Kalastajan kädet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pesin tuossa perunoita kylmässä vedessä ja käsiä kipristeli. Rupesin siinä miettimään, että miten kalastajat voivat talvella paljain käsin niitä kalojaan räplätä.

Siis tottuuhan sitä vaikka hirressä riippumiseen, mutta miten verenkierto, hermot sun muut voi toimia vaikka vesi on tappavan kylmää?

Kuka tietää?

Mummo

Kommentit (14)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23105
Liittynyt16.3.2005

Käsittääkseni kalastajilla verenkierto sopeutuu. Käsien suonet ovat sen verran jykevää rööriä, että tarpeeksi verta kulkee läpi lämmittämään. Tuo ilmiö esiintyy myös muilla ulkotyöntekijöillä. Esimerkiksi itselleni autoremppa pikkupakkasessa on yhtä helvettiä, kun jokainen kosketus metalliosiin tuottaa kipua, mutta isäni ei hätkähdä yhtään.

Vierailija

On olemassa myös lämmitettyjä vedenpitäviä hanskoja. Apuvälineitäkin löytyy, jos ne käpälät kylmästä kärsii!

Ja olen myös kuullut että kyse on puhtaasti sopeutumisesta. Kipukynnys nousee. Ne pisteet aivoissa jotka rekisteröivät kivun ja tunnon kädessä, muokkautuvat toteamaan, että hei, ei tämä niin kamalaa olekaan!

Kuten sanoit, sitä tottuu vaikka hirteen (ei ihan mutta melkein!)

Tahdon voima on kova sana edelleen! ¨
T: Neito, perse edellä puuhun.

Vierailija

Kyllähän siinä niin käy että kädet vain sopeutuvat. Itse olin kesän raskaassa fyysisessä työssä ja käsiin kehittyi varsin paksua ihoa. Nyt kun päivät menee taas koulun penkillä niin tuntuu kuin tässä olisi nahkanvaihto meneillään, kynän pyörittely kun ei paljoa käsiltä vaadi..

Hermot, hmm veikkaisin että ei siinä hirveästi tunto pelaa. Kovajätkä asenteella siis kalastajat hommia paiskovat

Vierailija

Käsien pintaverenkierto myös muuttuu käsien ollessa tarpeeksi kauan kylmässä, sillä seurauksella että kädet ovat itse asiassa aika kuuman oloiset. Ja varsinkin kun sen jälkeen painuu lämpimään. Tai jotain.

Vierailija

Järjellä tajuan toki, että karaistumisesta on kyse, mutta miten se fysiologisesti tapahtuu?

Neutroni sanoi verisuonten supistumistoimintojen muuttumisesta ja Armitager pintaverenkierron muutöksista.Nostan vielä aihetta, jos joku osaa kertoa lisää

Kaikkea sitä pitääkin ruveta pähkäilemään, tuumii

Mummo

Vierailija

Eli ihmiseltä menee hermot kädestä aivoihin. ( kuten nervus ulnaris ja nervus radialis). Nämä kiinnittyvät ylempään motoneuronirataan, elikkäs aivoihin. Hermoihin tulevat viestit menevät aivoihin (kipu, syvätunto, asentotunto jne..). Kun jatkuvasti tulee viestiä aivoihin kipukeskuskeen, että on niin kylmä, mutta ihminen jatkaa toimintaa ja ei reagoi tähän, tottuu kädet kylmään. Jolloin kättä ohjaava kohta lähentyy tätä kipuakohtaa aivoissa ja nämä rupeavat yhteistyöhön. Aivot eivät rekisteröi toimintaa kestämättömän kivuliaaksi..

mutta silti Varmasti on käsillä kylmä ja rasitusvammat syntyvät helpommin!! (syytetään luennoivaa lääkäriä joka jotain tännepäin opetti jos metsään meni!)

Ja verenkierto paranee, yksinkertaisesti verta menee enemmän käsiin kylmässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23105
Liittynyt16.3.2005
Neiti

Ja olen myös kuullut että kyse on puhtaasti sopeutumisesta. Kipukynnys nousee. Ne pisteet aivoissa jotka rekisteröivät kivun ja tunnon kädessä, muokkautuvat toteamaan, että hei, ei tämä niin kamalaa olekaan!

Kyse ei ole vain kivunsiedosta. Siinä missä minun kädet ovat ulkotöissä aivan kylmät ja jäykät, kylmyyteen tottuneella kädet ovat pinnaltaan lämpimät ja liikkuvat vetreästi.

Vierailija

En tiedä liittyykö tämä asiaan, jos käsien verenkierto on kylmässä huono, sitä voi parantaa laittamalla kädet ranteita myöten lämpimään vesiastiaan ja menemällä pakkaseen pariksi minuutiksi kerrallaan kädet edelleen vesiastiassa.
Silloin jää pois "refleksi" joka saa aikaiseksi pintaverisuonien supistumisen kylmässä ja käsien verenkierto paranee kylmään joutuessa.

pepe+
Seuraa 
Viestejä251
Liittynyt16.3.2005

Itselleni tapahtui viime talvena sellanen tapaus, että näin ulkotyöläisenä en yleesä käytä pakkasellakaan hanskoja, jota sitten tuttava kauhisteli. Kätellessä huomasimme että minun käsien lämpö oli huomattavasti korkeampi eli hänen kädet oli kylmät ja minun lämpimät (vaikka siis hän käytti hanskoja). En siis usko että kyse on ainakaan pelkästään kipukynnyksen nouseminen. En myöskään jaksa uskoa että kyse olisi ruskean rasvan palaminen, vaikka uskon sitä minulla olevankin, sormissa ja kämmenessä kun ei minun käsittääkseni ole paljonkaan suojaavaa rasvakerrosta. Verenkierron kohentuminen kämmenissä jää mielestäni ainoaksi järkeväksi syyksi. Tehostuuko verenpaineen nousun ja/tai verisuonien kasvamisien vuoksi sitä en osaa arvailla.

yst.pn

Vierailija
Neutroni
Esimerkiksi itselleni autoremppa pikkupakkasessa on yhtä helvettiä, kun jokainen kosketus metalliosiin tuottaa kipua, mutta isäni ei hätkähdä yhtään.

Tähän eräs metsuri joka joutui jotain metsätyökoneita fiksailemaan helvetillisessä pakkasessa paljain käsin, tokaisi että käsien on syytä olla kuivat kuin korput. Aamulla jos erehtyi rasvaamaan kourat jollakin käsivoiteella niin ei tullut hommista mitään kun meinasi tumput jäätyä. Kalastajille tällä ei luonnollisestikaan ole juuri väliä.

Vierailija

Nervus ulnaris ja radialis ovat motorisia hermoja eli vastaavat käden liikkeistä. Liittyvätkö tuntohermot myös noihin, en muista, myös aivoissani on nyt blokki.

Tuntohermot blokkautuvat kylmässä eli hermosignaalin eteneminen estyy, joten käsi ei tunne kylmää, aivoihin ei mene signaalia. Pintaverisuonet supistuvat. Kudosten hapentarve viileässä alenee.

Kompensatorisesti lämpimään tullessa pintaverisuonet laajenevat ja korjaavat kudosten hapenpuutteen nopeasti. Kaikki tuntevat ilmiön, kuinka poskia alkaa punottaa lämpimään tullessa pitkään kylmässä olemisen jälkeen.

Ääriolosuhteisiin ei kukaan voi mennä ilman, että tulee paleltumavammoja.

En tunne kalastajien työoloja tarkemmin, mutta eiköhän aika karaistunutta käsiväkeä liene. Luulisi nykyaikana löytyvän työhansikkaita pakkasilla kalastettaessa.

Vierailija
MD
Nervus ulnaris ja radialis ovat motorisia hermoja eli vastaavat käden liikkeistä. Liittyvätkö tuntohermot myös noihin, en muista, myös aivoissani on nyt blokki..

Jos eivät liittyneet, haastan opettajani. Pah.

Vierailija

Älä Neiti hirtä ketään, minunkin aivot alkoivat hiljalleen toipua. Nyt muistan nervus medianuksen ja ulnariksen hermottamat tuntoalueet käsissä.

"Connecting branches with the median nerve have been reported in the arm, forearm and hand. Other connecting branches with the medial brachial cutaneous and radial nerve have also been described."

http://www.vh.org/adult/provider/anatom ... Nerve.html

Vierailija

On niissä molempisuuntainen liikenne. Viimeistään silloin kun hankkii niihin pinteen, niin sen muistaa iäti

Mummo
Neidin kollegoihinkin tukeutunut

Uusimmat

Suosituimmat