Pätkät elävät pitempään kuin pitkät

Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Näyttää siltä, että elinikä korreloi negatiivisesti yksilön pituuden kanssa. Arvo Ylppö, Adolf Ehrnrooth ja muut tervaskannot ovat yleensä pienikokoisia ihmisiä (omassakin ikäluokassaan). En muista nähneeni paljonkaan kaksimetrisiä vanhuksia. Ammattilaispainija Andre the Giant ja muut isot ihmiset kuolevat yleensä nuorina.

Naiset elävät miehiä vanhemmiksi ehkä juuri siksi että ovat pienempiä kuin miehet.

"An early paper illustrating the greater longevity of shorter people appeared in the Bulletin of the World Health Organization in 1992. Since then we have presented substantial findings showing that shorter, smaller people live longer. The reason for this is that bigger bodies have more cells and these cells are subject to replacement due to wear or damage."

http://www.shortsupport.org/Research/samaras.html[/quote]
Solujen jakaututuminen on ilmeisesti yksi syy tähän epätasa-arvoon, mutta onko muitakin?

Itseäni kiinnostaa tämä asia koska olen aika pitkä enkä halua kuolla nuorena...

En löytänyt netistä tarkempia tilastoja koon ja eliniän suhteesta: onkohan joku Tiedepalstalainen koskaan törmännyt sellaisiin?

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

JessJess Jeeeesss.

Jotain hyötyä siis siitä että olen totaalinen hukkapätkä.!
Palataan asiaan kun täytyän 100v. Kerron sitten pitikö väittämä paikkansa!

Vierailija

Hmm.. tässä voi kyllä olla perää. Tulee aivan mieleeni isäni äidin äiti joka eleli 93 vuotiaaksi ja oli hyvin lyhyenpuoleinen

Vierailija
Ding Ding

Solujen jakaututuminen on ilmeisesti yksi syy tähän epätasa-arvoon, mutta onko muitakin?

Itseäni kiinnostaa tämä asia koska olen aika pitkä enkä halua kuolla nuorena...

En löytänyt netistä tarkempia tilastoja koon ja eliniän suhteesta: onkohan joku Tiedepalstalainen koskaan törmännyt sellaisiin?

Vanhat mummot ovat lähes poikkeuksetta lyhyitä koska lyhyet elävät vanhemmiksi.
Eräs syy on varmaan insuliiniaineenvaihdunta.
Lisäksi hujopit käyttävät enemmän happea, josta syntyy haitallisia yhdisteitä, jotka vanhentavat ja aiheuttavat mm. syöpää.

Vierailija

Syynä on myös se että ihminen lyhenee vanhetessaan. Asento muuttuu kumaraksi, välilevyt kuluvat, nivelet kuluvat. On normaalia että ihminen lyhenee vanhetessaan, tämä vuoksi ei hujoppeja vanhuksia pahemmin ole.

Vierailija
Vanhat mummot ovat lähes poikkeuksetta lyhyitä koska lyhyet elävät vanhemmiksi.
Tutkimus asiasta ei voi ulottua useamman sukupolven päähän?

Vierailija

Saattaisipa olla perääkin... Heti tulee mieleen, miten pidemmän ihmisen sydän tekee huomattavasti suurempaa työtä pumpatessaan verta jaloista ylöspäin.
Vai liekö ihmisen sydämen koko jossain määrin suhteessa ruumiin kokoon yleensä..

Vierailija
kunkku
Saattaisipa olla perääkin... Heti tulee mieleen, miten pidemmän ihmisen sydän tekee huomattavasti suurempaa työtä pumpatessaan verta jaloista ylöspäin.
Vai liekö ihmisen sydämen koko jossain määrin suhteessa ruumiin kokoon yleensä..

Sydän on oman nyrkin kokoinen paitsi niillä joilla on sydämenlaajentuma.

Vierailija

Nykyään satavuotiaaksi eläneiden ikäluokat olivat aika paljon nykypolvea lyhyempiä kautta linjan. Pitkään elämiseen vaikuttanee tutkimustenkin mukaan enemmän hoikkuus, kuin pelkkä pieni koko. Muistaakseni pienessä nälässä olleet, mutta toki tasapainoisesti ravintoaineita saaneet hiiret elivät pitempään kuin normaalisti pulskat kaverinsa. Anorektinen laihuus on toki asia erikseen.
Ihmisten eliniän arviot heittävät häränpyllyä, jos pitkät todella kuolevat lyhyitä aiemmin, sillä nykypolvi kasvaa pidemmiksi kuin vanhempansa ja kuitenkin ainakin suomalaisten eliniänodote nousee koko ajan korkeammaksi.
Koiraroduissa on havaittavissa selkeä ero suurten ja pienten rotujen välillä. Kääpiökoirat voivat elää jopa liki parikymmenvuotiaiksi mutta suuret ja raskaat rodut jäävät vain kahdeksaan-kymmeneen vuoteen.

Vierailija

Koko vaikuttaa myös sairastavuuteen. Eli mitä pidempi/isokokoisempi ihminen, sitä suurempi pinta-ala siinä on bakteereille ja viruksille kasvaa. Tällöin pitkät sairastavat enemmän ja siksi kuolevat nuorempina.

Näin sanoi mm. lukion biologian opettajani. Ja ihan loogistahan se on. Isompi talo, isommat bileet.

Vierailija
Ceanna
Koko vaikuttaa myös sairastavuuteen. Eli mitä pidempi/isokokoisempi ihminen, sitä suurempi pinta-ala siinä on bakteereille ja viruksille kasvaa. Tällöin pitkät sairastavat enemmän ja siksi kuolevat nuorempina.

Näin sanoi mm. lukion biologian opettajani. Ja ihan loogistahan se on. Isompi talo, isommat bileet.

Ei ole loogista, ei mikrobit tunkeudu iholta elimistöön normaalisti.
Naisilla mm. estrogeeni suojaa vanhenemiselta.

Vierailija

Eivät elä, asia on kuten Emmä2 sanoi, ennen oltiin lyhyempiä. Ja vanhat ihmiset ovat syntyneet "ennenvanhaan" (mitä *ttua silläkin tarkoitetaan? Itse olen 189 cm ja minä olen vanhojen ihmisten silmissä pitkä. Minusta taas pitkä on yli 2 metriä. Ahvenanmaalla on sotalaiva Pommern, olen käynyt siellä makaamassa sen miehistön makuutilassa lapsena, en tahtonut mahtua. Ja se on rakennettu vuonna 1903.

Pitkät miehet saavat tilastollisesti enemmän jälkeläisiä, siksikin ihmiset pitenevät. Elintaso tietysti vaikuttaa, mm. viikingit olivat varsin pitkiä koska heillä oli hyvä elintaso muihin aikalaisiin verrattuna. Ryöstelivät suomalaisten ruuat ja vaimoja kaukaa, eivät olleet niin sisäsiittoisia. Terveellinen ja riittävä ruoka tarvitaan että ihminen kasvaa kunnolla. Tietysti geenit pitävät olla oikeat, pätkä on pätkä vaikka mitä söisi. Onkohan näitä tutkittu kaksosilla? Vähän vaikeaa, yleensähän he ovat sentilleen samanpituisia. Ei ympäristötekijät voi kamalasti vaikuttaa. Vaimoni siskot ovat kaksosia ja ovat ihan yhtä pitkiä. Tietysti kaksoset syövät samalla tavalla jos ovat samassa perheessä.

Vierailija
nm
Ceanna

Ei ole loogista, ei mikrobit tunkeudu iholta elimistöön normaalisti.
Naisilla mm. estrogeeni suojaa vanhenemiselta.

Isommissa ihmisissä on enemmän (ulko)pinta-alaa. Siinä on bakteerien hyvä kasvaa ja toisaalta pienenkin haavan sattuessa päästä elimistöön. Tai sitten vaan suoraan keuhkojen kautta.
Estrogeeni myös edesauttaa rintasyövän muodostumista, mikä on aika mukavasti elämää lyhentävä tekijä. Ja toisaalta pelkkä vanheneminen et altista sairauksille.

Asimov
Eivät elä, asia on kuten Emmä2 sanoi, ennen oltiin lyhyempiä. Ja vanhat ihmiset ovat syntyneet "ennenvanhaan" (mitä *ttua silläkin tarkoitetaan? Itse olen 189 cm ja minä olen vanhojen ihmisten silmissä pitkä. Minusta taas pitkä on yli 2 metriä. Ahvenanmaalla on sotalaiva Pommern, olen käynyt siellä makaamassa sen miehistön makuutilassa lapsena, en tahtonut mahtua. Ja se on rakennettu vuonna 1903.

Pitkät miehet saavat tilastollisesti enemmän jälkeläisiä, siksikin ihmiset pitenevät. Elintaso tietysti vaikuttaa, mm. viikingit olivat varsin pitkiä koska heillä oli hyvä elintaso muihin aikalaisiin verrattuna. Ryöstelivät suomalaisten ruuat ja vaimoja kaukaa, eivät olleet niin sisäsiittoisia. Terveellinen ja riittävä ruoka tarvitaan että ihminen kasvaa kunnolla. Tietysti geenit pitävät olla oikeat, pätkä on pätkä vaikka mitä söisi. Onkohan näitä tutkittu kaksosilla? Vähän vaikeaa, yleensähän he ovat sentilleen samanpituisia. Ei ympäristötekijät voi kamalasti vaikuttaa. Vaimoni siskot ovat kaksosia ja ovat ihan yhtä pitkiä. Tietysti kaksoset syövät samalla tavalla jos ovat samassa perheessä.

Ainakin vielä parisataa vuotta sitten valittiin laivoille nimenomaan lyhyitä merimiehiä, koska laivat olivat ahtaita. Ja vanhat ihmiset ovat lyhyempiä, koska heillä ei ollut niin paljoa ravintoa kuin nykyään on kasvaville naperoille tarjolla. Ja toisaalta kaveripiiristäni löytyy parikin ihmistä, joille vanhemmat ovat syöttäneet ylimääräistä sinkkiä, jotta näistä kasvaisi pitempiä. Enpä tiedä onko siinä sitten perää, itse en kokeillut.

Ja ainahan pienikokoiset ihmiset tarvitsevat vähemmän ravintoa elimistönsä hyvään ylläpitoon, jolloin sairaudetkin iskevät todennäköisesti vähemmän. (ja kyllä minä vähän yritän todistella oman lyhyehköyteni lailliseksi) Tietysti tässä täytyy jättää huomiotta sellaiset ihmiset, jotka ovat lyhyitä esim. sen takia, että ovat aloittaneet tupakoinnin hyvin nuorena, joilloin se on vaikuttanut heidän pituuskasvuunsa eivätkä he siis ole sen pituisia kuin geeniensä perusteella voisivat olla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat