Turkinpippuri

Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Sain lapsena naapurin mummolta kasvin siemeniä. Hän nimitti sitä Turkinpippuriksi. Niistä sitten kasvattelin kauniita kukkia. Muistikuvissani tämä paprika tai chili oli hyvin kaunis ja rehevä. Ensin kukki ihan valkoisena, sitten hedelmät muuttuivat vihreäksi ja lopuksi oli tosi punainen, kun ne kypsyivät.

Tänä kesänä näin kyseisen kasvin siemeniä pussissa kaupassa, en niitä kuitenkaan ostanut, kalliitakin olivat. Kun sitten oli tarjolla kokonainen kasvi, en enää mieltäni malttanut, tuli hankittua kesäkuussa. Nyt se on ollut parvekkeella mutta ei ole menestynyt niin hyvin, kuin lapsuuden muistoissani. Tätä oli, varmaan ihan oiken, leikattu rankasti. Muutaman jo valmiina olleen hedelmän lisäksi siihen on ilmestynyt pari kukkaakin kyllä. Nuppuja on vaikka kuinka paljon, mutta eivät taida tälle vuodelle ehtiä valmistua chileiksi.

Kasvaako tämä ensivuonnakin juurakosta, vai pitääkö se kylvää keväällä uudestaan siemenistä, kuten muistelen? Jos Jumala suo. Voinko ottaa siemeniä noista muutamasta valmiista pötkyistä ja milloin? Miten kukat hedelmöittyvät jollei ole toista kasvia? Toimiiko itsehedelmöitys ja muutenkin millä ehdoilla uusi kukka saadaan tuosta aikaa. Mitä pitäisi tehdä, jotta saisi sen näköisen kuin se on muistoissani. Silloin oli kyllä äiti sitä huoltamassa.

Chilit ovat tosi väkeviä, ne voimakkaatkin jalopenot, mitä olen syönyt jäävät kyllä toiseksi. Ei se oikeastaan miltään maistukkaan, polttelee vain pirusti. Jotain maustejauhetta voisi ehkä mortteloida. Onko tuo kovin myrkyllinen? Ei kannata simiä hieroa, jos on tuota käsitellyt.

Lierikki Riikonen

Sivut

Kommentit (45)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18361
Liittynyt16.3.2005

Kaikki paprikat tekee siemeniä sinne sisuksiinsa. Ne kun rapsuttelet kypsistä hedelmistä irti ja kuivatat, niin jo on sinulla siemeniä. Aikaisin keväällä sitten laitat purkkiin muutaman siemenen, niin eiköhän ne ala itää ja kun on voimakas multa ja vettä ja valoa piisaa, niin pitäisi syksyllä hedelmiä kantaa. Jos ei ole kerinnyt tehdä hedelmiä ensimmäisenä vuonna ja onnistut pitämään sen kasvisi elossa seuraavaan vuoteen, niin sitten tekee jo kesällä hedelmää. Normaalistihan paprika on yksivuotinen kasvi (jos en nyt ihan päin honkia muista).

Meillä on olleet nuo paprikat aina sisällä, kun vaativat niin paljon lämpöä. Ulkona pidettäessä kasvu hidastuu.

Muuten samalla lailla kaupan tomaateista saa siemeniä. Voi sitä siemenmössöä purskauttaa suoraan purkkiin ja jo kohta taimet itää. En ole ostanut vuosiin tomaatin tai paprikan siemeniä, kun kaupasta ostetuista voi hyvin niitä viljellä. Ja makukin on selvillä.

Myös kurpitsaa ja arbuusia voi kasvatella kuivatuista kaupan hetelmistä saaduista siemenistä. Valitsee vain sellasia pulskia tapauksia kuivaukseen.

Niin, ja jos arveluttaa pölytyspuoli, niin pienellä vesivärisudilla kun töpöttelee kukasta toiseen, niin varmasti pölyttyy, eikä tarvitse olla tietoinen luonnollisesta pölytystavasta. Tämä toimii sitten myös muihinkin yrtteihin.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija

Minulle kukkakauppias sanoi että tarvitsee ottaa aina valmiista palosta siemenet ja istuttaa alusta koko kasvi. Eli ei jatka itsekseen elämäänsä ja on suhteellisen lyhytikäinen.

Mutta älä tee niinkuin minä; raavin peukalonkynnellä niitä siemeniä irti, istutin ja pesin kädet. rapsutin tuntia myöhemmin silmäkulmaani joka sitten muurautui umpee. Taas pesin käsiäni. Jonkinaikaa myöhemmin pureskelin peukalon kynttä pohdinnan parissa ja suu paloi. Useamman pävän tämä tulipeukalo minua kiusasi...

Mitä tästä opimme: raavi siemenet pois lusikalla...

Vierailija

Kah, ihan saman puskan minäkin ostin. Jostakin vihannesosastolta se oli, nelisen euroa kipale. Aika tehokkaita etten sanoisi, ja sanonkin: aika tehokkaita!

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005
Meillä on olleet nuo paprikat aina sisällä, kun vaativat niin paljon lämpöä. Ulkona pidettäessä kasvu hidastuu.

Ikkunalaudalla ne meiilläkin olivat. Pitääpä hakea tuo sisälle.

Lierikki Riikonen

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
Neiti
Mutta älä tee niinkuin minä; raavin peukalonkynnellä niitä siemeniä irti, istutin ja pesin kädet. rapsutin tuntia myöhemmin silmäkulmaani joka sitten muurautui umpee.

Minäpä tein kerran sellaisen erheen, että kävin vastaavanlaisen toimenpiteen jälkeen pissalla. Aluksi en huomannut mitään ihmeellistä, mutta vähitellen alkoi sellainen kutina ja polte että oksat pois.. Pyhä sylvi sentään sitä tuskaa!

Vierailija

Kasvattelin aikoinaan tavallisen kaupan paprikasta otetuista siemenistä ihan toimivan kasvin. Teki hienoja paprikoita ihan huonekasvina. Olivat voimakkaamman makuisia kuin emokasvinsa. Kasvi viihtyi monta vuotta, kunnes kasvoi liian tilaa vieväksi elätettäväksi mulle. Talveksi se pudotti aina lehdet ja oli siis aika ruma kun pelkät vihreät varret törrötti ruukusta. Keväänkorvalla tulivat lehdet ja kukat ja parikoita runsain mitoin. Kasvatin vastaavasti parikoita myös kasvihuoneessa; hedelmät olivat isompia kuin huonekasvipaprikassa mutta ei tietty kestäny talveamme. Chili kasvaa varmaan ihan vastaavalla tavalla siemenestä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Kaikki chilit ovat monivuotisia, joten voit siirtää kasvisi sisälle talveksi valoisaan paikkaan. Itse olen hurahtanut noihin chileihin niin, että nytkin kasvaa noin 50 eri yksilöä!

Kuvasta ja kuvauksestasi päätellen chilisi on jokin kaupallinen Capsicum annuum. Vaikka nimi viittaakin yksivuotiseen kasviin, niin kyseessä on kuitenkin monivuotinen kasvi. Tosin jotkut erittäin pitkälle jalostetut annuumit tuntuvat omaavan jonkinlaisen itsemurhageenin, joten niiden talven yli selviäminen ei välttämättä ole helppo jutttu.

Jos haluat siemeniä, niin ota ne vasta aivan kypsästä hedelmästä. Chilien värit vaihtelevat ja jotkut lajikkeet voivat käydä jopa viisi eri väriä lävitseen ennen lopullista väriään, joka usein on punainen. Chilin poltekin voi kehittyä vasta värin muutoksen myötä.

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Paljon kiitoksia kaikille jo tässä vaiheessa. Awebin antama osoite oli todella hyvä. Muropaketti-saitti ei toiminut minulla. Näyttääpä noita chilejä olevan muillakin. Mainittiin että Suomi olisi maailman johtava maa chiliharrastuksessa. Joo, monestihan Suomi on ykkönen, akankannossakin. Voitto taisi mennä siinä ulkomaille kuitenkin.

Lierikki Riikonen

Vierailija
lierik
Paljon kiitoksia kaikille jo tässä vaiheessa. Awebin antama osoite oli todella hyvä. Muropaketti-saitti ei toiminut minulla...

Juuh, on aika ruuhkainen paikka tällä hetkellä tuo Muropaketti, mutta ilmeisesti tekevät huomenissa jonkun isomman huoltopäivityksen jolloinka sivujen pitäisi (ja pitäisi) taas toimia vauhdikkaammin.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Meillä soli ennevanhaan kotona semmonen kasvi, joka se
meni pitkin seiniä. Se tarttu ittekshens kiinni hirsissä olevhin pikku kolhoin.
Soli ties kuinka pitkäki, se alako ikkunalta ja kiikku kathon, kattoa pitkin toiselle seinälle, sieltä ikkunanpieltä alas.
Sitte se vain yhtenä talvena otti ja kuihtu pois.
Soli ollu meillä jo kohta kymmenen vuotta.
Ja se oliki harvinainen kukka, semmosta ei ollukhan joka talossa.
Soli äitivainaa sen hoksannu kahvinpapujen seassa, erikoisen näkösen siemenen. Sen soli pannu purkhin itämhän. Siittä soli alkuns saanu.
Soli siihen aikhan ne kahvinpavukki raakoja, ne piti itte rännärillä paahtaa,
Itte kuki mielens mukhan,kuka paahto enempi kuka vähempi.
Kerran soli vain kukkinu , koko sinä aikana ku soli meillä ollu.
Mie en niitä kukkia muista nähnheni, mutta ne sanothin olhen kaunhin valkosia kellomaisia kukkia, sisältä punertavan violettejä .
Tai niinko meillä sanothin rekliinin värisiä.
Mikä lie se seki on ollu ?

Vierailija

Hyvääpä chilli on. Aasiassa tästä paprikakasvista käytetään nimitystä chilli erotuksena chili-sekoitukseen, mikä on enepi meksikolainen maustesekoitus. Kotona olen kasvatellut ruukussa näitä aasialaisia pikkupaprikoita sekä myös siemenistä ihan Lidlin isompia chilejä, jotka ovat muuten vahvempia kuin aasialaiset n. 5 cm mittaiset palot. Tosiaan kannattaa olla varovainen sormien ja silmien kanssa, muuten voi kokea herkästi pippurisuihkeen tehon ihan kelpokansalaisena.

Melkein ikävä on nimim. Paul M -herraa, voisimme vertailla tattikeittoreseptejä, joissa käytetään/tai sitten ei - chiliä makua antamaan.

Vierailija
Hebokatti
lierik
Paljon kiitoksia kaikille jo tässä vaiheessa. Awebin antama osoite oli todella hyvä. Muropaketti-saitti ei toiminut minulla...

Juuh, on aika ruuhkainen paikka tällä hetkellä tuo Muropaketti, mutta ilmeisesti tekevät huomenissa jonkun isomman huoltopäivityksen jolloinka sivujen pitäisi (ja pitäisi) taas toimia vauhdikkaammin.

Bullshittiä, tuo ei tule tapahtumaan ennen kuin Suomi voittaa euroviisut. Ehkä 2 vuotta sitä on pitänyt parantaa, mitään ei ole tapahtunut. Paitsi hakutoiminto poistettu käytöstä.

Lähettäkää onnitteluja Soneralle loistavasta foorumisoftasta&raudasta!

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Neiti
Mutta älä tee niinkuin minä; raavin peukalonkynnellä niitä siemeniä irti, istutin ja pesin kädet. rapsutin tuntia myöhemmin silmäkulmaani joka sitten muurautui umpee. Taas pesin käsiäni. Jonkinaikaa myöhemmin pureskelin peukalon kynttä pohdinnan parissa ja suu paloi. Useamman pävän tämä tulipeukalo minua kiusasi...

Mitä tästä opimme: raavi siemenet pois lusikalla...

Chilin poltteen aiheuttaa kapsaisiini(t), joka vaikuttaa suoraan hermoihin. Tästä syystä polte tuntuu erityisen hyvin kaikilla limakalvoilla. Tarpeeksi vahvan chilin voi tuntea myös ihon läpi esimerkiksi kasvoissa, jossa iho on suhteellisen ohutta (kokemusta on...).

Ei ole mitenkään liioittelua käyttää vahvempien chilien käsittelyssä muovihanskoja. Kapsaisiini on nimittäin rasvaliukoinen ja vesi vain levittää poltetta laajemmalle alalle.

Chilin poltteelle, eli kapsaisiinille, muodostuu suhteellisen nopeasti sopiva toleranssi. Näin voi syödä huomattavan "tulistakin" ruokaa, ilman, että ruoan omat maut peittyvät - itseasiassa käy päin vastoin: Chilillä saadaan ruokaan lisäaistimuksena lämmön tunne. Ja vielä kun ruoka-annos on oikein suunniteltu, niin mukana on myös viilentävä komponentti, esim. jugurtti, josta syntyy mielyttävä kokemus: kuumaa ja viileää samanaikaisesti.

Itselleni tuo toleranssi kehittyi viime vuonna maistettuani pienen siivun itse kasvattamaani Red Savinaa (maailman vahvin lajike!). Aluksi ei tuntunut mitään ja olin juuri laittamassa uutta siivua suuhuni kun polte iski: Sietämätön kipu, joka tuntui sisäkorvassa asti. Tämän jälkeen Tabasco-kastikkeet ja jalapeñot tuntuvat vain mukavasti hieman polttavilta.

Loppukevennykseksi käytännön pikkupilana on sipaista saunaillan yhteydessä huippuvahvaa Red Savina habaneroa kaverin alushousuihin. Kyseisestä chilistä tehdään muuten näitä itsepuolustukseen tarkoitettuja pippurisumutteita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat