Wankel-moottori

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä sille mahtaa kuulua? 70-luvulla luin Valituista Paloista innoittuneen artikkelin aiheesta, mutta sittemmin on ollut hiljaisempaa, hajamainintoja lukuunottamatta.

Kommentit (15)

Vierailija
Crash
Mitä sille mahtaa kuulua? 70-luvulla luin Valituista Paloista innoittuneen artikkelin aiheesta, mutta sittemmin on ollut hiljaisempaa, hajamainintoja lukuunottamatta.

Taitaa olla henkilöautovalmistajista mazda ainut wankelien käyttäjä... Valmistaa sportteja, RX7 & RX8, joista tosin seiskan valmistus loppui pari-kolme vuotta sitten. Ihan kiva litratehothan noista saadaan, kun iskutilavuus on 1,3l tai 1,6l, tehoja ~200 kW.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_RX-7

Vierailija

Wankel moottorissa on sama ongelma, kuin aikoinaan turbiiniautossa - jotta siitä saa minkäänlaista tehoa ulos, sen pitää pyöriä järkyttävällä nopeudella ja bensaa palaa pelkästään sen kierrosluvun ylläpitämiseen.

Onhan se tietenkin kiva ajaa autolla, jonka moottori hyrrää 4000 rpm tyhjäkäynnillä.

Vierailija

Kyllä se tosiaankin on autoista suunnilleen hävinnyt Mazdaa lukuunottamatta. Mutta 1970 -luvulla Auto-Unionin wankel vehkeitä oli Suomessakin jonkin verran. Meikäläiselläkin oli 1980-luvulla hetken vanha Nusun romu wankelkoneella.

Niin, ja lisättäköön vielä, etteivät ainakaan nuo 1960- ja 70-luvun wankelmoottoriset autot kiertäneet sen nopeampaa kuin nykyautotkaan. Nusun Spider ja RO-80 mallien huippukierrokset olivat luokkaa 5000-6000 kierrosta minuutissa.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5462
Liittynyt16.3.2005

Joo eihän wankelmoottorin kierrosluvuissa mitään vikaa ole. Siinähän on peräti loistava tehopainosuhdekin. Ongelma on lähinnä siinä, että wankelmoottorin "mäntää" on vaikeaa saada tiiviiksi ja se kuluu nopeasti väljäksi. Kolmiomaisen männän kärjissä ja kyljissä pitää olla pitkät, jousikuormitteiset tiivisteet. Palotilan muoto on mutkikas, joten sitä ei voi uusia tavallisen moottorin tapaan poraamalla. Väljän moottorin korjaaminen tulee kalliiksi. Lisäksi wankelmoottoriin liittyy samanlaisia ongelmia kuin kaksitahtiseen mäntämoottoriinkin: huuhtelun ajoitus perustuu kiinteisiin aukkoihin, joita mäntä liikkuessaan avaa ja sulkee. Polttoaineen kulutuksen optimointi edellyttää kuitenkin käytännössä, että huuhtelun ajoitusta pitäisi pystyä säätämään tilanteen mukaan. Tavallisella nelitahtimoottorilla tämä onnistuu kätevästi, nokka-akselin asetuskulmaa säätämällä. Tai niinkuin fiksummissa moottoreissa, jättämällä nokka-akseli kokonaan pois ja ohjaamalla venttiileitä suoraan sähköisesti.

Wankelmoottori on "kiva" keksintö, jonka parhaisiin ominaisuuksiin kuuluu värinätön käynti. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että ei ole männän voittanutta! Eipä ole kukaan kyennyt keksimään yhtä yksinkertaista, halpaa, kestävää ja ennen kaikkea toimivaa ratkaisua polttomoottorin korvaajaksi.

Vierailija
Crash
Mitä sille mahtaa kuulua? 70-luvulla luin Valituista Paloista innoittuneen artikkelin aiheesta, mutta sittemmin on ollut hiljaisempaa, hajamainintoja lukuunottamatta.

tuosta selviää wankel moottorin idea. Koko artikkelin lukemalla selviää mitä moottorityypille tänäpäivänä kuuluu. Englanniksi kyseisestä moottorista ja muistakin kiertomäntämoottoreista käytetään nimitystä rotary engine.

Vierailija
Snaut
Kyllä se tosiaankin on autoista suunnilleen hävinnyt Mazdaa lukuunottamatta. Mutta 1970 -luvulla Auto-Unionin wankel vehkeitä oli Suomessakin jonkin verran. Meikäläiselläkin oli 1980-luvulla hetken vanha Nusun romu wankelkoneella.

Niin, ja lisättäköön vielä, etteivät ainakaan nuo 1960- ja 70-luvun wankelmoottoriset autot kiertäneet sen nopeampaa kuin nykyautotkaan. Nusun Spider ja RO-80 mallien huippukierrokset olivat luokkaa 5000-6000 kierrosta minuutissa.

Eihän niiden huippukierroksien tarvitse olla kovin korkeat, mutta kun wankelkoneesta ei löydy vääntöä matalalta. Suomeksi sanottuna, sillä pitää kepittää aina ja ajella lähellä punaviivaa, jos haluaa ajaa lujaa.

Tulee mieleen lähinnä meikäläisen mopo, joka ei kulkenut mihinkään ennenkuin moottorin kierrokset nousi yli 4000....

Vierailija

Tällä hetkellä todellakin ainoa auto/valmistaja jonka autossa on Wankel-moottori on Mazda ja sen RX8. Heikosta alakierrosten väännöstä johtuen turboja tykätään naittaa näiden koneiden kanssa... Usein vielä varsin hyvillä tuloksilla.

Vode

el6
Seuraa 
Viestejä1455
Liittynyt12.2.2007
Lex
http://home.ama-cycle.org/forms/museum/classic/bike.asp?id=39

Olihan noita wankelmoottoreita moottoripyörissäkin, Suzuki nyt ekana muistuu mieleen. En sitten tiedä onko nykyään enää valmistuksessa wankelpyöriä/autoja, mutta mazdalla oli tosiaan vielä ihan hiljattain joku malli missä käytettiin kiertomäntämoottoreita.




Norton teki ainakin 70-90 luvuilla Wankeleita. Ei tietenkään japanialaisten mittakaavassa paljon paskaakaan, muttä noilla menestyttiin kohtuullisesti kisoissa ja varsinkin poliisi oli tyytyväinen näihin Wankel-Nortoneihin.

Tais pulja vaan kaatua resurssiongelmiin. Ideoita oli.

.

Vierailija
Deckers
Englanniksi kyseisestä moottorista ja muistakin kiertomäntämoottoreista käytetään nimitystä rotary engine.



Termi on väärä. "Rotary engine" tarkoittaa nimittäin pyörivää tähtimoottoria.

Vierailija
Crash
Mitä sille mahtaa kuulua? 70-luvulla luin Valituista Paloista innoittuneen artikkelin aiheesta, mutta sittemmin on ollut hiljaisempaa, hajamainintoja lukuunottamatta.



Mitä muuten mahtaa kuulua sille suomalaiselle vastamäntämoottorille joka toimi hydraulipumppuna. Ainakin Valmet teki joitain koemalli traktoreita siihen. Käsittääkseni sillä oli tosi hyvä teho/paino suhde sillä moottorilla.

Vierailija
Canccu

Tuolla lienee uusin sampowerin inkarnaatio.



Jep. Myönnän kuvitelleeni liikoja asiasta. Tuli varmaan luettua aikoinaan sen aikaisia hehkutuksia. Ja uskottua niihin.

Uusimmat

Suosituimmat