Rehtorit kiusattuina

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tiedeuutisena oli eilen seuraava:

Reksejä kiusataan

Kolmannes koulujen rehtoreista on joutunut oppilaiden vanhempien kiusaamaksi. Asiasta kertoo Opettaja-lehti.

Lehden tekemän kyselyn mukaan mobbaus on tuttua erityisesti peruskoulun ala-asteen rehtoreille. Myös viidennes opettajista on joskus kokenut joutuneensa vanhempien kiusanteon tai henkisen väkivallan kohteeksi.

Oppilaiden fyysisen väkivallan kohteeksi sanoo joutuneensa 4 prosenttia kyselyyn vastaajista. Yli puolet opettajista kertoo uupuneensa oppilaiden häiriökäyttäytymisen takia.

Onko kenelläkään tutkimuksesta tarkempaa tietoa?

Miten kiusaaminen on tutkimuksessa määritelty?

Mummo

Kommentit (10)

Vierailija

Jaa, ajattelin, että työpaikkakiusaaminen on yhteiskunnallinen kysymys.

Rehtorien kiusaaminen on ainakin minulle uusi asia. Terveydenhuoltopuolella asiakkaiden väkivalta hoittajia ja lääkäreitä kohtaan lisääntyy. Huorittelu on jokapäiväistä, samoin sanallinen uhkailu mutta yhä enemmän terveysasemilla ja päivystyspoliklinikoilla käydään työntekijöihin käsiksi. Samoin sosiaalityöntekijät joutuvat työskentelemään jatkuvan väkivallan uhan keskellä.

Siksi olin kiinnostunut, jotta minkä reksit laskevat väkivallaksi.

Mutta siirtäköön kaikkivaltias mode topiikin sinne, jos tarpeelliseksi katsoo

Vierailija

Rehtoreista en tiedä, mutta opettajat kuulevat usein vanhemmilta, etteivät osaa opettaa kun heidän herranterttunsa eivät opi. Pahimmat uhkailevat oikeusjutuilla, jos opettaja on oikein tiukka.

Ehkä rehtorit saavat samantyyppistä uhkailua. Tuohtuneen vanhemman suuttunut soitto voi myöhäisenä syysiltana tuntua varsin pelottavalta.

Toisaalta olen itse aina suhtautunut varsin epäilevästi noitten kyselyitten kysymyksenasetantaan.

Oletteko kokeneet olonne turvattomaksi kuukaudessa
a) kerran
b) useita kertoja
c) joka päivä.

Vierailija

Kyllä mun mielestä on ihan asiallista valittaa opettajalle tai rehtorille jos ei lapsi opi. Ainakin sillon kun itse olin kouluissa vielä niin opetus keskittyi lähes kaikissa aineissa pänttäämiselle. Pänttääminenhän on sellasta ettei opettajan tartte opettaa ollenkaan vaan valita kirjasta alue.
Mä olinkin sitten huono kaikissa aineissa joissa piti muistaa, johtuen mun (myöhemmin tutkitusta) huonosta muistista. Matematiikassa taas olinkin keskivertoa parempi koska logiikka auttaa muistamaan aika tehokkaasti. Jos opettajat edes opettaisi pänttäämään tehokkaasti niin olis edes jotain järkeä mutta näyttää siltä että koulujen pointtina on lähinnä kasvattaa ihmisiä eikä opettaa asioita.

Järkevintä olis muuttaa opetusmetodeja enemmän kriittiseen keskusteluun ja pohdintaan, muisti kun, ainakin mun käsityksen mukaan, toimii paremmin jos asiaa käsitellään useammalta kantilta.

Vierailija

Keskustella saa opetusmetodeista, mutta oikea tapa siihen ei ole ottaa vihaisesti yhteyttä opettajaan ja/tai rehtoriin ja haistatella pitkät. Se on nykyajan tapa. Ihmiset ovat individualisteja ja arvostavat vain omaa työtään.

Muutenkaan en ole yhtään niin varma, että kritisointi opettajaa kohtaan yleensäkkään on tarpeellista. Opettaja nyt kuitenkin on näissä asioissa se joka päättää, koska tietää eniten, ja oppilaat vain koettavat sopeutua systeemiin.

Vierailija

Juuh.
On se kyllä ihmeellistä ettei ihmiset nykyään ajattele ennenku toimivat.. En tiedä uskovatko vanhemmat kypsymättömiä lapsiaan niin kritiikittömästi.. en usko.. Luulisin ongelman olevan itse lapset jotka ovat niin julmia opettajiaan kohtaan että se luo aikamoisia paineita opettajalle että ei aina pysty keskittymään yksilöön tarpeeksi.. ja sitten vanhemmat ei vaan käsitä minkälaista on olla opettaja. Mutta sen sanon että ne paineet todellakin saa opettajat tekemään virheitä.

pientä älytöntä sumplintaa: Olisiko parempi olla kaksi opettajaa per luokka niin ettei opettaja olisi yksin henkisen hyväksikäytön kohteena. Tai kameravalvotut tunnit..

Nykyään olis varmasti tärkeetä just toi opettajan paineiden vähentäminen koska nykyään sitä tapahtuu enemmän koska lapset eivät muutu mutta lasten käyttämät aseet muuttuvat.

Vierailija

Pointti tässä uutisessa on se, että rehtorit kokevat, että vanhemmat kiusaavat heitä. Rehtorihan on koulun esimies ja kaikissa firmoissa esimies joutuu käsittelemään reklamointeja.

Jos opettajan ja vanhempien suhteet ovat menneet ristiin, on luonnollista että vanhemmat ottavat yhteyttä rehtoriin, opettajan esimieheen. Tämä ei ole kiusaamista vaan ihan normaalia toimintaa.

Mikäli vanhemmat ovat tyytymättömiä rehtorin toimiin, he voivat ottaa yhteyttä kunnan kouluvirastoon. Tämäkään ei ole kiusamista.

Edelleen siis: Miten vanhemmat ovat voineet kiusata kolmannesta Suomen rehtoreista?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Annetaanko kouluissa rehtorille liian isopala, koska muissakin "firmoissa" on enemmän esimiehiä kuin yksi. Akateemisessa maailmassa uskotaan liikaa älyyn eikä inhimillisyyteen. Ei se kestä välttämättä sitä että vain yksi "johtaja" olle tupataan kaikki murheet.

Monessa yrityksessä on useampi esimies. Pomoja ja toimitusjohtajia, omistaja/omistajia.

Uusimmat

Suosituimmat