Ne 20 suurkuntaa kepulismin mahtava moka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Että tuommoista yleensä voidaan esitellä, hallituksen ministerille, joka
sattui olemaan kepulisti Hannes Manninen. Kepu voittaakseen pressan vaaleissa haluaa kulkea äärioikealta, ja näin on nyt käynyt.

Tuo ehdotus 20 suurkunnasta on täysin tolkuton. Ja niin kauan kuin se on vähimmässäkään määrin esillä, meikäläisillä ei voi olla mitään tekemistä sekä hallituksen kepulististen pyrintöjen kanssa yleensä että Vanhasen pressaehdokkuuden kanssa erittyiseti.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Mitä siinä esityksessä on niin äärioikeistolaista, ennemänkin se kuulostaa sosialistien juonelta päästä puuttumaan meidän kepulaisten asiohin.Mutta sinä oletkin tietenkin joku demari/viherpiipertäjä/muu sossu/kokomusta.

Vierailija

Mitäs haittaa niistä suurkunnista sitten olisi?

Säästyisi kamalasti yhteiskunnan rahoja todellisiin tarpeisiin kuten tervveydenhoitoon, vanhushuoltoon ja ympäristönsuojeluun.

Mummo
yli puolen miljoonan asukkaan kunnassa asuva

Vierailija
Mummo
Mitäs haittaa niistä suurkunnista sitten olisi?
Byrokraatteja tarvittaisi vähemmän. Eli byrokraattien pitäisi irtisanoa itsensä.

Vierailija
Mummo
Mitäs haittaa niistä suurkunnista sitten olisi?

On se vaan kivaa sitten kun pitää ajella pitkät matkat autolla vain sen takia että pitää käydä Kelalla, terveyskeskuksessa, tms. Suuressa yksiskössä menetetään palvelujen läheisyys.

Vierailija

Eihän se raha ketään hoida.

Ihmiset hoitaa ihmisiä ja jos osa ihmisistä siirtelee rahaa työkseen, niin eihän silloin kaikki voi osallistua oikeisiin töihin, joista syntyy jotakin mitä ihminen oikeasti tarvitsee, kuten hoitoa aika ajoin.

;):)

Vierailija
On se vaan kivaa sitten kun pitää ajella pitkät matkat autolla vain sen takia että pitää käydä Kelalla, terveyskeskuksessa, tms. Suuressa yksiskössä menetetään palvelujen läheisyys.

Ainakin Minun valtakunnassani on jo nyt pakko suoriutua naapuriprovinssiin, jos haluaa saada esim, hammashoitoa tms. Eli ajat n. 30 km/suunta päästäksesi lääkäriin, kunhan ensin saat varatuksi ajan...

Vierailija
kunkku

Ainakin Minun valtakunnassani on jo nyt pakko suoriutua naapuriprovinssiin, jos haluaa saada esim, hammashoitoa tms. Eli ajat n. 30 km/suunta päästäksesi lääkäriin, kunhan ensin saat varatuksi ajan...

On se sitte kivaa kun lähes kaikkille tulee tällaiset tai jopa pahemmat ajomatkat.

Vierailija

No eihän niitä terveysasemia minnekään viedä!

Byrokraatteja vaan tarvitaan vähemmän, jolloin niiden palkkarahoilla voidaan perustaa vaikka uusi terveysasema.

Vierailija
Mummo
No eihän niitä terveysasemia minnekään viedä!

Niinhän se Mummo seniiliydessään luulee. Ei niitä varmastikkaan hetkessä viedä, mutta vähitellen vain siirretään sinne uuteen hienoon keskukseen jonne syrjäkyläläiset köröttelevät vanhoilla wolkkareillaan.

Vierailija

Tässäkin Hodgen konjektuuri eli universaalin eli osia yhdistäen ylivertaiseksi kehitetyn koneen ongelma. Lähtökohta on, että kone olisi enmmän kuin osiensa summa. Konjektuurin ratkaisu kuitenkin, että ylitettyään tietyt rajansa kone hajoaa. Tästä käytetään myös ilmaisua entropian taipumus, joka siis koon kasvattamisesta äärimmilleen aiheuttaa hajoamisen. Ja tuo ylivertainen kone, sehän on Suomen historiassa yhä uudelleen ollut herrojen ja uskollisten duunarienkin tapa nähdä ongelmat. On laadittu uusi hyvä strategia, jota noudattaen ei mikään voi mennä vikaan. Yhä uudelleen historiassa on herätty ylivertakoneen raunioiden keskeltä.

Mitä ilmeisimmin nuo 20 kuntakonetta ovat tulos ylimmän poliitikko- ja virkakunnan pääkaupungistumisesta, ja myös Turku- ja Tampereperäisyydestä. Kun asuukin noissa kahdessa, ei tarvitse muuttaa, kuten muiden, pääkaupunkiseudulle. Siis näissä ynnä Espoossa ja Vantaalla asiat hoidetaan lähe optimaalisesti. Vielä optimaalisemmin, jo kumpaankin liitetään hiukan lisää. Kun siis tällä asiat jo nyt hoidetaan niin helvetin hyvin, myös tätä mallia noudattaen koko maassakin asiat hoidettaisiin helvetin hyvin. - Sovellutusmalli myös johtaisi siihen, että, Helsingin kaupunki pitäis jakaa kahtia, vai liitettäisiinkö siitä suuria osia Vantaasen ja Espooseen. - Keskustapuolueen uusi nimi City party.

Mainitsitte toiset jo noita ajomatkoja, siis muualla kuin noilla mallipaikkakunnilla. Ne ovat myös niin päin, että matkojen päästä
valvoein konsulein on vaikea valvoa ja huoltaa edelleenkin hajallaan oleiva laitoksia. Voidaan tehdä, kuten eräs ministeri Luhtanen, sosdemi kylläkin eikä kepulisti, että annetaan luotetun väen vapaasti hoitaa asioita
kuten parhaana pitää ja tahtoo, ja valvontarouva lisäksi torjuu tarmokkaasti julkisenkin tiedotus- ja muun seurannan puuttumisen
tapahtumiin jaetuille reviireille. Toinen linja on sittenkin kaikkien laitosten keskittyminen valvojien läheisyyteen konsulien silmän alle. Ja niin ne etäisyydet kasvavat taas ja syrjäalueet autioituvat. Lopulta kaikki asukkaatkin on keskitetty konsulien valvovan silmän alle. Se kaipaakin enää kruunukseen avoimen diktatuurin. Sitä lähelle päästään nykyisesssä melkein demokraattisessa Suomessakin julistaen sotatila. Virkamiehen harras rukous kohti " ryssää" ja maailman terroristejä.

Tässä Lapin läänissä ei näinkään ole väkeä kuin yhteen suurkuntaan.
Keskitetään siis kaikki kuntatoiminta Rovaniemelle. Kun etäisyydet ovat tosi pitkät, mikään entisessä läänissä ei häiritse uusien kunnanmiesten ja -naisten työrauhaa.

Sodan jälkeinen SKP oli keksinyt, että Suomea hallitsi 20 perhettä.
Ne kuuluivat myös Demokratian pioneerien I luokan opintomerkkin, jonka suoritin. Nythän tarkoitus on ihan virallisesti totetuttaa 20 perheen valta.
Jokaisen suurkunnan ylimmät päättäjät ja valvojat ovat kuin yksi sopuisa rauhaisasti työskentelevä onnellinen perhe. Alaisten ja asukkaiden saaminen silmien alle ja korvienkin, se toteuttaa myös entisajan tehtaanpatruunojen ihannepatriarkaalisuuden. Kunkin kunnan päättäjät ja " talouselämä" ovat yhtä laajempaa perhettä tai sukuyhteisöä.

Ylivertainen kone, se on osa myös varsinkin uusinta amerikkalaista aatetta. Sitä kokeiltiin Irakissa. Sotakone kyllä toimi hyvin, poliittinen koneisto jo kuin hajosi, ja mokan ansiosta myös maailmanterrorismi sai vakaan perustansa.

Vierailija

Suomalainen virkamies uutuuksiaankaan keksiessään ei yleensä ole omaperäinen. Myös tässä odotusarvo oli, että hän lainaisi kehitelmänsä idean eli malliajatuksen jostakin. Kun asia esitetään virkamiesmietintönä, myös välttetään syytökset plagioinnista eli JÄLJENTÄMISESTÄ, VARSINKIN LÄHDETTÄ MAINITSEMATTA.

Mietintöä varsin huomattavasti muistuttava edeltäjä on Ranskan Suuren porvarisen kumouksen depardementtijako, toteutettiin 1792 mennessä, josta lähtien Ranska ilahdutti kumousen suurilla saavutuksiillaan muitakin maita. Ranskassa oli tuolloin 25 miljoonaa asukasta, ja depardementteja perustettiin 93. Eli väkimäärä mietinnön suurkuntaa kohti on melkein identtinen. Alkujaan depardementtien päättäjät valittiin, vaikkakinvarakkiaiden etuoikeudella. Ensimäisen konsulin Bonaparten aikana siirrtyttiin ylhäältä alas johdettuun varsin keskitettyyn virkaportaikkoon. Tämä perusteiltaan kesti ainakin toiseen maailmansotaan saakka, osittain sen ajan ja jälkeenkin. Kuten itse
Marx totesi, kaikki valtiaat ja hallitukset vain täydensivät tuota koneistoa, eivät tuhonneet tai romuttaneet. Kun Ranska valtasi Belgian ja Reinimaan ja hiukan Italiaakin, depardementteja tuli lisää, ja liitettiin vielä
Saksan rannikkoa, Katalonia ja Hollantikin.

Fasistinen Saksa. Jo vuonna 1933 otettua valta lakkautettiin osavaltiot, ja tilalle tulivat Gaut, suomeksi lähinnä maakunnat, joita jokaista johtin fasistinen Gauleiter eli maakuntajohtaja. Olisiko näitä ollut 20 - 30.
Gausta seuraava porras oli Kreis eli piiri. Tämän väkimäärä yleensä
pienemppi kuin aiheemme suurkuntaehdotuksen. - DDRssäkään ei toteutettu osavaltiojakoa. Sikäläisessä hallintotavassa oli yhtäläisyyttä natsilaisenkin hallintotavan kanssa.

Kiinassa puolestaan kansankommuunit. Varsinaisisa talonpoikaisissa sellasiisaa oli 70 000 - 100 000 asukasta. Sikäli kuin runkona oli suunilleen tuollaisen kokoinne kaupunkimainen taajama, sen väkiluku voi olla juuri mietinnössä ehdotetun mukainen.

Olisikohan myös niin, että Rooman omat kansalaiset vallatuissa maakunnissa eli maissa olivat järjestäytyneet suunnilleen tuon kaltaisiin yksikköihin.

Unohdinpa, että Ranskassakin Pariisi, asukkaita tuolloin ainakin 700 000, oli muutaman vuoden oma poikeuksensa. Sitä hallitsi Kommuuni eli siis kunnallishallinto. Päättäjät useastikin koettivat vaihtaa sen.
Maximilian Robespierre keväällä 1794 lopulta kukisti Kommuunin ja ajan tavan mukaan lähetti sen johtajat giljotiiniin. Tämä ennakoi sitä, että muutaman kuun päästä giljotiiniin lähetettiin itse Robespiere lähimpine kavereineen. Vuonna 1871 Kommuunin nimeä Pariisissa käytti kumouksellisen työväen valta. Sananmukaisesti kommunistitko siis kunnallisväkeä?

HISTORIAN HAVINAA - - -.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
googeli
Mummo
No eihän niitä terveysasemia minnekään viedä!



Niinhän se Mummo seniiliydessään luulee. Ei niitä varmastikkaan hetkessä viedä, mutta vähitellen vain siirretään sinne uuteen hienoon keskukseen jonne syrjäkyläläiset köröttelevät vanhoilla wolkkareillaan.

Vähitellen ne ovat siirtyneet jo vuosikausien ajan. Lääkärien ja palvelujen määrä syrjäkylillä on vähentynyt jo kauan aikaa. Mikä on sinänsä oihan oikea suunta. Nyt ollaan vaan vähentämässä turhaa byrokratiaakin.

Raha se on mikä puhuu, ei siinä kiukuttelu auta. Mieluummin pitäisi yrittää järjestellä tilanne parhaalla mahdollisella tavalla realismin sanelemissa puitteissa kuin vängätä kaikkea vastaan parhaansa mukaan. Muutos on välttämätön; kyse on siitä miten se tehdään.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Yksi kunta riittää!

Jos kuntien määrän karsiminen ratkaisee Suomen ongelmat, ratkaisua ei kannata jättää puolitiehen. Yhdistäkäämme saman tien kaikki tämän maan kunnat yhdeksi ainoaksi suurkunnaksi. Näin päästään viiden miljoonan asukkaan väestöpohjaan, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan riittää yhteiskunnan peruspalvelujen tuottamiseen kuntalaisille.

Syntyvä suurkunta olisi asukasluvultaan Madridin tai Pietarin kokoinen, Roomaa selvästi suurempi. Näin ollen se kaiketi olisi varsin vetovoimainen keskus maailman mitassakin. Kunnan vetovoiman kasvattaminenhan on yleensä keskeisiä perusteluita kuntaliitosten puolustuspuheissa.

Vetovoiman lisäksi saisimme kosolti lisää tuimaa taloudellista tehokkuutta. Päällekkäistoiminto poikineen menisi romukoppaan, kun yli 400 kunnallista byrokratiaa korvattaisiin yhdellä ainoalla. Pelkissä kokouspalkkioissa jo säästyisi pitkä sentti käytettäväksi kuntalaisten parhaaksi.
Vahva kunta on kuntalaisen etu!

Vakavasti puhuen Suomessa on se väestöpohja, mikä täällä on – riippumatta siitä, mihin kohtaan karttaa kuntien rajat piirretään. Ja väestö on sijoittunut valtakunnan alueelle niin kuin on. Ja kaikki huolletaan viime kädessä samasta pussista, jossa on niin paljon rahaa kuin on.
Väestön ” väärä” sijoittuminen on ” väärää” kuntajakoa syvempi ongelma. Harvaan asuttujen väestötappioseutujen omavarainen elinkelpoisuus ei kohene kuntarajoja siirtelemällä. Sinnekin on silti toimitettava yhteiskunnan peruspalvelut, koska niin on luvattu.

Kun syrjäseutuja aikoinaan asutettiin, korpeen muuttaneet eivät osanneet uneksiakaan yhteiskunnan tarjoamasta hoivasta ja ylöspidosta. Sitten keksittiin hyvinvointivaltio, joka totutti pioneerien jälkeläisetkin odottamaan ja lopulta vaatimaan hoivaa ja ylöspitoa. Jotta he sen saisivat, on kuntia yhdistettävä.

Nyt kuntia on 432. Niiden yhdistelemisessä riittää siis tärkeäntuntuista puuhaa pitkäksi aikaa. Toivottavasti eräät suurkunnat eivät ehdi tyhjentyä kokonaan ennen työn valmistumista.

Artikkelin on kirjoittanut Kari Huoviala

Jos tässä ei nyt ollut hiukan sitä Huvipuistomaisen tehokkuuden hakuisuutta, jota täälläkin eräs parjattu, mutta myös pidetty kirjoittaja viljelee, niin ei sitten missään.

Vierailija

Suomen kuntarakenne on ajalta, jota ei enää ole. Ruotsissa on väkeä neljä miljoonaa enemmän kuin Suomessa, mutta kuntia vain ehkä sata.
Sielläkin hyvinvointivaltio notkuu, mutta perussysteemit on pystytty pitämän paljon paremmassa kunnossa.

Eniten tässä uudistuksessa saavat nokilleen vallanhaluiset pikkupoliitikot, joita taitaa löytyä eniten kepulaiskunnista.

Saman tien voitaisiin miettiä, mitkä toiminnot todella kuuluvat yhteisistä varoista kustannettaviin. Nyt esimerkiksi Stadissa kunta kustantaa kiertävän taidebussin, jossa taiteiljat voivat myydä taulujaan osamaksulla niille kuntalaisille jotka eivät viitsi matkustaa puolta tuntia keskikaupungille taidenäyttelyihin.

Mummo

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Suomen kuntarakenne on ajalta, jota ei enää ole.

Aivan. Kuntien koko perustuu suurinpiirtein muinaisen ihmisten elinpiiriin; kohtuullinen matka kirkkoon määritteli seurakuntien koot, ja edelleen myös vastaava kohtuullinen matka "maallisen" hallinnon tykö, joka usein perustui myös seurakunnan rajoihin. Yhteisö ei oikein olisi voinut toimia suuremmilla etäisyyksillä. Nykyään tilanne on toinen. Enää ei matkusteta jalan ja hevosella, vaan nyt kuljetaan autolla. Vaikka kunta olisi kooltaan nelinkertainen tai kymmenkertainen, ja etäisyydet vastaavasti suurempia, ovat palvelut silti ajan ja vaivan suhteen LÄHEMPÄNÄ kuin koskaan aiemmin.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat