Kebab

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ensinnäkin, tiedän että oikeinkirjoitus kuuluu kebap, mutta tuo kebab on vahvasti vakiintunut kieleemme. Katukuvassa vilahtelee jos jonkinnäköistä versiota sanasta.

Mitä lihaa peruskebabissa on? Naudanlihaa? Onko itse liha rasvaista (vai tekeekö annoksesta epäterveellisen vasta majoneesi ja ranskalaiset)? Onko kukaan tehnyt kebabia itse kotona?

Milloin ensimmäinen kebab-paikka avattiin Suomeen? Itse söin ensimmäisen ks. aterian ehkä kahdeksan vuotta sitten. Maalla kabab-paikkoja ei vielä silloin ollut, eipä taida olla ihan joka pikkukaupungissa vieläkään.

Eräs turkkilainen tyyppi sanoi minulle kerran, ettei Turkissa ole kebab-paikkoja, korkeintaan jossain hienossa perinneravintolassa saattaa saada kebabia. En ole käynyt Turkissa. Miten on, matkailijat, onko kebab-kioskeja Turkissa esim. turistialueilla? Maistuuko samalta kuin täällä?

Itse en ole kebabin ystävä. Yksi syy on se, että kuumassa suojaamattomassa paikassa pyörivästä kebab-tangosta tulee mieleen, että kuinkahan hygieenistä touhua ruuanvalmistus oikein on. Mutta järjellä ajatellen: samahan tuo on kuin esim. kokonaisen broilerin grillaus kaupoissa. Toinen syy on yksinkertaisesti se, etten pidä mausta. Ystävinä on noin 10 kebabin suurkuluttajaa, ja mestat ovat tulleet tutuiksi yön pikkutunteina kun kavereiden on ollut pakko päästä kebabille baarista päin. Sinänsä mukavaa, että on mahdollisuus tutusta erilaisiin ruokakulttuureihin kebab-, kiinalais-, thai- ja nykyisin myös japanilaisravintoloissa, joita kaikkia on viimeisen kymmenen vuoden aikana ilmestynyt kaupungille kuin sieniä sateella.

(Ps. Jos haluat kertoa jonkin hauskan rasistisen heiton, niin en tarkoittanut tätä säiettä siihen käyttöön.)

(Pps. No sen verran voisi kysyä, että kuinka moni muu on joutunut legendaarisen vuoropuhelun kohteeksi:
- Otatko valkosipulia?
- Joo.
- Ei ole!)

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

nääsvillessä söin ekan kerran kebapia, aikaa on varmaan ainakin 18 vuotta taaksepäin.

liha lienee ainakin perinteen mukaan tehtynä lammasta, mutta suomessa en kyllä osaa sanoa mikä osa on lammasta ja mikä muuta. olen nähnyt niin monenlaista kebapia, että sitä pohjanoteerausta ei oikein voinut sanoa edes ruoaksi. ei ollut turkkilainen, vaan ihan supisuomalainen yritelmä.

hygieniasta, kaikissa ravintoloissa pitää noudattaa hygieniamääryksiä. en tiedä onko perusnakkikioskit sen hygieenisempiä.

Euphemos
Seuraa 
Viestejä793
Liittynyt16.3.2005

Onneksi on internet.

http://www.kebabille.com/

Itse ainakin kulutan etnisistä ravintoloista eniten kebabbiloiden palveluita, pääosin kustannustehokkuuden vuoksi, mutta myös maittavien annosten. Lampaanlihaa kovin harvassa paikassa enää tarjoillaan enkä ole oikein enää varma, saako mm. kantapaikastani Tampereen Punjab Kebabistakaan enää lampaanlihakebabia, kastikkeet kun nykyään hallitsevat kebablautasten makumaisemaa. Pitäisi varmaan tiedustella asiaa joku kerta, kun en oikein luota omaan makuaistiini.

Nervus rerum

Vierailija
dinoflagellat
Mitä lihaa peruskebabissa on? Naudanlihaa? Onko itse liha rasvaista (vai tekeekö annoksesta epäterveellisen vasta majoneesi ja ranskalaiset)? Onko kukaan tehnyt kebabia itse kotona?

Oikeaoppisesti lampaanlihaa. Turkissa tosin erilaisia variantteja riittää. Myös nautaa ja vuohta käytetään eri versioissa. Sika on luonnollisesti poissuljettu uskonnollisista syistä. Ranskalaiset ovat eurooppalaista ruokaa, joka ei kuulu aitoon kebapiin. Sama pätee majoneesiin. Itse tekeminen ilman varrasta on hieman vaikeaa. Suomalaiset grillikebapit on suomalaista grilliruokaa.

dinoflagellat
Milloin ensimmäinen kebab-paikka avattiin Suomeen? Itse söin ensimmäisen ks. aterian ehkä kahdeksan vuotta sitten. Maalla kabab-paikkoja ei vielä silloin ollut, eipä taida olla ihan joka pikkukaupungissa vieläkään.

Ensimmäiset turkkilaiset ravintolat avattiin Helsingissä 80-luvun alkupuolella. Ani taisi aueta ensimmäisenä 1983, jos en väärin muista. Armenialaista kebapia tarjoileva Persepolis (silloista pääpoliisiasemaa vastapäätä) tuli hieman myöhemmin. Kumpaakin voi suositella, jos haluaa hyvää ei-suomalaista ruokaa (seisova pöytä!). Muihin kaupunkeihin niitä ilmestyi aika äkkiä. Muistan nähneeni Suomen ensimmäisen grillityyppisen kebap-paikan Oulussa 1984. Se oli aika eksoottinen silloin. Varsinainen buumi tuli 90-luvulla.

dinoflagellat
Eräs turkkilainen tyyppi sanoi minulle kerran, ettei Turkissa ole kebab-paikkoja, korkeintaan jossain hienossa perinneravintolassa saattaa saada kebabia. En ole käynyt Turkissa. Miten on, matkailijat, onko kebab-kioskeja Turkissa esim. turistialueilla? Maistuuko samalta kuin täällä?

Mistä se "turkkilainen" on kotoisin? Ainakin Istanbulissa kebappia saa melkein joka kadunkulmasta. Se on paikallista nopeaa ja näppärästi syötävää pikaruokaa. Tietysti on myös hienoja kebap-ravintoloita, joista saa hieman hienostuneemmin tehtyä kebappia. Jos pidät tulisesta ja tuntuu, että ruuassa ei yleensä ole kylliksi potkua, niin tilaa vastaan tullessa "kebap Alleppo style", kansainvälisen ruokalistan mukaan. Potkun pitäisi riittää. Chilifriikitkin määrittelivät kokemuksen häkellyttäväksi, mutta herkulliseksi.

Vierailija
Mistä se "turkkilainen" on kotoisin? Ainakin Istanbulissa kebappia saa melkein joka kadunkulmasta. Se on paikallista nopeaa ja näppärästi syötävää pikaruokaa. Tietysti on myös hienoja kebap-ravintoloita, joista saa hieman hienostuneemmin tehtyä kebappia.

Nyt rupesin itsekin epäilemään itseäni. En tiedä mistä päin Turkkia se tyyppi oli, vaihto-oppilaaksi oli tänne suoraan sieltä tullut. Voi kyllä olla, että se meni niin, että kukaan Turkissa ei tee kotona kebabia, vaan sitä syödään ainoastaan ravintoloissa(/kioskeissa). Vähän niinkuin Suomessa todella harva vääntää karjalanpiirakat itse.

Vierailija

Suomalainen peruskebabbi on kyllä ihan sika-nautaa. Lihan laatu on jauheliha tasoa; rasvaakin on suurinpiirtein samanverran.

Kebabin ystäväksi ilmottaudun kyllä minäkin. Harvoin syön kebappia ransakaisten kanssa. Kannattee kokkeilla riisiä tai vaikkapa kermaperunoita.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Tunnustan pita-kebapin olevan ehdoton ykkönen. Ainut aito kebap! Riisinkin kera toki menettelee, mutta kaikenlaiset perunat lisukkeena ovat jo vähän kyseenalaisia. Vain äärimmäisessä hädässä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Turkissa on aivan jumalaista kebabia, ja se ei ole sitä mihin täällä suomessa olemme tottuneet; se on parempaa!

Dönereitä saa joka kadun kulmalla. Edullista ja herkullista pikaruokaa! Se on taikinalättyyn käärittyä salaattia, muita rehuja, soossia ja lihaa (yleensä kanaa jota vartaassa pyörinyt, samalla tavalla kun suomessa kebabpölpyrät). Turkkilainen ruoka itsessään ei ole tulista, itseasiassa se on aika maustamatonta. Itse saa lätkiä sitten maustetta perään, ja chilejä kantoivat aina erikseen pöytään.

Kebab siellä ravintolapuolella turkissa on vartaassa olevia lihapaloja; kanaa, lammasta sun muuta herkkuja. Ja välissä on esimerkiksi paprikaa ja tomaattia. Nämä vartaat sitten grillataan ja NAM että on hyvää.

Olen myös kotimaisen ´Kebab tarjonnan FANI. Kotomaassa kebabpölpyrät tehdään ihan lätkimällä jauhelihaa siihen vartaaseen ja paistamalla pitkää. Jotkut yrittäjät tekevät ne itse, mutta on myydään myös tukuissa valmiina "jötiköinä".

Ymmärtääkseni kebabia voi tehdä kotonakin:
-Osta kilo jauhelihaa, mausta hyvin
-kääri tiukaksi pötköksi
- "hikoiluta uunissa" useampi tunti, n 4h tollasessa 100 asteessa
- anna vetäytyä kaapissa seuraavaan päivään
-lämmitä sitte paloiksi laitettuna vaikka pannulla, mikrossa taikka uunissa.
---> kuulemma syntisen hyvää, tutut tehneet, minä en ole vielä ehtinyt kokeilla!!'

P.S: Iskenderkebab on SIKAHYVÄÄ, siihen chiliä roimasti päälle NAM. Ehdottomasti riisillä tarjoiltuna tai sitten pitakebab. naminamnam
tuli nälkä...

Vierailija

Kebab on Turkissa ihan ok, mutta Suomessa on mielestäni paras kebabmesta. Se on niin suosittu, että en ole kertaakaan nähnyt sitä tyhjänä, vaikka sen ohi olen usein kulkenut. Siellä on mielestäni Suomen paras kebab, kaikki siellä käyneet tietävät, mistä kebabmestasta kerron. Kannattaisi käydä siellä, koska kaikki ketkä ovat siellä käyneet ovat kehuneet sen kebabit parhaiksi, jopa mummini pitää sen ruokia erinomaisina.

Messmaker
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt19.5.2005

Valmistinpa eilen kotitekoista kebabia ja tuli hyvää!

800g naudan paistijauhelihaa
n.40g aromisuolaa
n.25g pippurisekoitusta (jauhemaista)

Laitoin jauhelihan ja mausteet samaan kippoon ja muussasin reilun kymmenen minuuttia nyrkkipelillä, jotta sai kaiken mahdollisen ilman pois paakusta. Muotoilin vajaa kymmenen senttisen tiukan pötkylän, jonka käärin kahden päällekkäisen foliopaperin sisään, hyvin tiukasti.

Uuniin 100 astetta lämpöä ja paketti keskitasolle vajaaksi neljäksi tunniksi odottelemaan nälkäisiä suita ja hyvää tuli, folion sisältä paljastui erittäin tiukka paketti yllättävänkin maukasta tavaraa

Kaupasta hain pitaleipää (kun ei innostanut leipoa), jonka palastelin lautasen pohjalle, päälle uunista tulleesta pötkylästä kebablastut, felixin chilikastiketta ja bulgarian jogurttia.

Lisukkeena kiinankaalista ja tomaatista tehtyä salaattia ja hesen valkosipulikastiketta....nam!

Vierailija

Ajattelin valmistella kebappia Messmakerin reseptillä, mutta tuli mieleen että voisiko lämmittää hieman kovemmalla lämöllä (esim. 150C) lyhyemmän aikaa?

Vierailija

Ei millään pysty odottamaan niin kauaa. Täytyy parin tunnin päästä testailla, onko jo well-done.

Pötkylöistä (3kpl) tuli n. 2-3cm paksuja ja 15-20cm pitkiä. Nämä siis 400g naudan paistijauhelihasta.

Maukka on varmasti innoissaan, jos huomaa kebap-pötköjeni strategiset mitat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat