkijasta kuin pyörästä kiinni, miten lujaa pääsee.



Ei todellakaan ole. Vaihda se 30 vuotias fillarisi mihin tahansa uuteen maantiepyörään, niin saat samoilla tehoilla 3-5 km/h lisänopeutta heti. Se on pyöräilyssä paljon.

Jaa, nousi tämäkin aihe pinnalle.

Täytyy nyt kyllä nousta puolustamaan 31-vuotiasta fillariani. Se on erinomaisessa kunnossa ja muistaakseni kun kerran vähän kellotettiin 400 metrin ovaalilla niin ajaksi tuli jotain puolen minuutin luokkaa huonoilla ajolinjoilla. Lähinnä vauhtia rajoitti huonojen ajolinjojen vuoksi se, että mutkissa ei kunnolla viittiny polkea kun olis muuten pian osunu poljin maahan ja siitä taas ei olisi mitään hyvää seurannut.

Jos aika (kuten muistelen) oli jotain luokkaa 30-35 sekuntia niin kierroksen keskituntinopeudeksi saadaan likimain 40 km/h... tämä siis niin, että koko aikaa mutkassa ei ole poljettu. Tämä tapahtui muistaakseni siinä kolme vuotta sitten kesällä. Jos joku tietää nelostiellä pohjoiseen päin ajettaessa Simon asemakylän jälkeen on niin sanottu Leipiön suora, siinä on tyynellä kelillä mahtava ajella. Myötätuulella on tietenkin vielä mukavampi, varsinkin jos rekkoja tulee kiva jono samaan suuntaan. Niiden imussa saa hyvät huiput, mutta sitä ei tässä nyt oikein voida laskea huippunopeudeksi...

Silloin fillarini oli tosin vain 28 vuotta nuori.

Tietenkin on mahdollista, että pientä optimointia voitaisiin saada aikaan uudella pyörällä, mutta kyllä vanhalla hyväkuntoisella mankelilla on hyvä ajaa. Ja tottakai maantiepyörän spagettirenkailla vastus on pienempi... mutta muu käytettävyys kärsii. Maantiepyörällä on tuskaista ajaa esimerkiksi kadun reunakiveyksen yli millään nopeudella, minun vanhalla mankelillani riittää että vähän hidastaa ja keventää painoa ohjaustangolla niin jo nousee, eikä pahasti täräytäkään.

Sääli ettei pyörää ole täällä Helsingissä, vaan se on toistaiseksi edelleen Simossa... Pitänee hommata viimeistään ensi kesäksi. No, sen ajan murheita se.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Jos enää ketään kiinnostaa omituiset mankelit niin tsiikatkaapas työsuhdepyörääni:

http://personal.inet.fi/koti/harveli.hayrinen/rotot.htm

Tarkoitus olisi tehdä kolmipyöräinen soutupyöräkin, jolla saisi rasitettua kauramoottoria vähän monipuolisemmin, ja pääsisi lujempaa. Polkupyörä on mainio väline, mutta kuntolaitteena kovin yksipuolinen. Ajatuksena olisi kehitellä työmatkalle semmoisia "punttisali pyörillä" -tyylisiä TV-shop hyötyliikuntavempeleitä. Ei kuitenkaan sauvakävelyä, herranjestas, siinähän menisi maine tyystin...

Vierailija
LittleAtlas
Ompas vekkulin näköisi pelejä.
http://www.mountainbiketales.com/Verdra3.htm[/quote]

Muuten näyttäisi ihan hyvältä, mutta
- Montakohan tuntia kestäisi, että tuollainen varastetaan juna-asemalta, kun jättäisin sen sinne työpäivän ajaksi.
- Useimmista malleista näytti puuttuvan kunnon lokasuojat. Märällä kelillä ajo ei ole kivaa, jos ei ole kunnon lokasuojia.
- Missä on heijastimet ja valot? Nämä pimeällä tuiki tärkeät varusteet.
- Miten noihin voi kiinnittää turvaistuimen?
- Toimiikohan ohjaus myös pakkasella vesisateen jälkeen, ettei vain mene jäähän koko vehje?
- Miksei runkoon ole hitsattuna kiinni lukkoa?
- Kai noihin sentään saa nastarenkaat. Ilman ei uskalla talvella ajaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005
Jari

Muuten näyttäisi ihan hyvältä, mutta
- Montakohan tuntia kestäisi, että tuollainen varastetaan juna-asemalta, kun jättäisin sen sinne työpäivän ajaksi.



Minuutti lienee parempi ajan yksikkö mittaamaan tuota aikaa. Niitäkään tuskin montaa tarvitaan.


- Useimmista malleista näytti puuttuvan kunnon lokasuojat. Märällä kelillä ajo ei ole kivaa, jos ei ole kunnon lokasuojia.
- Missä on heijastimet ja valot? Nämä pimeällä tuiki tärkeät varusteet.
- Miten noihin voi kiinnittää turvaistuimen?



Liekö kuiviin ja lämpimiin maihin tarkoitettuja. Lapsetkin voi kuljettaa peräkärryssä, mikä on paljon turvallisempaa.


- Toimiikohan ohjaus myös pakkasella vesisateen jälkeen, ettei vain mene jäähän koko vehje?



Luulen vähän, ettei noiden kehittäjä ole nähnyt pakkasta kuin pakastimessa. Nuo on kuitenkin suhteellisen helppo muuttaa pakkaseen sopiviksi.


- Miksei runkoon ole hitsattuna kiinni lukkoa?



Miksi olisi? Lukot estävät lähinnä hetken mielijohteesta tehdyt luvattomat käyttöönotot. Varkaille niillä ei ole vähäisintäkään merkitystä. Arvofillari pitää pitää lukituissa tai vartioiduissa sisätiloissa aina. Se on sikäli ikävää, että kauppareissuja ja muuta asiointia ei käytännössä voi tehdä pyörällä.


- Kai noihin sentään saa nastarenkaat. Ilman ei uskalla talvella ajaa.

Kunnon nastarenkaita saa tietääkseni vain 559 millin kokoon (maastopyöräkoko). "Kevytnastarenkaita" myös 622 millisiin, ja ehkä joihinkin muihinkin. Ainakin osassa taisi olla normaalikokoiset pyörät.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Juuri edellisessä viestissä mainittujen syiden vuoksi kaupunkifillarin kannattaa olla mahdollisimman kapisen näköinen, varkaalle mahdollisimman ei-kiinnostava kohde, mutta tekniikaltaan kunnossa oleva, hyvin laakeroitu peli.

Ja mitä tulee talvella ilman nastoja ajamiseen, sehän on vaan jännää. Tosin ei mielellään kaupungissa kaljamakelillä. Lumella on ihan hyvä ajaa jos renkaassa on vähänkin kuviota, nopeita etupyörän kääntelyjä ja jarrutuksia kannattaa tosin välttää. Loppujen lopuksihan se on eturenkaan pyöriminen mikä polkupyörää pitkälti pystyssä pitää normaalipyöräilijän tapauksessa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Tupla.

Näköjään kun menee takaisin päin selaimen muistissa ja vahingossa klikkaa "päivitä" nappia niin eiköhän se pykää uuden viestin, jos sivuna sattuu olemaan tuo "posting.php"...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat