Kovat unihäiriöt

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen kuullut kovista unihäiriöistä Esim sellaisesta että ei ole nukkunut vuoteen tai koko elämänsä aikana. Onko tämä todellakin mahdollista ja löytyykö asiasta paljon saatavilla olevia dokumentteja?
Ja jos tämä on mahdollista miten ihminen pysyy tervejärkisenä?

Kommentit (6)

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Tuli mieleeni tapaus jossa mies väitti valvoneensa muistaakseni liki 20 vuotta putkeen.

Tuli jossain TV ohjelmassa, eikä asiaa siinä sen enenpiä todisteltu; tuolla Intian mailla kun niitä fakiireja riittää. Tavallista touhua tuommoinen. Siellä.

Gravity sucks.

Vierailija
QuantumLeap
Olen kuullut kovista unihäiriöistä Esim sellaisesta että ei ole nukkunut vuoteen tai koko elämänsä aikana. Onko tämä todellakin mahdollista ja löytyykö asiasta paljon saatavilla olevia dokumentteja?

Näin vakava insomnia on aina kulemaan johtava sairaus. Jos ei nuku kuolee. Sama voidaan todeta rottakokeilla.

Olet kyllä oikeassa että on ihmisiä jotka eri syistä eivät nuku juuri ollenkaan. Usein tarkemmissa tutkimuksissa huomataan että he nukahtelevat silloin tällöin huomaamatta sitä itse esim. vessassa käydessään. Tälläistä mikrounta nukkumalla voi kerätä unta jopa tunteja vuorokaudessa. Tiedetään myös tapaus jossa imsominaa sairastanut henkilö on ollut vuosia nukkumatta. Tämä henkilö sai aina samaan aikaan illasta unenkaltaisia hallusinaatioita kuitenkaan vaipumatta varsinaiseen uneen.

Vierailija
QuantumLeap

Olen nukkunut tosi huonosti viimeiset kymmenen vuotta kiitos typerän itsemurhaanajovainon. Sellaista 2-5 tuntia keskimääräistä unta per yö, vähän tuntuu kyllä uniselta välillä, mutta kyllä sitä jaksaa ihan hyvin. Älykkyysosamääräni oli yllättävän korkea, ottaen huomioon pahan unettomuuteni. Jos olisin nukkunut normaalisti olisin varmaan mensalanen, no ei vaineskaan, ei se unen puute kovin paljoa älykkyyteen vaikuta ainakaan minulla. Hienomotoriikkaan ja keskittymiskykyyn se kyllä ikävästi on vaikuttanut. Minkäs teet teidän on vika ja syy, itse olen syytön tilaani.

Vierailija

Alko itsellä n.35v, muutamalla työkaverilla sama juttu. Iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Valvoin viisi vuorokautta putkeen ja painelin lääkärille. Elintavoissa ei ole paljon korjaamista ja valvominen ei ole vaihtoehto. Nukahtamislääkkeillä on pärjännyt kohtalaisen hyvin. Valvominen itsessään on yhtä helv..... Kulkee kuin junkunlaisessa ylivirystilassa, elimistö pistää jonkun luolamiesohjelman päälle. Urheilun harrastajana koettu, yksi huonosti nukuttu yöuni pudottaa suorituskyvyn n.80% ja kaksi n.65%, ei oikein hölkät eikä puntit kulje.

Sama heijastuu lukemiseen tai pelaamiseen, samoilla suhteilla.

Jos alkaa olla unihäiriöitä, eikä se johdu kahvista tai muusta vastaavasta, menkää lääkäriin ja hakekaa esim. Zopinox 7.5mg, itselle on rittänyt puolikas pilleri pari tuntia ennen nukkumaan menoa jo muutaman vuoden.

Ihminen ei päiväeläimenä ole Suomessa ehkä ihan parhaimmillaan. Keväisin ja syksyisin on monilla rytmien sekoiluja. Elimistön kemiat tykkää hieman kyttyrää.

ps meitä on paljon

lierik
Seuraa 
Viestejä4922
Liittynyt31.3.2005

Olen nälöjään kirjoittanut tästä ennenkin, jatketaan kuitenkin juttua.

Nuoruudenystäväni Fakiiri-Veltsu valvoi yhtäjaksoa kuukauden päivät. Tehdäkseen jonkin ennätyksen todistetusti. Ei kuitenkaan laboratoriovalvotuissa olosuhteissa, mutta todistaja/ia oli koko ajan paikalla.

Teki hän paljoin muutakin hullua.

http://www.yle.fi/alakatso/ilmoittaudu.html

Viimeksi saraalassa ollessani valvoin 4 vrk. Sitten annettiin sellaiset tropit jotka alkoi nukuttaan. Joskus töissä ollessani jouduin valvomaan muistaakseni 3vrk yhtä soittoa, siis koko ajan tavallisia taukoja lukuunottamatta töitä tehden, kun remontti alkoi lähestyä loppuaan ja kaikki oli hajallaan. Ajelin sitten vielä autolla kotiin 75 km. Uni ei meinannut enää tullakkaan. Nyt on taas uniryrmi sekaisin, harmittaa kun tein paljon töitä, liikuntaa pääsasiassa sen kohdalle saamiseksi. Miten lienee taas lipsahtanut.

Edit: tämä nyt tuli vahingossa kahteen paikkaan, kun muokkasin tåtä vahingossa, kun aiheesta on toinenkin keskustelu meneillään. Asia ei kuitenkaan muuttunut, parempikin on näin.

Lierikki Riikonen

Vierailija

Onko kenelläkään muilla kokemuksia toisin päin?
Itse olen unettomuuden sijasta nukkunut erittäinkin paljon tiettyinä aikoina. Uneksin erittäin paljon. Enemmän joinakin aikoina, mutta suhteellisen tasaisesti muistan aamulla uniani.
Onkos tämä tällainenkin jonkin sortin unihäiriö?

Uusimmat

Suosituimmat