Biefeldin-Brownin ilmiö

Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Voisiko tulevaisuuden ilma-alus perustua tällaiseen ilmiöön? Hyötysuhteessa on käsittääkseni vielä ongelmaa. Biefeldin-Brownin ilmiöllä lentävät tietääkseni ainakin ns. lifterit, ja avaruusalusten ionimoottoreillakin on käsittääkseni jotakin tekemistä tämän ilmiön kanssa.

Sivut

Kommentit (24)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
ilaiho
Voisiko tulevaisuuden ilma-alus perustua tällaiseen ilmiöön? Hyötysuhteessa on käsittääkseni vielä ongelmaa. Biefeldin-Brownin ilmiöllä lentävät tietääkseni ainakin ns. lifterit, ja avaruusalusten ionimoottoreillakin on käsittääkseni jotakin tekemistä tämän ilmiön kanssa.

Nämä ns. "Lifterit" eivät lennä. Ne vaativat painoonsa nähden monin sata-tuhatkertaisesti painavan suurjännitelähteen, varsinaisesta energianlähteestä puhumattakaan.

Vierailija

Sähkökentän potentiaalilla aiheutetaan ionisoidusta kaasusta muodostunut tuuli.

Ongelmana ei ole hyötysuhde, vaan se ettei siillä yksinkertaisesti saada tarpeeksi voimaa siirtymään ilmaan. Kun jännitettä kasvatetaan, niin syntyy koronapurkauksia ja lopulta sähkö lyö läpi.

Lisäksi näitä moottoreita ei voi pakata toistensa kanssa päälekkäin tai "peräkkäin" koska jännite-eron pitää olla jatkuva koko laitteen läpi. Sitä ei voi laittaa niinkuin paristoja + - + - järjestykseen, koska ionit lentävät aina samaa potentiaalia kohti kaikilta navoilta.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Veikko
Kun jännitettä kasvatetaan, niin syntyy koronapurkauksia ja lopulta sähkö lyö läpi.

Eikös sähkön lyöminen läpi johdu ilman kosteudesta? Olisiko mahdollista kuivattaa ilmaa ennen, kuin se menee lifterin moottoreihin?

Edit: Jos Biefeldin-Brownin ilmiötä käytettäisiinkin esimerkiksi Mars-luotaimissa, kun Marsissa ei käsittääkseni ole ilman kosteutta lainkaan.

Vierailija
Veikko
Sähkökentän potentiaalilla aiheutetaan ionisoidusta kaasusta muodostunut tuuli.



Eikun sähkökentällä ilman läpi puhaltamaan pistetty ionisoitu kaasu aihuttaa tuulen.

Veikko

Lisäksi näitä moottoreita ei voi pakata toistensa kanssa päälekkäin tai "peräkkäin"

Voipas. Alempi moottori tietää vaan että ylhäätä tuulee.

Vierailija
ilaiho

Eikös sähkön lyöminen läpi johdu ilman kosteudesta? Olisiko mahdollista kuivattaa ilmaa ennen, kuin se menee lifterin moottoreihin?

Eikä johdu kosteudesta.

Vaan kosteudestahan voisi tehdä niitä ioneita mitä tarvitaan.

Vierailija
ilaiho

Edit: Jos Biefeldin-Brownin ilmiötä käytettäisiinkin esimerkiksi Mars-luotaimissa, kun Marsissa ei käsittääkseni ole ilman kosteutta lainkaan.

Koskapa ilmanpaine oli marsissa kai 0.01 atm, niin sitten läpilyönti lienee sata kertaa
harvinaisempi tapaus, koska ioneita on sata kertaa vähemmän.

Lisäksi sata kertaa pienempi jännite riittää aiheuttamaan ko. tapauksen, koska ilman
resistanssi on sata kertaa pienempi. Siis yhden ionin kokema resistanssi.

Vierailija
jartsa
Veikko
Sähkökentän potentiaalilla aiheutetaan ionisoidusta kaasusta muodostunut tuuli.



Eikun sähkökentällä ilman läpi puhaltamaan pistetty ionisoitu kaasu aihuttaa tuulen.

Veikko

Lisäksi näitä moottoreita ei voi pakata toistensa kanssa päälekkäin tai "peräkkäin"




Voipas. Alempi moottori tietää vaan että ylhäätä tuulee.

Ei voi. Se moottorista ulostuleva kaasu kun on ionisoitunutta, niin se toisen lifterin ottopuoli hylkii sitä. Lisäksi siellä toisen lifterin ottopuolella ionisoituva kaasu alkaa lennellä sinne edellisen lifterin poistopuolelle päin, koska siellä on siitä katsoen toinen potentiaali.

NASA:n sivuilta katselin näitä juttuja ja siellä oli ihan hyvät selvitykset siitä miten se pelaa.

Samapa tuo on saivarrella mikä sen ilmiön aiheuttaa: loppujenlopuksi siinä kuitenkin ionisoitunutta kaasua lentelee paikasta toiseen ja tempaa muita ilmamolekyylejä siinä mukana, jos tempaa.

Vierailija
Veikko

Ei voi. Se moottorista ulostuleva kaasu kun on ionisoitunutta, niin se toisen lifterin ottopuoli hylkii sitä. Lisäksi siellä toisen lifterin ottopuolella ionisoituva kaasu alkaa lennellä sinne edellisen lifterin poistopuolelle päin, koska siellä on siitä katsoen toinen potentiaali.

NASA:n sivuilta katselin näitä juttuja ja siellä oli ihan hyvät selvitykset siitä miten se pelaa.

Samapa tuo on saivarrella mikä sen ilmiön aiheuttaa: loppujenlopuksi siinä kuitenkin ionisoitunutta kaasua lentelee paikasta toiseen ja tempaa muita ilmamolekyylejä siinä mukana, jos tempaa.

Höpö höpö NASA tai Veikko.

Ioniraketista lentää ulos NEUTRAALIA ainetta. Kun ei se muuten toimisi.

Oiskohan sitten asiassa ero jos ollann ilmakehäsä? Sanoisin että ei.

Tai tarkemmin ajatellen sehän meneekin niin että jos negatiivisesti varattu raketti ampuu positiivisen ionin tiettyä pakonopeutta suuremmalla nopeudella niin se voi paeta.

No, wikipediasta kumminkin luin että ilma neutraloituu alemmalla elektrodilla.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
jartsa

Ioniraketista lentää ulos NEUTRAALIA ainetta. Kun ei se muuten toimisi.

Oiskohan sitten asiassa ero jos ollann ilmakehäsä? Sanoisin että ei.

Nyt ei olekaan kyse ioniraketista. Luepas tarkemmin keskustelun avaus.

Vierailija

Englantia taitavalle aika tyhjentävä linkki:

http://www.grc.nasa.gov/WWW/bpp/ComnErr ... NTIGRAVITY

All evidence to date suggests that all the thrust created with these devices comes from an easily produced phenomena, ion wind



None have been able to levitate their power supply, let alone an additional payload

Eli, ei tarpeeksi työntövoimaa maan vetovoimakentässä operointiin...

edit:yhdyssana

Vierailija
Volitans
jartsa

Ioniraketista lentää ulos NEUTRAALIA ainetta. Kun ei se muuten toimisi.

Oiskohan sitten asiassa ero jos ollann ilmakehäsä? Sanoisin että ei.




Nyt ei olekaan kyse ioniraketista. Luepas tarkemmin keskustelun avaus.

Mistäs keskustelun avaaja sen tietäisi?

No olisko sitten ionimoottorista kysymys jos ei ioniraketista?

Vierailija
jartsa
Veikko

Ei voi. Se moottorista ulostuleva kaasu kun on ionisoitunutta, niin se toisen lifterin ottopuoli hylkii sitä. Lisäksi siellä toisen lifterin ottopuolella ionisoituva kaasu alkaa lennellä sinne edellisen lifterin poistopuolelle päin, koska siellä on siitä katsoen toinen potentiaali.

NASA:n sivuilta katselin näitä juttuja ja siellä oli ihan hyvät selvitykset siitä miten se pelaa.

Samapa tuo on saivarrella mikä sen ilmiön aiheuttaa: loppujenlopuksi siinä kuitenkin ionisoitunutta kaasua lentelee paikasta toiseen ja tempaa muita ilmamolekyylejä siinä mukana, jos tempaa.




Höpö höpö NASA tai Veikko.

Ioniraketista lentää ulos NEUTRAALIA ainetta. Kun ei se muuten toimisi.

Oiskohan sitten asiassa ero jos ollann ilmakehäsä? Sanoisin että ei.

Tai tarkemmin ajatellen sehän meneekin niin että jos negatiivisesti varattu raketti ampuu positiivisen ionin tiettyä pakonopeutta suuremmalla nopeudella niin se voi paeta.

No, wikipediasta kumminkin luin että ilma neutraloituu alemmalla elektrodilla.

Eipä neutraloidu - suuri osa pysyy varattuna ja lentää suoraan pihalle laitteesta. NASA:n Deep Space luotaimen ionimoottorissa on sellainen ongelma, että moottorin taakse kertyy iso pilvi ionisoitua kaasua, joka osalta hylkii uutta ulos tulevaa kaasua ja osalta taas pyrkii vetäytymään takaisin elektrodeja kohti.

Moottori kun ei ole tarpeeksi voimakas paetakseen omia poistokaasujaan, vaan ne jäävät hillumaan siihen moottorin taakse ja osa niistä kiertää takaisin moottorille.

Vierailija
Veikko

Eipä neutraloidu - suuri osa pysyy varattuna ja lentää suoraan pihalle laitteesta.

No sitten pitäisi kai muuntaa sitä laitetta niin että se toimii niinkuin MINÄ väitin!

MINÄ kyllä muuten osaan suunnitella semmoisen moottorin missä monta elektrodiparia
kiihdyttää YHTÄ varausta.

Vierailija
Volitans

Nämä ns. "Lifterit" eivät lennä. Ne vaativat painoonsa nähden monin sata-tuhatkertaisesti painavan suurjännitelähteen, varsinaisesta energianlähteestä puhumattakaan.

..................B-Br:n efektia voinee käyttää ilman/väliaineen pumppaamiseen eli tuulettimena?

Muistan kuulleeni, että ilmiö toimii ilmassa, tyhjiössä ja öljyssä, mutta ei vedessä? Siinä meni mönkään erinomainen laiva-propulsori!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat