Synestesia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koska aiheesta on aiemmin keskusteltu palstalla, liitän tähän BBC:ltä löytämäni uutisen linkinhttp://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4375977.stm

Toivottavasti onnistui, yritin linkin liittämistä ensimmäisen kerran

Mummo
ylpeä aloittelija

Herttinen, ei onnistunut

Jos joku osaa paremmin, niin laittakoot. Minä murjotan

Sivut

Kommentit (23)

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Tuossa ei näyttäisi olevan välilyöntiä "linkin"-sanan jälkeen, joten se on kopioitunut osaksi linkin osoitetta. Eli osoite näyttäisi alkavan linkinhttp://... kun se pitäisi alkaa http://...

Yritä uudestaan, kyllä se siitä....

Same shit, different day...

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Hyvä Mummo, nyt toimii kuin junan vessa!

Tuo oli vielä helppoa verrattuna tyttäreni mummon (eli oman äitini) neuvomiseen IT-asioissa. Se kun tapahtuu vielä yleensä puhelimessa. Ja äiskällä on koneena Macci, johon en muutenkaan ole kovin perehtynyt. Koetapa siinä sitten puhelimessa kuvitella silmiesi eteen kuvaruutu ja valikot

Ei sattuisi joku tietämään etäkäyttösoftaa, jolla voisi hallinnoida vanhempaa (9-versio) Maccia Windowsista käsin?

Same shit, different day...

Vierailija

Heh, synestesia. Onko täällä synesteetikoita? Mummo, sattuisiko sinulla olemaan kun kerran peistasit linkin? Olisi kiva saada kontaktia, varsinkin jos vahva "taudinkuva". Olen löytänyt pohjoismaiden alueelta kolme itseni kaltaista.

Itselläni
ääni-"3D", kuten ruotsalainen ystäväni sanoo: kummallisia kuvioita, väripyörteitä jne.
kirjaimet, viikonpäivät, oktaavit tms. ihmisten keksimät systeemit - 3D
joillakin kirjaimilla ja numeroilla lisäksi erityisominaisuutena persoonallisuus (E on punaisenoranssi vihainen vanha käppänä, ei parane mennä lähelle, mutta pieni e vähän vähemmän aggressiivinen)
hajut - väri, joskus 3D
tunteet (fyysinen, psyykkinen) -3D

voi olla että muitakin muotoja, mutta en osaa noteerata. Tämä on vielä aika uutta minulle. Oli oikeastaan yllätys, että muut eivät hahmota maailmaa samalla tavalla.

Vierailija

Suomessa on tehty yksi Gradu synestesiasta, tässä siihen linkki:
http://www.lassenissila.net/

Itse "tutkin" synestesiaa tuossa pari kuukautta sitten, aikaisemmin se oli minulle aivan tuntematon asia!
Mielenkiintoista ja omalla lailla jopa pelottavakin asia!

Vierailija

Jep, olen lukenut kyseisen gradun (tai ainakin osia hehe).

Kun tunnet aihetta, voisitko selittää mistä johtuu. Olen lukenut hieman risteäviä tuloksia. Yksi että synesteetikolla aivoalueiden väliset kytkökset jotka normaalisti surkastuvat lapsen kasvaessa/vauvalla kohdussa jäävätkin auki, ja näin impulssi lähtee "väärille" alueille. Tätä tukisivat mm. pet-kuvausten tulokset joissa colour-hearing synesteetikolla aktivoituvat kuuloalueiden lisäksi näköalueet. Toisaalta olen kuullut, että näkyjen tyyssija on limbinen järjestelmä ja että PET näyttää aktivaatiota siellä. Minä jolle koko järjestelmä on hieman hämärä sanoin siihen vain että ai jaa...

btw - ei synestesia ole pelottava Se vain tarkoittaa että on yliärtyväinen vähän kaikille aistiärsykkeille ja toisaalta loistaa joissain asioissa (muisti, absoluuttinen sävelkorva)... Saat näyistä käsityksen kun panet silmät kiinni ja hierot niitä kämmenillä tai jos sinulla on auramigreeni/epilepsia (tälloinhän on ns. hankittu synestesia).

Vierailija

Synestesia kuulemma on "vain" aivojen erilainen tapa käsitellä tietoa. Eli aivoissa on ylimääräinen hermoimpulssi joka muutta aistimusta, pikemminkin lisää aistimukseen "ylimääräistä". Synesteetikoiden aivot viestivät itsessään hieman erilailla.

Totuushan on (mikä nyt totuus loppupeleissä onkaan) että synestesia on yhä edelleen "selittämätöntä", eli vedenpitävää kertomusta sen syystä tai toiminnasta ei ole kovinkaan luotettavaa/varmaa/relevanttia tietoa.
Limbisen järjestelmän kanssa sillä on jotain tekemistä (kuvantaminen) sekä epäilyä on kohdistettu myös aivokemian puolelle. On myös teoria että synestesiasta kärsii saatanan riivaamat ihmiset .

Se mitä tiedetään on että synestesia on vahvasti perinnöllistä, se on 8 kertaa yleisempää naisilla sekä suurin osa synesteetikoista on vasenkätisiä!

Vierailija

blasti

Ei minulla ole synestisia kykyjä, hyvä kun soluressut joskus suostuvat hiukan sätkähtelemään

Ilmiönä se vaan on kiinnostava. Miten, liittyykö näihin kokemuksiin mitään tunteita, siihenhän tuon limbisen järjestlmän aktiviteetti viittaa?

Miten aistispesifi ilmiö on kyseessä? Siis sanat ja äänet, värit ja numerot, kuulo ja värit?

Ja luultavasti kyseessä vilkkaat yhteydet eri aivoalueiden, ehkä assosiatiivisten välillä. Eipä liene siitä sinulle haittaakaan ollut.

Kuulisin mielelläni lisää

Mummo

Vierailija

Vaimoni on klassinen synestesia-tapaus. Kirjaimilla on väri. Olen vuosien varrella kokeillut sitä. Kun kysyy missä tilanteessa vain, että "Minkä värinen on kirjan se ja se", niin vastaus on aina sama. Mielenkiintoista tuossa artikkelissa oli, että siinä todettiin että A on yleensä punainen. Niin vaimollanikin.

Hassu juttu on että minäkin olen ehkä synesteetikko, vaikken kirjaimilla ja numeroillla värejä näekään. Tai niin ainakin lääkäripäivillä yksi lekuri väitti kun asiasta tuli puhetta. Hahmotan musiikin usein muotoina. En aina, mutta tyypillisesti musiikin, josta pidän jollakin määrittelemättömällä tavalla. Esimerkiksi Einojuhani Rautavaaran Cantus Arcticuksen alkuosa on laajoja vertikaalisia linjoja ja liikkeitä niitä pitkin. Sen rikkovat lyhyet terävät pystysuorat linjat. Minulle tulee assosiaatio aavasta pohjoisen suosta jossa seisoo siellä täällä yksinäisiä kuusia.

Samoin kun Tuomari Nurmio soittaa itse kitaraa levyillään, niin tunnistan sen heti koska se on muodoiltaan teräviä, kulmikkaita, kolmiulotteisia geometrisia kuvioita. Etenkin Lasten Mehuhetken kitarakuvioiden moniulotteiset kompeleksiset (ja värikkäät itse asiassa myös, tajusin sen nyt) abstraktit kuviot ovat todella vaikuttavia.

Itse ilmiöstä olen sitä mieltä, että sillä ei ole mitään vaikutusta elämään. Joku voisi tosin pohtia, että mitä kertoo se, että kaksi synesteetikkoa löytää toisensa.

Ja hyvä kysymys: Onko se perinnöllistä? Lapsemme eivät ole vielä kykeneviä vastaamaan...

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Hauska topiksi.

Linkistä otettua:

"Some see colours when they hear music or words. Others 'taste' words."

FOLIOT PÄÄHÄN:

Itse kuulun tuohon väri-musiikki kategoriaan, mutta kyse ei ole vain väreistä. Halutessani osaan "nähdä" musiikin värien ja muotojen kolmiulotteisena "maisemana", joka muuntuu musiikin mukana.

Näky on osin aika "matemaattinen" (liukuvia käyriä tai graafeja tai niiden "3d pintoja") ja osin homma koostuu perusgeometrisista kuvioista. Koko homman hienous on siinä, että em. elementit tuntuvat olevan täysin loogisessa suhteessa toisiinsa, musiikin tilatuntuun, instrumentteihin, volyymin vaihteluihin ja niin edelleen.

WinAmpin visualisoinnit ovat tuohon verraten äkkiä tylsiä.

Toki voi sitä välillä visualisoida musiikin konkreettisemminkin "aavoihin pohjoisen soihin jossa seisoo siellä täällä yksinäisiä kuusia", mutta uskoisin tällaisten elämyksien olevan enemmän kokemusmateriaan pohjautuvia. Eskimolle Rautavaaran Cantus Arcticus olisi tällöin jotain muuta.

Gravity sucks.

Vierailija

Kateeksi käy

Elättepä ainakin kiinnostavaa elämää. Ja taide-elämykset ovat varmaan monipuolisempis, kuin meillä "yksikanavaisilla".

Mutta: liittyykö näihin mitään tunne-elämyksiä? Esim K on vihreä ja surumielinen?

Mummo

Vierailija

No minäpä koetan selittää:)

Periaatteessa kaikki aistit voivat olla päällekäin (äänestä vaikkapa pisto, tuulen tunteminen käsillä haisee pahalta tms). Väen äänekkyydestä päätellen yleisintä on nähdä numerot/kirjaimet/viikonpäivät väreissä, sitten musiikki. Muut muodot ovat harvinaisia. Näköaistin aktivoitumisen jälkeen on yleisin käsittääkseni maku-”teksti” (numerot, kirjaimet, nimet, geometriset muodot) mutta ei niinkään maku-ääni. Muunlaisia synesteetikoita en sitten tunnekaan. Itselläni ilmeisesti on väri/kuva-äänimuoto ainakin ollut pienenä, mutta nykyisellään se on joko lähes (ei aivan) tukahdutettu tai sitten kyseessä on jokin aivan muu kuin synestesia. Ai niin, unohdin maku-väri aiemmasta listasta.

Synesteettisessä kokemuksessa ei ainakaan itselläni ole tunteita sinänsä (ellei tunteiksi sitten lasketa kirjainten ja numeroiden persoonia, jolloin kyllä, K voi olla vihreä ja surumielinen, joskin se itselleni on viininpunainen n.30ssä oleva perusmies), se vain tapahtuu ja siihen on niin tottunut, että laskee aistimukseksi aina sekä ”aidon” että synesteettisen aistimuksen. Ne voi erottaa, mutta käytännössä se on vaikeaa. Esimerkiksi kun käteni on puutunut, koen epämiellyttävän tuntoaistimuksen jonka lisäksi koko käteni on muuttunut sinisen- ja valkoisenkirjavaksi, kimaltelevaksi terävähuippuiseksi ja ”hiekkaiseksi” maisemaksi, joka hiipuu hiljalleen tunteen hävitessä. En sinänsä näe tapahtumaa, mutta koen sen hyvin voimakkaasti ja voisin huutaa kauhuissani käteni muuttuvan, ellen olisi niin tottunut asiaan.

Bomt-Kneder: sinulla on epätäydellinen colour-hearing synestesia. Näyttääkö tämä tutulta?
http://www.seattlesatellite.com/tom/synesthesia.html Synestesia periytyy ilmeisesti X-kromosomissa (dominantisti vai resessiivisesti?), noin 33 % tapauksista perinnöllisiä.

Paria asiaa korostan tässä:
- Synesteettinen kokemus tapahtuu halusi sitä tai ei. Musiikki siis visualisoituu automaattisesti. Näkymän voi yrittää jättää huomiotta tai tukahduttaa, mutta hankalaa. Lisäksi toistuu aina samanlaisena.
- Puuston, kukkien tms. konkreettisten asioiden mieleentulo musiikista ei ole synestesiaa. Synesteettiset kuviot ovat geometrisia tai epämääräisiä värejä ja kuvioita.

Synestesiasta ei sinänsä ole haittaa, mutta se tekee yliherkäksi eri aistimuksille. Jos sinulla on migreeni, kuvittele kohtaus ja sitä edeltävä aika (kaikki häiritsee, risaustakaan ei saa kuulua) ja yleistä se normaaliolotilaksi. Eli melussa (ääni, tunto, näköärsykkeet yms yleistän nyt aistimeluksi) on vaikea olla saati keskittyä. Tottuminen periaatteessa toimii mutta on (ainakin itselläni sekä ruotsalaisella ystävälläni) heikentynyt. Olen hänen kanssaan pohtinut ilmiötä ja todennut, että ADHD – ihmisten kuvaukset omista vaikeuksistaan käsitellä aisti-informaatiota ovat melko yhtenevät kokemustemme kanssa. Onko se synestesian ”sivuvaikutus” vai pelkkä yhteensattuma voi pohtia kukin, omasta mielestäni se liittyy synestesiaan.

Muutenkin joskus negatiivisia puolia latoessaan miettii, missä menee neurologisen tilan ja häiriön raja Ei silti, en minä valita, on tämä niin suuri apu monessa muussa asiassa.

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Mummo kyseli: liittyykö näihin mitään tunne-elämyksiä?

Väri-ääni synestesiaan ei ainakaan minulla liity mitään tunnetasoa, muutenkuin tietysti että nauttii asiasta silloin kuin sitä tapahtuu. Mutta tähän ilmiöön itseensä ei sinänsä sisälly mitään informaatiota tai viestiä joka vaikuttaisi tunteisiin.

Ne sellaiset tunteisiin vetoavat mielikuvat eivät ole synestesiaa, vaan kokemusperäisiä mielleyhtymiä, assosiaatioita tai jonnin sortin suggestiota.

Blasti tuossa selittikin asiaa hyvin, vaikkakin osin patologiselta. Voiskohan saada Kelalta korvausta? LOL

Ai niin! Se vielä pitää sanoa että, makuultaan musakkia kuunnellessa, ja näitä hässäköitä tarkkaillessa, meinaa joskus mennä tasapainoaisti ja ruumiinasennon tuntuma vinksalleen. Siis tuntuu esim. kuin sänky alla kallistelisi, joskus jopa 180 astetta!!!

Perhana, kyllä mun päässä t ä y t y y o l l a v i k a a .

Gravity sucks.

Vierailija

Minä näen myös numerot ja kirjaimet väreinä. Kaikki niistä eivät ole ihan selviä, jotkut niistä saattavat saada eri värin riippuen asiayhteydestä, kun taas jotkin ovat aina selkeästi samanvärisiä. Esim. H ja S ovat keltaisia, 1 ja 3 kirkkaan punaisia.

Tuota musiikin kuulemista kuvioina tai väreinä minulla ei kuitenkaan ole. Sen sijaan usein sijoitan tietämättäni itseni johonkin paikkaan tai maisemaan kuunnellessani tiettyä musiikkia. Esimerkiksi Chopinin kuuntelu saa minut näkemään entisen työpaikkani pihamaan kukkaistutukset, kuunnellessani Josh Grobania näen valkoisia pilviä.

Toinen maisemaan liittyvä asia on vuodenajat. Niin kauan kuin muistan olen nähnyt vuodenajat ympyränä joka kiertää lapsuudenaikaisen kotitaloni ympäri. Etuovesta katsoen vasemmalla, pihan pimeimmässä kolkassa ovat talvikuukaudet, joulu kaikkein synkin, sitten tammi, helmi, maaliskuu. Huhtikuu alkaa nousta etupihalle, toukokuu sijoittuu etuoven eteen. Kesäkuukaudet jatkavat talon oikealle puolelle missä sijaitsevat pihan nurmikot, ensin iso alue kesäkuuta ja perään lähes yhtä iso alue heinäkuuta. Elokuu alkaa jo kaartaa talon taakse, ja aivan talon takana syksyn kuukaudet laskevat pimeyteen ja kohtaavat joulukuun.

Aina kun ajattelen jotakin kuukautta, tai jotakin viikonpäivää tai päivämäärää sijoitan sen aina tuolle kehälle. En pysty käsittämään vuotta mitenkään muuten.

de Selby
Ai niin! Se vielä pitää sanoa että, makuultaan musakkia kuunnellessa, ja näitä hässäköitä tarkkaillessa, meinaa joskus mennä tasapainoaisti ja ruumiinasennon tuntuma vinksalleen. Siis tuntuu esim. kuin sänky alla kallistelisi, joskus jopa 180 astetta!!!

Tiedän tuon tunteen, se tulee kun rentoutuu tarpeeksi. Joskus jopa ilman rentoutumista. Tunne on todella mielenkiintoinen varsinkin silloin, kun tuntuu että sänky kallistuu ylösalaisin ja pelkää putoavansa lattialle. Joskus tuo ilmiö liittyi myös kuumeeseen, silloin se ei vaan ollut niin miellyttävä kuin se yleensä on, eikä sitä saanut lakkaamaan halutessaan. Voisin kertoa tähän liittyviä kokemuksia enemmänkin, mutta se ei enää taida liittyä ketjun aiheeseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat