juoksun tuoksu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

minä juoksen, paljon.

olen aina (niin kauan kun olen ikinä juossut) ihmetellyt mielenkiintoista juoksun jälkeistä(ja joskus jonkun muun elimistöä rasittaneen toiminnan jälkeistä) hajua,

tuoksua.

se ilmenee siis juoksun jälkeen, ja ainoastaan silloin kun on juossut joko kovaa, tai pitkään, kuitenkin rasittanut elimistöä tarpeeksi paljon. kutsun sitä hajuksi mutta se ei varsinaisesti ole haju sillä se ei saa alkuperäänsä mistään "nenänulkoisesta". se ei myöskään ole minun hajuni, tai hikeni haju. senkin tiedän

voin yrittää kuvailla hajua, mutta se on melko vaikeata sillä kyse ei ole mistään muusta hajusta.

se on puhdas, raikas, tyhjä, tilava, viileä tuoksu. oikeastaan se muistuttaa tilaa mutta koen sen muka-hajuna.

kerran olen löytänyt jotain hajuani vastaavaa ulkoisesta maailmasta. saunoin ihanuudessa saunassa, ja löylyä heittäessäni seinästä liukeni jotain kemikaalia ilmaan, otaksun. ja siinä se oli; melkein tuttu haju!

se muistuttaa enemmän hajuhallusinaatiota, neurologista tai hormonaalista ilmiötä. haluan "haistaa" sen aina uudelleen. osittain sen vuoksi olen lisännyt juoksemista. juoksin kolmen päivän aikana 120km. vastoin odotuksiani, huomasin että hajukynnys on kasvanut kun olen lisännyt juoksua paljon... onko kyse jostain endorgfiiniriippuvuuden kaltaisesta?

siispä nyt päätin viimeinkin selvittää, mistä ilmiössä mahtaa olla kyse. Silläkin uhalla että saatan menettää osan kokemukseni voimakkuudesta, jos sen selitys on ihan tylsä...

onko kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia? ymmärrättekö edes mitä yritin selittää?

s joka istuu ja haaveilee juoksemisesta, tietäen että nykyään hajuun asti juoksenminen vaatii n. maratonin..

Kommentit (13)

Vierailija

Umhumh. Itselläni myös välillä itseäni paljon rasitettuani sama "tuoksu" tai "tila.

En tiedä mistä johtuu. Kenties jotkin tietyt aineet paljon hikoillessa lopulta päätyvät ulos, aiheuttaen hajun ja samalla poistuen kehosta "tilan".

Tämä on minun mutuni asiasta, elkää liian lujaa haukkuko.

Vierailija

Kyse on endorfiinien aiheuttamasta hyvänolontunteesta.
Kannattaa muistaa että kun juoksee pitkiä matkoja niin elimistö ei pysty puolustautumaan vapaita radikaaleja vastaan joita syntyy liiallisesta hapesta vaan ihminen vanhenee ennenaikaisesti ja syöpäriski kasvaa.
Jokainen nisäkäslaji vetää henkeä elämänsä aikana n. 200 miljoonaa kertaa.

Vierailija

Itselläni on ollut koko ikäni nokka aika heikossa hapessa, tukossa suurimman osan aikaa ja hajuaisti muutenkin mitä sattuu. Kovassa ja etenkin pitkäkestoisessa rasituksessa (toisinaan myös saunassa) sieraimet kuitenkin jotenkin aukeavat ja tuntuvat ikään kuin laajenevan (liekkö näin tekevätkin paremman hapenottokyvyn toivossa?) ja tällöin tuntuu että "haistan" tai "aistin" jotenkin enemmän...jotain? Luulisin että selityksiä voi olla monta ja niitä voi vain arvailla, mutta pintaverenkierron kiihtyminen sieraimissa, sierainten laajeneminen ja muut tekijät saattaisivat vaikuttaa hajureseptoreiden kykyyn poimia tahi välittää näitä tuoksuja eteenpäin. Kuten täällä joku mainitsikin niin endorfiineillä varmaan oma osuutensa tässä aistimaailmassa.
Tosin tämän alan asiantuntijat liene parempia pohtimaan näitä, mutta mielenkiintoistahan tätä on spekuloida tavan pulliaisenkin.

Vierailija

Tiedän kyllä hajun nimeltä lenkkihiki, se on nimenomaan tietynlainen hienhaju. Ei paha, ei sellainen tunkkainen ja pistävä hienhaju joka syntyy kun juoksee shoppailemassa kuumassa tavaratalossa, vaan raikas ja mukava. Siinä on tuulahdus viileää ulkoilmaa ja metsää, ihon lämpöä, jotain kirpeää. Kesällä helteellä juostessa sitä ei tule, mutta syksyllä ja talvella se on tuttu tuoksu.

Kyseessä ei ilmeisesti ole sama haju kuin aloittajan haju, sillä minusta se on ihan oikea haju jonka voin haistaa vaatteistani ja iholtani, eikä lenkin pituudella ole väliä vaan lähinnä lenkkisäällä.

Vierailija

minulla se haju tulee vasta kun pysähdyn, jos olen juossut tarpeeksi, se ei ala vielä juostessa vaikka olisin juossut neljä tuntia. ja aistin sen kyllä kesäkuumallakin juostuani vaikka ulkopuolisen minua haistellessa (jos joutuisi haistelemaan) hiki haisisi luultavasti aika... no, hieltä.

viimeksi eilen. jokin kaipuu ajoi minut juoksemaan iltamyöhään.palasin puolenyön jälkeen, väsyneenä mutta hajulla palkitun autuaana.

koulupäivät venyy kellonympärisiksi, ei kerkeä nukkua tarpeeksi, kavereita nähdä ei, mutta kun vaihdan lenkkarit jalkaan en ole enää kukaan, ja juoksen tilaan saakka

Neonomide
Seuraa 
Viestejä13267
Liittynyt23.6.2005
nm
Kannattaa muistaa että kun juoksee pitkiä matkoja niin elimistö ei pysty puolustautumaan vapaita radikaaleja vastaan joita syntyy liiallisesta hapesta vaan ihminen vanhenee ennenaikaisesti ja syöpäriski kasvaa.

Jos tämä viesti ei olisi nm:ltä kysyisin "WTF?". Kun se sattuu olemaan, kysyn mihin tutkimuksiin tuo perustuu? Olen itse kestävyysjuoksun harrastaja ja seuraan alan tutkimuksia, mutta tuollaista en ole koskaan kuullut.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
nm

Jos tämä viesti ei olisi nm:ltä kysyisin "WTF?". Kun se sattuu olemaan, kysyn mihin tutkimuksiin tuo perustuu? Olen itse kestävyysjuoksun harrastaja ja seuraan alan tutkimuksia, mutta tuollaista en ole koskaan kuullut.

Tarkoitatko endorfiinejä vai vapaiden radikaalien aiheuttamia muutoksia soluissa?
Edit: ei siihen tutkimuksia tarvita jos tarkoitit vanhenemista ym. fanaattisen kuntoilun seurauksena, Tarinasta tulee liian pitkä joten en jaksa juuri nyt kertoa mistä on kysymys.
Katso google, suomenkieliset sivut, hakusanoiksi ensin vapaat radikaalit ja sen jälkeen vapaat radikaalit urheilu.

Vierailija

Missä kulkee se raja (suurin piirtein) jolloin puhutaan pikän matkan juoksusta ja niitä vapaita radikaaleja pääsee elimistöön?
Itse lähinnä miettisin tätä terveysriskiä suhteutettuna pitkän matkan juoksun mukanaan tuomiin terveyttä edistäviin tekijöihin.

Vierailija
Rontti
Missä kulkee se raja (suurin piirtein) jolloin puhutaan pikän matkan juoksusta ja niitä vapaita radikaaleja pääsee elimistöön?
Itse lähinnä miettisin tätä terveysriskiä suhteutettuna pitkän matkan juoksun mukanaan tuomiin terveyttä edistäviin tekijöihin.

Kaikenlaisessa ruumiillisessa rasituksessa syntyy runsaasti vapaita radikaaleja.
Pitkänmatkanjuoksu ei varmasti ole terveyttä edistävää.
Urheilija tarvitsee normaalia enemmän antioksidantteja.
Oletko kuulut sanontaa, jos haluat pysyä terveenä, älä urheile.
Liikuntaa pitäisi harrastaa kuitenkin kohtuullisesti.

Vierailija

Toi ei ole millään tavalla yksiselitteistä ja selvää, elimistöhän alkaa tuottaa enemmän antioksidantteja liikunnan jälkeen.

Vierailija
Rollerball
Toi ei ole millään tavalla yksiselitteistä ja selvää, elimistöhän alkaa tuottaa enemmän antioksidantteja liikunnan jälkeen.

Asia ei ole ihan näin yksinkertainen, kun vapaita radikaaleja syntyy liikaa niin elimistö ei pysty puolustautumaan niitä vastaan.
Kannattaa lukea sivun puolivälistä, herkästi vaurioituvat solulajit tai mielummin koko tarina.
http://www.antioxidant.fi/a_hoidon_taustaa.html

Vierailija

En jaksa lukea kun on noin pitkä. Joka tapauksessa ei liene edes mahdollista tutkia onko happiradikaalien vaikutuksesta kuolleisuus suurempi kestävyysurheilijoilla, koska liikunnan positiiviset vaikutukset ovat niin laajoja ja sotkisivat tulosta. Ei nyt saa pelotella, että se kestävyysurheilu vaarallista olisi. Vaikutukset sydän- ja verenkiertoelimistöön sekä tuki- ja liikuntaelimistöön kaipa johonkin kelpaavat nekin.

Onnistuin kaivamaan sen kohtuu uuden Aussi-tutkimuksen pubmedistä, jossa huomattiin tiettyjen antioksidanttitasojen olevan kohonneita kestävyysurheilijoilla. Toisaalta kokonaiskapasiteetti oli heikompi. Hankala aihe.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dop...

Vierailija
Rollerball
Ei nyt saa pelotella, että se kestävyysurheilu vaarallista olisi. Vaikutukset sydän- ja verenkiertoelimistöön sekä tuki- ja liikuntaelimistöön kaipa johonkin kelpaavat nekin.

Olen samaa mieltä. Mietitäänpäs nyt ihan konkreettisesti mikä on meidän suomalaisten yleisimpiä kuolinsyitä. Sieltä mahtaa löytyä sydän- ja verisuonisairaudet. Säännöllisellä liikunnalla saadaan todistetusti alennettua veren kolesteroliarvoja ja lukuisia muitakin terveyttä edistäviä vaikutuksia liikunnalla on.. pitkäkestoinen liikunta mukaanluettuna (ks. linkki).
Toki syöpäkin on huomattavan yleinen sairaus mutta kyllä se tupakointi sen varmemmin aiheuttaa kuin liikunta.
Mielestäni tästä radikaalihommasta saa nyt varsin tieteelliseltä kuulostavan tekosyyn jättää nostamatta perseensä penkistä ja pysyä erossa liikunnasta.

http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=188

Kyllä noilla terveysvaikutuksilla on ainakin minulle paljon suurempi painoarvo kuin joidenkin vapaiden radikaalien mahdollisessa syntymisessä.
Nyt puhun siis liikunnasta yleensä ja sanan monipuolisessa merkityksessä - en pelkästään esim. marathon-juoksusta ja muusta todella pitkäkestoisesta. Ihan kuin mn sanoitkin jo: liikuntaa pitäisi harrastaa kohtuullisesti (Tottakai.. mitä ei pidä harrastaa/tehdä/syödä kohtuullisesti? Joku aika sitten oli tieteellisesti todistettu että purukumin jauhaminen voi aiheuttaa syöpää. Tosin sitä purkkaa piti mäyskyttää ihan hillittömiä määriä päivässä vuosien ajan ennen kuin altistuttiin tarpeeksi tälle vaaralliselle aineelle ja sittenkin vain riski sairastua syöpään kasvoi).

Uusimmat

Suosituimmat