Pääsevätkö vastasyntyneinä kuolleet taivaaseen?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Joskus kysyin naispastorilta uskonnon tunnilla, että pääsevätkö vastasyntyneet taivaaseen, jos ne kuolee heti syntymän jälkeen? Ihmettelin asiaa, koska jos ne pääsevät, niin silloinhan kaikki vastasyntyneet kannattais tappaa heti, niin ei tarttis heidän turhaan joutua kiusaukseen (ja on epäreilua että me muut joudutaan sitten täällä vääntelehtimään paikastamme), ja jos taas eivät pääse, niin onhan sekin väärin, kun eivät saa edes yrittää todistaa olevansa kelvollisia.

Kumpikin on musta väärin. Mitäs mieltä tästä ovat asiaan enemmän perehtyneet, minä kun en kirkkoon kuulu?

Sivut

Kommentit (134)

Vierailija

Etkö sää ainakin ennen ollut oligarkiaa vastaan. Kansalle valta, tai siis vain niille joilla menee huonosti. Eikös tämänkin asian pitäisi mennä samalla tavalla?

Vierailija

Uskonto, kun se ei koske mua, ja on selkeästi hierarkkinen järjestelmä, saa ja pitääkin toimia pienen eliitin päätösvallalla. Jos kansalta olis kysytty ennen ristiretkiä että perustetaanko suomeen katolinen kirkko, niin mitä veikkaat että olis ollu vastaus?

Vierailija

Riippuu puhutko mistä ristiretkistä, meidätkin ollaan sellaisilla käännytetty katolilaisiksi. Minkä takia uskontokunnan johto kuuluu harvoille lukeneille, mutta valtionjohdosta saavat päättää alin yhteiskunta luokka? Eiks uskonnoistakin pitäis sitten päättää just ne jotka ei edes usko mihinkään?

Vierailija

Ei pääse koska taivas on uskovaisten satua. Klassisen kristillesen käsityksen mukaan vastasyntynyt ei pääse taivaaseen koska kastamattomalla lapsella on perisynti. Kuollelle lapselle annetaan hätäkaste jos vanhemamt sitä haluavat, kai siksi että turvataan vauvan "sielu". Kuitenkin nykyisin kirkko haluaa nuolla ...ttä ja kaikki pääsevät oikeastaan taivaaseen. Kirkolla ei ole selvää kantaa oikein mihinkään kun ei uskalla olla mitään mieltä mistään. Ihmisethän voisivat loukkaantua ja erota kirkosta ja lakata maksamasta kirkollisveroja.

Sitäpaitsi kukaan ei mene taivaaseen eikä helvettiin vaan tuomiopäivänä Jeesus tulee ja ihmiset jaotellaan hyviin ja syntisiin. Se kenen nimeä ei löydy Pelastuksen kirjasta, joutuu helvettiin. Tietääkseni Jeesus ei ole vielä tullut, joten on tässä aikaa. Sitten vietetäänkin ikuisuus missä lie. Uskovaiset eivät oikein ymmärrä ikuisuuden käsitettä. Se on pitkä aika. Todella pitkä ja se on vasta alkua. Olisi kamala rangaistus joutua olemaan loputtomasti missä tahansa. Ateistina tietysti joudun kärvistelemään hiljaisella tulella muutaman tuhannen biljoonaa vuotta aluksi.

Vierailija

Uskontoa ja politiikkaa ei tule musta sekoittaa keskenään, vaikka näin on ollut ja on vieläkin, tosin nykyään vähemmän kuin ennen. Suoraan sanoen mulle on ihan sama ketkä päättää minkä tahansa uskon asioista ja mitä, uskon itse omaan uskontooni, ja toivoisin myös muiden ihmisten tekevän samoin, ajattelevan itse asioita ja todellisuutta, ja siihen liittyviä metafyysisiä piirteitä, eikä tuosta noin vaan hyväksyä joidenkin muiden mielipiteitä todellisuutena. Varsinkin kun kyse on uskonnosta. Politiikassa sama juttu.

Ymmärrän piikkisi, että työttömiä ei kiinnosta, mutta ohitat nyt sen tärkeän seikan minkä aiemmin mainitsin, eli työttömistä voisivat he, jotka sitä haluavat ja siihen kykenevät, alkaa edustaa kansaa. 300 000 työttömästä löytyy varmasti ainakin 10 000 sellaista ihmistä. Sulla on selkeä stereotypia että kaikki työttömät istuu vaan lähiöräkälöissä ja dokaa kaikki rahansa, mutta se on vaan sun tuttavapiiris, kyl niitä on muunkinlaista porukkaa, jos et satu tietämään.

Vierailija

Luterilainen ajattelutapa minun kohdallani;

Jokainen lapsi on jumalan lahja, ja jokainen lapsi on syntyessään hyvä. Pahuus tulee maailmasta, eikä ihmisestä itsestään. Joten syntyessään lapsi on hyvä ja jumalan luoma olento. Joten taivaspaikka on automaattinen.

Antti Kylliäisen kirjasta Kaikki pääsevät taivaaseen nousi aikoinaan valtava kohu. Kyseisen opuksen mielenkiinnosta lukaisin ja olihan se ihan asiaa. Luterilainen usko korostaa armoa ja anteeksiantoa, ja sitä että kunhan syntiä tehnyt oikeasti katuu, on hän armahdettu. Vastasyntynyt taasen ei vielä ole syntiä ehtinyt tehdä.

sanoihan jeesus aikanansa; ”Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta” (Matt. 19:14).

Tästä ei nyt saa vetää ajatusta että olen kiihkohihhuli. Olen aina ollut kiinostunut uskontieteistä ja siitä, miten uskonnot rakentuvat. Luterilaisena on minulle helpointa ollut hamuta käsiini kristinuskoa käsittelevää tietoa ja sitä tarkastella.
Viimeisin mielenkiintoni kohde on ollut Jehovan todistajien lahko. Kyllä, koen että ks. on nimenomaan lahko.
Buddhalaisuus ja hidulaisuus ovat myös ollut suurennuslasin alla, molemmat aatteiltaan kovin kauniita.

Tämä tästä tällä erää.
Neiti nenä kiinni kirjassa.

Vierailija
Olisi kamala rangaistus joutua olemaan loputtomasti missä tahansa. Ateistina tietysti joudun kärvistelemään hiljaisella tulella muutaman tuhannen biljoonaa vuotta aluksi.

Jep, varsinkin jos joutuis kuuntelemaan harpunsoittoa ja olla niitten kaikkien tosiuskovaisten kanssa laulamassa kristillisiä lauluja. Ikuisuus sitä niin kyl helvettiin moni mielummin painuu irstailemaan...

Mutta ei sulla ateistina kulu aikaa yhtään, katsos kun kuolet, niin samalla hetkellä ajantajusi katoaa, joten aika kuluu äärettömän nopeasti, joten samalla hetkellä kun kuolet, maailmankaikkeus tuhoutuu myös. Siks mä en kyl uskalla alkaa ateistikskaan... toivon mielummin että tän takana on jotain, ja kun kerta tämmöinenkin juttu on olemassa, niin mistä sitä tietää mitä seuraavaks sit tän jälkeen. Mut siitä olen vakuuttunut et sitä tietoa on vaikee kaivaa Raamatusta. Joitain hyviä vinkkejä kelvolliseen ja kunnialliseen elämään sieltä kyl saattaa löytyä.

Vierailija
Joten syntyessään lapsi on hyvä ja jumalan luoma olento. Joten taivaspaikka on automaattinen.

Eiks sit kantsis mennä kättärille tappaan niitä lapsia?

EDIT: Se olis reiluu niitäkin kohtaan, taivas-vakuutus...

Vierailija

300 000 ihmiseen mahtuu melkoinen variaatio ihmisiä... Enkä pidä työttömyyttä lähtökohtaisesti laiskuutena. Eikä kukaan tässä ole sotkemassa uskontokuntaa ja politiikkaa, mutta kerros nyt miksi niitä pitää johtaa täysin päinvastaisella tavalla?

Vierailija

Sanoin jo että mun puolesta kaikki laitostuneita uskontoja voi johtaa ihan miten vaan, vaikka ennustamalla teenlehdistä, en että niitä pitäis johtaa jotenkin päinvastoin ku yhteiskuntaa. Yhteiskunnalla on vaan nin konkreettinen merkitys koko kansalle, että sen takia kansalla pitäis olla oikeus päättää mitä kansalle tapahtuu. Uskonnot ovat kylläkin merkityksellisiä ympäri maailmaa, mutta hengen ravinto ei afrikan nälkäisiä hengissä pidä, eikä suomenkaan, jos asiat niin kurjasti sattuvat joskus menemään.

Vierailija
Armitage

Eiks sit kantsis mennä kättärille tappaan niitä lapsia?

Ei koska jokaisella ihmisellä on jokin merkitys tässä maailmassa. Kristinuskon mukaan jumala on luonut jokaisen tänne maailmaan suorittamaan NS. häneltä saatua tehtävää, elikkäs rakastamaan lähimmäistään (kuulostaa juu kaukaa haetulta..) Ihmisille on sanottu, että lisääntykää ja täyttäkää maa sekä pitäkää huolta toisistanne. Toteutus on kyllä kussut aikalailla varsinkin tuon jälkimmäisen osilta...

Itse henkilökohtaisesti uskon, että jokaisella meillä on täällä jokin tehtävä. Enkä nyt tarkoita mitään kristinuskon jumalan antamaa työmatkaa, vaan että jokainen on olemassa jonkin vuoksi. Jumalan olemassaoloa en ole voinut vielä itselleni kunnolla ratkaista, uskon kyllä että maailman kauneudella ja vastaavilla asioilla on jotain tekemistä jumaluuden kanssa. Kerron kun saan sen pähkäiltyä.

Ja uskon/toivon että on olemassa jotain vielä kuoleman jälkeen, ei välttämäti fyysistä hengailua taivaassa, vaan enemminkin että ihmisen sielu liittyy maailman sieluun kuten hindut uskovat- Atman yhtyy brahmaan. Näin kait se meni.

Vierailija

No sitä ennen sanoit kyllä että paavin pitää päättää... Eiks tollaisella taivaaseen pääsyllä ole nyt kuitenkin aika iso merkitys verrattuna pikku nälkään?

Vierailija
Rollerball
No sitä ennen sanoit kyllä että paavin pitää päättää...

MITÄH? en ole koskaan ollut paavin kannalla uskon asioissa. Nyt olet todella ymmärtänyt asian päin peppua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat