Kysymys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä olette mieltä nationalismista?

Kommentit (6)

Vierailija

Sieltä mistä minä tulen on vanha sanonta: älä syö kaikkea tänään tai kuolet ensi viikolla nälkään.

Vierailija
Toinen tuleminen

Ai mitäkö ollaan mieltä "me oltiin täällä ensin" jutuista?

Vierailija
qaz
Toinen tuleminen

Ai mitäkö ollaan mieltä "me oltiin täällä ensin" jutuista?

mietippä esiintyykö jenkeis nationalismia :O

Vierailija

Nationalismi... Siinäpä vasta mielenkiintoinen aihe. Eikä ollenkaan yksiselitteinen.

Voisipa joku liittää nationalismiin rasisminkin, eikä olisi edes kauhean väärässä... Mutta ei noiden välille voi kuitenkaan ihan yhtäsuuruusmerkkejäkään vetää. Eikä nationalistin tarvitse olla rasisti.

Minä kannatan kansallisvaltioita, siis olen nationalisti.

Kansallisvaltioilla on se hyöty, että ne ovat lähempänä kansalaisia kuin niitä laajemmat kokonaisuudet. Läheisyydestä on se hyöty, että yksittäisen kansalaisen mielipiteet ja tarpeet voidaan huomioida paremmin kuin laajemmissa kokonaisuuksissa.

Kansojen välinen yhteistyö ja kanssakäyminen ovat toki hyväksi ja tärkeitä, mutta ei kaiken tarvitse olla pelkkää yhteistyötä ja kanssakäymistä. Ei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä, eikä kaikkea tarvitse tehdä samalla tavalla. Toki laajemmissa kokonaisuuksissa on helpompi standardoida lakeja, ja muita käytäntöjä, mutta toisaalta se johtaa herkästi siihen että ihmiset ja kulttuurikin standardisoidaan.

En väitä että nykyinen tilanne olisi paras mahdollinen, mutta ei kaikki mikä on uutta ole aina entistä parempaa, asiat voivat muuttua myös huonompaan suuntaan, ja siksi onkin tärkeää ettei juosta suinpäin uutta hakemaan, vaan ensin mietitään mitä me siltä uudelta toivomme, ja vasta sitten lähdemme tavoittelemaan jotain uutta ja parempaa.

Uusimmat

Suosituimmat