Raamatun todenmukaisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitään ei pidä uskoa vain koska Raamattu sanoo niin. Aina on ollut ihmisiä jotka ovat halunneet hallita muita.

Raamattu on yksi tälläinen väline.
Raamatun alkuperäisistä kirjoituksista on varsinaisessa kirjassa jäljellä vajaat 10 prosenttia. Kuka tietää mitä kaikkea noissa sensuroiduissa on.
Katolinen kirkko on keskiajalla muokannut uskonnosta haluamanlaisensa.

Edes uskovaisen ei pitäisi uskoa Raamattuun sillä sen sisältöä on muokattu ja vääristelty. Ja lopuksi sekin on vain ihmisten tekemä kirja.

En siis halveksi uskovaisia vaan katolisen kirkon johtoa. Jotkut ymmärsivät alkuperäisen kirjoitukseni väärin.

Lierik olit oikeassa aloitusvietin poistaminen on typerää joten pistin parannellun version ensimmäisestä kirjoituksesta.
Tämä on paljon ekaa selkeämpikin.

Vaihdoin topicin nimenkin, tämä on paljon parempi.

Sivut

Kommentit (110)

Vierailija

Ei ole aivopesty. Suku on erittäin uskovaista ja mielikuvitusystäviä on tuputettu minullekin pienestä pitäen (ei tosin vanhempieni taholta, siitä pisteet heille). Silti en ole ollut koskaan uskovainen, tai ainakin aloin epäillä juttuja jo lapsena, ehkä samoihin aikoihin kun tajusin ettei joulupukkia ole oikeasti. Kirkostakin olen eronnut, kun en kyseisen laitoksen palveluja käytä.

Pohtija
Seuraa 
Viestejä883
Liittynyt16.3.2005

Kun ihmiskunnan tieto ja tietämys ei riitä, niin jossain vaiheessa tulee uskon asiat vastaan kumminkin...

Mitäs siis suotta uskovaisia soimaat ?

Vai väitätkö itse tietäväsi kaikesta kaiken ?

"Perhosten liihottelu voi näyttää epämääräiseltä haahuilulta, mutta se on harhaa. Ne tietävät tarkkaan, mitä tekevät."

Vierailija

No joo. Oikeustieteeltä onkin tähän saakka puuttunut oma Jukteri. Nyt heillä on se. Onneksi olkoon. -sanoi Iso-Jussi tultuaan mukaan keskusteluun.i

Noin iso jussi ja niin söpö!

Vierailija

Tuuppaanpa tähän väliin ehkä jonkinlaisena "uskovaisena" ja sanon yksinkertaisen asian uskosta(ni): Sillä ei tarvitse olla mitään tekemistä kirkon taikka jonkin tiettyjen henkilöiden opetusten ja mielipiteiden kanssa. Se paljon pelätty usko on jokaisen henk. kohtainen asia eikä se että kirko esim. puhuu jotain toisten ihmisten oikeuksista ,vaikka hedelmöityshoitoihin, tarkoita sitä että itse olisin samaa mieltä.

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Sivistyneen yhteiskunnan perusperiaatteisiin kuuluu toisen ihmisen vakaumuksen kunnioittaminen, olkoon se sitten uskonnollinen tai muu vakaumus. Se on kuitenkin toisen ihmisen vakaumus, eikä sitä pidä pilkata.

Siksi on suhteellisen turhaa aloittaa tällaisia ketjuja. Aloittamalla tällaisen ketjun, haluat vain viestiä, että vakaumuksesi on parempi kuin jonkun muun vakaumus. Ei ole kuitenkaan mitään yhteismitallista mittaria, jolla vakaumusten paremmuutta voitaisiin mitata, joten jokainen mittaa omansa ja muiden vakaumuksen subjektiivisesti. Siksi on turhaa väitellä asiasta.

Vai haluaisitko ehkä kieltää uskonnon, ja muutkin omastasi poikkeavat mielipiteet?

Same shit, different day...

Vierailija

Minusta oikea uskovainen on sellainen joka ei pidä mitään itsestään selvänä. Ei kirkon oppeja, eikä edes Jumalan olemassaoloa. Ehkä ihminen ei voi olla täysin rehellinen sanoessaan uskovansa tai tietävänsä, että Raamattu on totta ja taivas on olemassa. Minä voin sanoa rehellisesti vain sen että TOIVON, että Jumala on olemassa. Haluan uskoa.

Mieleni on joskus tehnyt kysyä ateisteilta toivovatko he koskaan, että Jumala olisi olemassa. Mielenkiintoista on ainakin se, miten paljon jotkut viitsivät tuhlata energiaa ateisminsa esittelemiseen ja perustelemiseen. Mielestäni se ei kuulu tällaiselle foorumille sen enempää kuin jonkun uskonnonkaan julistaminen, ellei aihe muuten tule esille.

Joskus itsestänikin tuntuu vaikealta uskoa, että joku todella tulisi uskoon, vaikka perhe olisi ateistinen, eikä ole siis kasvatettu uskomaan. Kuitenkin sitä tapahtuu. Voiko kukaan sanoa 100 % varmasti, ettei koskaan elämänsä aikana tule uskoon?
Meidän uskovaisten teoria joka tapauksessa on, että ne ateistit, jotka uskoa kiivaimmin vastustavat, ovat lähimpänä...

Vierailija
Verity
Haluan uskoa.

Jos kerran haluaa uskoa niin kannattaa rukoilla. Itselläni ainakin auttoi.

Uskoo ken tahtoo. Minä uskon.

Vierailija
Verity
Minusta oikea uskovainen on sellainen joka ei pidä mitään itsestään selvänä. Ei kirkon oppeja, eikä edes Jumalan olemassaoloa. Ehkä ihminen ei voi olla täysin rehellinen sanoessaan uskovansa tai tietävänsä, että Raamattu on totta ja taivas on olemassa. Minä voin sanoa rehellisesti vain sen että TOIVON, että Jumala on olemassa. Haluan uskoa.

Mieleni on joskus tehnyt kysyä ateisteilta toivovatko he koskaan, että Jumala olisi olemassa. Mielenkiintoista on ainakin se, miten paljon jotkut viitsivät tuhlata energiaa ateisminsa esittelemiseen ja perustelemiseen. Mielestäni se ei kuulu tällaiselle foorumille sen enempää kuin jonkun uskonnonkaan julistaminen, ellei aihe muuten tule esille.

Joskus itsestänikin tuntuu vaikealta uskoa, että joku todella tulisi uskoon, vaikka perhe olisi ateistinen, eikä ole siis kasvatettu uskomaan. Kuitenkin sitä tapahtuu. Voiko kukaan sanoa 100 % varmasti, ettei koskaan elämänsä aikana tule uskoon?
Meidän uskovaisten teoria joka tapauksessa on, että ne ateistit, jotka uskoa kiivaimmin vastustavat, ovat lähimpänä...

Minäkin mietin tuota nuorempana, uskoisin ikäänkuin varmuuden vuoksi.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Verity
TOIVON, että Jumala on olemassa. Haluan uskoa.

Mieleni on joskus tehnyt kysyä ateisteilta toivovatko he koskaan, että Jumala olisi olemassa.

Mikset kysyisikin? Veikkaan, että moni on valmis vastaamaan. Itse myös voin sanoa, ilman erillistä kysymystä, että en varsinaisesti toivo jumalien olemassaoloa, mutta kokisin sellaisesta kertovan informaation kyllä hyvin inspiroivana ja innostavana, kaikin puolin positiivisena. Luonnollisesti minuu pitäisi kyetä varmistumaan informaation todenperäisyydesta. On usein varsin tylsää olla skeptikko ja ateisti, vaikka toki virikkeitä riittääkin. Olisi kiehtovaa heittää elämänsä jonkin varaan josta voi parhaimmillaankin vain toivoa ja kuvitella jotakin. Minulle kaikki uusi tieto on kiinnostavaa ja motivoivaa; jumaluudetsa kertova sellainen vasta olisikin. Sen sijaan toiveissa, haaveissa ja utopioissa elämistä vierastan, vaikka toki ymmärränkin monien niistä saaman lohdun ja ilon.

Enemmän kuin jumaluuksia, toivon ihmisen tulevan järkiinsä.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Verity
Ehkä ihminen ei voi olla täysin rehellinen sanoessaan uskovansa tai tietävänsä, että Raamattu on totta ja taivas on olemassa. Minä voin sanoa rehellisesti vain sen että TOIVON, että Jumala on olemassa. Haluan uskoa.

Minä puolestaan toivon, että jos jokin yliluonnollinen entiteetti on olemassa, se ei olisi missään tapauksessa raamatun jumala. Raamatussa kuvatun jumalan persoonallisuus on minusta kaikin tavoin vastenmielinen.

Erittäin outo piirre tässä jumalassa on muun muassa se, että hän osaa kyllä säätää runsaasti kaikenlaisia (usein jonnin joutavia) lakeja, mutta esim mitään lääketieteellisiä faktoja tai kunnollisia sairauksien hoito-ohjeita hän ei ole paljastanut raamatussa tai muuallakaan. Rukouksen avulla parantamista ei voi laskea ratkaisuksi, koska 99,99999...% ihmisistä ei omaa riittävää uskoa, jotta paranemista tapahtuisi...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat