Laboratorioliha tulee, oletko valmis?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Laboratoriossa kasvatettu liha tulee, vegetaristit oletteko valmiita Tämä pitäisi olla ainakin eettistä? Itse olen jo vuosia odotellut että milloin ne älyää kasvattaa laboratoriossa lihaa ja muita eineksiä.

Researchers eye growing meat in a lab dish
http://washingtontimes.com/business/20050815-101639-7678r.htm

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Mielenkiintoista, en kyl tiedä söisikö, vaik syönkin lihaa. Mieti nyt sellaista verisuonista mötkälettä, joka kasaa jossain lampun alla. Mut on kyl nykylihassakin miettimistä ihan tarpeeks. Se on vaan naamioitu niin hyvin pois alkuperästään et ihmiset ei kelaa mitä ne suuhun tunkee, mukaanlukien allekirjoittanut.

Vierailija

Joo, luin jo tuosta jostain suomeksikin - vaan nytpä ei taas linkkejä löydy? Sanoivat innokkaimmat utopistit, että yhdestä ainoasta solusta voidaan kasvattaa kaikki maailmassa syötävä liha. Hyvästi nälkä!

Labralihaa kasvatettaessa niitä kimpaleita täytyy idean isien mukaan heilutella ja ravistella, että siitä kasvaa kunnon lihaa, eikä mitään puuroa. Tätä en jummarra - olen ollut siinä uskossa, että lihas tekee työtä supistumalla, eikä suinkaan hyllymällä.

Nytpä kaikki bodaamaan hyllytellen lihaksia rytmikkäästi vuoron perään! Ja lähtee 1-2-3....
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4148164.stm

Vierailija
Rudolf
Labralihaa kasvatettaessa niitä kimpaleita täytyy idean isien mukaan heilutella ja ravistella, että siitä kasvaa kunnon lihaa, eikä mitään puuroa. Tätä en jummarra - olen ollut siinä uskossa, että lihas tekee työtä supistumalla, eikä suinkaan hyllymällä.

Ilmeisesti siinä tukikudokset kehittyy paremmin, kun niille antaa kokoajan pientä työtä. Luulisi kyllä, että antamalla sille lihamöykylle suoraan sähköshokkihoitoa saataisiin vähintään sama tulos.

Samanlaisesti puille ja kasveille tulee tuulisessa paikassa vahvempi runko, kuin vastaaville tuulettomissa paikoissa.

Tuollainen lihaviljely saattaa kyllä romahduttaa lihakarjan määrän melko alhaiseksi. Ehkäpä luomuliha on tulevaisuudessa harvojen herkkua.

Vierailija
Rudolf
JLabralihaa kasvatettaessa niitä kimpaleita täytyy idean isien mukaan heilutella ja ravistella, että siitä kasvaa kunnon lihaa, eikä mitään puuroa. Tätä en jummarra -

Ravistelu parantaa varmaan aineenvaihduntaa, paikallaan olevassa möykyssä kaikki ravintoaineet eivät pääse kunnolla vaikuttamaan.

Vierailija

No ohhoh, alkaapa jo kuulostamaan aika sci-fi:ltä
Hassu ajatella että joku tiedemies siellä elektrosondien kanssa työpöydällä kasvattaa minulle pihvin lounaaksi. No kaipa se olisi eettisempää.
Mutta mitäs sitten tapahtuu maataloudelle? Siis jos tälläinen lihan valmistus tulisi aivan arkipäiväiseksi. Jospa teuraseläimet myydäänkiin kotieläimiksi pilttien leikkikavereiksi?

Vierailija

Etsipä aiempi juonne Ovatko lihapullapuut mahdollisia.

Siellä me valopäät jo kauan, kauan sitten maaiiskuussa haaveilimme puissa
( no, kasvatusaltaissa) kasvavista mehevistä kyljyksistä

Mummo
carneovori

Vierailija
coala
No ohhoh, alkaapa jo kuulostamaan aika sci-fi:ltä
Hassu ajatella että joku tiedemies siellä elektrosondien kanssa työpöydällä kasvattaa minulle pihvin lounaaksi. No kaipa se olisi eettisempää.
Mutta mitäs sitten tapahtuu maataloudelle? Siis jos tälläinen lihan valmistus tulisi aivan arkipäiväiseksi. Jospa teuraseläimet myydäänkiin kotieläimiksi pilttien leikkikavereiksi?

Tämä jos ja kun tulee toteutumaan, on se erittäin ekologista.

Mutta, tyhjästä on paha nyhjäistä. Mistä saadaan ja mitä käytetään ravintona näille soluille? Sokerivettä vai?

Vierailija

Seuraavaksi ihmisen perimää käsitellään niin, että hän kasvattaa itse ravintonaan käyttämän lihan. Tämä voi tapahtua kasvattamalla häneen "ylimääräisiä" raajoja tms. ulokkeita jotka hän sitten syö, tai kätevimmillään kasvattamalla mehukkaita "pihvejä" omassa vatsalaukussa!

Vierailija

Eikö voisi samantien bakteerien avulla kasvattaa jotain proteiinimassaa jonka voisi sitten maustaa pihvin makuiseksi. Miksi pitää olla oikeita lihassäikeitä? Yäk.

Vierailija
Rudolf

Sama täällä. Olenkin ajatellut, että labralihaan voisi virittää jonkinlaisen Abtronicin. Mielikuva on kyllä aika inhottava - kasa lihasta värähtelemässä ja sykkimässä petrimaljassa.

Vierailija

Kukaan ei tykkää jos lihassa on läskiä, joten siihen pitäisi virittää myös SaunaBelt.

SaunaBelt sulattaa kohdealueelta läskin pois kuin oikea sauna, ja kaikkihan tietävät että me suomalaiset olemmekin maailman laihin kansa!

Vierailija
Asimov
Mutta, tyhjästä on paha nyhjäistä. Mistä saadaan ja mitä käytetään ravintona näille soluille? Sokerivettä vai?

Vettä, aminohappoja, hiilihydraatteja, rasvoja, vitamiineja ja hivenaineita.

Vierailija
Asimov
coala

Eiköhän sitä ravintoliuosta saa aikaiseksi jauhamalla ylimääräiseksi jääneet teuraseläimet sopivaksi mössöksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat