Mä en tajuu!!!!!!!!!!!!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mulla on tällainen lasku matikan kotitehtävissä, enkä mä tajua olllenkaan tätä.

Sievennä:

-5k-(k+s)-(-4k-7s+3)

Ja mä ajettelin näin, eli ensin sulut laskusta pois ja sitten sulkujen sisällä olevien vastaluku. Ja sitten vain alotin laskemaan k kirjaimet ensin ja niitten yhteineen summa ja sitten s:ät.

= -5k-k-s+4k+7s-3

k= -5k-k+4k
=-2k

s= -s+7s
= Tää on se ongelma eli eikö puls ja miinus tee tavallaan miinukSen joten se menis, ehkä näin. elis e tekisi kun miinuspannaan etumekiksi tämän luvun: -6s

Ja kun tuo lasusekkeen lpussa oleva -3 kolme pannaaan myös laskuun tulisi vastauskseksi.

-2k-6s-3

Mutta kun tkatoin kirjan takaa vastausken se oli kuitenkin:

-2k+6s-3

Eli täh! Miksi etumerkki on plus?

Ja voisitteko antaa jonkin helpomman laskutavanm eli jossa vosi laskea uo lasku ilma laskematta kirjaimia erikseeen ja missä järjestyksessä nuo luvut tuli vastaukseen eli miksi tässä esim vastus ei voisi olla vaikka?

+6s-2k-3

AUTTAKAA, HALUAN OPPII TÄMÄN ASIAN MAHDOLLISIMMAN SELVÄSTI!

Kommentit (3)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005
nuclear
s= -s+7s

Jos aidalla on seitsemän varista ja yksi lensi pois, montako jää jäljelle?

"Miinus ja plus" ei tee miinusta koska kyseessä ei ole kerto- vaan yhteenlasku.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
nuclear

s= -s+7s
= Tää on se ongelma eli eikö puls ja miinus tee tavallaan miinukSen joten se menis, ehkä näin. elis e tekisi kun miinuspannaan etumekiksi tämän luvun: -6s

Ja kun tuo lasusekkeen lpussa oleva -3 kolme pannaaan myös laskuun tulisi vastauskseksi.

-2k-6s-3

Mutta kun tkatoin kirjan takaa vastausken se oli kuitenkin:

-2k+6s-3

Eli täh! Miksi etumerkki on plus?

s= -s+7s:

eli 1 * -s ja 7 * +s yhdistetään: On siis 7 positiivista s:ää ja 1 negatiivinen s, kun ne yhdistetään, niin jää tietenkin 6 positiivista s:ää, josta tämä +6s

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
nuclear

Ja mä ajettelin näin, eli ensin sulut laskusta pois ja sitten sulkujen sisällä olevien vastaluku. Ja sitten vain alotin laskemaan k kirjaimet ensin ja niitten yhteineen summa ja sitten s:ät.

Juuri niin pitääkin. Sieltä tulee juuri se kirjan vastaus.

Ja voisitteko antaa jonkin helpomman laskutavanm eli jossa vosi laskea uo lasku ilma laskematta kirjaimia erikseeen ja missä järjestyksessä nuo luvut tuli vastaukseen eli miksi tässä esim vastus ei voisi olla vaikka?

+6s-2k-3

Ne pitää laskea erikseen, kun niitä ei voi yhdistääkään. Totta kai voit laittaa vastauksessa nuo kirjaimet mihin järjestykseen vain. Eli +6s-2k-3 on täsmälleen sama asia kuin -3-2k+6s

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Uusimmat

Suosituimmat