Apua minulla on ongelma! (matematiikka)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin en tajua, olkaa ystävällisiä ja opettakaa mua. Sain läksyksi koulusta pari tehtävää matematiikassa ja kaikki muut meni niin kuin piti, mutta tätä en tajua.Aiheena on polynomit.

Eli olkoon Q(x) = 3x+1. Laske?

a) Q 1
3

b) Q - 5
6

Eli näin se meni se lasku meni ja nämä alleviivaukset tarkoittaa että se on murtoluku eli a tehtävässä on osoittaja 1 ja nimittäjä siinä on tuo 3. Ja tämä koko murtoluku on sitten suluissa.

Ja minä en ymmärrä, että mitä minun on tehtävä murtoluvulle, ja miten sitten se lasku lasketaan. Mutta tärkeintä on että kerrotte miten toi murtoluku lasketaan, koska voin itse päätekllä sitten lausekkeen ja tämä ei ole mikään tehkää läksyni palvelu.

LASKUJEN VASTAUKSET OVAT SITTEN TÄSSÄ!

a) vastaus on 2

b) - 1
2

Kommentit (2)

Sepi
Seuraa 
Viestejä3232
Liittynyt16.3.2005

a-kohdassa sijoita arvo 1/3 lausekkeeseen x:n tilalle yhtäsuuruusmerkin oikealle puolelle ja saat: 3*(1/3) +1. Kolme kertaa yksi kolmasosa plus yksi on kaksi.

Siinä selvitetään lausekkeen arvo, kun x = 1/3. b-kohdassa samalla lailla, joskaan vastaus ei ole -(1/2)...

Vierailija
nuclear
Niin en tajua, olkaa ystävällisiä ja opettakaa mua. Sain läksyksi koulusta pari tehtävää matematiikassa ja kaikki muut meni niin kuin piti, mutta tätä en tajua.Aiheena on polynomit.

Eli olkoon Q(x) = 3x+1. Laske?

Jos sinulle on tuttu x,y-koordinaatisto, piirrä ylöspäin y-akseli ja vaakaan x-akseli.

Yhtälösi on ihan samaa muotoa kuin y=3x+1.

Nyt a-kohdan kysymyksessä x=1/3. Sijoitat x:n paikalle 1/3 niin saat y=3*(1/3)+1.

Merkintä Q(x) voi varmaankin sekoittaa jos funktiot tai polynomit eivät ole tuttuja. Mutta kirjaimilla ei ole väliä.

Idea tuollaisella merkintätavalla on se että kuten y:n arvo riippuu x:stä, Q(x):n arvo riippuu x:stä.

Yhtähyvin voin kirjoittaa yhtälösi y(x)=3x+1.

Tai kuten Q(x)=3x+1.

Ja tuo b:kohdan vastaus on väärin.

Älä anna hämätä itseäsi sillä että kirjaimet vaihtuvat.

Uusimmat

Suosituimmat