Wikin 'Neuvostoliiton väestötiedot' väärennettyjä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämän artikkelin tiedot eivät pidä paikkaansa. Ne ovat osittain myös yhteensopimattomia, väestötieteellisesti mahdottomia. Ja lisää ja entistä paksumpaa sellaista löytyy artikkelin "lähteestä", "Andrejevin" "NL:n korjatuista väestötiedoista", jonka hölynpölyt eivät kelvanneet edes muutoin kaikki huhupuheet kansiinsa keränneelle "Kommunismin mustalle kirjalle":

http://en.wikipedia.org/wiki/Demographi ... viet_Union

" January 1897 (Russia): 125,640,000*** "

Ainoa Tsaarin Imperiumin väestönlaskentatieto on tuolta vuodelta, sen oikea tulos tuon vuoden lopussa oli 128 mlj, josta Puolassa 9.6 ja Suomessa 2.7 mlj. Löytyy Great Soviet Encyclopidiasta kohdasta ”Rosiiskaja Imperija”:

http://www.referatu.ru/1/67/534.htm

” По переписи 1897, население составляло 128,2 млн. чел., в том числе Европейская Россия — 93,4 млн., Царство Польское — 9,5 млн., Великое княжество Финляндское — 2,6 млн., Кавказский край — 9,3 млн., Сибирь — 5,8 млн., среднеазиатские области — 7,7 млн. На территории Р. и. проживало более 100 народов и народностей. 57% населения составляли нерусские народы. Царизм жестоко угнетал нерусские народы, проводил политику насильственной русификации, подавления национальной культуры, разжигания межнациональной вражды. Русский язык был официально общегосударственным языком, обязательным для всех государственных и общественных учреждений. По выражению В. И. Ленина, Р. и. была «тюрьмой народов» (Полн. собр. соч., 5 изд., т. 27, с. 67). „

„Venäjä“ on tässä Imperiumi – Suomi – Puola (jonka valtioasema tosin tsaarin mukaan oli muka lakkautettu, mitä eivät ollet tunnustaneet paitsi muut Wienin konferenssin rauahnsopijavaltiot,myöskään Venäjän oppositiovoimat) = 128.2 – 9.5 – 2.6 = 116.1 mlj. Jos Puola kuitenkin lasketaan Venäjään, niin 125.5, eli Wiki tarkoittaa Venäjää + Puola ilman Suomea.

Seuraava Wikin tieto on täysin perätön eikä sitä ole esiintynyt muissa lähteissä:

" 1911(Russia): 167,003,000** "

On lisäksi täysin mahdotonta, että väestö oli 13 vuodessa lisääntynyt 42 mlj.:lla ilman alueliitoksia.

Sen sijaan luotettavana pidetään tsaarin byrokraattien muilla keinoin laskemaa v. 1913 Tsaarin Imperiumin väkilukua 159 mlj. Sitten väestönkasvu maailmansodan takia aika pitkälle pysähtyikin, tai oli mahdotonta laskea, tai edes sanoa, kuka todella on Imperiumin kansalainen ja kuka ei esimerkiksi Puolassa. Great Soviet E:n tiedot Tsaarin imperiumin tuolloisesta väkimäärästä löytyvät kohdasta CCCP: Naseljenie (NL: Väestö)

http://www.referatu.ru/1/74/688.htm

” СССР в 1976 составила 6,4% общемировой. Население территории СССР (в современных границах) менялось следующим образом (млн. чел.): 86,3 на 1 января 1870; 124,6 на 1 января 1897; 159,2 на конец 1913; ”

Tuo ”sovremennyh” tarkoittaa tässä ”tuonaikaisilla”, vaikka usein on ”nykyisillä”, rajoilla (kirjaimellisesti käännettynä se on ”kanssa-aikaisilla”). (Ettei ymmäretä niin kuin se savolaisen lainaama vene, joka piti huomenna tuoda, mutta viipyikin kuukauden, ja isäntä huusi venettä tuodessaan, että ”minä päätinkin tuoda sen jo tänään enkä huomenna”...)

(Muut mahdolliset Tsaarin imperiumin väestötiedot ovat vääriä, esimerkiksi byrokraattien pitkän aikavälin ennusteita ikään kuin (I maailman)sotaa ei olisi ollutkaan/tullutkaan. )

" January 1920 : 137,727,000* "

Virallinen tieto 136 mlj. (Siis koko NL, ei suinkaan vain Venäjä.) Ei olennaista eroa. Nyt olivat siis Suomet ja Puolat pudonneet pois, ja Baltiat ja Bessarabiat.

" January 1926 : 148,656,000* "

Ellen kauheasti eryhdy virallinen 147 mlj.

" January 1937: 162,500,000* "

Väärä tieto. Oikea on 169 mlj., mutta pitää rapia esiin Great Sovietin paperiversioista.

" January 1939: 168,524,000* "

Väärä tieto. Jo 1938 lopussa oli 172 mlj.

" June 1941: 196,716,000*

January 1946: 170,548,000*
January 1951: 182,321,000* "

1953 mentiin yli sotaa edeltäneen.

" January 1959: 209,035,000*

January 1970: 241,720,000

1985: 272,000,000

July 1991: 293,047,571 "

Englannissa julkaissut "Andrejev" (joka muka sai "lähteitä" joita kukaan muu ei koskaan ole nähnyt...eikä näe) on nyt siis kaivettu naftaliinista, vaikka hänellä pyyhkäistiin peffaa jopa "Mustaa kirjaa" tehdessä.

Kirjaan löytyy tämä linkki:

” 64:10069 Andreev, E. M.; Darskii, L. E.; Khar'kova, T. L. The population of the Soviet Union: 1922-1991. [Naselenie Sovetskogo Soyuza: 1922-1991.] ISBN 5-02-013479-1. 1993. 143 pp. Nauka: Moscow, Russia. In Rus. with sum. in Eng.

"The book is devoted to the analysis of long-term dynamics of the USSR population. On the basis of special studies and models the authors [reconstruct] annual population size estimates and a number of basic demographic indicators as well as estimates of the size of population losses caused by the famine of 1933 and the war of 1941-45; analyzed is the post-war dynamics of the USSR population. A number of chapters deal with the demographic situation in the country and its change during the last decade at a regional level." Reviews of current trends in fertility and mortality and of future population projections are also included.
Correspondence: Nauka, Profsoyuznaya ul. 90, 117864 GSP-7, Moscow B-485, Russia. Location: Princeton University Library (SPR). “

Kuten tekstissä sanotaan, kirjassa on ARVIOITA, vaikka oikeitakin tietoja oli saatavana.

”Arvioiden” luonteesta täällä (ne osittautuvat täysin järjettömiksi, eikä niitä ole noteerattu edes muuten kaikki "roiskaisut" keränneessä "Kommunisimin mustassa kirjassa", vaikka varsinasia väestölasektatuloksia onkin revisioitu lähinnä vuoden 1937/39 kohdalla 9 mlj alaspäin...):

http://www.nakokulma.net/index.php?topi ... #msg299281

"Andrejevin" varsinainen jippo oli, että hän LISÄSI JOKA VUODELLE 2 mlj. "omaa" "syntynyttä ja kuollutta", siis "vauvakuolleita" (ei niitä "syntymättä jääneitä kommunismin uhreja", vaan muka oikeita syntyneitä, jolloin 1000 syntyneestä olisi 300 kuollut vauvana...) ja näin hän sai sepitettyä "30 mlj. Stalinin uhria" ilman että olisi täysin tarvinnut sekoittaa kokonaan väestötilastoja.

Tämä olisi nostanut syntyvyyden aivan mahdottomalle, 50, jopa 60 promillen "tasolle". "Andrejev(in korjaukset)" on yhtä paksua ja skitsoa hourua kuin Rummelkin.

http://www.nakokulma.net/index.php?topi ... #msg291537

http://www.referatu.ru/1/74/688.htm

http://www.tacitus.nu/historical-atlas/ ... russia.htm

(Näissä on päällekkäisiä tietoja, esimerkiksi Puola on omana maanaan, mutta sisältyy myös "Venäjään" (vaikkei sitä Wienin konferenssin muut sopimuspuolet kuin tsaari koskaan olleet hyväksyneetkään). Tämä lähteen "vuoden 1917 väestöarvio 184 milj", jota ei tieteenkään kukaan ole voinut sotien alla mitata, on peräisin Suomalaisesta 1919 painetusta Otavan tietosankirjasta (jossa se on Suomen väestö poistetuna, 180 mlj.) ja se perustuu venäjästä käännetylle teokselle, jossa on ennakoitu muutamaa vuotta aikaisemmin väestökehitystä, tietenkin ottamatta huomioon alkanutta I maailmansotaa. Sen ja sisällissodan aikana Venäjän/NL:n väestö ei missään vaiheessa vähentynyt, mutta sen kasvu pysähtyi, ennen kaikkea sodan takia riehuneiden kulkutautien takia.

Täällä I maailmansodan jälkeen Venäjän yhteydestä pois jääneistä alueista on jäänyt puuttumaan Länsi-Ukraina:

" The U.S.S.R. lost territories with about 30 million inhabitants after World War I (Poland 18 mil; Finland 3 mil; Romania 3 mil; the Baltic states 5 mil and Kars to Turkey 400 thous.). "

Vanhassa Puolassa oli v. 1920 18 mlj. asukasta, ja en lisäksi sen valtaamassa Länsi-Ukrainassa 8 mlj. asukasta, yhteensä 26 mlj.:

Eli Venäjän yhteydestä jäi aleita pois NL:a muodostettaessa n. 38 mlj. asukkaan edestä alueita.

http://www.tacitus.nu/historical-atlas/ ... europe.htm

Täältä löytyy kulloisetkin rajat:

http://www.tacitus.nu/historical-atlas/europe.htm

Täältä löytyy tarkemmin Ukrainaa koskevista tiedoista:

viewtopic.php?t=15327&postdays=0&postorder=asc&start=149

II maailmansotaa koskevat tiedotkin ovat erilaiset kuin Great Soviet E:n:

" World War II Losses were 26.6 million including an increase in infant mortality of 1.3 million, total war losses includes territories annexed by USSR in 1939-45. "

GSE:n mukaan (vuoden 1989 paperiversio) NL:n kansalaisia kuoli tasan 20 mlj., 11.6 % vuoden 1938 lopun väestöstä, jonka mukaan eri maiden tappiot on ollut tapana laskea. Varmaan tähän eivät sisälly miehitettyjen alueiden imeväiskuolleet, mutta niiden puuttuminen ei selitä koko eroa. ja sikäli kuin "Andrejevia" tunnen, nekin on "arvioitu" jonkin järjettömän väärin käsitetyn "luonnollisen syntyvyyden" avulla, johon muka olot eivät vaikuta (se nähdään nyt Venäjällä, että vaikuttavat, ja paljon).

Sivut

Kommentit (272)

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Tietääkseni tämä ei ole tuon artikkelin keskustelusivu. Jos haluat tehdä parannusehdotuksia en-wikin artikkeliin, se kannattaa tehdä artikkelin keskustelusivulla eikä missään suomenkielisellä foorumilla.

Vierailija

Jos Wikissä huomaa virheitä niin asian voi aina korjata. Artikkeleitahan voi suoraan editoidakin, kunhan vain ilmoittaa lähdetietonsa ja muutenkin seuraa Wikin editointipolicyä. Jos kyseessä on suuret tarkennukset/korjaukset artikkeliin kannattaa yleensä ensiksi esittää muutokset artikkelin "discussion" osiossa.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1387
Liittynyt19.6.2005

Vaikka Wikipedia onkin näppärä apuväline tiedonhaussa ja jossain tutkimuksessa jopa Encyclopædia Britannican vertainen tietokirja, sieltä myös löytyy uskomatonta soopaa. Jos törmää itseään ärsyttäviin virheisiin aiheesta jonka tuntee, ei kannata vetää hernettä nenään vaan korjata virhe.

Vierailija
ilaiho
Tietääkseni tämä ei ole tuon artikkelin keskustelusivu. Jos haluat tehdä parannusehdotuksia en-wikin artikkeliin, se kannattaa tehdä artikkelin keskustelusivulla eikä missään suomenkielisellä foorumilla.

Kyllä pitää aivan ehdottomasti varoittaa suomalaisia läpikotaisin väärästä tiedosta!

Ja sitten historianopetuksessa pitää kiinnittää huomio selsiin asioihin, joita maailmalla vimmatusti vääritellään.

(Mua ei oikeastaan kauheasti paina, jos "Puskikset" entisestään vain tyhmentävät ja tyhementävät sitä OMAA porukkaansa... kyllä siitä sitten "hyvä" tulee...)

Tietysti on olemassa myös suomenkieleinen Wiki, johon ehkä kannataisi suhtautua toisin. Minä kuitenkin teen mielummin tunnetuksi noita muita vähemmän tunnettuja sanakirjoja.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
RJK
Kyllä pitää aivan ehdottomasti varoittaa suomalaisia läpikotaisin väärästä tiedosta!

Luulenpa, että parempiin tuloksiin päästäisiin varoittamalla itse artikkelin kirjoittajia.

Vierailija

Ainut mikä on vääristelyä on tuo sinun stalinistinen propagandasi ja valheellinen revisionistinen tapasi tulkita ja vääristellä tilastoja sekä puolueelliset lähteesi. No en jaksa nyt kumota stalinistista propagandaasi. Holodomor oli osa Stalinin kollektivisointi ohjelmaa joka tappoi 12 miljoonaa ihmistä. kulakkeja, ukrainalaisia....

Vierailija
anti-stalinist
Ainut mikä on vääristelyä on tuo sinun stalinistinen propagandasi ja valheellinen revisionistinen tapasi tulkita ja vääristellä tilastoja sekä puolueelliset lähteesi. No en jaksa nyt kumota stalinistista propagandaasi. Holodomor oli osa Stalinin kollektivisointi ohjelmaa joka tappoi 12 miljoonaa ihmistä. kulakkeja, ukrainalaisia....



"Kommunismin musta kirja" kertoo 2 miljoonasta: 8 mljoonasta, joista 6 olikin tekstin mukaan karkotettuja.

Virallinen Ukraina "tutkimuslaitoksineen" on joutunut pudottamaan parlamenttinsa "päättämästä" "10 mlj:sta 3 mlj:an.

(Ukrainasta nimittäin muutti 30-luvulla 7 mlj. kansallisuudeltaan muualle NL:on.)

Täällä on "Stalinin uhrien" nimet, jos kiinnostaa:

http://lists.memo.ru/index1.htm

Vierailija

Sitäpaitsi 6 miljoona juutalaista olisi myös valhetta. 6 miljoonaa juutalaista oli Adolf Eichmannin tekemä arvio eikä historiallinen fakta.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
anti-stalinist
Ainut mikä on vääristelyä on tuo sinun stalinistinen propagandasi ja valheellinen revisionistinen tapasi tulkita ja vääristellä tilastoja sekä puolueelliset lähteesi. No en jaksa nyt kumota stalinistista propagandaasi. Holodomor oli osa Stalinin kollektivisointi ohjelmaa joka tappoi 12 miljoonaa ihmistä. kulakkeja, ukrainalaisia....



Oletko ottanut Arkkiksen eritysseurantaan, kun jaksat vanhojakin viestelä kaivella.

Et jaksa kumota, vai et osaa/pysty/uskalla? Siitähän voisi joutua ankaran kurin leirille Siperiaan lomaileen tietenkin.

Jaha, taa ehdit edelle, seuraavaksi ehkä ilmoitat, kun 6 miljoonaa on liian paljon, vaan holokaustissa kuolikin vain 5½ milj. niin edelleen ja loppujen lopuksi koko asia on tuulesta temmattu, eikä sitä todellisuudessa ole edes tapahtunut.

Lierikki Riikonen

Vierailija

No olisihan se oikea luku saada selville. Nyt juutalaiset nauttivat erityiskohtelusta, kun säälistä eivät uskalla antaa kansanmurhaajille turpaan.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Arkkis
anti-stalinist

Joten todista, että 6 miljoonaa juutalaista kuoli holokaustissa. Stalinistit on valehtelijoita.




Miksi nimenomaan tuo juutalaisten määrä on niin sunnattoman tärkeä? Niissä muiden kuin juutalaisten natsismin uhrien määrässä sitä klappia on paljon enemmän.



Tietenkin siksi, kuten tuolla edellä jo ennustin, anti-stallarin lopullisena pointtina tullee olemaan holokaustin vähättely ja kieltäminen. On jo aloittanut sen uudessa ketjussa. Tämä on ihan normaalia uusfasistien toimintaa. Hitler-korteista viis välitän, jos joku sellaista esittää. Tosiasiat puhukoot puolestaan.

Lierikki Riikonen

kaiketikenties
Seuraa 
Viestejä629
Liittynyt4.10.2008

Tuota....
Historian opit liikkuu táná aikakautena áárettómán nopeasti.
Tyttáreni, joka káy peruskoulun viimeistá luokkaa espanjassa kertoi minulle eilen miten muuan kaveri tuli kysymáán historian tunnin jálkeen jotta kumpi oli pahempi, Hitler vai Stalin. Yhdessá páátyivát samaan lopputulokseen siitákin huolimatta ettá ideologiat oli eriávát. Stalin oli se paskempi, raaempi ja verenhimoisempi ja Hitler muuten vaan sairas. Erittáin sairas. Minulla ei ollut osaa eiká arpaa kys. keskusteluun, en edes tiennyt tyttáreni tuntevan Stalinia, se ei yleensá ole kuulunut maan historiaopetukseen.
Historiassa kásiteltiin siná páiváná toista maailmansotaa ja Stalin oli esillá toisena páápiruna. Voin kási sydámellá vannoa, ettá KOSKAAN en ole tytárelleni puhunut Stalinista. Hitleristá kyllákin.

Kun lumipallo láhtee vierimáán sen etenemistá on aika hankala pysáyttáá.
Loppujen lopuksi historia kirjoitetaan -taas kerran- uudelleen. `Virheitá´ on vaikea oikaista náin jálkikáteen. Se vie aikaa, kielitaitoa ja vaatii kansainválisiá suhteita, ekonomisia sopimuksia ja sopeutumista puoleen jos toiseenkin.
Toisaalta taas, onko táállá vielá joku joka jaksaa puolustaa Stalinin hirmutekoja tai peráti kieltáá ne.
C´moon.... tunnustetaan erheet, sadismi ja rasismi.
Opitaan kerrankin historiasta ja lyódáán pieniin kalloihimme leima, joka tuomitsee rasismin ja ihmisten erottelun hyviin, vielákin parempiin ja epátoivottuihin.

Puedes imaginar un mundo sin música............

Vierailija

Kiinnostava laskennallinen virhe löytyy myös Wikipediasta, jossa jostain käsittämättömästä syystä Saksan asevoimien tappiot (kuolleina) ilmoitetaan Rydiger Overmansin tutkimukseen perustuen. Onneksi sivulla on linkki kriittisestä lausunnosta Overmansin lukemia kohtaan. Overmans väitti Saksan sotilaita kuolleen 5,3 miljoonaa mutta hän perusti laskelmansa otantatutkimukseen jonka perusteella hän sai MAKSIMAALISEN MAHDOLLISEN muttei todennäköisemmän luvun kuolleista.

Tällaiset otantatutkimukset ovat myös Suomessa aikaansaaneet hullunkurisia väittämiä. Viimeksi Ylikankaan arviossa teloitetuista suomalaisista sotilaista jatkosodassa.

Tokkura
Seuraa 
Viestejä1190
Liittynyt16.1.2016

Siirrän tämän keskustelun toisesta ketjusta tänne, minne se kuuluu

http://www.tiede.fi/comment/2213413#comment-2213413
http://www.tiede.fi/comment/2213425#comment-2213425

http://www.tiede.fi/comment/2213504#comment-2213504

Japetus kirjoitti:
Tokkura kirjoitti:
Väkiluku kasvoi 30-luvun NL:ssa silloista luonnollisen (ei-muutto-) väestönkasvun maailmanennätysvauhtia, vuoden 1920 136 miljoonasta (v. 1923 n. 142 mlj:ta) vuoden 1938 (ennen alueliitoksia) 172 miljoonaan.

Niinhän Neukkulassa tapahtui vähän muitakin maailmanennätyksiä, kun stalisnismin kultaisella kosketuksella vähän rikastettiin tilastoja. Todellisuudessahan väestö oli vuoden 1937 katastrofaalisessa laskennassa 162 miljoonan paikkeilla, mikä tarkoitti olematonta kasvua viimeisen 5 vuoden aikana. Miksihän näin oli käynyt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_Census_%281937%29

The census was held on January 6, 1937; in addition to the general census in the cities, towns and villages, a special census was held by the NKVD in the Gulag camps and among the border guards; by the Red Army, which took a census of military personnel; and the railroad, which took a census of passengers. When the data was first processed, it soon became obvious that the final enumeration would be no more than 162 million people.

Että yhtenä ainoana päivänä olisi laskea paukautettu läpi koko maa?

NL:ssa ei ollut vuoden 1937 väestölaskentaa, vaan tuo v. 1937 yritys TILASTOLLISEKSI väestönlaskennaksi jäi yritykseksi. Onnistuneen tilastollisen väestönlaskennan edellytyksiä ei ollut: teollisuutta ja väestöä siirrettiin sodan varalta täyttä vauhtia itäänpäin, ja projektit olivat salaisia. Siirtoa johti myöhempi murhamies Nikolai Jezhov, jonka työhön oltiin tuolloin erittäin tyytyväisiä hallituksessa eikä kyselty hänen metodejaan: homma kulki ja pysyi salaisena. Jos Saksa ja Puola ja Turkki saivat käsityksen, että kyseessä on "vaino", siitä ei ollut ainakaan mitään todellista haittaa, niin kauan kuin länsimaiset kommunistit ja vastarintaliikkeet rupea laajasti uskomaan sellaista. Onnistuessaan ja edellytysten ollessa voimssa tilastollinen väestönlaskentamenetelmä on sekä helvetinpaljon havempi että myös tarkempi kuin vanhanaikainen "kiinnijuoksumenetelmä", jossa jokaiseen kansalaiseen yritettiin saada yhteys. Kiinnijuoksumenetelmä antaa aina liian pieniä tuloksia. Aina on väkeä, joka välttelee vitanomaisia ja myös onnistuu siinä.

Nuo "1937 väestölaskentatulokset", joihin NL:n väkiluvun väärentäminen Wikissä ja muualla pääasiassa perustuu, ovat TILASTOLLISEN MENETELMÄN RAAKADATAA, jonka pitääkin olla relusti alakanttiin.
V. 1939 alussa suoritettin kiinnijuoksumenetelmällä onnistunut västönlaskenta, jonka tuloksist kai yleensä mainitaan v. 1938 (lopun) väestötietoina, koska II maailmasodan tuhot on sovittu laskettavan vuoden 1938 tietoihin verraten. Sen jälkeen oli jo mylläkkä käynnissä.

http://www.tiede.fi/keskustelu/24124/ketju/wikin_neuvostoliiton_vaestoti...

Lainaus:
The worst disagreement between the expected and the obtained data were in Kazakhstan, Ukraine, North Caucasus and the Volga region, the areas that were the strongest hit by the Soviet famine of 1932-1934.[2] Also, despite the expected number of living prisoners of the Gulag to be 4 million, only 2.6 million were accounted for.[1][2]

Tuon muka "järjestetyn nälänhädän" AJANKOHTAKIN ON "SIIRRETTY" II MAAILMANSODAN JÄLKEISESSÄ DULLES-PROPAGANDASSA VUOTTA MYÖHEMMÄKSI todellisesta kuivuusvuodesta 1931-32.
KUitenkin joissakin asioissa kuten kysmyksessä New York Timesin reportteri Waler DUrantyn Pulitzer-palkitun reportaashimatkan (1931, jossa häntä ja lehteä syytetään "kansamurhan salaamisesta"!) jauhamisessa jatketaan vanhoilla vuosiluvuilla...

"James Mace, Harvard " As we shall see, Stalin knew perfectly well what was happening.He had ample war- nings that a famine will result if his policies were carried out, and received conti- nuous appeals to change the policies once the famine had started.

A number of foreign journalists reported the famine, among them Malcolm Muggeridge of the Manchester Guardian, William Henry Chamberlin of the Christian Science Monitor, Eugene Lyons of United Press, and Harry Lang of the Jewish daily Der Forest.

Others, most notably Walter Duranty of The New York Times and Louis Fischer of The New Republic, seemed to have been perfectly aware of it, but actively aided the Soviet state in suppressing the story."
New York Times sai Walter Durantyn reportaasisarjasta Ukrainasta vuodelta 1931 maailman parhaan reportaasisarjan Pulitzerin, puhumatta nälänhädästä saati "järjestetystä" sellaisesta mitään. Eikä New York Times ole ankarasta painostuksesta huolimatta nähnyt aihetta "tunnustaa" tehneensä mitään virhettä.

Lainaus:
Väkimäärä lisääntyi Stalinin ensimmäisen vuosikymmenen (1927-1937) aikana 13 miljoonan verran,

NL:n väkiluku lisääntyi vuodesta 1920 alusta vuoden 1938 loppuun 36 miljoonalla ilman alueliitoksia ja ilman mainittavaa muuttoliikettä, vuodesta 1923, eli "Stalinin kauden" alusta ainakin 30 miljoonalla.

L
Seuraa 
Viestejä7006
Liittynyt17.3.2005

Arkkistokkura

Kirjoitit:

“Siirrän tämän keskustelun toisesta ketjusta tänne, minne se kuuluu”

Ei kuulu tännekään. Oikeastaan mikään koskaan kirjoitamasi ei kuulu palstalle, jonka nimessä on sana tiede.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat