Luonnon muuttuneet äänet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Leikimme erään hyvin nuoren henkilön kanssa ikivanhaa eläinarvausleikkiä.

Mummo: - Mikä eläin sanoo "Ammuu"
Nuori Henkilö: - Lehmä

M : - Mikä sanoo "Hau hau"
N H : - Koira

M : - Mikä sanoo "Piip piip"
N H : - Roska-auto

Mummo
miettiväisenä

Kommentit (10)

Vierailija

Joo, ja kun olin joskus töissä kotieläinpihalla tila-apulaisena, niin lapset luulivat vasikkaa koiraksi. Ja sitten eräs äiti suuttui kun kollega meni sanomaan eräälle lapselle että maito tulee lehmistä ja munat kanoista... Sitä ei kuulemma olisi saanut sanoa lapselle, nuo tuotteethan tulevat kaupasta!
Itse vietin lapsuuden kesäni maalla, 5-vuotiaana jo päivystin isännän puolesta milloinka lehmä alkaa synnyttämään ja muuta. Huolestuttaa tämä nykyinen kaupunkilaislasten biologian sekä maaseutukulttuurintuntemuksen puute.. =(

Vierailija
Katja.
Ja sitten eräs äiti suuttui kun kollega meni sanomaan eräälle lapselle että maito tulee lehmistä ja munat kanoista... Sitä ei kuulemma olisi saanut sanoa lapselle, nuo tuotteethan tulevat kaupasta!

onko toi tositarina?

Vierailija
msdos464

onko toi tositarina?

Kyllä! Paikka oli Lahdessa Yli-Marolan 4H-kotieläinpiha, ja muistaakseni kesä -99. Siellä loksahti monesti suu auki kun sai kaupunkilaisperheitä sivusta seurata.

Mutta uskoakseni se nainen tarkoitti sitä etteivät ole antaneet lapsen tajuta vielä 'karua totuutta', kai ne oli lapselle uskotelleet että kaupasta ne tulee. Hyvä onni ettei kollega mennyt sanomaan mitään broilereista tai pihveistä.. Huhhuh! Olis voinut tulla pahemmat huudot. =)

Vierailija

[quote="Katja." Nuo tuotteethan tulevat kaupasta! =([/quote]
Minulle kävi jotain vastaavaa, oltiin marketissa ja höpisin puoliksi itsekseni, että missäs täällä on se kuolleiden eläinten osasto, tarkoitin tietysti lihatiskiä. Niin joku naisihminen kakaroineen sai vieressä hirveän hepulin ja huusi kuin hiomalaikka meikäläiselle, ettei niin saa sanoa.

Minä tietysti siitä hiillyin ja kysyin, että luuleeko rouva, että jauheliha kasvaa puussa ja joulukinkku tulee siitä, että nasu on tehnyt Atrialle elintenluovutustestamentin, että mitä siellä lihatiskissä sitten on ellei kuolleita eläimiä?

Kyllä minulle ainakin lapsena selitettiin mummolassa, että sika pitää teurastaa ennen joulua, että saadaan kinkku. Sikaa ammutaan päähän ja sitten vaari paloittelee sen.

Kaupassa syntyi tietysti hirveä metakka, eikä asiaa tietysti auttanut se, että menin sanomaan arvon rouvaa tekopyhäksi haaskaksi.

Vierailija
midwintertale

Kyllä minulle ainakin lapsena selitettiin mummolassa, että sika pitää teurastaa ennen joulua, että saadaan kinkku. Sikaa ammutaan päähän ja sitten vaari paloittelee sen.

Minä taas vietin lapsuuden kesäni maalla Lemillä, ja siellä oli kotiteurastamo ja sikala. Kaikenlaista tuli nähnytä ja koettua, eikä se vaikuttanut mitenkään kierouttavasti. Saimme sieltä ennen joulua aina puolikkaan sian, jota sitten keittiössämme koko perheen voimin sahattiin ja hakattiin kirveellä, ja minä pikku kätösin muotoilin talitinteille talipalloja yms. Muistan vieläkin sen hajun, ja ne luunsirut jotka tarttuivat sukanpohjiin.. Minä ainakin haluan että lapseni tietää mistä liha tulee, jotta saa muodotettua terveen käsityksen maailmasta ja oppisi arvostamaan elämää, kun tietää kuinka hän itse on osallisena kaiken kiertokulkuun.

Omalta kohdaltani olen sitä mieltä, että on moraalista ja oikein syödä lihaa vasta sitten, jos pystyy itse tappamaan ruokansa, tai vähintäänkin se että tietää mistä liha tulee, ja on vaikka nähnyt tuotannon eri vaiheet konkreettisesti, ja hyväksyy sellaisen.

Vierailija

Veljeni oli esikoispoikansa kanssa kaupan lihatiskillä. Sinne oli aseteltu porsaan ulkofileestä leikattuja, vaaleanpunaisia perhospihvejä.

Parin vauvaikäisen isoveli vilkaisee tiskiin, kalpenee ja kuiskaa: "katso isä, peppulihaa..."

Mummo

Vierailija
midwintertale

Minä tietysti siitä hiillyin ja kysyin, että luuleeko rouva, että jauheliha kasvaa puussa ja joulukinkku tulee siitä, että nasu on tehnyt Atrialle elintenluovutustestamentin, että mitä siellä lihatiskissä sitten on ellei kuolleita eläimiä?

Mielipiteeni aiheeseen liittyen, (joka saattaa kuulostaa saivartelulta).
Kuolleita eläimiä / eläinten palasiahan siellä lihatiskillä on. Mutta jos ollaan tarkkoja:

Lihatiskissä harvoin on (kokonaisia) kuolleita eläimiä. Sen sijaan lihatiskissä yleensä on kuolleiden eläinten lihaa. Kuolleiden eläinten liha yleensä lyhennetään puheessa lihaksi. Esim. "lihakeitto" eikä "kuolleiden eläinten lihasta tehty keitto".

Toisaalta kala-altaassa voi nähdä kokonaisia kuolleita eläimiä eli kaloja sellaisenaan. Kuitenkin kala on kala, olipa se kuollut tai elävä. Siksi puheessa käytetään yleensä lyhennettyä muotoa esim. "kalakeitto" eikä "kuolleesta kalasta tehty keitto".

Jos käytät sanamuotoa "kuolleesta kalasta tehty keitto", tästä voi saada sellaisen mielikuvan, että kalastaja on noukkinut merestä kuolleita kaloja. Eläviä kalojahan kalastaja pyydystää. Keitto tehdään nimenomaan tuoreista kohtalaisen vastakuolleista kaloista. "Vastakuollut kala" on sanamuotona melkolailla ihan yhtä huono ymmärrettävyyden kannalta, sillä siitä voi helposti saada käsityksen, että kalastaja kerää vastakuolleita kaloja. - Ja mikä mahtaa olla 'vastakuollut'? Kuoli pari päivää sitten ja löytyi järvestä?

Sen sijaan kalakeitto tehdään elävistä kaloista, jotka tapetaan ja perataan. Paremman käsityksen saisi, jos puhuisit "tapettujen ja ruuan raaka-aineeksi kelpaaviksi valmistettujen eläinten (osien) osastosta". Luonnollisesti "liha/kalaosasto" on helpompi lausua...

Sitten ruokaa voidaan valmistaa myös elävistä eläimistä kuten ravuista. Rapu laitetaa elävältä kiehuvaan veteen. Tällöin kuitenkin rapu tietyssä ajassa kuolee. Lisäksi puheessa yleensä sanotaan lyhyesti "keitettu rapu" eikä "kuolleeksi keitetty rapu", paitsi jos puhutaan nimenomaan valmistustavasta (kuolleeksi keittäminen).

Jos puhut kuolleista eläimistä, ihmiset voivat saada sen käsityksen, että syöt myös eläviä eläimiä. Kun etsit kuolleiden eläinten osastoa, sinusta saa sen kuvan, että joinakin päivinä etsit sitten vastaavasti elävien eläinten osastoa.

Vierailija

"Dredex" kirjoitti:
(saattaa kuulostaa saivartelulta)

Tuhat tulimmaista, oliskin pitänyt kutsua lihatiskiä haaskapaikaksi, haaskaltahan raastetaan ravinnoksi osia toisten tappamista eläimistä, eikä haaskallakaan yleensä ole kokonaista kuollutta eläintä jäljellä.

Niin ja söisin minä eläviäkin, jos olisin riittävän nälkäinen.

Luonnosta ja sen lainalaisuuksista vieraantuminen oli kai tämän keskustelun ydin.

Vierailija
midwintertale
Dredex
(saattaa kuulostaa saivartelulta)

Tuhat tulimmaista, oliskin pitänyt kutsua lihatiskiä haaskapaikaksi, haaskaltahan raastetaan ravinnoksi osia toisten tappamista eläimistä, eikä haaskallakaan yleensä ole kokonaista kuollutta eläintä jäljellä.

Haaska on juu toisen tappama. Kalastajan kalassa ei ole kyse haaskasta vaan pyydetystä / teurastetusta eläimestä. Kun eläin käy haaskalla, eläin käy syömässä ruhoa jota joku muu eläin on jo syönyt. Ihmisten tapauksessa kukaan ei ole syönyt pyydetystä / teurastetusta eläimestä vaan ruho päätyy ruuan raaka-aineiksi puhtaina kappaleina. Siis kyse on lihan kauppaamisesta ruuaksi eikä haaskalla käynnistä. Haaska on likainen ruho, josta on näykitty paloja. Ihmiset eivät näyki paloja kaupan tiskillä olevasta kinkusta vaan kinkusta leikataan siististi eli kinkkua "jaetaan" eikä "kinkulla käydä haaskalla".

Haaskat ovat likaisia jäämiä toiselta eläimeltä. Pikemminkin haaskaksi voisin käsittää "joulukinkun, josta muut ovat jo syöneet ja sitten hylänneet loput". Kuitenkin jos kinkusta on otettu siivuja hygieenisesti, ei voida puhua haaskasta, vaan "kinkun lopusta" tai "kinkun tähteistä". Ja vaikka joku on syönyt suoraan kinkusta taikka jättänyt jotakin lautaselle, puhutaan lähinnä "jätetystä ruuasta" tai "ruuan jätteistä".

Kun leijonanaaras vie jäniksen poikaselleen, ei silloinkaan puhuta haaskasta, vaikka jänis on toisen tappama. Haaska on sen sijaan sekä toisen tappama, että ehkä kaluama, ja hylkäämä ruho.

Kaikki mikä jää käyttämättä, on silti luonnollisesti haaskuun mennyttä eli haaskattu. Käytännössä haaska löytyy siten roskiksesta, jossa mollottaa kinkun jätteet.

midwintertale
Niin ja söisin minä eläviäkin, jos olisin riittävän nälkäinen.

Ok.

midwintertale
Luonnosta ja sen lainalaisuuksista vieraantuminen oli kai tämän keskustelun ydin.

Olen jonkin verran vieraantunut luonnosta eli en kalasta enkä metsästä. Tiedän silti luonnon perusasioita - kiitos kirjaviisauden ja telkkarin.

Uusimmat

Suosituimmat