Millä perusteella ostat ruokasi?

Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Mikä on tärkein perusteesi kun valitset tavaraa ruokakaupan hyllystä ostoskoriisi? Onko se hinta, maku, helppous, terveellisyys, keveys, hyvä olo, reiluus vai jokin muu syy?

Onko valintasi rationaalisesti tai jopa tieteellisesti perusteltu vai ostatko ruokaa tunnepohjalta tai tottumuksen voimalla?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Hinnan suhde laatuun on tietysti yksi tärkeimmistä kriteereistä ja muita ovat: maku, terveellisyys, luomuttomuus, reiluttomuus ja, jos mahdollista myös israelittomuus.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Hinta tietenkin ratkaisee, mutta en minä muitakaan näkökulmia väheksy. Pyrin valitsemaan tuotteita, jotka ovat niin hyvänmakuisia, terveellisiä, laadukkaita kuin ympäristöystävällisiäkin (tuossa tärkeysjärjestyksessä), mutta useasta rinnakkaisesta vaihtoehdosta pyrin valitsemaan halvimman. Kuitenkin kokonaissumman pitäisi mahtua kuukaudessa siihen vajaaseen sataan euroon, mitä ruokaostoksiin on käytettävissä, joka luonnollisesti sanelee lopulta koko ruokavalion koostumuksen aika pitkälti.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Tähän aiheeseen liittyen Yle Teemalta tulee tänään tiistaina klo 19:30 kiinnostava ruoka-aiheinen ohjelma.

"Hyvä paha ruoka, osa 2: Degeneroituva sukupolvi. Miten voimme varmistaa että lapsemme eivät aikuisena kärsi terveysongelmista, jotka johtuvat siitä ravinnosta jota nyt heille tarjoamme? Tuotanto: UR, Ruotsi."

Tämän kyselyn tulosten perusteella tuo ohjelma voisi olla hyödyllistä katsottavaa monille meistä.

Vierailija

Nyt täytyy kyllä sanoa, että hankala ja hölmöä sanoa vain yksi syy kun tuossa olisi pitänyt valita monta. Tärkeimpänä minulla on tietysti hinta. Koitan ostaa huokeaa ja käyn huokeassa kaupassa. Ekologisuus on kanssa tärkeää ja laatu tietysti. "Köyhän ei kannata ostaa halpaa" sanotaan, mutta ei se ihan ruuassa päde. Kokeilen kyllä uutuuksia mutta olen myös osin fakkiintunut ruuan ostaja, tulee ostettua aina samoja. Itse olen kyllä uskaliaampi kuin vaimo ja lapsethan nyt eivät syö mitään.

Kalorimäärä on tietysti tärkeä teema ruokaostoksilla.

Vierailija

Täytyy myöntää että se on se helppous mikä ratkaisee usein sen mitä ostan kaupasta, ja maku tietenkin. Liian usein tulee ostettua kaikenlaista roskaruokaa Pitäisi varmaan ruveta kokkaamaan useammin, se kun ei kovin vaikeaa ole. Aloittaminen on aina hankalaa, mutta kun ruuanlaiton aloittaa huomaa että se onkin eri hauskaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005

Hinta, terveellisyys, ympäristöystävällisyys ja kotimaisuus vaikuttavat kyllä, mutta niiden ylitse käy lähes poikkeuksetta maku, jonka valitsin äänestyksessä.

Terveellisyys vaikuttaa lähinnä niin, että jätän haluamiani tuotteita kokonaan ostamatta. Mausta en ala tervellisyyden takia tinkiä, vaan olen mieluummin kokonaan ilman kuin syön korviketta.

Vierailija

se on jännä, miten ihmiset ostaa sitä, mitä hengen mielihalut haluaa, eli jotain sitä miellyttävää, ei sellaista mitä keho tarvitsee.
järki ei ole mukana noissa asioissa enää, ainoastaan maku ratkaisee, joka todellisuudessa vain miellyttää "minua".
näin tehdään itselle ja ympäristölle hallaa kun halutaan vain hyvää.

Vierailija

Tyhmä kysymys. Tietysti samalla perusteella kuin muutkin rotuni edustajat. Katso pian ilmestyä Lynn & Vanhanen rotudikotomisesta ravinnonvalitsemistoiminnasta, josta geneettinen ihonväriperimä määrää 74-88% ja kasvuympäristöllä on vain marginaalinen osuus.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Tässä luettelin muutaman ravinnonhankintaperusteeni. Lähes suklaa kuin suklaa ja kahvi kuin kahvi maittaa, niitä on vaivatonta käyttää ja lähimyymälämme hyllyt tarjoavat valinnanvaraa. Hinta siis ratkaisee! usein mietinkin ääneen kassalla, millainen loppu mahtaa olla ahneella, kun rohmuan useita pakkauksia tarjoustuotteita kerralla vain omaan käyttööni. (Onneksi suklaa ja kahvi yleensä säilyvät, jollei niitä syö ja juo.)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23104
Liittynyt16.3.2005
JaskaJuuso
se on jännä, miten ihmiset ostaa sitä, mitä hengen mielihalut haluaa, eli jotain sitä miellyttävää, ei sellaista mitä keho tarvitsee.

Katsos kun minä en ole mikään lihotussika, jolle syötetään ravintoasiantuntijoiden tekemät rehut määräkellonlyömillä.

Vierailija

En juuri osta ruokaanu kun asun vanhempien luona vielä, mutta välipalat ostan hinnasta riippumatta jos on vaan nälkä tai jano..

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Pitäisi olla mahdollisuus valita useampia! Maku, terveellisyys, hinta, ekologisuus, hyvä olo (tulee niin suklaasta kuin salaatistakin, mikä on hassua), valmistuksen nopeus etenkin arkisin, kokeilunhalu... Valitse niistä sitten.

Terveellinen ruoka ei ole välttämättä pahaa, eikä paha ruoka terveellistä...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

varmaan samat kriteerit kaikilla, järjestys ja painotus vain vaihtelee. Itsellä tärkeysjärjestyksessä :

1. Maku / Terveellisyys
2. Hinta

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat