Tappajapähkinät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Katselin tuossa Komisaario Blake- sarjaa. Siinä kaveri murhattiin niin, että hakkeri poisti potilastiedoista maininnan pähkinäallergiasta. No kundi söi pähkinää, sai anafylaktisen shokin ja kuoli elvytyksestä huolimatta.

Miksi juuri pähkinä voi allergiselle olla hengenvaarallinen? Penisilliinin ja ampiaisenpiston tiedän voivan aiheuttaa saman, ehkä myös kalan.

Miksi juuri pähkinä ja kala voivat pieninäkin pitoisuuksina tappaa? Onko muita samoin vaikuttavia ruoka-aineita? Mikä itseasiassa on anafylaktinen shokki? Hengitystiet turpoavat umpeen vai mitä tapahtuu?

Mummo
Dekkarifani

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

vaikka itse olenkin allerginen niin en osaa selittää sitä täydellä varmuudella.

elimistö reagoi pähkinään pahemmin kuin esim. mansikkaan jolle jotkut ovat allergisia. en tiedä mitä tuo blaablaablaa-sokki tarkalleen ottaen tarkoittaa mutta joskus olen itse vahingossa kakarana saanut mantelia jolle olen myös allerginen ja hengitystieny turposivat umpeen.

Yhdestä dokumentista sain vastauksen ja meni suunilleen muistaakseni näin: kun allergiaa aiheuttava aine pääsee vereen tai kudoksiin, keho luulee sitä bakteeriksi tai vastaavaksi. Kun keho erittää liikaa torjunta-aineita ne alkavat olla jo pahaksi ja alkavat rikkoa hiussuonia ja turvottamaan imusolmukkeita ja vastaavia. Tästä johtuu kurkun turpoaminen ja muut vaivat. Siis esim. pähkinä ei itse suoraan aiheuta kohtauksia vaan epäsuorasti "huijaa" kehon tuhoamaan itseään.

Vierailija

Pähkinän allergeenit ovat juuri sellaisia mitkä aiheúttavat herkimmin allergiaa. Usein pähkinäallergikot ovat myös allergisia omenalle, koivulle ja soijalle. Näissä on kuullemma samaa/samankaltaista allergisoivaa ainetta.

Itse olen superallerginen tapaus, olen allerginen melkein kaikelle joka:
- kukkii
- kasvaa maasta
- on karvainen
- on tervellinen (hedelmät ja vihannekset)
- raa'alle kananmunalle, soijalle
- pakkaselle
- auringolle
- lihasrelaksanteille
- osalle antibiooteista
- muutamille rokotuksille
+ ampiaiset ja mehiläiset, hyttyset.
+ ihottumia tulee herkästi, esim. hiestä.
+ useimmat allergiat käyvät hengitysteiden päälle, tämän vuoksi minulla on olemassa hätävarana avaava astmalääkitys. Periaatteessa minulla on myös allerginen astma!

Pointtina oli että usein jos on yhdelle allerginen, on muullekkin- allergeenit ovat kuullemma hyvinkin samanlaisia, yhdestä allergiasta voi päätellä mitä muita aineta kannattaapi vältellä.
Usein olenkin todennut että minun on helpompi luetella mille en ole allerginen kuin että mille olen.
Kuitenin pärjään ihan mukavasti, olen tiennyt lapsesta asti mitä voin syödä ja mitä en. En ole punaninen turvonnut näppylämöykky, ihan normaalin näköinen. Muutaman kerran vuodessa iskee mukavat allergiakohtaukset. Ampiaiset ovat tappavia, sain viimekesänä piston ja sitten tulikin kiirus nappailemaan lääkkeitä!
Tunnen yhden allergikon joka voi syödä riisiä ja poronlihaa, eipä sitten muuta.

Anafylaktisessa shokissa potilaalla on hengitysvaikeuksia, kylmän nihkeä iho ja nopea pulssi.
Anafylaksian oireet ihmisellä (ilmaantuvat yleensä 15 minuutin kuluessa)
-Bronkusspasmi (astma)
-Hengitysvaikeudet
-Kylmänhikisyys
-Iho-oireet (kutina, urtikaria, turvotus)
-Verenpaineen lasku
-Kalpeus
-Nopea pulssi
-Levottomuus
-Tajunnan heikkeneminen
-Shokki
Anafylaktinen- herkistyminen; nopeasti kehittyvin yleisoirein ilmenevä allerginen yliherkkyys, oireina esim. äkillinen voimakas verenpaineen lasku (anafylaktinen sokki)
--------
Pähkinällä on erityinen ominaisuus; usein ruoka-aineiden allergeenit tuhoutuvat kypsennettäessä/pakastettaessa, mutta pähkinä, selleri ja manteli pitävät kuin kiusallansa allergeenit hyvässä hapessa!

Allergisten oireiden syntyyn vaikuttaa immuunivasteen muuttuminen, herkistyminen. Allergisen ihmisen immuunijärjestelmä toimii liian voimakkaasti ja epätarkoituksenmukaisesti. Allerginen reaktio on herkistyneen elimistön tapa puolustautua tavanomaisia muuten vaarattomia aineita vastaan. Allergisilla ihmisillä on liian aktiivinen immuunijärjestelmä normaalisti vaarattomia aineita kohden!
Jos veren immuno-globuliini E (IgE) -määrä nousee, se näkyy tulehdusreaktiona muutaman minuutin sisällä; tällätavoin allergia todetaan allergiatesteissä!

T: Super-allergikko, mestari turpoamisessa ja raapimisessa, Neiti

Vierailija

Lisäisin tuohon allergian oireiden listalle kurkun turpoamisen ohelle liman erittymisen. Oksentelin yhden banaaninpuolikkaan takia puolisen tuntia limaa . Niin kuin ei kurkun turpoaminen olisi tarpeeksi pelottanut. Nyt ei meinaa uskaltaa olla banaanien kanssa samassa tilassa. Musafobia iskenyt...

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Asiaan liittyen: miksi allergiat ovat yleistyneet länsimaissa niin nopeasti viime vuosina? Onko syy ilmansaasteissa, muissa myrkyissä, ravinnossa, lääkkeissä, raskausajassa vai missä?

KTL:n sivuilla mainitaan, että yhdistymisen aikaan Itä-Saksassa oli paljon vähemmän allergiaa kuin Länsi-Saksassa, mutta nyt ero on pienenemässä. Jotenkin allergiat siis liittyvät länsimaisiin nykyajan ilmiöihin.

Minä en haluaisi lapsistani allergikkoja, joten mitä voisin asian hyväksi tehdä?

Vierailija

Kiitos Neiti
perusteellissesta selvityksestä ja vilpitön myötätunoni poronpurijatuttavallesi.

Tuo Saksassa tehty allergiaselvitys on kiinnostanut minuakin. Nykyisin ajatellaan, että liian hygieenissa oloissa lapsen immuunijärjestelmä ei löydä tarpeeksi sopivia sparrauskumppaneita kehittyäkseen sopusointuisesti, vaan riehaantuu reagoimaan vähän sinne tänne.

Ei ehkä kovin tieteellisesti perusteltu, mutta selittäisi myös, miksi joskus kehittyy autoimmuunitauteja. sairauksia, jossa elimistö alkaa taistella jotain omaa proteiiniaan vastaan.

Paskassa kasvaa terveitä lapsia, luulee

Mummo

Vierailija

Ennen odottavia äitejä (etenkin jo allergisen lapsen saaneita) kehotettiin välttämään allergiaa aiheuttavia ruokia, mutta huomattiin, ettei se auttanut. Lapset olivat yhtä allergisia tai jopa allergisempia. Ollaan myös huomattu, että kotieläimellisten perheiden lapset ovat harvemmin allergisia, kuin eläimettömät perheet. Venäjällä ja muissa itäblokin maissa lapsilla on vähemmän allergiaa, kuin hygieenisissä länsimaissa.
Jokin aika sitten allegioista kertovassa tv-ohjelmassa(ohjelma oli ehkä Prisma, tms.), eräs tutkija kertoi allergisen heinänuhansa parantuneen, kun hän oli saanut jossain maassa loismatotartunnan. Hän piti matoja erinomaisena allergialääkkeenä, eikä suostunut enää luopumaan niistä. Ohjelmassa myös istutettiin eräälle erittäin allergiselle naiselle loisia. Tuntuu aika kuvottavalta, mutta jos auttaa niin mikä ettei. Muistelen, että myös maassa yleisistä myco-bakteereista ollaan suunnittelemassa allergiarokotetta pikkulapsille.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä23129
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding
Asiaan liittyen: miksi allergiat ovat yleistyneet länsimaissa niin nopeasti viime vuosina? Onko syy ilmansaasteissa, muissa myrkyissä, ravinnossa, lääkkeissä, raskausajassa vai missä?

Missä määrin tuossa lisääntymisessä kyse on allergioiden havaitsemisesta, hoidosta ja vakavien tartuntatautiepidemioiden harvinaisuudesta? Kävikö ennen vanhaan allergisille niin, että he olivat ensin "rupisia lapsia", kasvoivat hitaammin ja kun tuhkarokko tai vastaava epidemia pyyhkäisi yli, allergiset olivat niitä heikkoja jotka kuolivat tautiin.

Vierailija

Täällä onkin annettu jo varsin hyvää ja perusteellista tietoa anafylaksiasta ja anafylaktoidireaktiosta.

Ei minulla ole lisättävää, mutta silti peistaan joitain tietoja.

Lapsilla etenkin pähkinä-anafylaksia saattaa olla kohtalokas.

Anafylaktisen reaktion voi periaatteessa aiheuttaa mikä tahansa.

Ehkäisy: jos on vaikeasti allerginen, adrenaliinikynä (Epipen) on syytä aina olla varalla. Se on helppo käyttää, autoinjektorilla varustettu ja annostus on yksi ruisku aikuiselle ja lapselle jr -ruisku.

Jos anafylaksia ehtii kehittyä ja se voi tulla nopeasti, minuutissa, parissa, silloin ei ennätä lääkäriin, vaan ensiapuna on omatoimisuus eli adrenaliinikynän käyttö ja sitten kiireesti lääkäriin / tai sairaalaan.

Kertakäyttöinen lihaksensisäiseen annosteluun soveltuva adrenaliiniruiske, jonka käyttö pitää opettaa potilaalle ja hänen omaisilleen (Epipen®, Epipen Junior®). Ruiskeen saa tavallisella reseptillä apteekista. SOS-passin käyttö suositeltavaa varsinkin toistuvasti anafylaktisen reaktion saaneilla.
Ampiais- ja mehiläisallergian siedätyshoito toteutetaan erikoislääkärin harkinnan mukaan.
Anafylaksian aiheuttajiksi epäiltyjä ruokia ei kokeilla kotona.

-----------

Lähde: Lääkärin tietokannat

Aiheuttajat ja altistavat tekijät

Mikä hyvänsä ruoka (tai muu tekijä) teoriassa
Lääkeaineet ja rokotteet
Antibiootit ja kipulääkkeet
ACTH, insuliini
Hyönteisten pistot
Ampiainen, mehiläinen, hyttynen
Ruoka-aineet
Pähkinät, kala, äyriäiset, selleri, kiivi, kananmuna, maito
Röntgenvarjoaineet, verituotteet, tutkimuksissa tai hoidossa käytetyt allergeenivalmisteet
Luonnonkumi
Käsineet, katetrit, kondomit, puhallettavat ilmapallot
Ruumiillinen rasitus, harvinaisesti vehnän syöminen ja perään ruumiillinen rasitus, tärinä, kylmä
----------

Anafylaksia on äkillinen, vaikea IgE-välitteinen yliherkkyysreaktio, jonka oireet etenevät muutamassa minuutissa. Anafylaktoidi reaktio on riippumaton spesifisestä herkistymisestä, ja sen oireet johtuvat syöttösoluista vapautuvista välittäjäaineista ilman vasta-ainereaktiota. Anafylaksian ja anafylaktoidin reaktion erottaminen toisistaan on käytännössä mahdotonta. Myöhemmin tehtävät allergologiset tutkimukset selvittävät, kummasta reaktiosta on ollut kyse.

------------

Neutronille

On vaikea sanoa, onko allergia itse asiassa lisääntynyt, vai ovatko diagnoosimetodit parantuneet.

Joka tapauksessa Berliinin muurin kaatuminen oli shokki tutkijoille. Oli odotettu, että Ita-Saksan puolella on paljon astmaa ja allergiaa epähygieenisistä oloista johtuen, mutta taudit olivatkin lähes tuntemattomia.

Nykytiedon--viimeisimmän (minun viimeisin) tiedon mukaan vähiten allergiaa esiintyy maalla kasvaneilla, joiden kotona on eläimiä ja erityisesti koira.

Voisin ajatella, että lapsesta saakka eläinten parissa kasvaneet saavat ikään kuin siedätyshoitoa ja eläinten hilse ei ole siten vieras, vaan sen kanssa on opittu elämään ja sen kuuluminen ympäristöön on luonnollinen asia.

Vierailija
MD

Nykytiedon--viimeisimmän (minun viimeisin) tiedon mukaan vähiten allergiaa esiintyy maalla kasvaneilla, joiden kotona on eläimiä ja erityisesti koira.

Voisin ajatella, että lapsesta saakka eläinten parissa kasvaneet saavat ikään kuin siedätyshoitoa ja eläinten hilse ei ole siten vieras, vaan sen kanssa on opittu elämään ja sen kuuluminen ympäristöön on luonnollinen asia.

Sanoisin juuri näin.
Eläinten hilseen ohessa maatilat ovat muutenkin hieman bakteeririkkaampia ja pölyisempiä paikkoja, joten altistuminen tarpeeksi aikaisessa vaiheessa kaikelle tuollaiselle voi aiheuttaa lapsen elimistön kehittävän jonkinlaisen immuunisuojan tietyille allergioille. Toisaalta taas mm. pastöroimattomassa lehmän maidossa voi olla jotain allergioilta suojaavaa.

Nykyaikana suojellaan lapsia lialta ehkä liikaakin. Olen tavannut pari äitiä, jotka eivät anna lapsensa edes kontata lattialla, sillä se on likainen/pölyinen paikka. Lapselle laitetaan vastapesty viltti lattialle leikkialustaksi, jolta sitä ei päästetä pois. Olen myös huomannut että eläimiä, kuten kissoja ja koiria, ei hevin lähelle päästetä. Koirat kun voivat esimerkiksi nuolla lapsen naamaa.

Itsellä sitävastoin tuli lapsuudessa varmasti syötyä hiekkaa hiekkalaatikosta, koiranruokaa, ruohoa ja jopa lehmien ruokia tuli maisteltua. Tuosta lattioilla konttauksesta tai naamaa nuolevasta koirasta nyt puhumattakaan. :-D

En sano, että esimerkiksi hiekan sun muiden syöminen olisi mitenkään kauhean hyväksi lapselle, mutta rajansa suojelullakin.

Vierailija

Muistan lukeneeni, että eläinallergioissa taisi muutama ensimmäinen elinvuosi olla ratkaiseva. Jos kotona on heti syntymästä asti ollut eläimiä lapsesta todennäköisesti ei tule allergikkoa, kun taas myöhemmin hankittu eläin ei auta ehkäisemään allergiaa. Omat suppeat havaintoni tukevat tuota ajatusta.
Ilmeisesti asialla on jotakin tekemistä eläimen runsaan mikrobimäärän ja immunijärjestelmän kehittymisen kanssa.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Täytyypä kiittää onnea, että sain syntyä maatilalle kissojen, koirien ja lehmien sekä kaikenlaisen pölyn ja paskan sekaan. Voisi vissiin itsekin harkita allergiasuojalehmän ottamista siten kun tulee aika lapsia hankkia.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

-> Kosh

Pitääköhän tuohon "antiallergialehmän" hankintaan saada EU:n lupa

Vanhaan hyvään aikaan lehmiä sai olla niin paljon kuin pystyi ylläpitämään ja oli varaa hankkia maata ja mantuja eläinten ruokintaan.

Olen aivan out nykyajan maatalouspolitiikasta.

Meni ihan överiksi, kun tässä joitakin vuosia sitten vierailin lapsuudentuttavaperheessä ja kuinka he kertoivat, montako lehmää heillä saa olla ja paljonko maitoa saa tuottaa, ylimenevältä muistaakseni joutuu maksamaan.

Sanon vaan, että maataloon minua ei saa emännäksi, niin on vaikea ala. Lääketiede ei ole mitään lehmäkantturoiden sallittua lukumäärää ja lypsettyjä maitolitroja laskiessa

Meniköhän off topic

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
MD
-> Kosh

Pitääköhän tuohon "antiallergialehmän" hankintaan saada EU:n lupa

Tuskinpa lemmikkilehmään lupaa tarvitsee, jos ei aio maitoa myydä tai muutoin luovuttaa muille ihmisille, samoin kuin tällöin ei tarvinne muustakaan EU-maatalousbyrokratiasta piitata. En kyllä ole ihan varma. Uskoisin kuitenkin että lemmikkilehmän tapauksessa riittää, että eläinsuojelulliset olosuhteet ja edellytykset lehmän hyvälle ololle riittävät. Voihan sitä sitten ottaa "pimeän" lehmän jos lehmän pito yksityistarkoituksissakin on kuitenkin luvanvaraista ja sellaisena kovin hankalaa.

Vasta sitten kun aletaan puhua elinkeinon harjoittamisesta ja erityisesti maataloustuista, veikkaisin asian kiinnostavan EU:n byrokraatikkoja.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

-> Kosh

Voi kun minä nauroin "pimeälle" lehmälle.

Minun haaveeni on joskus eläkkeellä (en aio jäädä eläkkeelle koskaan) iso vanha kansakoulu asuinsijana ja "pimeitä" eläimiä, yksi kana ja kenties kukkokin, yksi sika, syksyisin tapetaan, yksi lehmä (kirnuaisin rasvaisesta maidosta voita), hevonen, jolla kyntäisin aarin kokoista kasvimaatani

Mitäs muita, ai niin lammas, jota keritsisin ja karstaisin villan ja kehräisin lankaa. Istuisin sitten iltaisin kiikkutuolissa kutoen sukkia.

Niin ja viljelisin pellavaa ja kutoisin pellavapyyhkeitä, liinoja, saunatakkeja ym.

Haavetta siis, olen patalaiska. Jos arkityöt hoitaisi pehtoori, niin sitten se sujuisi. Siivouskin pitäisi ostaa ulkopuoliselta ja mielellään kotiapulainen, joka tekisi ruoan ja hoitaisi vaatehuollon ym. välttämättömän.

Minä kuitenkin kuluttaisin suurimman osan ajasta lukemiseen ja opiskeluun. Opiskelu on sellaista, johon en koskaan kyllästy.

Niin, tällekin aiheelle oli oma osastonsa jossakin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat