Ihmisen energian kulutus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajatellaan energiamäärä jonka vaikka 40 vuotias mies kuluttaa päivässä, kun ei harrasta mitään ylimääräistä liikuntaa, mutta esim. kävelee bussipysäkille jne. Montako prosenttia tuota energiankulutusta voi kasvattaa vaikka käymällä 5 kertaa viikossa 7 km lenkillä?

Kommentit (12)

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1140
Liittynyt16.3.2005
msdos464
Ajatellaan energiamäärä jonka vaikka 40 vuotias mies kuluttaa päivässä, kun ei harrasta mitään ylimääräistä liikuntaa, mutta esim. kävelee bussipysäkille jne. Montako prosenttia tuota energiankulutusta voi kasvattaa vaikka käymällä 5 kertaa viikossa 7 km lenkillä?

En jaksa tarkistaa tarkkoja lukuja, mutta itse lenkillä käyminen ei hirveästi energiaa vaadi. Liikunta parantaa aineenvaihduntaa ja pitää miehen pois jääkaapilta ainakin sen lenkin ajan, joten sitä kautta tuo 7km lenkki voi vaikuttaa painoon paljonkin.

Itselläni ainakin tulee syötyä koko ajan jos jään vain kotiin mähöämään. Kunnolla kun liikkuu niin ei kotiin päästyäkään tule syötyä kuin sen minkä tarvii.

Vierailija
Sepi
Mitä ajat takaa, tarkentaisitko!

Ajan takaa sitä että onko kannattavaa käydä lenkillä laihtuakseen.. että pääsisikö lähes samaan tulokseen vain syömällä vähemmän.

Vierailija

Rauhallisesti toimiva ja liikkuva ihminen käy noin 120 W teholla eli energiaa kuluu vuorokaudessa noin 2500 kcal (sallittakoon vanhat tutuimmat yksiköt). Eli tämä arvo on noin 175 cm pitkälle ja 80 kg painavalle miehelle. Mitä painavampi kaveri, sitä enemmän energiaa niin normaali- kuin kuntoliikunnassakin aikayksikköä kohti kuluu.

Otetaanpa sitten esimerkkinä vaikkapa 0,5 tunnin hölkkä, niin siinä palaa lisää energiaa noin 250 kcal. Mutta kun huomioidaan, että pahaisesta grillimakkarasta ja viineristäkin tulee molemmista kaloreita noin 300 kcal ja jopa yhdestä potustakin noin 50 kcal, niin olen itse katsonut parhaammaksi laihduttaa ihan vähentämällä syömistä. Sen olenkin muutaman kerran menestyksellä tehnyt ja saanut 20-30 kg pois mutta aina se on sitten takaisin tullut! Toki, olen myös välistä yhdistänyt laihduttamiseen liikuntaan, tuohan se ellei muuta niin ehkäpä mielenvirkeyttä.

Eli yhteenvetona, ellet ole neuvolassa punnittavia vaan painosi on reippaasti yli 100 kg, niin tulosta saavutat lähinnä ruokamääriä rajusti pienentämällä ja toki, voihan siihen yhdistää liikuntaakin yhä enempi mitä pitemmälle laihtuminen etenee. Kun on tarpeeksi ylipainoa, liikuntaa ei oikein edes pysty lisäämään - ei jaksa eikä paikat edes tahdo kestää.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3231
Liittynyt16.3.2005
Landau
...Otetaanpa sitten esimerkkinä vaikkapa 0,5 tunnin hölkkä, niin siinä palaa lisää energiaa noin 250 kcal. Mutta kun huomioidaan, että pahaisesta grillimakkarasta ja viineristäkin tulee molemmista kaloreita noin 300 kcal ja jopa yhdestä potustakin noin 50 kcal, niin olen itse katsonut parhaammaksi laihduttaa ihan vähentämällä syömistä. Sen olenkin muutaman kerran menestyksellä tehnyt ja saanut 20-30 kg pois mutta aina se on sitten takaisin tullut! Toki, olen myös välistä yhdistänyt laihduttamiseen liikuntaan, tuohan se ellei muuta niin ehkäpä mielenvirkeyttä.

Eli yhteenvetona, ellet ole neuvolassa punnittavia vaan painosi on reippaasti yli 100 kg, niin tulosta saavutat lähinnä ruokamääriä rajusti pienentämällä ja toki, voihan siihen yhdistää liikuntaakin yhä enempi mitä pitemmälle laihtuminen etenee. Kun on tarpeeksi ylipainoa, liikuntaa ei oikein edes pysty lisäämään - ei jaksa eikä paikat edes tahdo kestää.

Landau, puhut järkeä!

Liikuntaintoilijat pyrkivät väittämään, että paras tapa laihtua on lisätä liikuntaa. Kuitenkin, kymmenen kilometrin lenkki mitätöityy - kalorimielessä - parilla voileivällä!

Kunnolla ylipainoisen kannattaa ensin vähentää nauttimaansa energiamäärää ja sitten, painon vähennyttyä sopivasti, lisätä liikuntaa sen mukaan, kuin liikunta mukavalta tuntuu.

Jokainen laihdutusta toistuvasti yrittänyt tietää, että jojo-ilmiö on mitä tavallisin; paino laskee alkukiihkossa nopeasti noustakseen entistä korkeammalle kuurin hyydyttyä.

Painonvartijoiden yms. liikeidea perustuu juuri tähän. Ylipainoon taipuvaisten ihmisten paino heijaa säännöllisesti ylös-alas siten, että "yläkuolokohta" käy aina korkeammalla. Painokäyrän trendi on ylöspäin ja laihduttajapolot ovat sidotut vastentahtoisesti turmiolliseen heiluriliikkeeseen. Laihdutusfirmat rahastavat vakioasiakkaansa toistuvasti ja palkitsevat heiluriliikkeen alakuolokohtiin yltäneet Vuoden laihduttaja -tittelillä!

En osaa neuvoa ylipainoiselle pysyvään painonpudotukseen yleispätevää ohjetta. Kaupallinen laihdutusfirma lupaa sen tehdä, mutta uskoako sitä? Ehkä salaisuus on hyvin hitaassa muutoksessa, jolloin ravintotottumukset hioutuvat vähitellen toivottuun suuntaan...

Vierailija
Sepi

Jokainen laihdutusta toistuvasti yrittänyt tietää, että jojo-ilmiö on mitä tavallisin; paino laskee alkukiihkossa nopeasti noustakseen entistä korkeammalle kuurin hyydyttyä.

Painonvartijoiden yms. liikeidea perustuu juuri tähän. Ylipainoon taipuvaisten ihmisten paino heijaa säännöllisesti ylös-alas siten, että "yläkuolokohta" käy aina korkeammalla. Painokäyrän trendi on ylöspäin ja laihduttajapolot ovat sidotut vastentahtoisesti turmiolliseen heiluriliikkeeseen. Laihdutusfirmat rahastavat vakioasiakkaansa toistuvasti ja palkitsevat heiluriliikkeen alakuolokohtiin yltäneet Vuoden laihduttaja -tittelillä!

En osaa neuvoa ylipainoiselle pysyvään painonpudotukseen yleispätevää ohjetta. Kaupallinen laihdutusfirma lupaa sen tehdä, mutta uskoako sitä? Ehkä salaisuus on hyvin hitaassa muutoksessa, jolloin ravintotottumukset hioutuvat vähitellen toivottuun suuntaan...

Tuossa mainitsemassasi jojoilmiössä se ongelma onkin. Meikäläisen niinsanottu luonnostaan hakeutuva paino on luokkaa 110-120 kg ja pituutta 178 cm, siis ei neuvolassa punnittavaa sarjaa!

Olen joskus osallistunut noiden painonvartijoiden juttuihin, mutta miksi maksaisin sen 10 euroa kerrasta kuullakseni vain siltä tädiltä, että olen jälleen syönyt liikaa ja väärin sekä lihonut niin perkeeleesti! No, itselläni painonpudotusindikaattoreina tomivat lähinnä työpaikan lääkäri ja hänen ottamansa verenpaine-, sokeriarvo- ym kolesterolikokeet. Kun ne kaikki näyttävät "päin persettä" on yleensä syöminenkin vähentynyt ja painoa lähtenyt jokusen kymmenisen kiloa pois.

Se on muuten mukava tunne kun on saavuttanut pitkällisen ruuallisen itsekidutuksen jälkeen sen painotavoitteensa ja jälleen voi alkaa heittämään purilaista ym. terveyssafkaa naamariin. No, näinhän ei saisi tehdä, mutta minkäs luonnolleen voi. Meneehän siinä hyvinkin vuosi pari, ennen kuin entiset läskit ovat tulleet takaisin. Ja pitää todellakin paikkaansa, että jokaisen laihdutuskuurin jälkeen tapahtuva taantuminen johtaa entistä suurempaan elopainoon! Liekö todellakin kyseessä ihan "luonnonlaki", eli tyyliin liikkeen tai asetusarvon hysteereesin kasvaminen?

Eli meikäläisen kohdalla konkretisoituu tuon alkuperäisen kysyjän ongelma: Kannattaako laihduttaa ravintoa vähentämällä vaiko liikuntaa lisäämällä. No, silloin kuin olen pulskeimmassa kunnossani saisin hölkätä (tai köpötellä) suunnilleen 24 tuntia vuorokaudessa 7 päivää viikossa, jos pelkällä liikunnalla meinaisin laihduttaa!

Vierailija
Sepi
Liikuntaintoilijat pyrkivät väittämään, että paras tapa laihtua on lisätä liikuntaa. Kuitenkin, kymmenen kilometrin lenkki mitätöityy - kalorimielessä - parilla voileivällä!

Missä mielessä mitätöityy? 75-kiloinen ihminen kuluttaa 10 km:n lenkillä 750 kcal. Jos henkilön normaali energiansaanti ja -kulutus on esim. 2500 kcal, on se lenkkipäivänä jo 3250 kcal. 750 kcal energiavaje esimerkiksi neljä kertaa viikossa johtaa väistämättä laihtumiseen noin puolen kilon viikkovauhtia, vaikka syödyn ruuan määrä pysyy samana.

Vierailija
Scylla
Sepi
Liikuntaintoilijat pyrkivät väittämään, että paras tapa laihtua on lisätä liikuntaa. Kuitenkin, kymmenen kilometrin lenkki mitätöityy - kalorimielessä - parilla voileivällä!



Missä mielessä mitätöityy? 75-kiloinen ihminen kuluttaa 10 km:n lenkillä 750 kcal. Jos henkilön normaali energiansaanti ja -kulutus on esim. 2500 kcal, on se lenkkipäivänä jo 3250 kcal. 750 kcal energiavaje esimerkiksi neljä kertaa viikossa johtaa väistämättä laihtumiseen noin puolen kilon viikkovauhtia, vaikka syödyn ruuan määrä pysyy samana.

Ylläoleva pitää hyvinkin paikkansa lauihduttavalle jo suhteellisen normaalipainoiselle 75 -kiloiselle ihmiselle. Mutta käsittääkseni nyt puhuttiin nimenomaan oikeasti reilusti ylipainoisista ihmisistä ja heillä tuo päivittäinen energiansaanti on aivan muuta kuin joku 2500 kcal ja lisäksi energianotto heillä ylittää jatkuvasti kulutuksen.

Tällaisessa tapauksessa nuo lenkkeilemällä poltetut kalorit hukkuvat hyvin helposti suureen nautittuun kalorimäärään. Eli kun on kunnolla ylipainoa, niin kyllä ainoa järkevä tie on sen energiansaannin reilu vähentäminen, ja toiseksi eihän mainitunlainen lenkkeily edes mitenkään onnistu kun elopainoa on pitkälti kolmenumeroisissa luvuissa.

Vierailija

Liike on kaiken A ja O

Ei kunnon hikoilun ja hengästymisen jälkeen ole nälkä.

Mukava jano, jonka sammuttaminen tuntuu mahtvalle.

Ensin kannattaa lähteä siitä ettei paino nouse entisestään ja että aloitetaan liikkuminen eli hengästyminen ja hikoilu.

Liikkumisessa kannattaa panostaa siihen, että opettelee lähtemisen rutiinin.

Eli ei heti paljon, vaan lähtee joka päivä vaikkapa vain kilometrin lenkille ja opettelee sen lähtemisen rutiinin ja sitten pikkuhiljaa pidentää lenkin pituutta.

Ja sitä seksiäkin kannattaa opetella ja seksikumppania kannattaa myös opettaa.

;):)

Vierailija

Tärkeää on että jättää ensiksi kaikki ekstra rasva ja sokeri välipalat pois.
(Viinerit, pullat, karkit ja sokerijuomat ym..)
Ja sitten lähtee liikkumaan.
Rasvanpolttohan alkaa vasta n. 45 min liikkumisen jälkeen, joten lenkkien pitäisi olla vähintään se.

Kalorikulutus/tunti
Nukkuminen 70
Istuminen 100
Henkinen työ istuen 105
Seisominen 110
Autolla ajo (huviajelu) 140
Kotityöt 250
Kävely (4,8 km/h) 300
Kävely (7,2 km/h) 480
Juoksu ( 9 km/h) 660
Juoksu ( 14 km/h) 900

Vierailija

Mutta heii! onko nyt unohdettu se melkein kaikista olennaisin liikunnan vaikutus laihtumisen suhteen.. Eli ei se liikuntasuorituksen aikainen energian kulutus, vaan se, että kun harrastaa liikuntaa, niin lepotilassakin elimistö kuluttaa enemmän energiaa, ja aineenvaihdunta on nopeampaa. Eli se liikunta välillä pitää hyrrän vauhdissa sinä liikunnan välissä!
Ja tietenkin jos lihasmassa kasvaa edes hitusen, niin energiankulutus lepotilassa kasvaa myös ihan mukavasti.

Vierailija
ato
Rasvanpolttohan alkaa vasta n. 45 min liikkumisen jälkeen, joten lenkkien pitäisi olla vähintään se.

Mistähän tämä harhaluulo sikiää. Ihminen polttaa rasvaa jatkuvasti, joka sekunti. Mitä matalammalla intensiteetillä liikutaan, sitä suurempi osa energiasta saadaan rasvoista. Kovaa liikuttaessa taas käytetään enemmän hiilihydraatteja, joista saadaan nopeasti energiaa.

Tämä on joka tapauksessa ihan sama, sillä käytetty kokonaisenergiamäärä ratkaisee. Ei ole väliä onko tyhjennetty hiilarivarastot vai poltettu vatsamakkaraa: jos hiilarivarastot ovat lenkin jälkeen tyhjät, aletaan joka tapauksessa polttaa sitä läskiä.

Uusimmat

Suosituimmat