Ympäristön tila ja talouskasvu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

YLEN uutisen mukaan "Kiinan talouskasvu on valtava uhka maailman luonnolle. Yhdysvaltalaistutkijan mukaan jo kymmenen vuoden sisällä on luvassa suuria muutoksia kansainväliseen raaka-ainetilanteeseen ja ympäristön tilaan." http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/oikea/id9096.html

Kuinka moni huolestuu tuosta uutisesta? Nykyisistä hiilidioksidipäästöistä teollisuusmaat aiheuttavat 60%, vaikka niiden väestön osuus on vain 20%. Vuosien 1952 ja 1992 välisistä CO2 - kokonaispäästöistä teollisuusmaat vastaavat 74 %:sta (Yhdysvallat 28 %:sta), ja siellä ne päästöt vieläkin on. Nyt Kiina ja Intia ovat tulossa mukaan talouskasvun oravanpyörään, joka lopulta läkähdyttää kaikki.

Onko niin, että uhraamme talouskasvun alttarille koko lajimme? Kuinka kauan voimme siirtää kaikki ongelmamme seuraavan sukupolven ratkaistavaksi ennenkuin tulee sukupolvi, jolla ongelmien ratkaisemiseen ei enää ole mitään mahdollisuutta? Mitä mieltä he tulevat olemaan meidän talouskasvumme aikaansaannoksista?

Kommentit (12)

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Onko niin, että uhraamme talouskasvun alttarille koko lajimme?

On

Vastaaja_s24fi
Kuinka kauan voimme siirtää kaikki ongelmamme seuraavan sukupolven ratkaistavaksi ennenkuin tulee sukupolvi, jolla ongelmien ratkaisemiseen ei enää ole mitään mahdollisuutta?

2 - 10 sukupolvea, veikkaan.

Vastaaja_s24fi
Mitä mieltä he tulevat olemaan meidän talouskasvumme aikaansaannoksista?

Ovat pahoillaan.

Vierailija
Dredex
Vastaaja_s24fi
Onko niin, että uhraamme talouskasvun alttarille koko lajimme?

On

Vastaaja_s24fi
Kuinka kauan voimme siirtää kaikki ongelmamme seuraavan sukupolven ratkaistavaksi ennenkuin tulee sukupolvi, jolla ongelmien ratkaisemiseen ei enää ole mitään mahdollisuutta?

2 - 10 sukupolvea, veikkaan.

Vastaaja_s24fi
Mitä mieltä he tulevat olemaan meidän talouskasvumme aikaansaannoksista?

Ovat pahoillaan.

Odottamattoman perusteellinen vastauksesi paljasti, että ainakin yksi tärkeä kysymys jäi pois:

Mitä mielestäsi pitäisi tehdä ilmaston pelastamiseksi?

Itse olen valmis rajuunkin kulutuksen vähentämiseen. Sen olisi oltava lakisääteinen, koska muuten se ei voisi toimia. Lakisääteinen, maailmanlaajuinen lama ja sadan vuoden päästä ilma olisi puhdas.

Vierailija
Vastaaja_s24fi

Sallia vain fuusioenergia ja muut puhtaat energiamuodot.

Vastaaja_s24fi
Itse olen valmis rajuunkin kulutuksen vähentämiseen.

Kuinka rajuun? Mitä olisit valmis vähentämään ja paljonko?
Jättää joka toinen viikonloppu ostamatta karkkipussia?
Käyttää valoja puolituntia päivässä vähemmän?
Laskea asunnon lämpötilaa asteella?

Vastaaja_s24fi
Sen olisi oltava lakisääteinen, koska muuten se ei voisi toimia. Lakisääteinen, maailmanlaajuinen lama ja sadan vuoden päästä ilma olisi puhdas.

Saastuttamisen kielto?

Vierailija
Dredex
Vastaaja_s24fi

Sallia vain fuusioenergia ja muut puhtaat energiamuodot.

Vastaaja_s24fi

Vastaaja_s24fi
Sen olisi oltava lakisääteinen, koska muuten se ei voisi toimia. Lakisääteinen, maailmanlaajuinen lama ja sadan vuoden päästä ilma olisi puhdas.

Saastuttamisen kielto?
:shock:

Hyvin riittäisi kulutuksen vähentämiseksi 90-luvun laman taso; ainakin Euroopassa se kuulemma puhdisti ilmaa, eikä lama ollut kuin taloudellinen katastrofi joillekkin. Virallista dokua ilmaan puhdistumisesta laman vuoksi en ole nähnyt.

Saastuttamisen kieltäminen on mahdotonta, mutta vähentäminen ei. Merkittävää saastuttajaa, lentoliikennettä, tuetaan saastuttamisessaan. Tämä vinkkinä siitä, että energian tuotanto ei lopultakaan ole pääsyyllinen saasteisiin, vaan energian ja tuotteiden kulutus.

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Itse olen valmis rajuunkin kulutuksen vähentämiseen. Sen olisi oltava lakisääteinen, koska muuten se ei voisi toimia. Lakisääteinen, maailmanlaajuinen lama ja sadan vuoden päästä ilma olisi puhdas.

Eli talouskasvu ja vaurastuminen ovat sallittuja sillon, kun se hyödyttää sua, mutta heti kun esim Kiina on tulossa jaolle, niin sääntöjä pitääkin muuttaa?

Vierailija
Vastaaja_s24fi

Hyvin riittäisi kulutuksen vähentämiseksi 90-luvun laman taso; ainakin Euroopassa se kuulemma puhdisti ilmaa

Vai ihan että 90-luvun taso riittäisi. Mites ne ympäristöväen puheet siitä, jos kaikki eläisivät kuten me suomalaiset tarvittaisiin kolme maapalloa?

Kirjoitat, että olisit valmis rajuunkin kulutuksen vähemtämiseen. Ymmärränkö oikein, että tarkoitat, että olisit suostuvainen kulutksen vähetämiseen vasta kun se olisi lakisääteistä ja pakollista, siis pakollista kaikille. Minkälaiset kulutustottumuksesi ovat tällä hetkellä? Taidat harrastaa kerskakulutusta, koska et mainitse, että kulutat jo nyt niin vähän kuin pystyt. hyi hyi.

Vierailija

Ilmastosopimukset ovat sanahelinää. Kuvitelmat siitä, että Ihmiset kykenisivät kollektiiviseen kerskakulutuksen rajoittamiseen ovat utopiaa.

Varsinkin näinä päivinä näemme miten suuri osa jopa länsimaisten "sivistysvaltioiden" asukeista höpertelee hurmoksessa taikauskonsa lumoissa. Heidän johtoajatuksensa on se, että KAIKKI on olemassa ja varta vasten luotu IHMISTÄ VARTEN. "Lisääntykää ja täyttäkää maa!"

Minkäänlaista muutosta on turha odottaa ennen kuin tietämättömyys ja taikausko on kitketty maan päältä.

Vierailija
Terrieri
Vastaaja_s24fi

Hyvin riittäisi kulutuksen vähentämiseksi 90-luvun laman taso; ainakin Euroopassa se kuulemma puhdisti ilmaa

Vai ihan että 90-luvun taso riittäisi. Mites ne ympäristöväen puheet siitä, jos kaikki eläisivät kuten me suomalaiset tarvittaisiin kolme maapalloa?

Kirjoitat, että olisit valmis rajuunkin kulutuksen vähemtämiseen. Ymmärränkö oikein, että tarkoitat, että olisit suostuvainen kulutksen vähetämiseen vasta kun se olisi lakisääteistä ja pakollista, siis pakollista kaikille. Minkälaiset kulutustottumuksesi ovat tällä hetkellä? Taidat harrastaa kerskakulutusta, koska et mainitse, että kulutat jo nyt niin vähän kuin pystyt. hyi hyi.

Kulutan kyllä vähemmän kuin kohtuullisen vähän, mutta aina on mahdollista petrata. Veikkaisin, että nykyisenkaltainen kulutusyhteiskunta olisi vaikeuksissa jos kaikki kuluttaisivat yhtä vähän.

Euroopassa ilma puhdistui (kuulemma) 90-luvun laman aikana. Ei siis mikään tavoittamaton tai edes katastrofaalinen taso.

Ensimmäisenä huolehtisin siitä, että lentämällä saastuttavat myöskin maksavat saasteiden aiheuttamista haitoista - nythän heitä tuetaan saastuttamaan.

Vierailija
von Munchausen
Vastaaja_s24fi

Eli talouskasvu ja vaurastuminen ovat sallittuja sillon, kun se hyödyttää sua, mutta heti kun esim Kiina on tulossa jaolle, niin sääntöjä pitääkin muuttaa?

Sori: mitään tuollaista tulkintaa en kirjoituksestani löydä. Koetappa lukea kirjoitukseni uudelleen. Vai pitääkö mun sua varten kehittää jokin erityinen muoto kirjoituksiini? En kuule viitsi.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
Vastaaja_s24fi
...Itse olen valmis rajuunkin kulutuksen vähentämiseen. Sen olisi oltava lakisääteinen, koska muuten se ei voisi toimia. Lakisääteinen, maailmanlaajuinen lama ja sadan vuoden päästä ilma olisi puhdas.

Ilman lakisääteisyyttä et voi toimia? Kuulostaa - anteeksi vain - hieman tekopyhältä!

Vierailija
Sepi
Vastaaja_s24fi
...Itse olen valmis rajuunkin kulutuksen vähentämiseen. Sen olisi oltava lakisääteinen, koska muuten se ei voisi toimia. Lakisääteinen, maailmanlaajuinen lama ja sadan vuoden päästä ilma olisi puhdas.

Ilman lakisääteisyyttä et voi toimia? Kuulostaa - anteeksi vain - hieman tekopyhältä!

Kyllä minä voin toimia, ja monessa suhteessa jo onnistunutkin vähentämään kulutustani, mutta kulutuksen vähentäminen lakisääteisesti on ainoa toimiva ratkaisu, jolla kaikki saadaan siihen mukaan. No kyllä omassakin kulutuksessa vielä on vähentämisen varaa - siinäkin laki auttaisi!

Tulipa kehitettyä outo termi: lakisääteinen lama.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Dredex kyseli:

Eipä taitaisi riittää lajimme pelastumiseen lajimme kynsistä. Otetaanpa hitaammin:

Kysyit:

Pitäisi jättää ostamatta lähes kaikki, mitä keskivertokodissa nykyään on. Sähköelektroniikkaa ei kukaan tietenkään ostaisikaan, koska sähkö ei olisi käytössä yksityiskodeissa.

Jatkat:

Jos henkilöllä on varaa kyntilöihin tai päreisiin, hän voisi valaista niillä asuntonsa. Julkisia paikkoja valaistaisiin ehkä joskus, aika vähän.

Jatkat:

Lämmittäisimme asuntomme pääsääntöisesti erittäin tarkasti säännöstellyillä polttopuilla. Villapusero toisi suurimman osan ruumiin tarvitsemasta lämmöstä. Asuntojen lämpötila olisi talvella ehkä n. 10 - 12 astetta.

Pääpiirteissään kaikki edellinen oli Linkolan selviytymiskurssilta. Hän tosin lisää, että nämä ovat luultavasti naurettavan positiivisen katsantokannan keinoja, ja että tosiasiassa pitäisi pystyä paljon radikaalimpiin uhrauksiin.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Uusimmat

Suosituimmat