Tiede rakennussarjat?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen lukiossa ja aloin miettiä, että onko olemassa semmoisia tiede rakennussarjoja, joilla voisi kokeilla tavallisimpia fysiikan, kemian tai biologian kokeita? Tunneilla ei ole oikein aikaa kokeilla mitään kokeita ja jos kokeillaan, niin opettaja tekee ne aina. Paljonko tämmöiset sarjat suunnilleen maksaisivat? (mieluiten vähän monimutkaisempi kuin pikkulapsille myytävät)

Kommentit (11)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3297
Liittynyt22.3.2005

Tiederakennussarja!

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Enemmänkin etsin semmoisia valmiita sarjoja, joissa on kaikki tarvittavat osat mukana ja kerrotaan erilaisia kokeita joita voi tehdä. Mieluiten fysiikkaan liittyvää, koska ei tarvitse ostaa mitään aineita, kuten kemiassa.

Vierailija

Suosittelen konsultoimaan opettajaa. Hän osaa toivottavasti ohjata sinut eteenpäin koska on luultavasti ollut osallisena tarvikkeiden hankinnassa tai ainakin alan lehdestä nähnyt mainoksia opetusvälineistä. luultavasti asian selitettyäsi saat myös luvan jäädä luokkaan räjäyttelemään tai kalistelemaan koulun jälkeen (joskin esim. kemianlaboratoriossa ei kai lukioikäinen saisi olla ilman valvontaa). Monia lukion fysiikan juttuja myös mallintaa ihan joka kodin tavaroilla (mielikuvitus ja tieteellinen ajattelu kehittyvät kun joutuu vähän näkemään vaivaa laitteiston eteen). Olen itse keskitason alapuolen hesalaisesta lukiosta tehnyt tiedeprojektin niin, että koulun laitteiston loppuessa opettaja ohjasi eteenpäin yliopistolle (mainostettava sen verran että tämä voitti kansallisessa ja olen lähdössä tulosteni kanssa kansainväliseen kilpailuun kolmen viikon päästä ). Tämäkin on mahdollista kun osaa kysyä.

Henk. koht. mallintaminen ei omaa ajatteluani auta -koehan on jo kerran tehty ja sen voi lukea kirjasta. Mutta jos itse luulet että antaa monivivahteisuutta niin lycka till.

Vierailija

Valitse tieteeksi tietotekniikka, mielellään vielä teoreettisempi sellainen niin voit ohjelmallisesti kokeilla vaikka mitä.

Vierailija
FaKta
Enemmänkin etsin semmoisia valmiita sarjoja, joissa on kaikki tarvittavat osat mukana ja kerrotaan erilaisia kokeita joita voi tehdä. Mieluiten fysiikkaan liittyvää, koska ei tarvitse ostaa mitään aineita, kuten kemiassa.

Jotain valmiita kotikemistisarjoja saa varmaan jostain tavarataloista ja askarteluliikkeistä, niissä on aineita mukana.
Apteekeissa ei nykyään myydä pahemmin kemikaaleja.

Vierailija

Kemikaaleja saa halvemmalla "rautakaupasta".
En kuitenkaan suosittele niillä leikkimistä.
Aineiden käyttäminen "väärään" tarkoitukseen saa aikaan vain vahinkoa niin luonnolle kuin käyttäjillekin.

Vierailija

Kyllä noita demonstraatiosarjoja löytyy. Eräs tunnettu valmistaja on saksalainen Phywe, jolta löytyy TESS -nimiset sarjat fysiikkaan, kemiaan, biologiaan sekä jokin elektroniikan modulisysteemi. Suomessa Phyweä edustaa ainakin Printel Oy.

http://www.phywe.de/e_framenav.php?nav1 ... on&ref=nav

Tuollaiset oppilaitoksiin tarkoitetut demonstraatiosarjat ovat vain kovin kalliita mm. johtuen siitä, että ne on tehty kestämään kymmeniä vuosia.

Täällä joku jo ehdottikin, että ihan kotoa löytyvillä välineillä pääsee jo pitkälle. Koejärjestelyt ja tarvittavat välineet voi katsoa vaikkapa näistä MAOLin oppaista:

http://www.maol.fi/mfka/fysiikkapaavalikko.htm

Vierailija

Ihan näppäriä pikkukokeitahan noista linkeistä löytyi.

blasti suositteli kysymään opettajalta voiko koulun laboratoriossa tehdä kokeita, mutta tämä on mahdotonta, koska meidän lukiossa ei ole laboratoriota ja muutenkin välineistö rajoittuu muutamiin pikku vekottimiin jostain 80-luvulta. Yliopistoakaan ei tästä kaupungista löydy, joten sielläkään ei voi harjoitella kokeita. Yläasteella on huomattavasti lukiota parempi välineistö, eli jokaiselle oppilaalle saattaisi tunnilla riittää oma koeputki, josta todeta että on se rasva vettä kevyempää...

Täytyykin vain toivoa, että koulu järjestäisi uudestaan muutamia vuosia sitten olleen luonnontieteiden laboratorio kurssin, joka muistaakseni käytiin tekemässä paikallisessa teollisuuskylässä(?).

Uusimmat

Suosituimmat