Ihminen suuntaa huonon olonsa toisiin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ihminen suuntaa huonon olonsa toisiin, ellei hänellä ole kykyä kohdata omia tunteitaan. Moni on omissa nahoissaan ihan kusessa. Moni ei pysty edes netissä keskustelemaan asiasta, koska kokee asiasta niin suurta syyllisyyttä.

Kommentit (13)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Jos se on vähän sama juttu kuin homofobia alitajunnassa luulee että on homo, tai tietää että on homo.

Mutta ei uskalla sitä itselle tunnustaa. Niin siksi purkaa muihin sitä asiaa.

Esim. Voi pelätä että on kateellinen muille ja siksi hakkuu täällä toisia ja arvostelee.

Vierailija
tiäremiäs
Jos se on vähän sama juttu kuin homofobia alitajunnassa luulee että on homo, tai tietää että on homo. Mutta ei uskalla sitä itselle tunnustaa. Niin siksi purkaa muihin sitä asiaa. Esim. Voi pelätä että on kateellinen muille ja siksi hakkuu täällä toisia ja arvostelee.

Niin, alitajunnan pelkoja, niistä on kyse. Voin olla tunnistamatta omaa kademieltäni ja siksi voin nähdä VAIN muiden olevan kateellisia, ja jos näin toimin, etsin sitä tukkia toisen silmästä, mutten näe rikkaa omassani.

Vierailija
tiäremiäs
Jos se on vähän sama juttu kuin homofobia alitajunnassa luulee että on homo, tai tietää että on homo.

Hehheh. Kylläpä löytyy asiaille helpot ratkaisut.
Tuskin se nyt noin yksinkertaista on et jos et tykkää homoista olet piilohomo.
Ollaan niin suvaitsevaista ja rakastetaan kaikkia blaablaa jne...
No näköjään homot on muotia nykyään. mutta maalaisjärkekin saa käyttää.
Minulla on aivan sama kuka on homo mutta minun ei tarvitse silti pitää kaikista maailman ihmisistä. Pidän mölyt mahassani.

Tylsintä näissä keskusteluissa on yksinkertainen mustavalkoinen asioiden alleviivaaminen. Siihen lankean kyllä välillä itsekkin, mutta koitan välttää.

Vierailija

No on eri asia olla tykkäämättä kaikista ihmisistä, kun taasen se, että esim. haukkuu homoja eli siis HOMOUTTA. Jos on sinut itsensä kanssa, ei ylipäätänsä viitsi haukkua ketään.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
James77
tiäremiäs

Minulla on aivan sama kuka on homo mutta minun ei tarvitse silti pitää kaikista maailman ihmisistä. Pidän mölyt mahassani.

Tylsintä näissä keskusteluissa on yksinkertainen mustavalkoinen asioiden alleviivaaminen. Siihen lankean kyllä välillä itsekkin, mutta koitan välttää.

Näillä asioilla on monia puolia ja yksi on tuo että pelkää että itse on ja häpeääsitä, siksi ei hyväksy muillakaan samanlaisia asioita.

Vierailija
tiäremiäs
James77
tiäremiäs

Näillä asioilla on monia puolia ja yksi on tuo että pelkää että itse on ja häpeääsitä, siksi ei hyväksy muillakaan samanlaisia asioita.

Totta. Häpeä sinänsä voi aiheuttaa huonoa oloa. Ajatellaan olon helpottuvan samanlaista tapausta haukkumalla. Mutta tosiaan, syitä on varmaan niin monta kuin kärsijääkin.
Eikös maailman historiakin tunne homovainoista syytettyjä henkilöitä, jotka paljastuivat itse homoiksi. Tai kommunistivainoaja kommunistiksi?
No jaa, taitaa mennä spekulointi pitkälle

Vierailija

En ole kuullut, että tavasta haukkua toisia pääsisi eroon haukkumalla. Kyllä se haukkuminen kertoo huonosta itsetunnosta, haukkuja yrittää ylentää itsensä, kuten Pummi tuossa kommentoi. Eikä tuossa ylentämispointissa voi ajatella - juu/ei - tyylisesti, että joo, jotkut haukkujat yrittävät itsensä ylentämistä, mutta eivät kaikki eli yleistäminen on OK. Haukkuminen on yleinen ihmisen käyttämä selviytymiskeino. Silloin ihminen yrittää selvitä mm:ssa siitä, ettei tutustu käsitteeseen nimeltä - itsepetos - .

Vierailija
Pummi
Toisen haukkuminen on itsensä ylentämistä.

Ei välttämättä, joku voi olla vaikka aika kyllästynyt johonkin häirikköurpoon ja siksi tulee palautetta, sillä ei ole mitään tekemistä itsensä ylentämisen kanssa.

Vierailija

Ajattelen asian näin:
Jostain syystä hermostun/suutun/menetän malttini.
---> tämä johtuu siitä että jotain minulle tärkeää/arvokasta/merkityksellistä on loukattu/arvosteltu/vähätelty/mitätöity
----> tämä johtaa selkeästi aggressiiviseen reaktioon, ja "sivistyneenä" ihmisenä yritän aluksi olla aivan hiljaa
---> kunnes ärsytyskynnys ylitetään, osittain siitäkin syystä että asia paisuu aina ajattelijan aivoissa
--->Puran asian ulos systeemistäni verbaalisesti. Joten tottakai ihminen purkaa ahdistavan asian ulos ns. "haukkumalla", mutta toivottavasti useinmiten syystä.

Eri asia on se että yksilö purkaa asiaankuulumattomiin ihmisiin aivan omaa ketutustaan, kuten esimerkisi kouluikäiset mukulat, jotka purkavat omat aggressionsa keinolla millä hyvänsä keheen vain heikompaan.

T: Keittiöpöytäpsykologi/-atri Neitokainen

Vierailija

On paljon vihattavia asioita, eikä vihan ilmauksen tarvitse olla haukkumistasoista suunsoittoa tyyliin: sä oot tyhmä yms. Vihaan natsi-ideologiaa ja voin sen meidän Menge ..eiku siis Gideonille sanoa tarpeen niin vaatiessa, mutta en voi olla ylentämättä itseäni, jos alan haukkumaan Gideonia sairaaksi kusipääksi jne. , koska hän ei vihaa natsismia.

Juorulehdistö ei eläisi pitkään, ellei ihminen olisi kovasti tykästynyt ylentämis ja alentamis tyyleihin. Toivottavasti tuo lehdistö pian kuolee ja tilalle syntyy tieto(tiede)lehdistö.

Mutta onko tuossa toisessa muka SYY, jos minä alan purkaa huonoa oloani häneen, ei suinkaan ole, kyllä mun on mentävä itteeni ja pohdittava tuon toisen esiin ottamia asiaoita ... miksi ne mua arsyttävät. Yleistä kuitenkin on, että haukutusta kohteesta tehdään se syntipukki ja jälleen on kyse itsepetoksesta.

Täytyy myöhemmin kirjoittaa vielä siitä, että vihansa näyttäminen on (ihmis)rakkautta, mutta vihansa toisten päälle heittäminen ei sitä ole.

Vierailija

Toista voi haukkua syystä tai syyttä. Yksinkertaistin pahan olon purkamisen toisen hlön haukkumiseksi.

Syystä, no jostain hyvästä syystä ja aiheesta, niitä riittää. Syyttä, vaikkapa juuri purkaakseen huonoa oloa. Tai väärinymmärryksen takia haukkuu väärää puuta.

Erona näillä kahdella se, että syyttähaukutuksitulleena sitä niinku odottaa toisen pyytävän anteeksi. Syystä haukuttuna pitää pyytää itse anteeksi hölmöilyjään haukkujalta. Tähän liittyy oikean ja väärän ymmärrys. Jos sitä ei lapsena opi, niin vaikeaa se on oppia aikuisenakaan. Ja siksi kaikkein julmimpia juttuja kuulee lasten suusta tai lasten tekeminä.

Haukkumisesta ei aina tule riitaa, jos kyseessä on ystävät. Tällöin ystävyksistä toinen ei aina odota edes toisen pyytävän anteeksi. Mutta silloin täytyy tietää, että kyseessä oli vain pahan purkaus, ei mitään muuta.

Sitten voi olla näitä itsetunnon pönkittäjiä, joiden asenne on se, että haukkuu kaikki eikä todellakaan koskaan pyydä anteeksi, siksi koska muut ovat paskoja ja se on niille oikein. Ja saa ehkä jotain sairasta nautintoa toisen pahasta mielestä. Jos tähän liittyy vielä jotenkin sosiaalisesti rajoittuneisuuden piirteitä, ihmissuhdevaikeuksia siis, kyseessä alkaa olla mielestäni lievästi häiriintynyt henkilö.

Keskustelupalstoilla jokainen on kuitenkin vaan siinä "hahmossa" mitä on valinnut ja siksi tämä alue ei ole oikein reaalielämään rinnastettavissa. Voihan joku vetää vaikean henkilön roolia siksi, ettei voi oikeassa elämässä sellainen olla.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13267
Liittynyt23.6.2005

Haukkuminen on reaktiopohjaista ihmisen heikkoutta. Jos ihminen miettisi asiaa hetkenkin, hän ymmärtäisi että käpyäminen on pahan olon levittämistä ympäristöön ja usein silkkaa epärakentavaa itsekkyyttä. Puhumattakaan ihmisen tehottomuuden levittämisestä, keskittymällä epäolennaisuuksiin. Ihmisen päämäärä on kehittyminen, mutta tilanteen ymmärtämisestä oivallusta tuottavat keinot ovat olennaisia tämän rakentamisessa. Regressio on virhe jonka ymmärtäminen ja korjaaminen ylentää ihmistä ihmisenä.

On kyse opituista ja ehdollistetuista, yhteisöllisesti hyväksytyistä purkautumismalleista. Siksikin ihmisen vapaa tahto ja persoonallisuus ovat kovin suhteellisia asioita.

Eikä alitajunnan kysymys poista ongelmaa. Sen metafyysinen kysyminen, onko muttumine mitenkään madollista auttaa ymmärtämään miten uskomaton ihmisen potentaali tosiasiassa on sen kaikilla osa-alueilla.

Surin osa tieteestä keksii vain usia kaavoja, ohjearvoja ja rajoituksia sen shteen, millainen on ihanteellinen ja "oikea" ihminen. Kyse ei ole niinkään tieteen sisältävistä piiloideologioista, vaan ihmisen tavoista tulkita ja palvoa tiedettä ja sen viittaamia arvotuksia. Vaikka ihminen on jotain niin paljon tärkeämpää.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat