TYÖVÄEN JOHTAJAT Lech Walesa ja Matti Vanhanen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nyt Puolen Solidaarisuus juhlii 25-vuotissyntymäpäiväänsä. Sen kannatuksen vuoristorata on käynyt alhaallakin, nyt toki on tulossa vaalivoitto, Puolan oikeisto on palaamassa valtaan, vasemmiston, joka teoissa saattaa olla meikäläsiäkin vaselisteja heikompi, kannatukseksi oletetaan jälleen 10 prosenttia, joka sekin on käynyt lähes puolessa, ja riittävänä jonkinlaisden valtaan.

Lech Walesakin yhä riittäävn elossa osallistuakseen, vaikka on jo rypisttynyt. Hän oli pääministerinäkin. Hän seurakseen saa arvovaltavieraan, kepumme ja virallisen halltiuksemme päämiehen Matti Vanhasen. Täällä häntä ei lasketa työväenjohtajiin. Puolassa käydessä tarkoitus on olla toisin. Luulenm, että jos paavi itse ei saavu paikalle,
edellinenhän oli puolalainen, Matti on korkein ulkomainen juhlavieras.

Tokihan Solidaarisuuden nousun taustana olivat neuvostosuuntaisen sosialismin romahdukseen etenevät olosuhteet. Puolessahan oltiinkin jo romahdusvaiheessa, mutta ympäruistönsä painessa Jaruzelski teki kaappauksensa 1982, ja Puoolan sosialismi sai runsaat seitsemän vuotta lisäaikaa. Puola romahduksen alettua muistaakseni oli DDRstä seuraava.

Kuitenkin Puolan Solidaarisuus antoi itsestään kuvan erittäin oikeistolaisena liikkeenä, joka työväen liikkeenä ohitti ihan noskelaisenkin oikeistososiaalidemokratian. Silloinen Suomihan toki varoi ärsyttämästä Neuvostoliittoa, eli oli kypäräpään käsityksen mukaan suomettunut.
Vaan ei ole Solidaarisuuden juhlinta saantu mukaansa nykyisenkään ns. Vapaan Suomen poliitikkokuntaa. Aivan ilmeisesti Lech Walesaa ei vieläkään katosita työväen johtajaksi, työväenaatteen edustajaksi.
Matti Vanhaselle kutsu kuitenkin on kelvannut, tai taisipa lähteä ihan omasta halustaan, kuten kepussa monet menevät vanhauskoisten seuroihin. Ei lähdetty vaselistreista eikä sosdemeistakaan. Ei edes kokoomuksesta lähdetty, eikä Sfpn NATO-Lax.
Matti Vanhasen uusi tömäys osoittaa puoleen nyt, makean pressanpaikankin ihan odotuksessa, yrittävän kokoomusta oikealta ohi.
Kokoomuksesta ohi oikealöta pääseen vain ollen kuin fasisti. Matti Vanhasen käynti on eräs osa Suomen kepun liukumisesta fasismiin.
Tulevatkin mieleen Kyösti Kallio ja Lauri Kristian Relander ja heidän roolinsa Lapuanliikkeen irtipäästäjänä työväenkysymyksen ratkaisemiseksi. Ynnä myös Kallion ja Niukkasen sota.

Puolan vaaleja ei vielä ole pidetty. Joskin voittaja on varsin varma, Matti Vanhasen käynti tässä vaiheessa on varsin tärkeää ja törkeää Puolan asioihin sekaantumista. Mitäs Suomessakan olisi sanottu, edes Neuvostoliiton aikana, jos Suomeen olisi tullut vaikka Jaruzelski sanomaan: äänestäkääpä vaikka Taisto Sinisaloa ja Ahti Karjalaista, joiden tulee voittaa vaalit?!

Jo Esko Aho itsestään varsin tasapainottoman kuvan. Siihen kuuluu
hallituksensa pulapolitiikka ja Suomen liittämine EUhun, yritys ottaa valta presidentti Ahtisaarelta, joak suinkaan ei ollut eikä ole mikään vasemmistlainen ( vaan ei sentään matkusta Solidaarisuus-juhliin),
työreformiyritys, ilmeisesti kestoltaan vasrsin riittämätön pikakoulutrsmatka USAan, ja viimeksi noius Sitran asiamieheksi, johon koukuts ja pätevyys ilmeisen riittämätön - on sentään eri minulla ja Esko Aholla! Varsin tasapinoton on esitystensä valossa myös Matti Vanhanen.
Ja nuo hänen naisjuttunsakin, ne kruunaavat häne oikeistolaisen sädekehänsä. Liittyisipä katolisuuteen ja yrittäisipä sen riveissä tulla Suomen seuraavaksi pyhimykseksi.

Aiemminhan Ruotsinmaan soturikuningas Kustaa II Aadolfin tytär Kristiina
luopui kruunusta, kääntyi katolisuuteen, matkusti Roomaan ja siellä polvistui paavin eteen. Ja silloin sattui niin päin, että seuraava soturikuningas Kaarle X Kustaa matkasi Puolaan ja Krakovaankin saakka sotajoukon kärjesssä, vaan toki ajettiin sieltä sitten pois.

Loppuuyhteenvetona: Matti Vanhanen on nyt vihonviimeinen henkilö nousemaan Suomen seuraavaksi presidentiksi.

Kommentit (6)

Vierailija

Seuraavan kerran kun kirjoitat,niin koita kirjoittaa kiihkoilematta niin voimme kommentoida kirjoitustasi.Nyt koko jutussa ei ole päätä eikä häntää,sen kuitenkin ymmärsin että et pidä Vanhasesta ja olet huolissasi Vanhasen ja muiden ihmisten siveellisyydestä.
Ilmeisesti tuomitset myös naapurisi syrjähypyt`?

Sikälikö minä ymmärsin niin kannat kaunaa solidaarisuusliikkeelle koska se kukisti kommunismihallinon puolassa,minusta se oli vaan hyvä juttu.
Vai onko niin että kaikki ne jotka ovat solidaarisuusliikkeen juhlissa mukana ovat natzeja?

Yhteenvetosi on mielenkiintoinen,teitko yhteenvedon itsesi kirjoittaman kirjoituksen johdosta vai olitko jo ennen kirjoittamista sitä mieltä?
Jos teit yhteenvetosi luettuasi tekstin jonka itse kirjoitit,niin olen äimänkäkenä.
Vai onko toi yhteenveto sinun jokapäiväinen mielipide jonka tuot esille jokaisessa keskustelussa?Eli olet syntymästäsi asti "tiennyt" sen?

Vierailija
Cicero
Seuraavan kerran kun kirjoitat,niin koita kirjoittaa kiihkoilematta niin voimme kommentoida kirjoitustasi.Nyt koko jutussa ei ole päätä eikä häntää,sen kuitenkin ymmärsin että et pidä Vanhasesta ja olet huolissasi Vanhasen ja muiden ihmisten siveellisyydestä.
Ilmeisesti tuomitset myös naapurisi syrjähypyt`?

Sikälikö minä ymmärsin niin kannat kaunaa solidaarisuusliikkeelle koska se kukisti kommunismihallinon puolassa,minusta se oli vaan hyvä juttu.
Vai onko niin että kaikki ne jotka ovat solidaarisuusliikkeen juhlissa mukana ovat natzeja?

Yhteenvetosi on mielenkiintoinen,teitko yhteenvedon itsesi kirjoittaman kirjoituksen johdosta vai olitko jo ennen kirjoittamista sitä mieltä?
Jos teit yhteenvetosi luettuasi tekstin jonka itse kirjoitit,niin olen äimänkäkenä.
Vai onko toi yhteenveto sinun jokapäiväinen mielipide jonka tuot esille jokaisessa keskustelussa?Eli olet syntymästäsi asti "tiennyt" sen?

Sinä itse sanoit noita, en minä. Itse esitit näkökulman, että Solidaarisuus-juhlassa oli natseja. Ja että kannan kaunaa. Itse sanoit, että jo ennen kirjoittamista olin jotakin mieltä ja sitten tein vielä yhteenvedon. Ja etrtä tuon esille jokapäiväs mielipidettäni. - Alkaa kai jo kulua, se on jo niin jokapäiväinen.

Syntymästäni en muista mitään, mutta hevosmiehen pojaksi minä synnyin. Itse en ole kyllä ajanut koskaan hevosta, näitä kaksijalkaisia luupäitä sen sijaan paljonkin. Tai niinkin: isäni palveli sodassa hevosmiesten tietotoimisossa, ja uutisvälittäjänä, uutisista väittävänä, olen jatkanuit hänen työtään. Hänet kyllä erotettiin eli kotiutettiin jo 1942, eikä minullakaan ole akateemista loppututkintoa eikä Tieteen uutuuksista huolehtivan Yhteisön hyväksyntää.

Vierailija

Lech Walesa oli presidentti eikä mikään pääministeri. Voisit myös arkos kiinnittää vähän enemmän huomiota oikeinkirjoitukseen. Vanhanen puolestaan on vanhanajan perseennuolija, joka ei uskalla tehdä minkäänlaisia päätöksiä, koska joku saattaisi vaikka ottaa niistä herneen nenäänsä. On muuten nykyinen "pääministerimme" entisaikaan toimittanut listan neuvostovastaisista suomalaisista Neuvostoliiton suurlähetystöön. Että sellainen pressaehdokas. PS kepu (lue maalaisliitto) pettää aina.

Vierailija

Ei taida Arkos muistaa puolalaisten katkeranironista vitsiä 80-luvun alusta.
K: Millainen on Puolalainen hampurilainen?
V: Kaksi leipäkorttia, välissä lihakortti.

Siellä työläinen tympiintyi kun ei pystynyt enää palkallaan hankkimaan elantoa. Eikö se ole vallankumouksen paikka?

Vierailija

Solidaarisuus Puolassa olikin kumousjärjestö 1880-luvulla, kun varsinaisella Venäjällä ei vielä ollut marxilaisia kumousjärjestöjä lainkaan, kansan ystävien eli narodnikkien eli nihilisteiksi haukuttujen kylläkin. Puolasta oli kotoisin myös kumousmarssi Varshavjanka eli siis Varsovalainen. Ja myös kumousmies Uljanovin joukko Itävallan Puolassa sai enne maailmnasotaa enemmän mytätuntoa kuin itsessään Venäjällä.
Ja vielä 1920 oli hänellä ja Trotskilla toive, että puolalaiset joukolla nousisivat kumouksen vahvaksi etuvartioksi. Sittemmin puolalaiset jakoivat ystävyyttään muillekin kuin Venäjälle halpana viinana. - Muistaakseni erityisesti täällä Suomessa virkavalta teki parhaansa ystävyyden juomna jakelun estämiseksi, mutta 9/10 silti pääsi läpi. Tämä illegaalinne eli laiton toiminmta onnistuikin paljon paremmin kuin SKPn. -Ukrainalaisen 44. divisioonan selitys tilalleen Raatteen tiellä mitä ilmeisimmin oli runsaan alkoholin aiheuttama rappio. Ja lähdettäessä Suomeen muistettiin ottaa mukaan Puolssa takavarikoidut runsaat viinavarastot, mutta ei edes puna-armeijan sääntöjen mukaisia talvivaatteita.

Vuoden 1939 kesällä nimenomaan puolalaiset vieraat Suomessa osoittivat
intoa suomalaisten odotukseen yhteisrintamasta Neuvostoliittoa vastaan.
Puola torjui yhteistoimet fasistisen Saksan hyökkäystä vastaan. Ja sitten Puola oli itse ensimmäinen uhri.

Walesan Solidaarisuus ajoi vastavallankumousta, ja sikäläinen katolisuus silloin oli lähelä uskonsotien aaton ja ajan katolista reaktiota. Niinpä
kommunistinen propaganda silloin ainakin väitti, että sen henkilöiden oville oli jo piirretty ristejä kuten Ranskassa Pärttylin yön edellä 1572. -
Minä jotenkin olen muistavinani, että Kustaa Aadolfin Ruotsi 30-vuotisessa sodassa taisteli ensin Puolaa vastaan ja sitten Saksassa keisarin ja liigan katolisia vastaan.

Kuulu Gdanskin telakka, se yli 30 000 työntekjijää olivat loistava esimerkki jo ennen nousun aikoja tehottomuudesta. Teho ei noussut sittemminkään eikä valtaan noustuakaan. Telakka yksityistettiin,
ja sitten saanerauksessa 9/10 väestä potkaistiin ulos. Jäljelle jääneet kai tekevät suunnilleen saman kuin tuo koko lauma ennen.

Tosiaan Walesa ei ymmärtänyt mitään hallinosta, joten hän tarvitsi itselelleen suurvisiirin, pääministerin.

Vierailija

Ylivoimainen ykkönen Suomne kieltolakiajan laittomien juomien jakelussa oli Puola. Saksa oli selvä kakkonen, ja Viron heimoveljet tulevat vasta kolmantena. Venäjä oli vasta näiden jälkeen, ja muiden osalta viinassa ei ollut juurikaan merkitystä. Olut oli liian tilaa viepää kuljetettavaksi, viinejä sen sijaan tuli jonkin verran läntisestä Euroopasta. Viinan virta Venäjältä oli samalla osa sen NEP-aikaa. Ajan piti päättyä Stalinin sosialisointiin ensi viisivuotissuunnitelman aikana. Todellisuus ei ollut niin selvää, yksityisyrittäjyys jatkui laittomana ihan kommunismin romahdukseen asti, ja sen lähetessä jopa voimistui. Siten sodan jälkeisinä vuosina Suomessa haettin juomaa satamissa neuvostolaivoista, kun sen sijaan muiden lähteiden osuus oli huomattavasti heikentynyt. Osa kuitenkin tuli sosialistisesta Puolasta.

Uusimmat

Suosituimmat